Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Asexual Awareness Week

Gestart door Paul2, september 14, 2010, 12:55:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dutchamoeba

De Asexual Awareness Week is een tamelijk 'vruchtbaar' weekje voor me geweest. Hier volgt een update met de verdere resultaten tot nu toe:

1. De verantwoordelijken van www.hoezitdat.info gaan in overleg over het toevoegen van informatie over aseksualiteit. Wanneer hierover een besluit gevallen is, dan stellen ze mij ervan op de hoogte.

2. De mensen van de redactie van http://seksualiteit.nl/ hebben aangegeven dat ze in 2015 op hun website meer aandacht gaan besteden aan het thema aseksualiteit.

3. Op de website van sense.info staat inmiddels informatie over aseksualiteit, zie
http://www.sense.info/ontdek-jezelf/homo-lesbisch-bi-hetero/
en
http://www.sense.info/seks-a-z/?tx_rtgdictionary_pi1%5Bcmd%5D=SINGLE_TERM&tx_rtgdictionary_pi1%5Buid%5D=346
Ik had hier wel 6 puntjes van kritiek op. Nu is het afwachten op hun reactie daarop.

4. In de toekomst, de verantwoordelijken hopen volgende week, zal AVEN ook genoemd worden op http://www.seksueelgezond.nl , een aanvulling op het pas gedrukte Handboek Seksuele Gezondheid voor zorgprofessionals.

Edewecht

Ongelofelijk, wat een aktiviteit!  :klap:

Mensen , geef die meid  :cake: :cake: :cake: :cake:  en een  :visibility:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Goed werk Dutchamoeba  :klap: :visibility: :cake:

Kan je misschien iets vertellen over hoe je dat soort dingen aanpakt ? Of komt dat neer op "gewoon doen" ?
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Dutchamoeba

Citaat van: AceVentura op november 01, 2014, 06:58:00 PM
Kan je misschien iets vertellen over hoe je dat soort dingen aanpakt ? Of komt dat neer op "gewoon doen" ?

Ik ben 3 jaar geleden begonnen met de tactiek van "gewoon doen". Ik heb al snel geleerd dat dat totaal niet werkt (nooit kreeg ik een reactie, niet eens een negatieve...). De eerste email die je naar een organisatie stuurt moet een goed onderbouwd betoog zijn over waarom het zo belangrijk is dat die organisatie iets met aseksualiteit gaat doen. Hieronder plak ik een van de emails die ik geschreven heb, met in het rood extra uitleg:

Beste mevrouw ...,

Ik ben Geeske van der Poel (niet mijn echte naam, maar wel een naam die mijn echte naam had kunnen zijn. Dit wekt meer vertrouwen dan het gebruiken van een Nickname), een aseksuele vrouw uit het noorden van het land. Via via ben ik op uw website (...) beland en ben ik vol interesse de goed geschreven, informatieve pagina's gaan lezen. Als aseksueel zijnde, heb ik uiteraard ook even bij het sekswoordenboek gekeken of het woord 'aseksualiteit' ook beschreven wordt. Dit blijkt helaas nog niet het geval te zijn. Ik zou u er bij dezen dan ook graag op willen wijzen dat de term 'aseksualiteit' nog ontbreekt(Leg altijd duidelijk uit waarom je de desbetreffende organisatie een mailtje stuurt.).


Wat is aseksualiteit?(Leg uit wat aseksualiteit is, waardoor de lezers van jouw mailtje dat te weten komen, waardoor ze niet denken dat je zomaar een gek bent die zich iets in het hoofd heeft gehaald.)
Aseksualiteit wil zeggen dat iemand geen seksuele aantrekking ervaart naar wie dan ook. Omdat aseksualiteit aangeboren of in elk geval diepgeworteld is, is het vergelijkbaar met een seksuele voorkeur of geaardheid. Hetero's ervaren seksuele aantrekking naar mensen van het andere geslacht. Homo's ervaren het naar mensen van hetzelfde geslacht, bi's naar beide, en aseksuelen naar geen van beide.

