Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

TV tip + discussie: Privacy

Gestart door AceVentura, oktober 27, 2010, 07:46:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mannetje

Het is wel verdomde handig dat mensen met hen gegevens rondslingeren. Zo werd ik een keer (licht) bedreigt door iemand die actief was op AVEN. Die heb ik toen gescreend. Bleek IRL als hobby wapenverzamelaar te zijn  :-\. En die persoon was ook nog labiel. Toen heb ik even mijn dossier gevuld voor het geval dat.... je weet maar nooit. Telefoonnummers, huisdieren, familieleden, andere hobby's alles kon ik vinden. Gelukkig heb ik het niet nodig gehad.

De bonuskaart van Albert Heijn werkt ook zonder dat je hem geregistreerd hebt!

Wat is eigenlijk het gevaar van internetbankieren? Als je je bonnetje bij de bank ingooit zetten zij hem in de computer, en is het alsnog digitaal.

Hyves is overigens erg leuk om mee te experimenteren wat de invloed is tussen internet en het echte leven!

Ienepien

Ik heb pas een nieuwe SIM-kaart voor mijn mobieltje.
(De boel was té lang niet opgewaardeerd, en floep......nummer kwijt. :P)

In de winkel een nieuw doosje gekocht met SIM-kaart. Daarin zat een bon voor 10 euro beltegoed, als je je registreerde.
Nou, mooi niet, hè! ;D Als je je registreerd, kan je nooit meer iets in het geheim doen met die mobiel. :schater:

Die is dan overal te traceren op jouw naam. En laat ik dát nou net niet willen? ;)

pinky

Moet je het nummer ook nooit met je naam verbinden bij bijvoorbeeld andere kortingsacties of bij andere mensen. Anders weten ze je alsnog te vinden. Plus dat toch al bekend nu is dat dat nummer is verkocht, dus er zijn ook al bedrijven die je zouden kunnen vinden!

Zo kreeg ik op school na elke periode de vraag of ik anoniem een enquête in wilde vullen over de afgelopen periode. De eerste vraag was welke opleiding je deed, toen in welke klas je zat en toen wie je voor welk vak had. Dat maakte dat je nog maar 1 van de vier kon zijn. Maar wat nog grappiger was... als je hem niet invulde, kreeg je steeds herinneringen dat je de enquête nog niet had ingevuld. Of je dat alsnog even wilde doen. Eeuhm...

Jovi_Hobbes

Citaat van: Mannetje op oktober 28, 2010, 06:40:21 PM
Het is wel verdomde handig dat mensen met hen gegevens rondslingeren. Zo werd ik een keer (licht) bedreigt door iemand die actief was op AVEN. Die heb ik toen gescreend. Bleek IRL als hobby wapenverzamelaar te zijn  :-\. En die persoon was ook nog labiel. Toen heb ik even mijn dossier gevuld voor het geval dat.... je weet maar nooit. Telefoonnummers, huisdieren, familieleden, andere hobby's alles kon ik vinden. Gelukkig heb ik het niet nodig gehad.

Is die persoon hier nog actief (of in ieder geval lid), klinkt namelijk als een goede kandidaat voor een ban...

Citaat van: Mannetje op oktober 28, 2010, 06:40:21 PM
Wat is eigenlijk het gevaar van internetbankieren? Als je je bonnetje bij de bank ingooit zetten zij hem in de computer, en is het alsnog digitaal.

Met als grote verschil dat de bank dan alle verantwoordelijkheid draagt wanneer er iets verkeerd gaat. Als jouw rekening via jouw eigen computer (of dankzij gegevens verkregen via jouw computer) wordt geplunderd, kan de bank zijn handen ervan aftrekken. Heb je geen door hun goedgekeurde virusscanner, firewall of andere beveiliging, dan is het je eigen schuld als je geld weg is en krijg je niets terug. Zo sluw zijn ze wel.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

AceVentura

@ienepien:
Dat is inderdaad het doel van al het "gratis" beltegoed wat je kan krijgen als je je maar registreert. Jou persoonsgegevens is ze meer waard dan die paar euro die ze weg moeten geven.

