Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Aseksueel of vrijwillig celibaat?

Gestart door Acecurious, juni 01, 2011, 11:39:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Acecurious

Naar aanleiding van het artikel op io9 maar eens een account aangemaakt. Ondanks ik bedenkt was met aseksualiteit, was ik niet bekend met de enorme community.


Ik twijfel er aan of ik aseksueel of (vrijwillig) celibaat ben.

Op het moment ben ik een 22 jarige jongen/man, en heb ik geen (plezierig) seksueel contact met de andere sekse gehad. Ik voel mij aangetrokken naar vrouwen, heb hier met regelmaat fantasieën over en masturbeer mij daar ook bij. In eerste instantie lijk ik een oudere maagd, maar mijn probleem is dat ik geen interesse heb in een relatie, seks of intimiteit. Er is geen behoefte naar een vriendin of huisje/boompje/beestje. Het spreekwoord "Je hoeft er niet mee te trouwen" doet mij weinig, aangezien een one-night-stand ook niets voor mij zou zijn.

Wat het vreemd maakt is dat ik wel drang voel naar sociaal contact. Op mijn werk en studie ben ik altijd sociaal bezig, vind ik het leuk om leuke dingen met andere te doen en doe ik mijn best om contact te onderhouden. Het is bij mij geen sociaal isolement wat er voor zorgt dat ik geen interesse in relaties heb. Ik steek er ook altijd moeite in om goed voor de dag te komen.

Nu vraag ik mij af, kan het komen door onderhuidse angst voor intimiteit? Ben ik aseksueel? Het laatste vind ik zo lastig, aangezien ik wel graag over seks fantaseer. Heeft een aseksueel persoon de behoefte om te fantaseren?

Ik begrijp dat jullie geen psychologen zijn, maar ik had gehoopt of iemand mij kon helpen met mijn dubio....

AceVentura

Hoi Acecurious, welkom op het forum. Nieuwe leden verwelkomen we ook altijd graag met  :cake:  :)

Als je strikt gaat kijken naar wat aseksualiteit is kom je op definities als "iemand die geen seksuele aantrekking ervaart", nu dekt dat niet altijd de lading voor 100% maar het geeft wel aan dat er fysiek en/of psychisch niets mis is. Fantaseren is iets wat je vaker hoort, wat een opvallende overeenkomst is is dat dat vaak om onbereikbare personen gaat (zoals bijvoorbeeld iemand van TV).
Een onderscheid wat wij maken maar anderen vaak aan elkaar koppelen zijn de verschillende soorten aantrekkingskracht, onlangs kwam ik in ieder geval esthetisch, romantisch en seksueel tegen. Omdat aseksualiteit alleen om het ontbreken van de seksuele aantrekkingskracht gaat is het dus nog steeds goed mogelijk gevoelens van verliefdheid te ervaren. Ook sociaal contact is ons niet vreemd, vandaar waarschijnlijk ook community's als deze :)

Voor zover ik uit je verhaal kan halen zou je inderdaad aseksueel kunnen zijn, maar bedenk wel dat de enige die dat echt kan bepalen jij zelf bent. Wij kunnen je uiteraard wel helpen als je met vragen zit. Kijk ook gezellig rond op het forum en schroom niet om op (oude) onderwerpen te reageren.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

myra

Welkom, AceCurious!  :cake2:

je verhaal is erg herkenbaar voor mij... Ik heb ook geen behoefte aan seksueel contact, nooit gehad, maar wel een grote behoefte aan diepgaand sociaal contact (maw hechte vriendschappen). Ik durf ronduit zeggen dat ik van mijn vrienden hou...

Fantaseren betekent niet dat je niet aseksueel zou zijn... sommige aseksuelen fantaseren, sommige masturberen ook. Sommige aseksuelen hebben ook seksueel contact, om hun partner te plezieren bv... 'De' aseksueel bestaat niet.

Jovi_Hobbes

Welkom Acecurious  :cake:
In aanvulling op wat al is gezegd is het ook handig om te weten dat wij ook een onderscheid maken tussen romantische en aromantische mensen. Aromantische mensen hebben geen of weinig behoefte aan echte relaties met anderen. Dat betekent niet dat ze geen vriendschappen kunnen opbouwen, maar daar blijft het dan bij. Ik denk dat zowel seksuelen als aseksuelen aromantisch kunnen zijn.
Kort gezegd: een aseksueel heeft geen behoefte aan seks met anderen. Daarbinnen heb je dan nog de groep die wel een relatie wil en een groep die dat niet wil.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Fricai

#4
Citaat van: Acecurious op juni 01, 2011, 11:39:47 PMIk twijfel er aan of ik aseksueel of celibaat ben.

Ho, wacht, als je celibatair was, you'd be the first to know, right? :P Maar aseksueel of 'toch iets anders' is wel voor voorkomende twijfel. :)
Onderhuidse angsten of whatever is niet onmogelijk, maar tenzij je echt aanwijzingen hebt dat er iets niet lekker zit, kun je het wel uitsluiten. :)

Citaat van Sally van engelse AVEN forum:
CiteerSexual attraction to someone (according to the sexuals I've known) means that you see someone and you wonder what they would be like to have sex with and the thought sounds very good to you, and you feel stuff below your chest

Als je dat niet herkent, dan zul je waarschijnlijk wel aseksueel zijn. :) Dan zoals Jovi zei "aromantisch", als je ook geen verlangen naar romantiek hebt met mensen.
Fantaseren?  ??? Zelf vind ik het niet echt 'prettig' te noemen, het lijkt idd raar in combinatie met aseksualiteit. (ik 'heb het' wel praktisch niet, gelukkig) Maar wil niet zeggen dat je niet aseksueel zou kunnen zijn, zoals myra+evelyn ook al zeggen sluit aseksualiteit niets uit over libido of gedachten/fantasie/masturbatie dat eruit voortkomt. :)

:cake:!

Ereinion

Wat een mooie antwoorden allemaal. Voor mij valt er daardoor niet zoveel meer te zeggen, behalve: welkom.  :cake:

En ik heb een vraag. Wat is 'het artikel op io9'?

edit: ik zag verderop dat Myra het artikel al heeft geplaatst.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Ienepien


Dutchamoeba