Het betreft zowel mannen als vrouwen. Naar aanleiding van onderzoek in Engeland (Bogaert, 2004) lijkt het vooralsnog te gaan om 1% van de bevolking.

In een maatschappij waarin seks zo in de schijnwerpers staat, wordt aseksualiteit door velen ervaren als een taboe. Als iemand zegt aseksueel te zijn wekt dit vaak onbegrip. Vervelende reacties zijn niet ongewoon. Het is vergelijkbaar met hoe men (vroeger) reageerde als iemand vertelde homo te zijn.

De term is vruchtbaar omdat het mensen die geen seksuele aantrekking kennen, helpt zichzelf op dit punt te begrijpen en te accepteren. Ook maakt zo'n term het makkelijker om in contact te komen met gelijkgeaarden.

Aseksualiteit moet niet worden verward met celibaat (waarbij iemand ervoor kiest af te zien van seks).

Meer informatie kunt u vinden bij de veel gestelde vragen

De kenmerken van aseksualiteit
Voor aseksualiteit bestaat nog geen eenduidige definitie. Waar gaat het bij aseksualiteit om? Onderstaande kenmerken worden vaak genoemd:

De aseksualiteit speelt doorgaans vanaf de geboorte.
Een afwezigheid van seksuele fantasieën.
Sommigen hebben wel een libido, maar er is geen enkele behoefte hier samen met anderen iets mee te doen.
Sommigen kennen gevoelens van aantrekkingskracht, of zelfs heuse verliefdheid, maar daar komt dan geen lust en seksuele aantrekking bij te pas. Veel aseksuelen hebben net als seksuelen de behoefte aan een intieme relatie met één speciaal persoon. Het onderscheid tussen hen en degenen die deze behoefte niet kennen wordt wel eens aangeduid met 'romantisch' en 'aromantisch'.

zie de website van het Aseksueel Voorlichtings- en Educatie Netwerk (AVEN):  http://asexuality.org/du/wiki/index.php?title=Hoofdpagina (Het meesturen van referenties is altijd goed; je kunt er je betoog mee onderbouwen. Dit is zeker handig wanneer je referentie een wetenschappelijk artikel is, zoals verderop in dit mailtje. Hierdoor laat je zien dat zelfs wetenschappers ervan overtuigd zijn dat aseksualiteit bestaat, waardooor de legitimiteit van de geaardheid in de ogen van de lezers stijgt. Hierdoor zal je verhaal serieuzer worden genomen.)

Waarom is het belangrijk dat er meer aandacht komt voor aseksualiteit? (Leg dit goed uit; dan kunnen de lezers van het mailtje niet meer om aseksualiteit heen.) Omdat er nogal veel misverstanden over deze geaardheid bestaan, waardoor sommige niet-aseksuelen ten onrechte gevoelens van haat en angst met zich meedragen ten opzichte van mensen van deze geaardheid, en er soms daardoor ook negatieve gedragingen op na houden ten opzichte van mensen van deze geaardheid. Een belangrijk onderzoek over vooroordelen/discriminatie ten opzichte van aseksuelen is het volgende van Gordon Hodson:

http://www.psychologytoday.com/blog/without-prejudice/201209/prejudice-against-group-x-asexuals (zorg voor een wetenschappelijke onderbouwing)

De belangrijkste passage hieruit is de volgende: (Dan hoeft niet het hele artikel gelezen te worden, maar kunnen de ontvangers van de mail toch snel zien wat belangrijk is.)

In a recent investigation (MacInnis & Hodson, in press) we uncovered strikingly strong bias against asexuals in both university and community samples. Relative to heterosexuals, and even relative to homosexuals and bisexuals, heterosexuals: (a) expressed more negative attitudes toward asexuals (i.e., prejudice); (b) desired less contact with asexuals; and (c) were less willing to rent an apartment to (or hire) an asexual applicant (i.e., discrimination). Moreover, of all the sexual minority groups studied, asexuals were the most dehumanized (i.e., represented as "less human"). Intriguingly, heterosexuals dehumanized asexuals in two ways. Given their lack of sexual interest, widely considered a universal interest, it might not surprise you to learn that asexuals were characterized as "machine-like" (i.e., mechanistically dehumanized). But, oddly enough, asexuals were also seen as "animal-like" (i.e., animalistically dehumanized). Yes, asexuals were seen as relatively cold and emotionless and unrestrained,impulsive, and less sophisticated.

