Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

(Lange) voorstel...

Gestart door Lelie, januari 13, 2011, 01:13:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lelie

Hoi... mijn naam is Lelie.

Ik ben een vrouw van 21 jaar en heb eigenlijk altijd gedacht dat mijn afkeer van seks (en intieme dingen) misschien gewoon te maken had met 'de juiste partner' vinden. Nadat ik meer over aseksualiteit ben gaan lezen, begin ik daaraan te twijfelen.

Ik had tot een paar weken terug eigenlijk nog nooit gehoord van aseksueliteit, tot ik er ergens een artikel erover las. Ik was heel erg verbaasd dat dit bestond en ik herken tot mijn (nog grotere) verbazing mezelf in bepaalde dingen... Ik weet eigenlijk nog niet helemaal zeker of ik ook echt aseksueel ben, en daarom ben ik hier veel aan het rondlezen.

Ik heb relaties gehad over de jaren heen, waarbij ik eigenlijk niks voor de ander heb gevoeld. Sinds ik klein was had ik altijd al het idee dat ik niks goed kon doen en nooit goed genoeg was voor iemand. Daarom ben ik relaties aangegaan, ookal voelde ik eigenlijk niks voor diegene. Ik was blij dat iemand mij wel leuk vond. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit écht verliefd ben geweest. Het idee van 'liefde' en 'een relatie hebben' sprak mij wel  altijd heel erg aan. Misschien ben ik altijd meer verliefd geweest op het idee verliefd te zijn, dan het daadwerkelijk zijn...

Ik heb ook nooit de behoefte tot zoenen gehad en heb er nooit plezier aan beleefd. 'Het hoorde erbij' dacht ik altijd. Het zelfde geld voor seks, voor mij hoefde het allemaal niet - maar ik had het idee dat dit abnormaal was... en dat je in een goede relatie seks moest hebben. Het was iets 'dat moest'. In mijn laatse relatie voelde ik me ook erg onderdruk gezet tot seks hebben omdat hij zin had en wilde, en anders was het ruzie. Ik heb over de jaren zo'n enorme afkeer voor seks ontwikkeld.. het hoefde in de eerste plaats niet eens, maar doordat het in al die relaties 'moest' ben ik er ook nog een spuughekel aan gaan hebben. Ik verwijt het mezelf dat ik me emotioneel heb laten chanteren in het hebben van seks.... Ik hou er verder trouwens ook helemaal niet van om aangeraakt te worden, vooral niet op een seksuele manier. Mijn ex heeft mij welleens verweten dat ik hem letterlijk wegmepte, als hij ook maar aan mij zat. Ik heb niet zo'n behoefte aan die aanraking.... Ik heb er al moeite mee om constant iemands hand vast te moeten houden, ik ervaar het als klef en plakkerig en ik irriteer mij eraan.

Ik weetniet of het ermee te maken heeft, maar ik ben ook opgegroeid in een gezin waarbij eigenlijk nooit 'geknuffelt' werd. We raakte elkaar eigenlijk nooit aan, geen hand, geen knuffels, geen zoen op de wang. Ik heb mijn ouders elkaar ook nog nooit een zoen of knuffel zien geven. Ik kan me herinneren dat mijn moeder mijn vader altijd wegduwde als hij ook maar een zoen wilde geven... Hierdoor vond ik het ook altijd heel erg raar als mensen elkaar begroeten met een knuffel. Toen iemand mij, een vriendin, zomaar een 'groet' knuffel gaf toen ik ouder was, vond ik dit zó raar en voelde me ongemakkelijk. Ik was dit helemaal niet gewend... Inmiddels vind ik het minder ongemakklijk om mensen een knuffel te geven en voelt het wel fijn. Toch vraag ik me nu af of dit alles effect op mij kan hebben gehad...

Ik weet eigenlijk niet of ik nou een probleem heb met intimiteit of dat ik aseksueel ben. Ik walg al bij het idee van seks hebben. Het betekend niks voor me, ik voel er niks bij. Seks hebben geeft me het idee dat dat het enige is waar het omgaat voor de ander en liefde betekend iets heel anders voor mij. Ik mis aan de andere kant wel het hebben van een relatie en het idee iemand te hebben die er altijd voor je is. Iemand die je nooit laat vallen en je accepteert zoals je bent... Het liefste zou ik een relatie hebben waarin er geen seks nodig is. Een knuffel vind ik genoeg en ik heb liever een relatie waarin alle seks word vervangen met simpelweg knuffelen...

Ik voel me hierdoor eigenlijk heel erg abnormaal en onredelijk... het voelt alsof ik de ander te kort doe als ik weiger seks te hebben, maar op hetzelfde moment voelt het ook alsof ik mezelf tekort doe als ik het wél doe.

