Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Nietzsche's mening over aseksualiteit?

Gestart door myra, april 07, 2006, 09:02:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

myra

Ik weet dat hier een aantal kenners zijn van het werk van Nietzsche zijn? (Lombas, Sammy, en evt anderen :wave:).  Weet iemand van jullie hoe Nietzsche tegenover aseksualiteit stond of zou staan?

Ereinion

Ik ken alleen zijn theorie: alles is een wil tot macht  :-\ Dit kun je vast ook op aseksualiteit toepassen, maar ik denk dat iemand anders je vraag beter kan beantwoorden. Eigenlijk weet ik dat wel zeker  ;)
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

ChibiFirli

Ik ken alleen de opschriften op de banken in onze aula's:
"God is dood" - Nietsche
"Nietsche is dood" - God

Is wss al oud :P, maar meer weet ik er niet over ;D.
"I had no shoes and I pitied myself. Then I met a man who had no feet, so I took his shoes." -- Dave Barry

Sammy

Ik heb Nietzsche daar nooit expliciet aandacht aan weten besteden. Hij was zelf seksueel, hoewel niet met veel succes ;D. Hij was wel gekant tegen de opgelegde, christelijke vorm van geheelonthouding; dit vond hij een inbreuk op de menselijke natuur. Maar nergens lijkt hij stil te staan bij een mogelijkheid dat er een menselijke natuur kan bestaan zonder ingebakken geslachtsdrift.

Da's niet echt een opmerkelijk feit. Pas einde 19de eeuw ontstonden de eerste echte psychologische laboratoria, de aanloop tot een uitgebreid systeem van labeling van de mens, waaronder het labeltje 'aseksualiteit'. Daarvoor kende men dat niet.. je kent wel het verhaal van de typische 'preutse' vrouw die geen seks voor het huwelijk wenst, en vervolgens nooit trouwt? ;D Eén pot nat indertijd..

Hypothetisch: àls Nietzsche een mening zou hebben gehad over aseksualiteit, dan schat ik dat ie vrij onverschillig zou zijn geweest, geen speciaal oordeel whatsoever. En dan denk ik aan het onderliggend doe-wat-je-natuur-je-ingeeft-gehalte van zijn teksten. Macht - in de meest brede zin van het woord - is belangrijker dan zelfs seks.

@Chibi: oud, ja... opschrift schijnt te dateren van 1888.. ;D

Sammy

Ik denk zojuist aan iets. Nietzsche heeft het in Gaya Scienza wel gehad over 'kuisheid'. Zijn mening daarover was dat een mens niet naar kuisheid hoort te komen, maar dat kuisheid naar een mens komt.

Met een beetje goede wil kan je daar een acceptatie van aseksualiteit in zien.  ;)

Ereinion

Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

myra


Ereinion

Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

ThirdMagus

Tis maar goed dat ik een flinke portie goeie wil op dat gebied heb ;)

SarahAnne

Ok... hier my two cents:

Nietzsche heeft het vaak over de "kuddementaliteit". Als een mens tot enige zelfverwezelijking wil komen, moet hij/zij zich losmaken van de kudde, medemensen en de morele leer waarmee ze zijn vergiftigd negeren. "Ga je eigen weg mens, en creeër je eigen identiteit, of je een zwak of sterk mens zult zijn". (<- zou ie zo gezegd kunnen hebben) "Laat je innerlijke wil tot macht gelden!" (<- heeft ie vaak gezegd).

Hieronder nog wat interessante quotes die wat mij betreft wel betrekking hebben op ons onderwerp:

"Een vrouw kan heel goed vriendschap sluiten met een man, maar om deze blijvend te laten zijn, is een lichte fysieke antipatie nodig."

"De beste vriend zal waarschijnlijk de beste vrouw trouwen, want een goed huwelijk is gebasseerd op het talent voor vriendschap."


Op basis van al deze dingen, denk ik dat Nietzsche in deze tijd waarschijnlijk best eens ons Forum zou kunnen hebben bezocht als vriend (haha...stel je voor...maar goed).

Da's mijn mening.
SarahAnne  ;D
Er zijn mensen aan wie volgens algemene maatstaven iets mankeert, ze zijn als regel het interessantst - Kierkegaard

Ann

haha ja Nietsche...
God is allesinds niet dood, dat weet ik ;D

maar weet je wie zijn theorien ik stom vind...die van Freud,volgens hem draaide alle som seks
Our task must be to free ourselves from this prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty.
- Einstein

petra1963

Hoi !  :D Wat een leuk filosofisch item ! Daar leer ik ook weer van bij !  :D
Ja, Nietsche en zijn 'Wille zur Macht'...zou hij zelf in zijn leven veel naar macht gestreefd hebben ? En sex kan een manier zijn om macht uit te oefenen..

Wat Freud betreft: ja, dat hij alles terug voert naar sexualiteit....dat ging er bij mij ook nooit zo in. Ik heb altijd maar gedacht: hij leefde in het Victoriaanse tijdperk, toen alles wat met sex te maken had echt zwaar onderdrukt werd..
En volgens mij krijg je daar als je sexueel bent rare psychische kronkels en neuroses van.. het is wel een fundamentele manier waarop mensen hun vitale levensenergie uiten..
En dan dus toch weer Nietsche: die vitale levensenergie staat in zijn werk toch ook centraal ?

Groet, Peter
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Sammy

#12
Yep, Freud is geïnspireerd geworden door Nietzsche, dat verband dat je aanwijst is er niet toevallig.

Citaat van: Ann op september 24, 2006, 10:05:21 AM
maar weet je wie zijn theorien ik stom vind...die van Freud,volgens hem draaide alle som seks

Nou, het was een poging tot wetenschap, dus afkerig zijn van z'n theorieën omwille van de uitkomst (seks hangt met alles samen) vind ik een beetje zwak. Uiteindelijk werd z'n psychoanalyse onvoldoende ondersteund door bewijs, wél een gegronde reden om z'n leer af te keuren.

Willem

Myra !!! 
Ik heb ook een vraag voor jou: waarom eigelijk Nietzesche's  mening ??????
Ik 'vrees' dat (behalve voor de filosofiestudenten wegens verplichte kennis) Nietzsche historisch al véééééééééél te ver af staat van deze moderne-wereld wetenschap, over onze asexualiteit. Nieuwe inzichten, nieuwe openheid... dan ook: nieuwe mensen ! (in de filosofie)
Ravotten-Stilte-Denken-Doen
Mogelijk opnieuw zoekend naar een héél sportieve partner

Willem

Citaat van: myra op april 13, 2006, 09:23:33 PM
Nietzsche is verrezen, god is dood  >:D


.... God is het enige sprookje waar de mensen nog massaal in geloven... (spijtig genoeg)
Ik weet wel zeker: mijn vriendin is dood...

Geen acht slaan op deze bijdrage, puur persoonlijk.
Ravotten-Stilte-Denken-Doen
Mogelijk opnieuw zoekend naar een héél sportieve partner