Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Pasen

Gestart door Stev, april 14, 2006, 01:26:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjef

OK en dan hier de uitleg:

Pasen is van oorsprong een offer feest uit de Joodse traditie.

Het doel was tweeledig: een offer voor een goede oogst en herdenken van de uittocht uit Egypte.
Tijdens dit feest is in het jaar 33 speelt zich het lijdensverhaal zoals wij dat kennen af.

In tegenstelling tot het kerstfeest is het paasfeest niet aan een heidense datum gekoppeld (Jezus is volgens de kenners in april geboren maar zijn geboorte is gekoppeld aan het zonnewende feest).
De joodse kalender is net als de islamitische gerelateerd aan zon en maan standen, daardoor verschuiven de grote feesten en vastenperiodes altijd. Bij het paasfeest in de christelijke traditie is dat ook zo.
Pasen wordt gevierd op de zondag die volgt op de eerste volle maan na het begin van de lente.
De vroegste datum is dus 22 maart en ten laatste 25 april.

Om het rekensommetje kompleet te maken: 45 dagen voor pasen is het carnaval, 50 dagen na pasen is het pinksteren, 9 dagen voor pinksteren is het hemelvaart en dat allemaal gerelateerd aan het astronomische rekensommetje dat hierboven staat.

Voor het hele gedoe met paashaas en zo heb ik geen verklaring maar het heeft alles met vruchtbaarheid te maken. (Wat doet een konijn nou op DIT forum :D).

Tempesta


ThirdMagus


myra

Citaat van: Sjef op april 17, 2006, 10:59:47 PM

Voor het hele gedoe met paashaas en zo heb ik geen verklaring maar het heeft alles met vruchtbaarheid te maken. (Wat doet een konijn nou op DIT forum :D).

:schater:

Mss is een konijn of een haas ook een teken van vruchtbaarheid, van nieuw leven, net zoals het ei. Kweken als de konijnen...In die zin lijkt een paashaas mij logisch :)