Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

TV tip + discussie: Privacy

Gestart door AceVentura, oktober 27, 2010, 07:46:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Hoi Allemaal,

Zoals sommigen van jullie misschien wel gemerkt hebben aan sommige opmerkingen hier op het forum ben ik redelijk op m'n privacy gesteld, ik vind het erg belangrijk voorzichtig te zijn met informatie die je her en der uitdeelt. In dat kader een TV-tip: Vanavond om 20:30 op Nederland 3 is er een thema avond rondom privacy. Wie zich alvast wil inleven over het onderwerp kan misschien eens kijken naar het filmpje hier: http://www.privacymatters.nl

Waarom denk ik dat het belangrijk is ? Je laat tegenwoordig een onuitwisbaar elektronisch spoor achter bij alles wat je doet, denk aan camera's op diverse plekken, een OV chipkaart die alles registreert, een klantenkaart van diverse winkels, PIN transacties, de lijst is bijna eindeloos. Hoewel het nut van het opslaan van al die gegevens soms al te betwisten is nemen ze ook een enorm risico met zich mee: Wat als die gegevens in verkeerde handen komen ?

Mede om dat soort redenen ben ik redelijk terughoudend in wat ik op internet zet, en heb ik bijvoorbeeld uiteindelijk gekozen ook voor hier niet op de groepsfoto te gaan staan. Want: Eenmaal op het internet is het er met geen mogelijkheid meer af te krijgen.

Hoe denken jullie over privacy ?

Groeten,
Ace
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jovi_Hobbes

Ik ben het grotendeels wel met je eens. Ik ben ook erg terughoudend met dingen die allerlei gegevens van je registreren zonder dat je weet wat ermee gebeurt. Het vervelende is alleen dat je soms wordt gedwongen omdat er geen alternatieven meer zijn. Ik reis met het openbaar vervoer en kan straks niet meer om die OV chipkaart heen, hoe slecht ik dat ding ook mag vinden. Probeer een spaarrekening te openen bij een bank en je krijgt er direct internetbankieren bij door je strot geduwd. Helaas zijn er eindeloos veel van dit soort voorbeelden. Maar waar het even kan doe ik er liever niet aan mee. Maar zelfs dan heb je het niet volledig in de hand. Ik heb meegemaakt dat een deelnemerslijst aan een congres waar ik ook aan deelnam gewoon door iemand op internet is gezet. Zoiets verwacht je niet en kun je niet stoppen en dat vind ik best naar.
Wij zijn nog van een generatie die het niet normaal vinden om al je gegevens aan jan en alleman te geven, maar tieners zijn niet anders meer gewend. Zij hebben gen benul van de schade die ze voor zichzelf aan kunnen richten met alle sociale media als Hyves en You Tube. Want inderdaad, eens op internet...
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Dutchamoeba

Ik had al gezien dat dat erop komt. Privacy bestaat in de huidige maatschappij niet meer, vrees ik. Overal hangen camera's, en er is een constante stroom aan dataverkeer, zowel legaal als ook illegaal. Het voordeel is dat je wel eens een crimineel zou kunnen herkennen op Opsporing Verzocht, maar verder zijn er volgens mij alleen maar nadelen aan verbonden. Zo'n 2 weken geleden heeft bijv. een Amerikaan van 21 die nog niet uit de kast was (hij was homo) zelfmoord gepleegd omdat hij tijdens de daad stiekem gefilmd is en de tape op Facebook of iets dergelijks was beland.
Je moet altijd erg voorzichtig zijn met je data; werkgevers kijken meer naar je Hyves- en Facebookprofiel dan naar je cv, zo langzamerhand...

Ienepien

Ik weiger ook pertinent uitnodigingen van 'vrienden' die me op facebook willen hebben.
En hyves? Dat is gewoon jezelf te grabbel gooien. Ook twitteren is niets voor mij. ;D

Hier op Aven ben ik ook (zo goed als) annoniem. Er weten er (dacht ik) 3 hoe ik echt heet.
En ik doe veel met mijn Ienepien-hotmail-adres.
En wie dat is, weet (bijna) niemand.  :P