Ook aseksuele jongeren worden geconfronteerd met negativiteit ten opzichte van hun geaardheid. Het is dan ook geen wonder dat er bij het Trevor Project, een organisatie die hulp biedt aan queer jongeren met zelfmoordgedachten, ook steeds meer telefoontjes van aseksuele jongeren binnenkomen. De vrijwilligers van die organisatie worden dan ook getraind om deze jongeren op juiste wijze bij te staan.

Last but not least, zou ik u graag door willen verwijzen naar het volgende artikel waarin Julie Sondra Decker (een vooraanstaand aseksueel activiste) op sublieme wijze verwoordt hoe het is om als aseksue(e)l(e) (vrouw) in de huidige maatschappij te leven en wat de diepere oorzaken zijn van negatief gedrag ten opzichte van aseksuelen:

http://the-toast.net/2014/07/01/enjoy-houseful-cats-asexual-woman/view-all/

Ik zou deze mail graag willen afsluiten met 2 passages uit dit artikel, die precies verwoorden waarom ik het zo belangrijk vind om informatie over aseksualiteit toegevoegd te zien op uw website (Je mag best met nog een argument + referentie komen over waarom het zo belangrijk is dat de desbetreffende organisatie aandacht aan aseksualiteit gaat besteden. Hierdoor zullen de mensen binnen de organisatie gaan beseffen dat ze ook verantwoordelijkheden hebben voor/veel kunnen betekenen voor aseksuelen.) :

"Asexual people are just one group that's hurt by the Sex = Yay mantra (along with racial, religious, and sexual minorities that are either fetishized or desexualized.) For asexual women, it means they're erased; their orientation is framed as a side effect of living in a society that hates the female sex drive. Go on, girl! You like sex! You can admit it now! Great, eh? We've replaced a world in which a woman couldn't be sexual with a world in which she must be.
Men who are asexual get to deal with the other side of this coin; with certain mainstream narratives in hypermasculine society pressuring men to define themselves through sexual success, the world can be a very cruel place for a guy who just doesn't find people attractive. Not only can they be emasculated by these messages, but they are often assumed gay if they're not seen chasing women—a nice symptom of asexual erasure—and if they actually are romantically but not sexually attracted to same-gender partners, they're often told they're suffering from internalized homophobia that won't let them release their true sexual selves. And let's not forget those asexual people between or outside the gender binary, who are regularly processed as being "confused about sex" due to their gender."



Met vriendelijke groet,

Geeske van der Poel.
Zo heb je een mail geschreven in de vorm van een essay, waaruit blijkt dat je brein functioneert (en dat je dus niet in de war bent). Door uit te leggen wat aseksualiteit is, waarom het belangrijk is dat er meer aandacht aan wordt besteed, en door het gebruik van goede bronnen, zal je niet snel aan de kant geschoven worden als iemand die ze niet allemaal op een rijtje heeft.  Bovendien lezen de ontvangers van de mail dat aseksualiteit een geaardheid is, en dat de mensen van die geaardheid ook problemen kunnen ervaren door hun geaardheid (niet zelden veroorzaakt door onbegrip vanuit de omgeving), en dat ze het verdienen dat hun stem ook gehoord wordt. Sinds ik de mailtjes volgens de zojuist omschreven structuur schrijf, heb ik bijna altijd succes. Voor ik daarmee begon echt nooit. Je moet dus met een goed verhaal komen om te worden gehoord (of gelezen, in dit geval).