Ik weet eigenlijk niet goed meer wat ik met mezelf aanmoet, ik heb geen zin om nu uberhaubt nog een relatie aan te gaan. 'Ze willen toch allemaal seks' zit in mijn hoofd. Het moet, het hoort erbij... En ik voel het gewoon niet. Ik voel de verliefdheid niet. Ik heb wel van mensen gehouden, ze betekende wat voor me... maar aantrekkingskracht? Of alleen maar bij diegene willen zijn? Nooit....

Mijn excuses voor dit lange 'voorstel' verhaal...  :( Maar ik hoop dat iemand mij misschien een beetje helpen kan... en het voelt heel goed om dit alles voor het eerst  eens op te schrijven...

Lelie





Fricai

Citaat van: Lelie op januari 13, 2011, 01:13:51 AMIk heb ook nooit de behoefte tot zoenen gehad en heb er nooit plezier aan beleefd. 'Het hoorde erbij' dacht ik altijd. Het zelfde geld voor seks, voor mij hoefde het allemaal niet - maar ik had het idee dat dit abnormaal was...
Citeerhet hoefde in de eerste plaats niet eens, maar doordat het in al die relaties 'moest' ben ik er ook nog een spuughekel aan gaan hebben.
CiteerIk weet eigenlijk niet of ik nou een probleem heb met intimiteit of dat ik aseksueel ben. Ik walg al bij het idee van seks hebben. Het betekend niks voor me, ik voel er niks bij. Seks hebben geeft me het idee dat dat het enige is waar het omgaat voor de ander en liefde betekend iets heel anders voor mij. Ik mis aan de andere kant wel het hebben van een relatie en het idee iemand te hebben die er altijd voor je is. Iemand die je nooit laat vallen en je accepteert zoals je bent... Het liefste zou ik een relatie hebben waarin er geen seks nodig is. Een knuffel vind ik genoeg en ik heb liever een relatie waarin alle seks word vervangen met simpelweg knuffelen...

Een zeer bekend verhaal voor veel aseksuelen! :)
Je bent niet abnormaal of onredelijk, enkel anders dan de meesten. In relaties moet je iets vinden wat voor beiden werkt, het is niet dat je als aseksueel maar ineens 'normaal' moet gaan doen of zo, dan doe je inderdaad jezelf tekort.
En 'ze' willen in de praktijk bijna allemaal seks ja, maar vergeet niet dat seks iig voor sommige mensen een uiting van liefde is, en dat veel seksuelen ook gewoon daadwerkelijk van hun partners houden.  ;)

CiteerInmiddels vind ik het minder ongemakklijk om mensen een knuffel te geven en voelt het wel fijn. Toch vraag ik me nu af of dit alles effect op mij kan hebben gehad...

Denk eerlijk gezegd dat die geschiedenis geen invloed heeft op je seksuele gevoelens van nu. (of beter gezegd het gebrek daaraan)
Btw; welkom!  :wave:

Sismo

Hoi Lelie! Welkom hier!

CiteerIk walg al bij het idee van seks hebben. Het betekend niks voor me, ik voel er niks bij.
Ik herken deze uitspraak wel, maar iets klopt er niet. Als je ergens van walgt, voel je dus eigenlijk heel veel erbij, wel duidelijk iets negatiefs en dat wordt niet verwacht (door seksuelen wordt seks als iets fijns ervaren). Of dat iets betekent, weet ik niet, maar misschien wel iets om over na te denken?
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Ereinion

Welkom Lelie. Stukje cake?  :cake:

Geeft helemaal niets dat je zo'n lang verhaal hebt gepost. Als het maar oplucht. Zoals je al merkt is je verhaal herkenbaar.

Je moet jezelf niet verwijten dat je je hebt laten overhalen. Het is heel moeilijk om nee te zeggen, vooral als je het idee hebt dat jij abnormaal bent en het er eigenlijk gewoon bij hoort. Neemt niet weg dat je jezelf inderdaad te kort doet door het zomaar voor een ander te doen. Misschien dat je nog een keer een leuke partner tegenkomt, waarmee het makkelijker is om tot een compromis te komen (en dan bedoel ik met een compromis niet perse iedere week seks). En anders is er toch ook niets mis mee om alleen te blijven, als je dat graag wilt?

Lees maar lekker verder en vraag maar raak! Je kunt nieuwe onderwerpen aanmaken als je wilt, of oude weer oprakelen. Mocht er iets zijn of je hebt ergens hulp bij nodig, dan kun je altijd een van de admins benaderen.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Ienepien

Hoihoi, welkom hier. :cake:

Dit verhaal zal je in allerlei vormen hier kunnen lezen.
Je bent niet anders dan velen hier.
Dus voel je hier thuis, en lees maar eens rond.
Stel vragen of maak opmerkingen waar je wilt.
Er is hier altijd wel iemand die antwoorden kan geven op al je vragen. :wave:

Dutchamoeba

Welkom!  :cake: :cake2:

Ik hoop dat je je hier snel thuis zult voelen.

