Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Aseksualiteitsvlag

Gestart door Paul2, september 03, 2010, 10:20:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul2

Eens kijkend naar symbolen die gebruikt worden voor aseksualiteit, kwam ik er via de engelse Wikipedia achter dat er vorige maand, augustus 2010, uit een veeltal van ontwerpen één vlag gekozen is die de aseksuele gemeenschap kan vertegenwoordigen.

Deze nieuwe vlag is HIER te zien (het lukte me niet om de afbeelding hier direct weer te geven).

Ik weet niet of dit hier al ter sprake is geweest, zo niet, dan de vraag: wat vinden jullie van deze nieuwe vlag?

Elders blijkt lang niet iedereen er even gelukkig mee te zijn. Men vindt hem dan vooral te somber en dat is ook mijn grootste bezwaar. Door aseksualiteit voor te stellen door de kleuren zwart, grijs en paars (kleuren die algemeen gebruikt worden bij uitvaarten) lijkt het net alsof aseksualiteit een droevige aangelegenheid is, dit dan in tegenstelling tot de regenboogvlag die suggereert dat homoseksualiteit feestelijk en kleurrijk is.

(de verschillende ontwerpen waaruit gekozen is, zijn hier te zien op het Engelse AVEN-forum - de winnaar is wel duidelijk het beste ontwerp)

Ereinion

Wel leuk dat er een vlag is, maar erg sterk vind ik hem ook niet.

Citeergrey-asexuality and the demisexuals

Wat zijn dit? Ik had er nog niet van gehoord.

Zelf maar even gezocht:

http://www.asexuality.org/wiki/index.php?title=Grey-A

Interessant. Dus ik ben een grijs-aseksueel, denk ik. (klinkt niet echt in het Nederlands)
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Paul2

LOL

Ja, een beetje geforceerd is dat wel: zwart - wit en een grijs overganggebied. Er is een grote varieteit in (a)seksualiteitsbeleving, die zelfs per persoon kan verschillen. Zelf vind ik de veelkleurigheid van de regenboogvlag daar nog steeds de mooiste uitbeelding van, vooral vanwege de vrolijke uitstraling  :)

Ereinion

Ik snap het overgangsgebied wel. We hebben het hier op het forum ook wel eens over gehad. Maar echt duidelijk wordt het daardoor niet.
Als ik een vlag zou moeten ontwerpen, zou ik een aseksuele vlag maken. Of iemand zich dan grijs, wit of zwart voelt, maakt niet uit. Vooral in dit stadium van bekendheid.

'Goh, waar staat jullie vlag voor?'
'Nou, voor aseksualiteit.
'Wat?'
Probeert het uit te leggen.
'En de verschillende tinten?'
'Nou, je hebt ook nog Grijs-aseksualiteit en wit staat voor seksualiteit.'

Je gesprekspartner loopt gillend weg.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

AceVentura

Ik vind de vlag niet echt mooi. Zelfs met deze indeling had ik de kleurvolgorde anders gedaan zodat zwart (aseksueel in de flag) het dichtst bij paars (AVEN) lag.
Verder is het natuurlijk makkelijk kritiek te hebben, want ik zou het ook niet beter kunnen :)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Ienepien

En wat voor nut zou zo'n vlag hebben?
Ik zou hem zéker hier (bij mij thuis bedoel ik) niet uithangen. ;D

En voor bij een ontmoeting val je dan meteen zo op, denk ik? Mensen vragen zich dan af wat voor een vlag dat is?
"Zijn jullie een sekte of zoiets?" :schater:

Mannetje

Ik snap het nut van zo'n vlag ook niet.
Waar willen jullie deze dan laten wapperen?

Jovi_Hobbes

Die vlag is natuurlijk een speling op de regenboogvlag en zal hetzelfde doel kunnen dienen, maar ik kan nog geen positieve woorden vinden voor het ontwerp. Het is echt veel te veel doordacht en zorgt eerder voor onduidelijkheid.