AceVentura

Dat heb je mooi gedaan Dutchamoeba, ik kan me inderdaad goed voorstellen dat je daar goede resultaten mee haalt  :klap:
Bedankt voor het hier neerzetten, hopelijk kunnen we er allemaal wat mee  :cheerleader:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

pfoehh... Degelijk werk, Dutchamoeba! Een mail in de vorm van een essay, niet mijn dagelijkse werk. Maar ik kan er wat van opsteken.
Belangrijk is inderdaad dat je toont dat je als afzender niet een of andere dwalende mens bent, maar met verstand van zaken.
Proficiat met dit veldwerk!  :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Imogen

@Dutchamoebe: Goed werk hoor, heel uitgebreid!  :klap:
Ik ga vanavond de mail opstellen voor het tijdschrift Zij aan Zij, mag ik enkele passages uit jouw onderstaande bericht gebruiken voor mijn mail? Dan hoef ik geen dubbel werk te doen door zelf het web af te struinen naar onderzoeken en info over asexualiteit.
Het kan alleen maar helpen om de redactie te prikkelen en geïnteresseerd te maken voor het artikel.
Ik ben benieuwd of ze er positief tegenover staan. Ik zal dan wel met naam en foto in het tijdschrift komen, als ze "ja" zeggen.......spannend!
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Dutchamoeba

Bedankt voor alle complimentjes! :bloos:

Citaat van: Imogen op november 03, 2014, 12:47:35 PM
Ik ga vanavond de mail opstellen voor het tijdschrift Zij aan Zij, mag ik enkele passages uit jouw onderstaande bericht gebruiken voor mijn mail? Dan hoef ik geen dubbel werk te doen door zelf het web af te struinen naar onderzoeken en info over asexualiteit.
Het kan alleen maar helpen om de redactie te prikkelen en geïnteresseerd te maken voor het artikel.
Natuurlijk:
Citaat van: AceVentura op november 02, 2014, 03:55:20 PM
Dat heb je mooi gedaan Dutchamoeba, ik kan me inderdaad goed voorstellen dat je daar goede resultaten mee haalt  :klap:
Bedankt voor het hier neerzetten, hopelijk kunnen we er allemaal wat mee  :cheerleader:

Citaat van: Imogen op november 03, 2014, 12:47:35 PM
Ik zal dan wel met naam en foto in het tijdschrift komen, als ze "ja" zeggen.......spannend!
:klap: Ja, spannend!

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Imogen

Met hulp van Dutchamoebe heb ik een mail gestuurd naar het tijdschrift Zij aan Zij. Ze heeft me enorm geholpen met de inhoud,  een teameffort dus. Dus mocht de redactie het zien zitten om er een artikel of interview aan te wijden, is dit mede dankzij Dutchamoebe!  :klap:
Nu is het afwachten geblazen naar een reactie. Misschien is het een beetje mosterd na de maaltijd, pas een mail sturen na de Awareness Week.
Maar aandacht voor aseksualiteit is 24/7 nodig. Niet alleen 1x per jaar.
Ik ben iig bereid om met mijn naam en foto in hun blad te komen. Kleine kans dat mijn familie en hun vrienden het blad (gaan) lezen haha

Zodra ik een reactie terug heb, laat ik het wel weten.
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Bidanya

Bidanya, V 1962

Dutchamoeba

Citaat van: Imogen op november 04, 2014, 04:29:37 PM
Nu is het afwachten geblazen naar een reactie. Misschien is het een beetje mosterd na de maaltijd, pas een mail sturen na de Awareness Week.
Maar aandacht voor aseksualiteit is 24/7 nodig. Niet alleen 1x per jaar.

Je hebt groot gelijk, Imogen! Wat mij betreft is het ook iedere dag Asexual Awareness Day.

