Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Religie

Gestart door Dutchamoeba, oktober 14, 2010, 01:02:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Milie

Sekte - geen sekte - ik heb het in ieder geval ook nooit zo ervaren. Het is de filosofie die me aanspreekt, hoe anderen dat beleven of ze hun geld afgeven of niet... doe ik niet aan mee, ik heb mijn centjes zelf nodig  ;). Een sekte is in mijn ogen ook een groepering waarin de leden afgezonderd leven van de maatschappij - ik ken er zo geen enkele. Sommige leven wel volgens hun eigen principes, maar dan kom je bij een ander topic uit waarin je jezelf kan afvragen of de huidige maatschappij wel zo'n super voorbeeld is...

En het is niet mijn bedoeling iemand te overtuigen van mijn visies maar sta eens even stil bij het volgende: is het zo een gek idee dat de mensheid een bewuste creatie is? Ik bedoel: kijk naar onze eigen wetenschap, we creëren zélf al leven.

Liefde is het zand dat in de palm van je handen ligt.
Wees mild, wees zacht, wees open,
andere glipt het weg tussen je vingers....

AniMeshorer

Ikzelf ben er zeer sceptisch tegenover en geloof niet in hogere krachten of wezens. Maar ik kan mijn standpunt evenmin bewijzen als iemand die er wel in gelooft, dus ik ben heel tolerant tegenover elke geloofsovertuiging.

Ik denk ook dat de vraag of er meer is dan wat we zien, een vraag is die nooit beantwoord zal worden.
De Big Bang is in feite bewezen, wetenschappelijk. Maar dan kan je gaan afvragen: heeft een soort god die big bang veroorzaakt?

Heeft een god de mens gemaakt, of heeft de mens een god gemaakt als houvast in moeilijke tijden?
We zullen het allicht nooit zeker weten. Dus reden te meer om gewoon respectvol te zijn voor ieders mening (ik wou alleen dat gelovigen even respectvol om zouden gaan met atheïsten als omgekeerd, en ik weet wel dat er ook atheïsten zijn die opdringerig zijn rond dit thema maar ik distantiëer me van die mede-atheïsten die geen respect voor andere overtuigingen kunnen tonen)
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

AniMeshorer

Citaat van: Eleandra op september 12, 2014, 05:18:32 PM
Citaat van: AniMeshorer op september 12, 2014, 02:17:47 PMHeeft een god de mens gemaakt, of heeft de mens een god gemaakt als houvast in moeilijke tijden?

Het kan natuurlijk ook allebei zijn. Misschien zullen we dat inderdaad nooit zeker weten. (Hoewel ik het heel graag zou willen weten.)
Wat ik in ieder geval wél zeker weet, is dat ik het heel fijn zou vinden als ik zou kunnen geloven in iets wat houvast geeft. Wat dat 'iets' dan is, maakt me eigenlijk niet eens uit. :P

Wie was er eerst: de kip of het ei?  Heeft god de mens geschapen, of heeft de mens een god bedacht als houvast?

1 ding is zeker: elke godsdienst predikt vrede en tolerantie, dus geen enkele oorlog zou in naam van religie mogen gevochten worden. Of het nu islamterreur zoals IS is, zionistisch geweld in Gaza, de kruistochten van de christenen vroeger, ... Aan elk geloof plakt bloed, terwijl dit juist lijnrecht ingaat tegen wat de godsdiensten beweren te vertegenwoordigen...¨Politici in landen in oorlog denken nog steeds meer aan eigen belangen dan aan burgers. De doorsnee Israëli heeft niets tegen de Palestijnen, en de Palestijnen willen gewoon hun eigen land en vrijheid maar hebben geen enkel probleem met joodse buren en vrienden... De politiek hoort niet dat mensen gewoon in vrede en veiligheid willen leven. Soms lijken die politici totaal vervreemd van de mensen die hen verkozen hebben en die ze beweren te vertegenwoordigen. De doorsnee burger (extremisten buiten beschouwing gelaten) in al die conflictgebieden, wil gewoon vrede en veiligheid.

Noord Korea tegen Zuid Korea
Rusland tegen Oekraïene + interne conflicten tussen Oekraîne en rebellengroepen binnen eigen grenzen
Israel versus Palestina
IS versus Irak en Syrië
Syrische burgeroorlog daar bovenop
christenen versus moslims in Centraal Afrikaanse Republiek
twee stammen tegen elkaar in Zuid Soedan
Oost Congo waar al jaren stammenoorlogen in en rond de Kivu aan de gang zijn
onrust in Libië (al weet ik niet precies wie daar nu tegen wie strijdt)



soms lijkt het alsof het niet de vraag is of er een wereldconflict komt, maar wel de vraag welk van die regionale conflicten als eerste gaat escaleren tot een globaal conflict ...
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

Milie

Citaat van: Eleandra op september 12, 2014, 05:01:57 PM
Bedankt voor je toelichting Milie. :)

Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe ben je tot deze filosofie of religie gekomen? Is er sprake van samenkomsten, zoals anderen naar de kerk/synagoge/moskee gaan?

Ik ben laatste tijd minder actief binnen de organisatie, maar we hebben wel samenkomsten ja. En daar is iedereen welkom. Op sommige van die bijeenkomste gaat het er filosofisch aan toe, maar dat kan ook een etentje zijn of zo. Paar keer per jaar zijn er ook 'seminars' maar daar ben ik zelf nooit aanwezig geweest. Te ver en te dure vakantie ... Kijkmaar eens op youtube?  :cheerleader:
Liefde is het zand dat in de palm van je handen ligt.
Wees mild, wees zacht, wees open,
andere glipt het weg tussen je vingers....

AniMeshorer

Gezien over counterreligies en niet-traditionele religies veel wilde verhalen de ronde doen, best enkel ernstige video's bekijken op YouTube, van een betrouwbare bron (BBC of 2doc maken bv heel boeiende documentaires, maar een lukrake andere uploader zou ik met een korrel zout nemen want in theorie kan eender wie iets op zulke sites gooien ookal strookt het totaal niet met de realiteit)
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

AniMeshorer

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ra%C3%ABlisme
http://en.wikipedia.org/wiki/Ra%C3%ABlism

Maar er meteen bijzeggen dat ook Wikipedia geen 100% betrouwbare bron is, gezien iedereen er zomaar iets opzetten kan.  Het is doorgaans wel betrouwbaar maar toch, altijd opletten met wat je op wiki leest.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

AniMeshorer

https://www.youtube.com/watch?v=7NiAwQZdCQY

"For five whole nights, my eyes were dry
And on the sixth I made them close, to see the Holy Land exposed
The seventh day was just a way of closing circles started once
Of giving innocence a chance

And so, God made the man ...

And now all done, the fog was gone
And though it seems that all is fine,
I just can't find a way to shine.
They give me names & build square frames.
Then all my light is wasted on , the dark cold nights -
to keep me warm."

(c) Sophya



Heb de zangeres eens gepolst naar de betekenis van het lied, maar uit dat 2 uur durend backstage gesprek is dat 1 van de weinige dingen die ik niet heel duidelijk herinner. De tekst is nog altijd ietwat enigmatisch voor me. Volgend concert toch eens opnieuw vragen ...
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

Milie

Jij volgt toch Hebreeuwse les. Wat betekent het woord 'Elohim'?  ;D Is toch meervoudsvorm dacht ik? Terwijl 'God' enkelvoud is.

Voila alstublieft, stof tot nadenken voor een zaterdagavond. Inch"Allah
Liefde is het zand dat in de palm van je handen ligt.
Wees mild, wees zacht, wees open,
andere glipt het weg tussen je vingers....

AniMeshorer

אֱלֹהִים

Elohim is een benaming voor god, of goden. Het kan zowel meervoud als enkelvoud zijn maar, gezien Jodendom een monotheïstische religie is, is het doorgaans enkelvoud. Om het verschil te onderscheiden moet je kijken naar de werkwoordsvervoeging en adjectief, want die passen zich wel aan naargelang het enkelvoud of meervoud is.

"Elohim yehudi" betekent bijvoorbeeld "joodse god" want yehudi duidt op enkelvoud. Moest het over meerdere goden gaan, zou het "elohim yehudim" worden, waar ook het adjectief "joods" in meervoud staat.

Nu weet ik niet of het in de context van andere entiteiten gelinkt aan god kan gebruikt worden als verzamelnaam. Ik leer de Hebreeuwse taal, niet de inhoud van de Thora (hoewel ik dat wel erg boeiend vind, maar uiteindelijk kan je een taal leren zonder dat je iets kent van de religie van de mensen die deze taal hanteren)

Overigens geloven Joden dat er maar 1 god is, dus een "joodse god" is echt een slecht voorbeeld, want zou indiceren dat er nog andere (niet-joodse) goden bestaan. Dus mijn voorbeeld is puur grammaticaal bedoeld, het was gewoon het eerste adjectief dat in m'n hoofd opkwam.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

Milie

Ik heb het ooit in mijn hoofd gehaald om de Hebreeuwse versie van 'The prince op Egypt' te bekijken, tongbrekers al vind ik het wel een sierlijke taal.
(Tussen haakjes: de film is ook een bewijs van mijn fan-zijn van Disney films en mijn fascinatie voor Egyptische cultuur. Zahi Hawass eens bellen hihi)
Liefde is het zand dat in de palm van je handen ligt.
Wees mild, wees zacht, wees open,
andere glipt het weg tussen je vingers....

