Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

House seizoen 8 episode 9

Gestart door Lizzie7, maart 04, 2012, 10:36:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jovi_Hobbes

Maar er zijn ook veel medische aandoeningen waar een gebrek aan libido een symptoom van is. Het feit dat wij denken dat aseksualiteit als geaardheid bestaat, betekent niet dat iedereen die geen libido heeft aseksueel is. Mensen die meerdere klachten ervaren zouden er ook zeker goed aan doen om bepaalde dingen te laten checken bij een arts. Het gevaar van dit forum is natuurlijk wel een beetje dat mensen aan zelfdiagnose doen en niet verder zoeken, terwijl er in sommige gevallen misschien wel een medische oorzaak is.
De medische vragen zullen we blijven houden totdat er een manier wordt gevonden om aan te tonen dat iemand inderdaad aseksueel is en ik ben bang dat dat nog wel tientallen jaren kan duren.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

TheKingofAce

"In my body, where the sex gland should be, there's a sécond awesome gland. True story!"

Ereinion

Mooi gezegd, Jovi.

Ik heb de aflevering niet gezien, dus kan er niets over zeggen.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

AceVentura

Ik snuffelde net weer even rond op het Engelstalige forum en daar was ineens weer activiteit rondom dit onderwerp:
http://www.asexuality.org/en/index.php?/topic/69609-house-md-asexual-couple/page__st__300

Scrol ook vooral een stukje naar beneden op die pagina, dan zie je statistieken over de wikipedia pagina over aseksualiteit in relatie tot deze uitzending.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Ereinion

Indrukwekkend. Blijkbaar gaan mensen na zo'n uitzending toch even zelf uitzoeken hoe het zit.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

MarkA

Van de 8,5 miljoen kijkers zijn 85000 op wikipedia beland, 1% ;D
Then, if you don't believe it all the magic is dead

Lama

Toeval? Maar serieus, ook ik denk dat elke aandacht goede aandacht is. 10% van de wereldbevolking schijnt homoseksueel te zijn. Maar hoe lang heeft het die communitie geduurd voordat ze werden geaccepteerd? Daar kan niemand nog een antwoord op geven, want nog altijd worden mensen in elkaar geslagen om hun geaardheid. Ook in Nederland. Hoewel ik me ook afvraag of dat werkelijk vanwege hun geaardheid is of de eerste de beste die langsliep en zich niet mainstream gedraagt. Maar dat terzijde.

Het is een lange weg die je als community te gaan hebt. En in dit geval is het niet 10% maar slechts 1% van de wereldbevolking die het is en daarvan is maar een zeer klein percentage die het verteld. Als iedere aseksueel zou vertellen dat hij of zij aseksueel is en daar open over praat dan weet ik zeker dat iedereen in de wereld ineens een aseksueel kent. Ik bedoel, in mijn vrienden en kennissen kring kan ik zo al makkelijk 10 mensen opnoemen die homoseksueel zijn. En ik post hier, dus ik ken een aantal van jullie ook. Buiten dit forum om ben ik nog niemand tegengekomen die openlijk aseksueel is. En gezien dat toch 1 op de tien van de mensen in mijn omgeving homoseksueel is vermoed ik dat er ergens ook een aseksueel zich schuilhoud.

Door deze aandacht in een lompe serie als house hebben wel meer mensen erover gehoord. En het is onbekend, mensen kennen het zelf niet, kunnen zich een leven zonder seks niet voorstellen, dus wordt er eerst naar andere oorzaken gezocht. Medisch, psychologisch etc. Pas als iedere aseksueel zijn mond opentrekt, er programma´s gaan komen waarbij iemand inderdaad door de hele medische molen gaan en er niets wordt gevonden als aanwijsbare oorzaak, dan gaan mensen langzaamaan geloven dat zoiets als aseksueel daadwerkelijk kan bestaan. Maar dat gaat zeker nog jaren en jaren duren. Het is niet ff in een jaartje gedaan. Sowieso... is het werkelijk zo belangrijk wat andere mensen denken? Uiteindelijk gaat het er toch om dat jij de waarheid weet en daar naar leeft. En echte vrienden luisteren naar wat je te zeggen hebben en accepteren wie je bent. Ongeacht of een fictieve lomperik als House er nu een andere mening op nahoud of niet.

TheKingofAce

Goed gezegd Lama :)

all zou ik House geen lompe show noemen.
"In my body, where the sex gland should be, there's a sécond awesome gland. True story!"