Soms zou ik willen dat we iets structureler aan aseksuele voorlichting en educatie zouden kunnen werken. Veel mensen hier, zoals ik, zijn in hun vrije tijd bezig met contacten leggen met organisaties die iets met seksualiteit te maken hebben, met meewerken aan interviews, etc. Dit is op zich niet verkeerd, maar niemand heeft echt de tijd of de financiële mogelijkheden om zich op professionelere wijze met het onderwerp bezig te houden, zodat we meer vooruitgang zouden kunnen boeken. Nou ben ik al in contact geweest met een LGBT-organisatie in Groningen (een half jaar geleden al), en daar hebben ze ieder kwartaal een vergadering waar iedereen goede ideeën kan aandragen om seksuele discriminatie tegen te gaan. Ik zou op hun mail-lijst worden toegevoegd, om dan ook uitgenodigd te worden voor zo'n vergadering, om dan mijn woordje te doen. Goede ideeën kunnen kans maken te worden omgezet in een project met subsidie, zodat er wel geld en tijd is om iets structureels te doen op het gebied van de aseksualiteit. Inmiddels zijn we een half jaar (en dus 2 vergaderingen) verder, maar ik heb nooit meer wat van die organisatie gehoord, iets wat mij vaker overkomt met LGBT-organisaties. Ik ben inmiddels zo ver dat de meesten wel reageren op mijn mails, vaak ook positief, maar toch merk ik dat ze hun beloftes (zoals het toevoegen van info over aseksualiteit op hun website) -tot nu toe- helaas niet nakomen. De LGBT-organisaties waar ik in de Asexual Awareness Week contact mee heb gezocht, hebben daarentegen helemaal niet gereageerd, terwijl de overige organisaties die met seksualiteit te maken hebben en waarmee ik contact heb gezocht, allemaal hebben gereageerd (balans: 4 keer contact met LGBT-organisaties: 0 reacties, 4 keer contact met andere organisaties: 4 keer een positief antwoord). De enige uitzondering was LGBT-organisatie nr. 5, die organisatie waar AceVentura me op attendeerde (wat helaas ook niet echt iets concreets opgeleverd heeft).

Ik heb nu 2 vragen voor jullie: 1. Wie weet hoe je wel op een goede wijze contact kunt leggen met LGBT-organisaties, 2. Wie heeft een idee over hoe we op een professionelere wijze meer kennis over aseksualiteit kunnen verspreiden? Ik zou het bijv. zeer goed vinden als de belangrijkste literatuur op dit gebied (zoals het boek https://www.goodreads.com/book/show/20344514-the-invisible-orientation) vertaald zou kunnen worden in het Nederlands, zodat Nederlandstalige studenten in het gezondheidswezen bijv. zo'n belangrijk boek in hun moedertaal kunnen lezen, en ik vind het ook belangrijk dat er ruimte komt voor aseksualiteit in voorlichtingsmateriaal over seksualiteit/tijdens seksuele voorlichtingslessen (door een aseksueel, of iemand anders die getraind is om zulke informatie te verschaffen), en ook op congressen voor seksuologen. Waarom dit zo belangrijk is, kun je lezen in de volgende link:
http://theacetheist.wordpress.com/2013/12/26/xd-out-asexuality-in-sex-education/
Concrete ideeën die een subsidie waard zouden kunnen zijn, of een baan bij een LGBT-/seksualiteits-organisatie/uitgever van voorlichtingsmateriaal zijn er dus wel, maar hoe ik het echt zou moeten aanpakken, dat weet ik niet. Iemand?

Ace89

Ik zou heel graag dat boek vertalen naar het Nederlands, maar dan is wel toestemming van de auteur nodig. Misschien kun je contact met de auteur zoeken en vragen of het uberhaupt mag? Non profit uiteraard. Anders schrijf ik graag aan teksten en voorlichtingsmateriaal voor scholen, websites en dergelijke.

De Nederlandse aven site zou misschien ook nog meer uitgebreid kunnen worden en beter vindbaar.

Als ik kan helpen met iets schrijverigs, zowel in het Engels als Nederlands, laat het dan maar weten.
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Koffie

Ik zat er al over te denken dat het fijn zou zijn als het artikel waarnaar je verwijst en de artikelen waar in dat artikel verwezen wordt, zouden worden vertaald en aan de Nederlandse wiki toegevoegd. Maar mijn Engels is niet vloeiend, dus ik weet niet of ik de aangewezen persoon ben en of het überhaupt mag.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie