Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Terug en vooruit kijken

Gestart door AceVentura, december 24, 2010, 01:08:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ienepien


Jovi_Hobbes

Citaat van: Ereinion op januari 03, 2011, 04:47:40 PM
Voor mijn werk ben ik ook BHV-er, maar daar leer je echt te weinig.

De BHV'ers op mijn werk krijgen dan ook de instructies dat ze vooral zo weinig mogelijk moeten doen en gewoon moeten wachten op echte hulpverleners...
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Sismo

Citaat van: Dutchamoeba op januari 03, 2011, 08:45:54 PM
Komt er dan niet zo'n grafiekje uit de pop rollen waarop staat dat de patient is overleden?
Dat niet, wel of je zijn ribben breekt!  ;D
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Dutchamoeba

Citaat van: Sismo op januari 04, 2011, 10:19:16 AM
Citaat van: Dutchamoeba op januari 03, 2011, 08:45:54 PM
Komt er dan niet zo'n grafiekje uit de pop rollen waarop staat dat de patient is overleden?
Dat niet, wel of je zijn ribben breekt!  ;D

Dan wil ik wel graag een pop zonder botontkalking... :P

Sismo

 :schater:
Ik denk toch dat iemand blij is als hij zijn gekneusde ribben nog kan voelen als de reanimatie lukt!
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Ereinion

Inderdaad.

@ Jovi, dat leer je inderdaad als BHV-er. Bel 112 en blijf bij het slachtoffer. Maar in sommige gevallen moet je toch echt wel wat gaan doen. Gelukkig kun je 112 ook bellen als je het gewoon niet meer weet. Dat weten veel mensen niet, die durven 112 nauwelijks te bellen. Ik heb echter wel eens gebeld en uit voorzorg gevraagd wat ik met iemand moest doen als de toestand zou verergeren. (die man ademde door een buisje in zijn keel en je leert op de BHV of EHBO opleiding niet hoe je zo iemand moet beademen. Gelukkig bleek het ook niet nodig)

De BHV-ers op mijn werk zijn soms erg grappig. Die gaan iemands hartslag meten als iemand hyperventilatie heeft. Je meet sowieso nooit iemands hartslag, maar helemaal niet als iemand nog ademt. Ik begrijp het wel hoor. Het was een gevoel van onmacht en op die manier deed ze toch nog iets. Maar ik moet daar dan wel erg om lachen achteraf. Niet dat ik alles nou perfect doe, helemaal niet.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Mannetje

Citaat van: Dutchamoeba op januari 03, 2011, 08:45:54 PM
Komt er dan niet zo'n grafiekje uit de pop rollen waarop staat dat de patient is overleden?
Probeer de pop eens romantisch te zoenen. Ik heb wel eens gehoord dat er dan "oe-la-la" uitkomt  ;D


Jovi_Hobbes

Citaat van: Ereinion op januari 04, 2011, 12:15:04 PM
Gelukkig kun je 112 ook bellen als je het gewoon niet meer weet. Dat weten veel mensen niet, die durven 112 nauwelijks te bellen.

Dat is waar. Wij hebben vorig jaar hier in de omgeving nog een campagne gehad dat mensen meer naar 112 moesten bellen. Bijvoorbeeld ook als ze iets verdachts in de straat zagen ofzo. Je denkt toch al gauw dat je 112 alleen mag bellen bij echt heel grote spoed, maar dat is inderdaad niet zo.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ereinion

Er zouden echt meer mensen hun EHBO moeten halen. Wat ik gisteren toch meemaakte.  ::)

