Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

de voordelen van asexueel te zijn

Gestart door sabricar, maart 10, 2012, 10:50:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sabricar

asexueel
wat is dat nog nooit van gehoord
vraag het eens in de straat aan 1000 mensen
misschien een of twee die weten wat je bedoeld
maar ben je daarom minderwaardig
ben je daarom anders dan anderen

neen zeker niet
maar wat is nu iemand die asexueel is
mensen die sex nutteloos vinden
eerder een inspanning dan ontspanning
een sleur en een last

maar denk eens na
hoeveel kinderen worden er niet op de wereld gezet
gedoemd om mishandeld te worden
gedoemd om misbruikt te worden

als je geen sex hebt
worden deze kinderen niet geboren
en wordt ook het misbruik een halt toe geroepen
er is nu al een overbevolking
de regering kan nu al
de monden in ons landje niet deftig voeden
en het wordt er niet beter op met de crisis

dus als er meer mensen zouden zijn als wij
zouden we alvast een deel van deze problemen
van de baan kunnen helpen
en de vergrijzing tegen gaan

ook al worden we niet begrepen
vinden mensen ons maar vreemde vogels
wij gaan niet vreemd
omdat onze hormonen op hol slaan
en we een ander leuker of mooier vinden dan onze partner
wij weten de waarde van een platonische vriendschap of relatie
beter te bevatten dan wie ook
omdat wij al blij zijn
om zonder verplichting of angst te moeten leven
van wel of niet
bij ons is het meteen duidelijk vanaf dag een
en terwijl anderen liggen te boeken
en hun energie liggen te verspillen aan hopeloze dingen
steken wij onze kracht en tijd
in elkaar oprecht lief te hebben, te respecteren en te beminnen

bravo aan alle asexuelen
ik ben blij dat ik tot een van jullie / ons mag behoren
in de eerste plaats
respecteer mijn mening
laat me mezelf blijven
respecteer me om de mens die ik ben
respecteer mij zoals ook ik jou zal respecteren

en als je vragen hebt voel je vrij

_dystopian_

Citaat van: sabricar op maart 10, 2012, 10:50:53 PM
asexueel
wat is dat nog nooit van gehoord
vraag het eens in de straat aan 1000 mensen
misschien een of twee die weten wat je bedoeld
maar ben je daarom minderwaardig
ben je daarom anders dan anderen

Ben ik het niet mee eens. Weinig weten niet juist exact wat het is, maar iedereen met voldoende opleiding weet wel dat het 'A'seksualiteit betekend dat je 'niet'-seksueel bent.
Meeste mensen weten wel dat de A het algemeen aanvaarde prefix is van tegenstellingen... Anders verlies ik echt de hoop in de mensheid  ;D

Jovi_Hobbes

Het spijt me je hoop te moeten vernietigen, maar ik denk dat veel mensen het interpreteren als geslachtsloos of niet in staat tot voortplanting. Dat zijn namelijk ook officiële en bekendere definities van aseksualiteit. Het is alleen niet wat wij bedoelen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Fricai

Ik heb ook al gehad dat mensen eerst dachten in de richting van gedrag ('heeft geen seks'), maar ook wel dat mensen het ongeveer meteen goed hadden.

Ik moet nog wel de eerste tegenkomen die geen meltdown krijgt als je zegt dat je wel een libido hebt, én verliefd kunt worden. xD

_dystopian_

Citaat van: Jovi_Hobbes op september 16, 2012, 01:16:29 PM
Het spijt me je hoop te moeten vernietigen, maar ik denk dat veel mensen het interpreteren als geslachtsloos of niet in staat tot voortplanting. Dat zijn namelijk ook officiële en bekendere definities van aseksualiteit. Het is alleen niet wat wij bedoelen.

Oei :D meeste mensen die ik ken waar ik achter gepoogd heb of ze het kende wisten wel in de goede richting te raden wat het was :p

fee23

Velen denken dat het iets te maken heeft met libido, in plaats van met seksuele aantrekking. Da's dan misschien wel in de juiste richting gedacht, maar nog altijd helemaal fout. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die in de richting van aantrekking denken, alleen al omdat ze zich niet kunnen voorstellen dat je je tot niemand seksueel aangetrokken zou voelen. Wat ik merk is dat de seksuele mensen die wél precies weten wat het inhoudt, het zich nog steeds niet kunnen voorstellen :D

Lizzie7

Nouja, als je het zo bekijkt ben ik dan misschien ook niet aseksueel, hoe noem je het als je wel aantrekkingskracht ervaart maar geen libido hebt?

Jovi_Hobbes

Als het romantische aantrekkingskracht is ben je romantisch aseksueel.
Ik denk dat het niet mogelijk is om seksuele aantrekkingskracht te ervaren als je geen libido hebt, maar dat weet ik niet zeker.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Fricai

Dat vind ik een interessante vraag! Ik bedacht ooit zo: opties = 'libido+aantrekking', 'enkel libido', 'geen van beide', zouden er dan ook niet mensen bestaan die enkel de aantrekking hebben? Het ligt wel voor de hand lijkt me. Maar misschien is er een logische reden waarom mensen het nooit zo ervaren. Dat je niks van 'het potentieel tot aantrekking' voelt als je libido 0 is? (Wellicht bedoel je dat al, Jovi? :))

Ghe, I remember now... Ik was er ooit over bezig omdat het bestaan van deze mensen impliceerde dat nonlibidoïsme niet per se ook aseksualiteit betekende, dan zou je niet meer kunnen stellen 'nonlibidoïsten zijn aseksueel, maar aseksuelen niet per se nonlibidoïst'.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit iemand ben tegengekomen op AVEN die zichzelf als zodanig omschreef. Maar ben wel benieuwd of het zou bestaan.

[Btw: Denk dat dit topic logischerwijze best opgesplitst of verplaatst wordt. ]

fee23

Citaat van: Lizzie7 op september 19, 2012, 04:28:13 PM
Nouja, als je het zo bekijkt ben ik dan misschien ook niet aseksueel, hoe noem je het als je wel aantrekkingskracht ervaart maar geen libido hebt?

Goh! Da's een moeilijke :D Is het verliefdheid dat je bedoelt met die aantrekkingskracht? Of is het echt seksuele aantrekkingskracht dat je voelt maar heb je gewoon geen zin? Dan is dat eerder toch een libidostoornis in plaats van aseksualiteit, als je wel graag seks wilt maar geen zin hebt? Of kan dat er wel toe behoren?

Kijk, we weten zélf niet eens volledig wat aseksualiteit allemaal kan inhouden ;D

Fricai

Citaat van: fee23 op september 20, 2012, 02:28:23 PMDan is dat eerder toch een libidostoornis in plaats van aseksualiteit, als je wel graag seks wilt maar geen zin hebt? Of kan dat er wel toe behoren?

Als je aantrekking ervaart zou je per definitie geen aseksueel zijn, maar als je daarbij 0 libido hebt zit je natuurlijk wel in het zelfde schuitje. ;)
Ten opzichte van een aseksueel met wel een libido, wellicht zou het voor zo'n persoon qua gevoel gemakkelijker zijn om een compromis te sluiten? (En misschien lichamelijk wel moeilijker?)

Wel interesting, het wel of niet voorkomen van deze groep geeft clues over het e.e.a.

Lizzie7

Mja, ik denk dat ik de definities allemaal wat door elkaar gegooid heb, maar ik vind het zelf ook toch nog steeds allemaal verwarrende termen.
Volgens de definities hier op de wiki veronderstel ik dat ik dan meestal enkel romantische aantrekkingskracht ervaar, maar soms toch wel iets van seksuele aantrekkingskracht ook (wat mij dan uitsluit van aseksualiteit, of niet?), maar over het algemeen een heel laag libido heb (kan opgewonden worden maar voel in regel geen enkele behoefte om daar iets mee te doen, masturberen stoot mij helemaal af en als ik al zin heb in vrijen met mijn partner dooft dit meestal al doende uit) en dat ik er eigenlijk ook niet van kan genieten.
Dus ik dacht dat ik een type B was (romantische aantrekkingskracht en geen libido), maar misschien ben ik dan eerder zo'n grijze A of nog iets helemaal anders.
Het wordt er ook niet eenvoudiger op dat de seksuele aantrekkingskracht die ik dan soms ervaar meer te maken heeft met fantaseren en fictieve situaties in mijn hoofd dan met werkelijke gebeurtenissen. Misschien ben ik wel gewoon gestoord.

Fricai

Gestoord zijn we allemaal, ieder op zijn eigen manier? :)

Ik denk dat men op het engelse forum je zou classificeren als 'Gray-A'. Soort van de 'bij twjifel'-optie. :) Of in gevallen van 'niet helemaal letterlijk aseksualiteit' maar toch 'duidelijk anders dan de seksuele meerderheid'. Als je zelf de term aseksualiteit gebruikt zal er ook geen haan naar kraaien. Wellicht zitten de meeste anderen op AVEN net wat anders qua seksualiteit, maar je hebt er veel meer overeenkomst mee dan met seksuelen.