Jovi_Hobbes

Citaat van: AceVentura op april 14, 2012, 04:59:11 PM
Scrol ook vooral een stukje naar beneden op die pagina, dan zie je statistieken over de wikipedia pagina over aseksualiteit in relatie tot deze uitzending.
:klap: Ik ben blij dat hieruit blijkt dat mensen inderdaad echter verder gaan zoeken als ze iets nieuws of raars tegenkomen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Dutchamoeba

Ik ook, al is het natuurlijk wel een kleine minderheid en blijft de rest met vooroordelen zitten... Dat is het nadeel van negatieve aandacht. Zo heb ik gelezen dat de vriendin van een aseksueel op de Engelse site wil dat hij laat onderzoeken of hij een hersentumor heeft, en een andere aseksueel wilde al uit zichzelf zo'n onderzoek ondergaan...

AceVentura

Met dit soort aantallen heb ik toch eerder het idee dat de personen die na het zien daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in aseksualiteit wel op die wikipedia pagina terecht zijn gekomen, als je het zo bekijkt vind ik 1% niet eens een slechte score. Als ik kijk hoe vaak ik zelf iets op internet op zoek wat toevallig in een serie voorbij komt ligt dat zwaar onder de 1% :)

Die voorbeelden zijn wel erg jammer en ik vind dat ergens een beetje raar van de personen die dat doen, zeker als ze zo bekend zijn met het fenomeen aseksualiteit dat ze op AVEN ingeschreven zijn.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

TheKingofAce

Citaat van: Dutchamoeba op april 15, 2012, 06:13:34 PM
Ik ook, al is het natuurlijk wel een kleine minderheid en blijft de rest met vooroordelen zitten... Dat is het nadeel van negatieve aandacht. Zo heb ik gelezen dat de vriendin van een aseksueel op de Engelse site wil dat hij laat onderzoeken of hij een hersentumor heeft, en een andere aseksueel wilde al uit zichzelf zo'n onderzoek ondergaan...


Er is altijd een kleine minderheid die zich vast blijft klampen aan vooroordelen (denkt terug aan de what the fuck momenten toen hij in een busje zat met de vader van een vriendin, bijna bij mij thuis, loopt een Marokaanse buurjongen daar en die man zegt openlijk dat ie hem wel aan zou willen rijden want 'zwarten da's allemaal 1 pot nat'... uit het niets! Voorzichtig argumenteren hoe dit vooroordelen zijn, dat dit racistisch en verkeerd is.. 't werkte niet. Ik schaam me dood wanneer iemand in mijn familie met de uitspraak 'ze hebben nu toch toegegeven dat homoseksualiteit een ziekte is' komt 's avonds op een verjaardag van mijn ouders.. mijn moeder zal, op rustige toon, het toch opnemen voor homoseksuelen, en voor een tijdje zal diegene het wel met haar eens zijn, maar ze grijpen gewoon elke vorm van negatieve publiciteit aan, maakt voor hen niet uit of het van een onbetrouwbare, radicale bron komt.

Hoe slecht is het trouwens, als je rationeel (in tegenstelling tot uit paranoia) besluit een scan te ondergaan. Je hebt een eigenschap(!) maar die eigenschap zou ook een symptoom (distinctie) kunnen zijn (gevoelens zijn soms symptomen, dat is al jaren zo, deal with it). Je kunt je vastbijten in 'dit is hoe ik ben, er is niets met mij mis' of je kunt zeggen 'weetje, beter het zekere voor het onzekere'. De ace die daar voor open staat en voor niets een scan ondergaat is mijns inziens beter af dan degene die weigert die optie serieus te nemen en toch een tumor blijkt te hebben.
"In my body, where the sex gland should be, there's a sécond awesome gland. True story!"

Ereinion

Citaat van: Dutchamoeba op april 15, 2012, 06:13:34 PM
Ik ook, al is het natuurlijk wel een kleine minderheid en blijft de rest met vooroordelen zitten... Dat is het nadeel van negatieve aandacht. Zo heb ik gelezen dat de vriendin van een aseksueel op de Engelse site wil dat hij laat onderzoeken of hij een hersentumor heeft, en een andere aseksueel wilde al uit zichzelf zo'n onderzoek ondergaan...


Ik denk dat de meeste mensen die House hebben gezien, nu al weer zijn vergeten dat het over aseksualiteit ging. Een gedeelte die de aflevering heeft gezien, is op internet gaan zoeken en een ander (klein) gedeelte behoudt zijn vooroordelen. Daar is dan ook weinig aan verloren.

