Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Asexual Awareness Week

Gestart door Paul2, september 14, 2010, 12:55:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ereinion

Soms is dat het enige dat je kunt doen.

Ik heb ongeveer dezelfde ervaringen als Dutchamoeba.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Dutchamoeba

Het is vervelend als mensen je niet serieus nemen. Soms moet je inderdaad maar proberen te accepteren dat bepaalde mensen het niet willen begrijpen. Wat dat betreft klopt het wel dat meer bekendheid voor meer tolerantie kan zorgen. Trouwens is er in de wetenschap over aseksualiteit dezelfde tweedeling te zien: somme psychologen/seksuologen zijn erg begripvol en zien aseksualiteit wel als een natuurlijk fenomeen, terwijl anderen het als een ziekte zien die behandeld dient te worden en er zijn er zelfs die sites als AVEN gevaarlijk vinden, omdat mensen dan misschien berusten in hun aseksuele lot i.p.v. dat ze hulp gaan zoeken. Homoseksualiteit is ook erg lang als ziekte gezien, en dat is nu grotendeels ook niet meer zo. Wij hebben gewoonweg nog wat geduld nodig!

Ereinion

Waarom zou het erg zijn dat we erin berusten? Zelfs al was het een ziekte?

Sommige seksuologen...  ::)
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

AceVentura

Het enige wat ik me daarbij kan voorstellen is dat ze er dan niets aan verdienen  >:D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Dutchamoeba

Ik denk ook dat dat wel degelijk zo is. Zo'n therapie kost erg veel geld. 1 sessie is al erg duur en als je daar ook nog eens bij bedenkt dat dat soort therapieen vaak langurig zijn, kun je wel nagaan dat dat kassa is voor de therapeut...

Daarnaast denk ik ook dat het te maken heeft met de opleiding. Bij veel psychologie/seksuologie-opleidingen wordt het er nog steeds ingestamt dat seks natuurlijk is omdat dat de voortplanting veilig stelt en dat mensen zonder trek in seks daarom wel ziek moeten zijn en op een bepaalde manier behandeld moeten worden om uberhaupt gelukkig te kunnen worden. Mensen die beweren zonder seks ook gelukkig te zijn die moeten dus wel liegen. Er is gelukkig wel steeds meer aandacht bij dat soort opleidingen over aseksualiteit als normaal iets, maar dat is nog steeds erg weinig.

Jovi_Hobbes

Toch hebben ze wel een klein beetje gelijk. Er kunnen hier ook mensen terechtkomen die een of ander simpel medisch probleem hebben waardoor ze aseksueel lijken. Als zei de indruk zouden krijgen dat er in geen enkel geval iets aan te doen is, zou dat voor sommige mensen het leven moeilijker kunnen maken dan nodig is. Maar tegelijkertijd denk ik dat seksuologen die denken dat AVEN 'gevaarlijk' is, hier nooit echt goed hebben rondgekeken. We hebben juist veel moeite gedaan om dit soort dingen te voorkomen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Dutchamoeba

Daar heb je wel gelijk in, Jovi_Hobbes. Aan de ene kant kan aseksualiteit ontstaan uit lichamelijke/psychische problemen/een nare gebeurtenis, maar aan de andere kant zijn er ook mensen (zoals ik) bij wie aseksualiteit iets heel natuurlijks is wat ook bij hun karakter past en waarbij geen aanwijsbare negatieve oorzaak gevonden kan worden. Doorgaans hebben die mensen ook niet de behoeft er iets aan te doen; ze zijn tevreden zoals ze zijn. Dat type aseksueel wordt vaak zeer onderbelicht...

Het is inderdaad goed om mensen die wel problemen hebben met hun aseksualiteit te proberen te helpen, en ook daar is hier de ruimte voor.

Jovi_Hobbes

Nu alleen de seksuologen er nog van overtuigen dat er een onderscheid is tussen die verschillende groepen  :)
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Paul2

Ik denk dat het niet alleen de opleidingen psychologie/seksuologie zijn, maar dat het ook en mss wel vooral komt doordat seksueel genot tegenwoordig algemeen als als een van de hoogste idealen geldt... op mij komt het bijna over als een ideologie, een religie bijna.... mensen zijn vaak zo "vol" van seks en men lijkt vaak ook als de dood om er iets negatiefs over te zeggen, terwijl seks bij de "gewone seksuelen" in heel veel gevallen ook lang niet zo fantastisch is als menigeen doet voorkomen...

pinky

Helemaal waar. Als therapeut zijnde moet ik zeggen dat ik altijd zou vragen wat de patient zelf zou willen en dat samen met hem te willen bereiken. Als hetgeen de patient zou willen tegen mijn geloof in is (wat natuurlijk kan), dan zou ik deze patient doorverwijzen naar een collega therapeut. Want uiteindelijk is het iets dat de patient zelf moet doen. Als therapeut heb je er maar weinig invloed op. Dus als je dan al tegen het door de patient zelf gestelde doel bent, dan kom je nergens. Daar heb ik niets aan en de patient al helemaal niet. Dan wordt het gewoon een gevecht om wie er gelijk heeft!

Bonnie

Ik heb nog nooit iemand vertelt dat ik a-sexueel ben. Het enige wat me wel eens gevraagd is waarom ik nog geen vriend heb. Maar meestal zeg ik dan dat ik de juiste nog niet ben tegen gekomen. Gelukkig ben ik omringd door mensen die sex iets prive vinden en er niet openlijk over praten. Dat maakt het voor mij een stuk gemakkelijker.
schenk nooit je hart volledig weg, want al het mooie is slechts een korte heerlijke droom

Dutchamoeba

Ik ben het met Paul2 eens. Dat liedje 'sexual healing' lijkt wel een erg grote lading te hebben in deze tijd. Overal wordt verteld over hoe goed seks wel niet is voor de mens: je leeft er langer door, raakt calorietjes kwijt, krijgt gelukshormonen tijdens de daad en dan met name tijdens het orgasme, en je verstevigt je band met je partner, waardoor je lang en gelukkig bij elkaar zult blijven. Mij is een paar jaar geleden, toen ik nog vrij veel menstruatieklachten had, wel eens verteld (door meerdere mensen! en toen wist nog helemaal niemand dat ik aseksueel was...) dat ik gewoon eens moest gaan neuken en kinderen krijgen om van mijn menstruatieklachten af te komen. We zijn inmiddels een paar jaar verder, en ik kan jullie blij komen melden dat de klachten nu ook een stuk mindr zijn, en dat zonder het opvolgen van al die goeie raad... 

Ienepien

Haha, kunnen de medici dit ook weer bijstellen. ;D

Mannetje

Ja joh, mooi er om de 9 maanden een kind uitwerken, hup gauw weer zwanger raken, en hoera weer 9 maanden geen menstruatie.
En heb je vent géén zin in seks, pas maar op, anders komt pastoor wel even langs! Die goede oude tijd!

(Of is het zo dat menstruatieklachten verminderen na je zwangerschap, daar heeft Mannetje geen verstand van)

Paul2

Ik las dat cabaretier Freek de Jonge in Linda liet weten seks ontzettend belangrijk te vinden en dat hij vooral de jeugd aanraadt om vooral meer aan seks te doen: "ook als je geen zin hebt, toch doen"

Dat geeft wel aan tot in welke absurde mate men in seks "gelooft".....