Citaat van: Ereinion op september 03, 2010, 10:41:59 PM
Interessant. Dus ik ben een grijs-aseksueel, denk ik. (klinkt niet echt in het Nederlands)

Ik denk dat we je een schemer-aseksueel moeten noemen  :)
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

pinky

Ik vind de vlag WEL mooi. Het laat inderdaad zien dat er ook een serieuze kant aan het verhaal zit. Als je kijkt naar de homoseksuele beweging dan hoor je vaak alleen maar dingen van die echt over de top zijn. Zoals de gay parade. Leuk dat die er is, maar het is echt een show en niet de werkelijkheid. Net zoals de regenboog. Alsof homoseksueel zijn alleen maar lol en fleurigheid is. Ook zij zijn mensen net als iedereen en hebben ook problemen naast de lol. Dus ja, ik vind dat allemaal net iets to much dramaqueen. Ze worden daardoor nou niet echt serieus genomen.

Deze vlag daarintegen is serieus en staat echt ergens voor. Het laat inderdaad zien dat niet alles zwart, wit of zelfs kleurloos is. Het laat zien dat de ene geen seks wil, de ander juist heel veel, maar dat ieder persoon zelf kleur in zijn leven kan aanbrengen, buiten de wel of geen seks om! En daarmee vind ik het dus een goed gekozen vlag die laat zien dat AVEN/ Aseksuelen serieus met dit onderwerp bezig zijn en dat ze graag serieus genomen willen worden, net zoals de meeste mensen!

Citaat van: Mannetje op september 04, 2010, 06:39:45 PM
Waar willen jullie deze dan laten wapperen?

Wat dacht je ervan deze op te hangen bij onze meetings! Dan hebben we gelijk een stuk minder last van verdwaalde AVENners!

AceVentura

Op zich is het inderdaad geen gek idee om zo'n vlag op de meetings te gebruiken, maar waar haal je hem vandaan ? Zelf een vlag laten maken kan ook maar is volgens mij behoorlijk duur ...
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Mannetje

Het scheelt ook meteen weer in het aantal deelnemers  :-\

Paul2

Citaat van: AceVentura op september 04, 2010, 08:41:18 PM
Op zich is het inderdaad geen gek idee om zo'n vlag op de meetings te gebruiken, maar waar haal je hem vandaan ? Zelf een vlag laten maken kan ook maar is volgens mij behoorlijk duur ...

Hm ik denk dat de kosten best mee kunnen vallen... via eBay is er bijv. ook een biseksualiteitsvlag te koop voor slechts 6 dollar.

Mannetje

Jullie mogen zoveel mogelijk vlaggen laten wapperen wat jullie willen. Geef het dan even wel aan van te voren. Want dan meld ik mij af voor de bijeenkomt!

Paul2

Citaat van: Mannetje op september 04, 2010, 09:01:30 PM
Jullie mogen zoveel mogelijk vlaggen laten wapperen wat jullie willen. Geef het dan even wel aan van te voren. Want dan meld ik mij af voor de bijeenkomt!

Is dat dan omdat je de vlag zo lelijk vindt, of omdat het mss stigmatiserend of overdreven overkomt...?
(veel homo's vinden regenboogvlagvertoon namelijk ook niet leuk)

Mannetje

Ik heb het gevoel dat het dan een tatoeage is die gezet wordt. Eens gezet kan je er niet meer vanaf. Ik ben nog niet van overtuigd dat het een tatoeage is die 100% mij past!
Het zal ook met mijn afkomst te maken hebben. Ik komt niet uit een stad waar meer een multiculturele samenleving is met allerlei seksuele voorkeuren en afkomsten. En waar de acceptatiegrens van "anders zijn" vele malen hoger is.

Snappen jullie het zo een beetje?

Zijn er nog andere mensen die er zo als mij over denken?