@Mannetje:
In internet bankieren zie ik niet direct een privacy bezwaar, maar meer beveiligingsrisico's en dat in combinatie met wat Jovi al verteld heeft maakt het toch wel erg onaantrekkelijk. Voor de beveiliging zie ik twee risico's: Ten eerste komt er steeds meer kwaadaardige software specifiek gericht om in je internet bankeren in te grijpen en extra transacties te doen zonder dat je het merkt. Bedenk dat je je transacties verstuurd over het meest onveilige netwerk wat er bestaat en met een applicatie (browser) die constant in contact staat met dat netwerk met alle bedreigingen die daar bij horen. Een tweede risico zie ik aan de kant van de bank: Beveiliging zal altijd gezien worden als een kostenpost en is voor een bank geen core-business en dus continue aan bezuinigingen onderhevig. Daar waar je te ver gaat met bezuinigen op beveiliging gaat het vanzelf een keertje fout.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Mannetje

@ Jovi: die persoon is gelukkig niet meer actief!
Dit is trouwens een mooi voorbeeld van internet en zijn gevaren.
Je weet nooit wie er daadwerkelijk aan de andere kant van de "lijn"zit
Als leuk voorbeeld:


Ienepien

Zie je ons zo al zitten, Mannetje? :rollol:

Sismo

Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Mannetje

@ Aceventura. Je kan ook het risico beperken door de juiste bank te kiezen. De postbank werkte destijds gewoon met een soort van pincode, terwijl de Rabobank al lang een beveiliging had met behulp van je bankpas en een randomreader (soort veiligheidskasje).
Zal tegenwoordig wel op orde zijn. Mensen moeten gewoon goed opletten. De meeste mensen zijn wel erg gemakkelijk te belazeren.

Even offtopic:Ik snap overigens niet dat mensen destijds bij de Postbank gingen bankieren. Waarom in de rij staan tussen mensen die postzegels komen halen of ander geneuzel, terwijl ik bij een andere bank netjes meteen geholpen wordt met een bakje koffie erbij!

Oja, je moet nooit de verhuisservice van TNT invullen. De "service" bestaat uit het doorsturen van jouw gegeven aan allerlei bedrijven die je gaan bestoken met rotzooi.
Ben ik ingetrapt. Alle post die van bedrijven komt waarom ik niet zit te wachten gaat terug de brievenbus in met "verhuist" of "adres onbekend"erop.

Op mijn mobiel wordt ik nooit lastig gevallen. Het is er overigens eentje met een abonnement.  Ik vul eigenlijk nooit ergens mij nummer in.

Als ik ergens mijn email moet invullen, vul ik meestal één van mijn 5 e-mailadressen in die ik daarvoor gebruik. Mijn belangrijkste e-mailadres vul ik bijna nergens in.

AceVentura

Natuurlijk speelt het een rol welke bank je kiest, maar dat helpt niet als je computer (of liever gezegd je browser) is voorzien van kwaadaardige software. In dat geval wordt alleen de presentatie naar jou aangepast naar wat ze willen dat je wel ziet, jij ziet alleen je normale transactie maar naar de bank gaat er eentje extra mee.
Ja, je moet inderdaad oppassen, maar banken zijn wel slinks genoeg om de verantwoordelijkheid af te schuiven maar bieden buiten een soms ronduit slecht beveiligde sites geen enkele mogelijkheid om je goed te beschermen.

Die verhuisservice heb ik ook gebruikt, en niet erg veel last van gehad eigenlijk. Wel nog een tip voor wie ongewenste post krijgt: Vaak wordt reclame post verstuurd door sandd, een relatief nieuwe postbezorger die volgens mij alleen dat nog maar mag doen. Deze is te herkennen doordat er vaak gewoon sandd op de enveloppe gedrukt staat, maar zelfs als dat er niet staat is het te zien: Er staat altijd een lange code onder het adres, hier zit ook alle informatie in verwerkt. Komt de post via sandd dan eindigt deze op SND, dat kan dus ongeopend weg ! (Toepassen hiervan is uiteraard wel geheel op eigen risico :) )
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceVentura

Nog een TV tip voor vanavond:
Op nederland 2 om 19:25 bij het programma De ombudsman gaat het over datalekken, naar mijn mening een belangrijke reden om niet overal met informatie te willen strooien.
Een link naar het programma:
http://ombudsman.vara.nl/Newsdetail.8265.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=39588&cHash=5a2de378e8b64a99bfb896282ef3304e
Let op: Het forum gaat niet goed om met deze link (door de [ ] erin), dus gewoon klikken werkt niet, je moet hem even kopieren naar de adresbalk van je browser.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler