Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

onderwerpen voor praatmeeting 2012?

Gestart door myra, januari 25, 2012, 10:21:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dutchamoeba

Dat denk ik ook, Myra. Mensen gaan een liefdesrelatie aan met mensen tot wie ze zich seksueel aangetrokken voelen. Ze kunnen wel vriendschappen sluiten met mensen die ze niet aantrekkelijk vinden, maar zouden daar geen relatie mee kunnen aangaan. Een vriendin van mij had bijvoorbeeld heel goed mailcontact via een datingsite, maar knapte af zodra ze die persoon in het echt zag; ze vond hem niet aantrekkelijk en wilde dus nooit een relatie aangaan met de desbetreffende man. Ik hoor heel vaak om mij heen dat je alleen een liefdesrelatie met iemand aan kunt gaan tot wie je je aangetrokken voelt.

Citaat van: Jovi_Hobbes op januari 27, 2012, 06:44:47 PM
Als leek denk ik dan dat wanneer er in de baarmoeder iets is gebeurd waardoor die gebieden je seksueel gedrag 24 uur per dag in plaats van 23 uur per dag onderdrukken, je een mooie verklaring voor aseksualiteit hebt. Hier hebben we dus sowieso al 3 gebieden waaruit aseksualiteit verklaard zou kunnen worden.
Op zich ziet hier wel wat in, maar het kan niet verklaren waarom ik me aangetrokken voel tot het karakter van mensen. Aseksualiteit is meer dan 'geen seks'. Bovendien zijn er voldoende aseksuelen die wel eens masturberen; als je masturbeert, dan onderdruk je toch juist je seksuele gedrag niet?


ezeltje

Fricai, het antwoord is "ja" en nog eens "ja". Het enige dat er bij mijn ex nog uitkomt is nu heb ik de seks en die had ik voorheen niet en derest dat maakt niet uit. Zeer straf maar is wel pure realiteit. :bloos: :bloos:

Jovi_Hobbes

Citaat van: Dutchamoeba op januari 31, 2012, 11:40:52 AM
Citaat van: Jovi_Hobbes op januari 27, 2012, 06:44:47 PM
Als leek denk ik dan dat wanneer er in de baarmoeder iets is gebeurd waardoor die gebieden je seksueel gedrag 24 uur per dag in plaats van 23 uur per dag onderdrukken, je een mooie verklaring voor aseksualiteit hebt. Hier hebben we dus sowieso al 3 gebieden waaruit aseksualiteit verklaard zou kunnen worden.
Op zich ziet hier wel wat in, maar het kan niet verklaren waarom ik me aangetrokken voel tot het karakter van mensen. Aseksualiteit is meer dan 'geen seks'. Bovendien zijn er voldoende aseksuelen die wel eens masturberen; als je masturbeert, dan onderdruk je toch juist je seksuele gedrag niet?

Dat is waar en het zal ook niet voor iedereen opgaan. Ik denk ook dat deze de minst bruikbare van de drie is omdat het ook iets is wat "zomaar" kan veranderen, terwijl dat bij een geaardheid toch eigenlijk niet gebeurt. Het zou wellicht het verschil tussen aseksuelen met en zonder libido kunnen verklaren.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Dutchamoeba

Het verschil tussen aseksuelen en non-libidoisten?

Jovi_Hobbes

Zo kun je het ook noemen inderdaad. Maar non-libidoïsten zijn eigenlijk ook aseksuelen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Fricai

Misschien niet altijd... Zouden er niet ook mensen bestaan die wel seksuele aantrekking voelen maar geen libido hebben?

Citaat van: Dutchamoeba op januari 31, 2012, 02:05:56 PM???

Ik vond het een mooie post, that's all. :P

Jovi_Hobbes

Citaat van: Fricai op februari 01, 2012, 07:15:56 PM
Misschien niet altijd... Zouden er niet ook mensen bestaan die wel seksuele aantrekking voelen maar geen libido hebben?

Tja, in theorie lijkt mij dat best kunnen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

MarkA

Citaat van: Jovi_Hobbes op februari 01, 2012, 07:30:13 PM
Citaat van: Fricai op februari 01, 2012, 07:15:56 PM
Misschien niet altijd... Zouden er niet ook mensen bestaan die wel seksuele aantrekking voelen maar geen libido hebben?

Tja, in theorie lijkt mij dat best kunnen.

Er bestaat iets als Hypoactive Sexual Desire Disorder. Het lijkt heel erg op asexualiteit zoals je al opmerkte maar het verschil is dat het bij deze mensen "marked distress or interpersonal difficulties" veroorzaakt. Dit komt (neem ik aan) doordat ze wel seksuele aantrekkingskracht hebben en ook seks zouden willen hebben maar door hun lage libido die wil niet krijgen, terwijl aseksuelen überhaupt niet wensen die behoefte te hebben.

EDIT: Ik zie dat er al een eerder topic over HSDD is geweest. In het wikipedia artikel staat ook een verwijzing naar dit onderzoek. (waarschuwing: lang en saai, geen plaatjes :P) Het is een stuk recenter (2007) dan wat er in het andere topic staat (2002). Ik zal het eens lezen ^^
Then, if you don't believe it all the magic is dead

Jovi_Hobbes

Citaat van: MarkA op februari 01, 2012, 08:22:47 PM
Dit komt (neem ik aan) doordat ze wel seksuele aantrekkingskracht hebben en ook seks zouden willen hebben maar door hun lage libido die wil niet krijgen, terwijl aseksuelen überhaupt niet wensen die behoefte te hebben.
Zoals ik het lees is die seksuele aantrekkingskracht ook niet aanwezig, maar het wordt inderdaad pas als stoornis geclassificeerd omdat de persoon hetgeen hij/zij mist wel zou willen hebben. Ik denk dat het verschil met aseksualiteit in sommige gevallen heel erg klein is of zelfs niet aanwezig is. Een aseksueel die niet accepteert dat hij/zij aseksueel is, zou van zichzelf kunnen zeggen dat hij/zij aan deze stoornis leidt. De definitie van HSDD is echter wel veel breder, want het gaat ook over gevallen waarbij het probleem pas later is gaan spelen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Dutchamoeba

Citaat van: Fricai op februari 01, 2012, 07:15:56 PM

Citaat van: Dutchamoeba op januari 31, 2012, 02:05:56 PM???

Ik vond het een mooie post, that's all. :P

Ah, ok... Ik dacht dat je een specifiek stukje bedoelde en dat je quote was weggevallen... :P

Dutchamoeba

Ik heb op de Franse website een artikel gelezen over Lori Brotto, een seksuologe van de universiteit van Vancouver (Canada). Zij stond aanvankelijk zeer sceptisch tegenover aseksualiteit, en was van mening dat het geen geaardheid kon zijn. Toen is ze mensen van allerlei geaardheden (inclusief aseksuelen) gaan testen op seksuele reacties (in het brein, als ik het me goed herinner) door ze in een scan te doen en naar seksuele beelden te laten kijken. Wat blijkt: aseksuelen reageren hetzelfde als de rest, en zijn dus niet 'gebroken mensen'. Verder was het haar opgevallen in interviews dat aseksuelen over het algemeen tevreden zijn met hun geaardheid, en dat het dus geen gefrustreerde mensen zijn waarbij de seks op de 1 of andere manier niet lukt. Daarom is ze geneigd om aseksualiteit niet langer als afwijking te zien, maar om het toch als geaardheid te erkennen. Dit is een goed aspect van het doen van onderzoek naar aseksualiteit, maar toch houd ik er een bittere nasmaak aan over. Ik zie het het zo: in de rechtbank ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen wordt, maar asksuelen moeten er altijd maar weer voor werken om aan te tonen dat asksualiteit legitiem is. (Ik heb het woord legitiem gekozen omdat ik die term een keer ben tegengekomen in een artikel. De vraagstelling was zo ongeveer als volgt: aseksualiteit: een afwijking of een legitieme geaardheid?) Ik vind het stuitend dat er een juridische term wordt gebruikt voor zoiets onschuldigs als aseksualiteit. Als aseksuelen weten dat ze aseksueel zijn, er geen moeite mee hebben en bovenal er niemand mee beschadigen, vind ik dat de bewijslast omgedraaid dient te worden: het is niet aan ons om te bewijzen dat aseksualiteit legitiem is; het is aan de seksuologen om te bewijzen dat aseksualiteit zo slecht is dat het uitgebannen moet worden. Ik zal jullie 1 ding verklappen: dat zal ze nooit lukken, omdat er helemaal NIETS mis is met aseksueel zijn!

Jovi_Hobbes

Helemaal waar Dutchamoeba! Ergens hoop ik dat die noodzaak om te bewijzen dat we echt bestaan en best normaal zijn, met de tijd af zal nemen. Ik vergelijk het nog steeds maar met de emancipatie van homoseksualiteit. De acceptatie daarvan heeft ook een lange weg gevolgd, maar gaat eindelijk de goede kant op.

Wat het onderzoek betreft snap ik één ding niet helemaal
Citaat van: Dutchamoeba op februari 19, 2012, 01:25:10 PM
Toen is ze mensen van allerlei geaardheden (inclusief aseksuelen) gaan testen op seksuele reacties (in het brein, als ik het me goed herinner) door ze in een scan te doen en naar seksuele beelden te laten kijken. Wat blijkt: aseksuelen reageren hetzelfde als de rest, en zijn dus niet 'gebroken mensen'.
Ik vind het fijn dat de onderzoekster op basis daarvan concludeert dat aseksualiteit dan wel een geaardheid moet zijn, maar op basis van zo'n uitslag zou ik juist denken dat de conclusie is dat aseksuelen in hun hersenen precies hetzelfde reageren, maar zich anders gedragen, ergo: er is geen geaardheid maar een externe factor waardoor ze anders reageren op dezelfde prikkels uit het brein.
Voor alle duidelijkheid: dit is dus niet mijn mening, maar ik kan me indenken dat een sceptische onderzoeker zo redeneert. Of begrijp ik het gewoon verkeerd?
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Dutchamoeba

Dat begrijp je niet verkeerd; ik denk dat die vrouw zich in haar onderzoek uitsluitend gericht heeft op verschillen in het brein, en dus niet op andere zaken, waardoor ze daar ook niet bij stil heeft gestaan.

Jovi_Hobbes

Dat zou natuurlijk kunnen. Eigenlijk zouden ze een onderzoek moeten doen waar verschillende vakgebieden bij betrokken zijn, anders krijg je nooit het volledige verhaal. Maar goed, elk initiatief is er één.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?