AniMeshorer

Heeft iemand ooit zich verdiept in Thelema  en het Book Of The Law (Crowley) kunnen lezen én begrijpen ondanks de enorme hoeveelheid aan metaforen? Niet dat ik fan van dit heerschap ben, maar wel geboeid om nieuwe dingen te leren.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

Milie

Citaat van: AniMeshorer op september 26, 2014, 12:21:57 AM
Heeft iemand ooit zich verdiept in Thelema  en het Book Of The Law (Crowley) kunnen lezen én begrijpen ondanks de enorme hoeveelheid aan metaforen? Niet dat ik fan van dit heerschap ben, maar wel geboeid om nieuwe dingen te leren.

Nee, maar ik wil het wel eens lenen  :)
Liefde is het zand dat in de palm van je handen ligt.
Wees mild, wees zacht, wees open,
andere glipt het weg tussen je vingers....

AniMeshorer

Gezien het beschouwd wordt als de "bijbel" van Thelema en Crowley een notoir occultist was, zijn er weinig boekenwinkels en bibliotheken die het boek hebben. Het wordt zelfs door sommige occultisten zelf aangeraden om het boek niet te lezen en al zeker niet te gaan toepassen, maar dat beschouw ik persoonlijk als een beetje geheimzinnigheid zoals mensen het graag hebben bij alles wat occult is. In elk geval is het Book of the Law zeer moeilijk te vinden in de shops of bibliotheken. Gelukkig is er nog het minder eenvoudig te censureren internet:

http://www.sacred-texts.com/oto/engccxx.htm : volledig boek, alle drie de hoofdstukken op 1 handige (lange) pagina
http://hermetic.com/legis/ccxx/chapter-i.html : hier zou er commentaar van Crowley zelf bijgevoegd zijn (?)
https://www.youtube.com/watch?v=JMMqBUK9y1Y : voor wie niet graag leest, is hier het boek volledig voorgelezen


De Principia Discordia (de "bijbel" van het Discordianisme) staat ook volledig online. Een mooi stukje magick  ;) dat we al die "verboden" boeken nu gewoon rustig kunnen inkijken.



PS: magick met de oude spelling -ck wordt door occultisten gebruikt om een onderscheid te maken met het sprookjesachtige magie zoals in tekenfilms, dat als magic zonder -k gespeld wordt. Magick met een -ck wordt als de verzameling rituelen en gebruiken beschouwd die in sommige occulte stromingen toegepast worden. In de meest strikte betekenis is er zelfs geen rite maar is magick elke vorm van actie die verandering tot doel stelt. Bekende Crowley quote is "Magick is the art and science of change to occur in conformity with will. Hierbij opgelet dat will niet met hoofdletter geschreven is en daarom duidt op de wil van de hele maatschappij. Will met een hoofdletter wijst naar de ware wens/wil van een specifiek persoon.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

AniMeshorer

Vandaag artikel in Het Nieuwsblad: een team van Belgische en Nederlandse schrijvers hebben de Bijbel "herschreven" door de inhoud wel strict te respecteren maar de moeilijke woorden of bombastisch taalgebruik te vervangen door eenvoudiger alledaagse woorden die iedereen kan begrijpen. Ze beperkten zich tot 4000 woorden en hielden het zo simpel mogelijk zonder van de inhoud af te wijken. Bedoeling is dat jongeren en mensen voor wie de Bijbel qua taalgebruik te complex is, de kans te bieden om de Bijbel toch te lezen en te begrijpen.

Ik dacht dat aan de heilige boeken raken zonde was, maar de Kerk in België reageerde enthousiast omdat ze willen dat zoveel mogelijk mensen de Bijbel lezen en de leer gaan volgen.

In feite had "De Bijbel voor dummies" nog een gepaste titel voor dat boek geweest...
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

AniMeshorer

Voor ieder die de Belgische zender ACHT kan ontvangen: er was eergisteren een boeiende docu "Islam versus Islam" over de interne machtsstrijd tussen Sunni Islamieten en Sjiieten. Voor wie religie en het Midden-Oosten boeiend vindt een echte aanrader die de interne strijd en machtsverhoudingen goed uitlegt. Docu dateert weliswaar van voor de komst van IS. Allicht, naar gewoonte bij ACHT, wordt de docu nog eens herhaald enkele dagen na de eerste uitzending. En vermoedelijk kan je 'm ook online vinden bij YouTube, Vimeo of DailyMotion.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.