Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Pasen

Gestart door Stev, april 14, 2006, 01:26:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stev

Oeps, dat viel tegen om al die opties te bedenken  :-\ Dus een beetje flauw maar ik heb het in ieder geval geprobeerd  :klap:
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

littlefanny

witte donderdag: laatste avondmaal ( die vergeet iedereen altijd)
goede vrijdag: kruisiging
zaterdag: maria magdalena komt klagen bij een dooie Jezus
Pasen: Jezus herrijst (is dat met ij of met ei?)
:)
*Sommige mensen mogen gewoon nog niet dood
*YEAH make life worth it!
*Let's work together and make this world more livable
*Never stop working on yourself!

ChibiFirli

"I had no shoes and I pitied myself. Then I met a man who had no feet, so I took his shoes." -- Dave Barry

ThirdMagus

't Is een lente feest. Het christendom heeft 't "ge-assimileerd" om 't makkelijker te maken voor heidenen om zich bij het christendom aan te sluiten. Hazen, kijkentjes, eieren, enz. zijn allemaal symbolen voor lente en nieuw leven, niet voor dooie mannen ;)

Ereinion

Citaat van: littlefanny op april 14, 2006, 02:57:37 PM
Pasen: Jezus herrijst (is dat met ij of met ei?)

Het is Pasen, dus dan is het vast met ei.

Je hebt helemaal gelijk ThirdMagus. Net als zoveel christelijke feesten. In twente merk je daar eigenlijk nog best veel van; paasvuren. En met kerst midwinterhoorn-blazen. Dat soort dingen.
Iemand die ook streekgebruiken rondom Pasen weet? En dan niet de Christelijke, maar de...
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

ThirdMagus

... heidense. Ik heb op wikipedia er een aantal interressante gevonden (srry, int engels helaas):

"America

Throughout North America, the Easter holiday has been partially secularized, so that some families participate only in the attendant revelry, central to which is decorating Easter eggs on Saturday evening and hunting for them Sunday morning, by which time they have been mysteriously hidden all over the house and garden. According to the children's stories, the eggs were hidden overnight and other treats delivered by the Easter Bunny in an Easter basket which children find waiting for them when they wake up. The Easter Bunny's motives for doing this are seldom clarified. Many families in America will attend Sunday Mass in the morning and then participate in a feast or party in the afternoon.

Scandinavia

In Norway, in addition to skiing in the mountains and painting eggs for decorating, it is tradition to solve murders at Easter. All the major television channels show crime and detective stories (such as Poirot), magazines print stories where the readers can try to figure out who did it, and many new books are published. Even the milk cartons change to have murder stories on their sides. Another tradition is Yahtzee games. Sweden's traditions include egg painting/gathering and candy; additionally, (fake) feathers and little decorations are placed on branches in a vase. For lunch/dinner on Holy Saturday, families traditionally feast on a smörgåsbord of herring, salmon, potatoes, eggs and other kinds of food.

Central Europe

In the Czech Republic, Hungary and Slovakia, a tradition of whipping is carried out on Easter Monday. In the morning, males whip females with a special handmade whip called pomlázka (in Czech) or korbáč (in Slovak). The pomlázka/korbáč consists of eight, twelve or even twenty-four withies (willow rods) and is usually from half a meter to two meters long and decorated with coloured ribbons at the end. It must be mentioned that while whipping can be painful, the purpose is not to cause suffering. Rather, the purpose is for males to exhibit their attraction to females; unvisited females can even feel offended. The whipped female gives a coloured egg to the male as a sign of her thanks and forgiveness. A legend says that females should be whipped in order to keep their health and fertility during whole next year. In some regions the females can get revenge in the afternoon when they can pour a bucket of cold water on any male. The habit slightly varies across the Czech Republic. A similar tradition existed in Poland (where it is called Dyngus Day), but it is now little more than an all-day waterfight.

In Hungary (where it is called Ducking Monday), perfume or perfumed water is often sprinkled in exchange for an Easter egg."

Ereinion

Ik vind de scandinavische traditie wel grappig. Wie vermoorde Jezus? -> Zou het daar vandaan komen? Vast niet.

Maar zo te lezen ben ik met Pasen liever niet in Tsjechie. Wat vrouwonvriendelijk, en dan ook nog een ei geven als bedankje  :o , dat is dan wel een rot ei als ze bij mij langskomen.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Het is én een christelijk feest én het begin van de lente.
OVerigens was er op mijn werk iemand die dacht dat het vandaag Hemelvaart was  ::) 
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ereinion

Ik heb een keer met een proefwerk gezegd dat Jezus met Kerst was gestorven. En dat terwijl ik net 4 kerststallen had opgezet  :banghead:
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Dat was vast een freudiaanse verspreking. Jezus kwam vast je keel uit na al die kersstalletjes  :rollol:
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Tempesta

Ik ga naar Polen, wie gaat er mee?

Jovi_Hobbes

Leuk! Dan neem ik een koffer vol waterballonnen mee.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

littlefanny

Tis sowieso vrij onzinnig dat pasen het einde van de vastenperiode aanduidt. Vasten is namelijk door mozes "bedacht" om god te danken voor het eten wat hij altijd schenkt, en toen was er nog lang geen sprake van Jezus, dus ergens zit er iets fout! Ik wil ook naar POLEN, maarja, ik ga woensdag wel naar Rome, gaat er iemand mee?
:)
*Sommige mensen mogen gewoon nog niet dood
*YEAH make life worth it!
*Let's work together and make this world more livable
*Never stop working on yourself!

Ereinion

VAKANTIE!!! Helaas ik kan niet  :78:
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

ChibiFirli

Ik 'wil' wel mee :D. Maar ik kan niet >_>.
"I had no shoes and I pitied myself. Then I met a man who had no feet, so I took his shoes." -- Dave Barry