Weet je. Misschien is die vriendin wel gewoon bezorgd om haar vriend. En misschien is die vriend wel snel op zijn teentjes getrapt waardoor hij het op het forum zet alsof die vriendin hem niet accepteert.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Dutchamoeba

Citaat van: Lama op april 15, 2012, 12:13:45 PM
En in dit geval is het niet 10% maar slechts 1% van de wereldbevolking die het is en daarvan is maar een zeer klein percentage die het verteld.

Wat is dat toch met die 1%? Er is eigenlijk nog nooit gedegen onderzoek naar het percentage aseksuelen gedaan. Anthony Bogaert deed in de jaren 90 een algemeen seks-onderzoek en kwam er bij toeval achter dat aseksuelen ook wel eens zouden kunnen bestaan, en wel zo'n 1% in zijn data. 1 studie, die niet eens specifiek over aseksualiteit ging en waardoor de vraagstelling waarschijnlijk ook niet goed genoeg is geweest om echt goede conclusies te kunnen trekken, is niet voldoende om concluderen dat 1% van de bevolking aseksueel is. Bovendien twijfel ik aan de manier waarop Bogaert zijn onderzoek doet, gezien het feit dat er ernstige tekortkomingen zijn geconstateerd in zijn werk. (Al refereer ik hier aan een latere studie. Maar ja, dat doet je wel twijfelen aan zijn vorige studies...)
Vergelijk het maar met jouw percentage van 10% homoseksuelen. Er zijn ook studies waaruit zou blijken dat het slechts om 3% van de wereldbevolking gaat. Welke studie was het meest betrouwbaar?
Wat ik interessant vind, is dat er op de Engelse site nu iets staat over een Braziliaans artikel of reportage over aseksualiteit, waaruit zou blijken dat 7.5% van de Brazilianen aseksueel is, een percentage dat al veel dichter bij jouw 10% homoseksualiteit komt.

Citaat van: Ereinion op april 16, 2012, 07:37:14 PM
Weet je. Misschien is die vriendin wel gewoon bezorgd om haar vriend. En misschien is die vriend wel snel op zijn teentjes getrapt waardoor hij het op het forum zet alsof die vriendin hem niet accepteert.
Dat kan natuurlijk ook.
Toch weet ik uit eigen ervaring dat negatieve aandacht toch slecht kan uitpakken; zo werd ik ook zo ongeveer gedwongen om mijn hormoonspiegel te laten onderzoeken n.a.v. een artikel waarin stond dat dat de oorzaak van aseksualiteit is.

Citaat van: AceVentura op april 15, 2012, 07:17:09 PM
Met dit soort aantallen heb ik toch eerder het idee dat de personen die na het zien daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in aseksualiteit wel op die wikipedia pagina terecht zijn gekomen, als je het zo bekijkt vind ik 1% niet eens een slechte score. Als ik kijk hoe vaak ik zelf iets op internet op zoek wat toevallig in een serie voorbij komt ligt dat zwaar onder de 1% :)

Die voorbeelden zijn wel erg jammer en ik vind dat ergens een beetje raar van de personen die dat doen, zeker als ze zo bekend zijn met het fenomeen aseksualiteit dat ze op AVEN ingeschreven zijn.
Ik weet niet hoe lang die jongen al aseksueel was, maar als hij dat al lang was zou het niet logisch zijn om toch zo'n scan te doen. Het is immers niet mogelijk om lang te leven met een hersentumor. Bovendien is het raar dat zo'n tumor iemand uitsluitend aseksueel maakt zonder dat het verdere 'schade' aanricht...

MarkA

Citaat van: Dutchamoeba op april 20, 2012, 05:59:44 PM
Er zijn ook studies waaruit zou blijken dat het slechts om 3% van de wereldbevolking gaat. Welke studie was het meest betrouwbaar?

Ik heb in ieder geval de 3%-studie (PDF) gelezen. Daarin staat onder andere

CiteerParticipants were recruited through convenience sampling from undergraduate psychology courses at a large university and by online advertisements (e.g., asexuality.org, kinseyinstitute. org).

Zodra je op plekken als AVEN gaat adverteren komt je percentage natuurlijk automatisch hoger uit. Net zo goed komt het lager uit als je op een forum adverteert dat positive-attitude over seks is. Er is eigenlijk geen goede manier om dit te meten anders dan mensen midden op straat te interviewen, maar ja wie gaat op dat moment nou eerlijk en open over z'n seksleven praten? ;)
Then, if you don't believe it all the magic is dead