Ik fiets ergens, zie ik een meisje op de grond liggen. Helm nog op en ze lag vlak voor een auto. Er zat een vrouw bij, een man stond wat verderop te bellen en verder stonden er wat tieners omheen. Dus ik dacht: ik ga toch maar even kijken of ik kan helpen. (ik ben best trots dat ik niet ben doorgefietst.) Ik stel me netjes voor en vraag of ik iets kan doen. Er komt niet heel veel respons, maar goed. Ik kreeg al het idee dat die vrouw geen EHBO had. Het meisje komt intussen zelf al overeind (zittend) en doet haar helm af. Op haar been zitten wat schaafwondjes, dus ik vraag om een EHBO-koffer die niemand heeft. Dan gaat het meisje staan. Ze geeft geen kik terwijl ze dat doet en kan haar been nog gewoon bewegen en er op staan. Ik zeg nog wel even dat ze moet aangeven als ze duizelig wordt, maar sta het verder toe. Op de grond is het nat en koud, dus ook niet ideaal voor haar om daar te liggen. En ze heeft niet echt iets. Ze maakt zelfs al weer grapjes. Het is duidelijk dat ze zich een stuk beter voelt als ze staat, want liggend voel je je ook zo opgelaten. (En volgens mij was ze uitgegleden en niet onder de auto gekomen, maar dat weet ik niet zeker.)
Stopt er ineens een vrouw, ze gooit haar fiets op de grond en ze roept: 'Van mij had je nooit op mogen staan!' Het meisje wordt weer op de grond gezet. Ik vraag nog om een deken en die krijg ik gelukkig ook. Zit het meisje in ieder geval droog. De bellende man komt er nu ook bij staan, hij is het met de hysterische vrouw eens. Het meisje begint zich weer ellendig te voelen en begint weer te huilen. Ze zegt dat ze weg wil, maar kan geen kant meer op.
Het ergste. De hysterische vrouw pakt haar fiets, zegt 'Ik ben geen ramptoerist, dus ik ga weer. Jij zorgt dat ze op de grond blijft.' En ze verdwijnt. Ik denk nog 'Wie is zij?'
Maar goed, het meisje wordt nu op de grond gehouden. De ambulance is blijkbaar al gebeld. Ik besloot maar te gaan. Ze was duidelijk niet in levensgevaar. Ik heb haar veel sterkte gewenst en gezegd dat ze in goede handen was. Terwijl ik wegfietste hoorde ik de ambulance met gillende sirenes aankomen.
Wat een ophef zeg. Dat meisje had gewoon opgehaald moeten worden door haar ouders en dan even langs de huisarts. Nu maakten de omstanders het alleen maar erger. Ik ben best voor het bellen naar 112, maar ik vraag me af wat er is gezegd dat de ambulance kwam. Die man stond meters van ons af en vroeg niets aan ons of aan het meisje. Als die mensen nou een diploma hadden gehad en de zaak eerst rustig hadden bekeken.  ::)
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Dutchamoeba

Wat een verhaal, zeg. Zit bij die EHBO-cursus ook een onderdeel 'hoe voorkom ik hysterisch gedrag?'

pinky

Nou, niet echt. Daar moet je EHBO voor hebben gedaan, om niet hysterisch te worden. Sommige mensen! Pfff...

Ereinion

Het is helaas geen garantie. Ik ken ook een soortgelijk verhaal over een EHBO-er.
Maar bij de EHBO leer je wel eerst de situatie rustig te bekijken. Dat had hier heel erg kunnen helpen.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

pinky

Ja, denk het ook ja. Wat een paniek om waarschijnlijk niets. Maar goed... ik ben trouwens wel eens weggelopen. Was een oud vrouwtje gevallen, op haar achterhoofd toevallig. Ik zag het gebeuren dus loop erheen. Ze wilde opstaan, maar ik zag al het bloed, dus dat leek me niet verstandig. En no time stond er echt een hele kring mensen omheen (alsof dat helpt!). Na 2 minuten kwamen er toevallig twee agenten aangelopen (112 was al gebeld) dus heb het aan hen overgelaten en ben weggegaan. Het was er al druk genoeg dacht ik zo!

Ereinion

Inderdaad.  :klap:

Nou, ik moet opstappen. Heb nog EHBO vanavond. (Ik zal de cursisten eens aan het werk zetten door een gebroken bovenbeen te spelen in combinatie met shock.  ;) )
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.