AceVentura

Op sommige punten ontkom je er inderdaad niet aan, maar je kan wel zelf een hoop doen om de schade te beperken, er is een hoop wat je zelf in de hand hebt. Die korting met een klantenkaart van je supermarkt krijg je niet omdat ze je aardig vinden, maar omdat ze dan alles van je kunnen registreren en dat soort informatie is veel geld waard. "Klein bedrag, pinnen mag", natuurlijk, de (marketing) informatie die al die kleine transacties opleveren zijn vele malen meer waard dan de kosten die vroeger aan een transactie gekoppeld waren.
De OV chipkaart is (gelukkig) nu nog een keuze, ik gebruik 'm dan ook niet. Tenzij er iets structureel aan 't ding veranderd wordt zal dat ook zo blijven, op trajecten tot een aantal km lang waar de auto geen optie is loop ik simpelweg. Natuurlijk ben ik dan langer onderweg, maar een lekkere wandeling heeft ook wel wat :)
Ook wordt er een stuk meer opgeslagen dan de informatie die je vrijwillig bij sites achter laat. Denk bijvoorbeeld alle zoekopdrachten die je ooit aan google hebt gegeven, alle emails die je bij een gratis email provider verstuurd of ontvangt, enz. Bedrijven weten vaak meer over jezelf dan je je realiseert.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Paul2

Ik ben me bewust van dat mensen in principe alles kunnen meelezen, maar met dat in het achterhoofd laat ik toch wel het nodige van mezelf weten...

Als je je realiseert hoe de zoektechnieken werken, kan je je ook redelijk beschermen: een nickname als Paul2 komt bijv redelijk vaak voor, en dat bemoeilijkt anderen om je er gericht uit te pikken.

Anderzijds is de openheid op internet ook niet heel veel anders dan hoe het vroeger in kleinere gemeenschappen was: mensen wisten "alles" van elkaar.

AceVentura

Je vergelijking met een kleine gemeenschap gaat deels op, volgens mij bedoel je het in de vorm dat bijvoorbeeld AVEN zo'n gemeenschap is.
Er is alleen helaas 1 groot verschil: Binnen zo'n oude gemeenschap zou een vreemdeling die overal stiekem z'n informatie probeert te halen opvallen, simpelweg omdat hij fysiek aanwezig moet zijn. Op internet is dat niet het geval, daar kan letterlijk bijna iedereen alles terug vinden. Dat besef heeft niet iedereen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceVentura

Voor wie het gisteren niet heeft kunnen zien zijn beide uitzendingen op uitzendinggemist terug te vinden:
Thema: "Wat nou privacy ?": http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=11601765&md5=4244d6f665b064f0e0e0bb9603843893
Documentaire "Erasing david": http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=11605364&md5=513025af4eddba677e72e191effffa6f

@Evelyn:
Hoewel ieder natuurlijk zijn eigen grenzen stelt, een heel simpel voorbeeldje van een gevaar wat informatie op sociale netwerken kan vormen:
Stel je hebt ergens een email account, je geeft uiteraard een naam en password op. Voor als je het password vergeten bent kan je kiezen om een "geheime vraag" in te stellen waarop jij alleen het antwoord weet. Alleen als jij dat antwoord goed hebt kan je een nieuw password krijgen voor je email. Vaak zijn dit persoonlijke vragen, je favoriete kleur, type auto, naam van je huisdier, je kent ze waarschijnlijk wel. Voor jou makkelijk te onthouden en ze publiceren het niet, dus geen probleem.
Nu open je een facebook account (voorbeeldje, kan natuurlijk overal zijn), je gebruikt de zelfde naam want tja, zo kennen ze je nu eenmaal op internet en is voor jou wel handig. Op dat account ga je uitgebreid vertellen over alles wat je doet en bezig houd. De kans is behoorlijk aanwezig dat je daarmee het antwoord op die geheime vraag van je email account verraad.
Nu komt er een kwaadwillend persoon langs en die ziet ergens je email adres, omdat je de zelfde naam op je facebook account hebt is de kans groot dat het om de zelfde persoon gaat. Nu gaat hij bij je email account aangeven dat hij jou is en dat hij het password vergeten is. De email dienst stelt hem netjes de "geheime vraag", even snuffelen op je facebook account, hebbes ! Antwoord gevonden. Nu kan hij bij je emails komen, en zo verder gaan met zijn slechte activiteiten.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

pinky

Zo heb ik de mail van een vriend van mij eens gehacked die dat onmogelijk achte. Ik had zijn wachtwoord verandert in roodkapje. Dat heb ik hem ook maar verteld, zodat hij er nog wel zelf bijkon. Maar hij was hoogst verbaast ja. Het is inderdaad erg makkelijk allemaal.

Maar ja, dat internet... het is ook heel eng eigenlijk. Alleen er is geen ontkomen aan! Internetbankieren... je zult wel moeten na een tijdje. OV-chipkaart, als ik die niet gebruik krijg ik mijn 40% korting op het kaartje niet. Het is allemaal zo grrrr! Anyway, mijn weblog heb ik er al uitgegooid toen ik veel ging solliciteren. Die werd wel op google gevonden en dus konden ze al mijn avonturen in Amerika lezen. De leuke en de minder leuke. En ook alle foto's stonden erbij! Heb alles eraf gegooid. Nu heb ik de mazzel dat ik een naamgenootje heb die professor is op een school in New Zeeland. Dus als je mijn naam googled, kom je vooral bij haar uit en bij mijn oude hogeschool. Nou ja... dat mogen ze van mij wel zien hoor!