Jovi_Hobbes

Welkom Lelie  :cake:
Bedankt voor je verhaal. Het is geen enkel probleem dat het lang geworden is. Dit forum is juist de plek om dit soort verhalen kwijt te kunnen. Als je hier rondleest zul je zien dat je lang niet de enige bent met deze gevoelens en gedachten. Hopelijk helpt die wetenschap je ervan te overtuigen dat het niet per se abnormaal is als je geen behoefte hebt aan seks en dat je evenveel recht hebt om het niet te willen als dat anderen hebben om het wel te willen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Dutchamoeba


Mannetje

Dag Lelie, welkom om AVEN.
Helemaal geen probleem om hier zo uitgebreid te starten.
Verwijt het jezelf allemaal niet. Velen hebben hier zich laten verleiden in wat ik noem "zoals het hoort".

Om je misschien even op weg te helpen, kan je dit onderwerp even lezen.
http://asexuality.org/du/index.php?topic=171.0
Het was zomaar een gedachte die me te binnen schoot bij het lezen van je bericht.

Het is nooit te laat om op onderzoek uit te gaan wie je nou werkelijk bent, en wat je precies wilt. En hopelijk wordt je veel duidelijk door hier te lezen op de site.

myra

 Welkom Lelie...

Ik vind veel herkenning in je verhaal... ik zou het ook geweldig vinden mocht ik een relatie vinden met iemand die niet meer wilt dan knuffelen en handje vasthouden....

Citeerhet voelt alsof ik de ander te kort doe als ik weiger seks te hebben, maar op hetzelfde moment voelt het ook alsof ik mezelf tekort doe als ik het wél doe.
ook dit herken ik heel goed...Moeilijk dilemma!

pinky


Lelie

 :bloos: Ik durfde eigenlijk een paar dagen niet eens terug te komen hier... was een beetje bang voor, sja.. wat eigenlijk..? Schaamte, afwijzing... ik weet het niet eens precies.. :( Dank jullie wel voor de reacties en warme welkom... ! Doet me heel veel goeds :grouphug:

Citaat van: Drisos op januari 13, 2011, 02:16:08 AM
En 'ze' willen in de praktijk bijna allemaal seks ja, maar vergeet niet dat seks iig voor sommige mensen een uiting van liefde is, en dat veel seksuelen ook gewoon daadwerkelijk van hun partners houden.  ;)

Dit begin ik me nu ook te realiseren... Ik zag het altijd (misschien een beetje zelfzuchtig :bloos:) alleen vanaf mijn kant.. en niet van de andere. Ik denk dat het erg goed is om me hiervan bewust te zijn en dat ik iemand niet kwalijk neem dat het voor hun wel iets anders betekend..

Citaat van: Mannetje op januari 13, 2011, 09:45:01 PM

Om je misschien even op weg te helpen, kan je dit onderwerp even lezen.
http://asexuality.org/du/index.php?topic=171.0
Het was zomaar een gedachte die me te binnen schoot bij het lezen van je bericht.

Het is nooit te laat om op onderzoek uit te gaan wie je nou werkelijk bent, en wat je precies wilt. En hopelijk wordt je veel duidelijk door hier te lezen op de site.


Na je topic doorgelezen te hebben ben ik een kijkje gaan nemen op hooggevoelig.nl en ben zo op die test terechtgekomen. Tot mijn verbazing kan ik op 21 van de 23 vragen volmondig ja antwoorden...!  Ik kan me nog herinneren dat jaren geleden iemand mij ook welleens hierover verteld had en ik ook een test gedaan had waar ik niet al te hoog in scorede.... :o Kan dat zomaar veranderen...? Hmmm...

Ienepien


Mannetje

Lelie, dat kan zomaar veranderen. Dat is bij mij ook gebeurt. Dan weet je niet wat je overkomt.

Ben er overigens een beetje verbaast over dat ik de enige ben die zulke dingen ziet. Nou, ja, op slot wen ik er wel aan.

Lelie, als je meer over hoogsensitiviteit wilt weten, vraag het dan maar hoor! Je mag me gerust mailen of wat dan ook.
Ik heb destijds de stap genomen om er een aantal workshops over te volgen.
Ik ben er inmiddels aardig expert in, want mensen die het al jaren weten in het dagelijks leven, weet ik vaak tips te geven.
Als je er mee leert omgaan, is het nog leuk ook.