AceVentura

Door bewust te kiezen welke diensten je gebruikt kan je wel heel veel voorkomen.

Zo gebruik ik bijvoorbeeld geen google diensten. Voor het zoeken ga gebruik ik https://www.ixquick.com en voor wegenkaarten ga ik naar http://www.openstreetmap.org . Internet bankieren lijkt tegenwoordig bijna wel verplicht maar is dat zeker niet. Ik loop wel even naar de brievenbus om m'n opdrachten op te sturen :)

Wat je aangeeft is inderdaad precies het gevaar Pinky, de informatie op zich is vaak onschuldig, maar in combinatie met andere gegevens kunnen ze ineens zeer waardevol worden. De documentaire "Erasing David" laat dat erg mooi zien. Een knap stukje "Social engineering" zoals we dat tegenwoordig zouden noemen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Dutchamoeba

@ Evelyn: ik ben het met je eens dat het inderdaad een nogal extreem voorbeeld is. Toch is het een probleem, met name omdat er veel jongeren zijn die niet beseffen wat voor een schade ze aan kunnen richten door al te openhartig te zijn op het internet. Zo was er ook een meisje dat rare foto's van haar op Facebook had gezet in de veronderstelling dat alleen haar vrienden het zouden kunnen zien. Niet dus. De foto's werden razendsnel verspreid, en dat meisje werd vervolgens erg gepest... Het is toch al een paar keer voorgekomen dat jongeren daardoor psychisch zijn ingestort en/of zelfmoord hebben gepleegd. Al zijn dit natuurlijk de excessen qua negatieve gevolgen, het blijft een kwestie van goed uitkijken wat je doet op het internet.

Sismo

Ik heb net naar de uitzending gekeken van het vpro-progamma. Ik word er wel een beetje akelig van, ga serieus nadenken om mijn Hyves e.d. op te heffen. Wat ook wel naar voren kwam, is dat er ook zonder internetgegevens heel veel over je te achterhalen is, gewoon door rond te bellen.... :-\ . Maar als ik nadenk hoeveel persoonlijke dingen ik hier geschreven heb... :-X..

Nog een tip: Een boek van Charles den Tex: De macht van mijnheer Miller (gaat over ideniteitsdiefstal).
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

AceVentura

@Evelyn:
Zo ver zou ik niet willen gaan, de methode die ik hier beschreef was natuurlijk erg simpel maar er kan nog veel meer natuurlijk  >:D . Als je niet uit kijkt zou je zelfs met  :flic: te maken kunnen krijgen, want ze monitoren wel op zulke vreemde activiteiten natuurlijk.

@Sismo:
Laat je ook niet direct gek maken hoor. Alleen het hebben van een account is redelijk onschuldig, ben je meer bewust van wat je neerzet en hoe dat uit kan pakken.
Het belangrijkste is denk ik dat iedereen heel snel roept "ik heb niets te verbergen", maar als je verder door vraagt blijkt dat eigenlijk niet zo te zijn. Traditioneel zijn natuurlijk financiele zaken en zaken op seksueel gebied dingen die men liever voor zichzelf houd.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Sismo

 :) Nee, ik laat me niet zomaar gek maken hoor. Was mezelf zowiezo al psychisch aan het voorbereiden op het opheffen van mijn hyve, ik ben een beetje verslaafd, er gaat veel te veel tijd zitten in die onzinnige site. En nu ik nog maar eens goed besef hoe je privacy heel snel (ook door mezelf als ik het niet in de gaten houd) te grabbel ligt, lijkt me dat een goede reden om de knoop door te hakken. Dus voor wie mijn hyves-vriendjes zijn alhier: ik vind jullie nog steeds aardig, maar er is een grote kans dat ik ineens uit je lijstje verdwenen ben!  ;)
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

pinky

Ik weet niet eens wat er op mijn hyves staat, maar niets wat anderen niet mogen zien. Ik vind het vervelender dat mijn zusje me ook wel eens mailt via de krabbels. Dat ik dus in therapie ben dat krabbelt ze me dan gewoon. Eeeuhm...dat vind ik minder leuk. Dus ook al kijk ik uit, mijn familie doet dat niet altijd. En ik kan niet sturen wat ze op haar eigen hyves of die van anderen zet!