Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Vraag

Gestart door Adyon, mei 24, 2012, 10:38:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adyon

Vers van het voorsteltopic in een voor mij relevant deel van het forum :)

Ik heb een vraag aan de aseksuelen, of seksuelen die er praktische ervaring mee hebben:

Ik heb een ongelooflijk geweldige meid leren kennen die ik echt erg leuk vind. Ik word blij als ik bij haar in de buurt ben en heb geweldige gesprekken met haar. Gesprekken die soms erg diep gaan en ook punten aantikken die ik niet direct had verwacht. Ze gaf aan aseksueel te zijn, een term die ik nog niet echt heel goed kende maar in de afgelopen tijd wat meer heb onderzocht.

Nu moet het vooral erg duidelijk te zijn dat ik alle begrip en respect heb voor het feit dat ze aseksueel is, maar het blijft voor mij als seksueel toch een puntje dat ik moet leren begrijpen denk ik.
Ik vind door deze informatie haar niet minder leuk en zij weet ook dat ik dit vind. We hebben geen relatie op dit punt, maar ik hoop dat het daar op den duur wel van gaat komen, dat is hoe ik er in sta. However, ik kan me voorstellen dat zij denkt dat onbewust haar aseksualiteit een issue voor mij is en daarom wil ik jullie graag vragen voor pitfalls waar ik rekening mee moet houden en tips die ik kan gebruiken.

Thanks in advance :)

Jovi_Hobbes

Op zich is elke persoon natuurlijk anders en dat geldt natuurlijk ook voor aseksuelen, maar misschien kan ik wat algemene tips geven. Om als seksueel een relatie met een aseksueel te kunnen hebben zijn er twee dingen erg belangrijk: vertrouwen en communicatie. Hoewel het een lastig onderwerp is om over te praten, is het wel heel belangrijk om dat toch te doen. JE moet van elkaar precies weten wat wel en niet mogelijk is en daar duidelijke afspraken over maken. Dat betekent dat als zij bepaalde grenzen aangeeft, je daar vooral niet overheen moet gaan. Omgekeerd betekent het dat als jij aangeeft niet zonder bepaalde vormen van intimiteit te kunnen, zij dan eerlijk zou moeten aangeven of ze aan die wensen kan voldoen. Voortdurend blijven communiceren blijft altijd belangrijk, omdat jullie belevingswerelden op dit punt veel van elkaar verschillen, waardoor veel dingen niet vanzelfsprekend zullen zijn.
Verder is het denk ik heel belangrijk om je te realiseren dat de kans groot is dat je nooit seks met haar zult hebben. Je zult jezelf heel goed moeten afvragen of dat iets is waar je over een aantal jaar nog steeds mee kunt leven. Uit verhalen van andere seksuelen heb ik begrepen dat dat uiteindelijk toch een stuk moeilijker is dan eerst gedacht.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Adyon

Thanks Jovi, voor je reactie :)

Communicatie is denk ik wel een ding dat goed zit, we praten er regelmatig over en ook openhartig. Ik ben zelf een persoon die niet zo zeer heel erg sexueel is aangelegd; ik vind het absoluut niet erg, maar het hoeft voor mij ook niet perse. Ik heb veel meer aan een relatie met iemand met wie ik alles kan delen, leed en vreugde. Wat mij betreft is een knuffel of wellicht een kus genoeg. Ik heb al een behoorlijk tijd geen seksueel contact meer gehad, en ik heb daar nog absoluut geen problemen mee gehad :)

fee23

Blijven open en eerlijk praten! Er zijn een paar dingen die je misschien op voorhand van elkaar wilt weten voor je in een relatie stapt. Wilt ze nooit seks, of af en toe? Wat zijn haar grenzen, tot waar wilt ze gaan? Het kan zijn dat ze niet tegen kussen en knuffelen kan. Of dat dat later nog komt, bij mij is dat toch zo. Wat wil jij op lichamelijk vlak van een vaste relatie? En komen jullie verwachtingen en grenzen overeen? Afspraken maken is misschien niet romantisch, maar het is écht nodig in zo'n relatie. Wil je er samen in stappen, blijf praten. Weet dat haar grenzen kunnen verschuiven, en dat jouw verwachtingen kunnen verschuiven. Als dat dan gebeurt, zeg dat dan meteen en blijf niet op je irritaties of frustraties zitten.
Wilt ze kinderen? Wil jij kinderen? Nu is dat misschien niet zo belangrijk, maar dat kan het wel worden later. Ik weet natuurlijk niet hoe oud jullie zijn.
Veel succes, hopelijk kan er iets moois groeien tussen jullie! :D

Fricai

Niet om nu al te pessimistisch te zijn, maar realiseer je 'what you are getting into'. Ik heb wel verhalen gelezen van seksuelen in zo'n relatie die er later alsnog veel problemen mee krijgen (tot depressie aan toe), ook al dachten ze eerst dat ze er wel mee konden leven (zie eventueel engelstalige forum...). Uiteraard hangt dit af van jullie beide en het type compromis dat tussen jullie eventueel zou gaan gelden. (Zal in andere gevallen ook helemaal goed gaan, lijkt me. Maar daarvan zie je niet de dramatische topics op het forum verschijnen. ;)) Een relatie kan potentieel heel lang duren, wil je echt zo'n compromis aangaan, terwijl je al die tijd ook met iemand anders samen kan zijn die wel precies zoals jou is op het gebied van seks? (geldt voor beide)

Ik dacht ik zeg het maar, gezien er wel veel moeilijke, moeilijke verhalen op (iig de engelstalige) AVEN staan. Maar het klinkt allemaal mooi, en ghehe, ik neem aan dat jullie sowieso wel een poging gaan wagen... :P Veel plezier ermee! :)

Lizzie7

Ik sluit me aan bij Jovi, je moet heel veel praten en uitvissen wat jouw minimale eisen zijn qua affectie en fysieke contacte in een relatie en hoever zij bereid is om jou daar tegemoet te komen. Er zijn heel veel verschillende soorten aseksuelen, en waar ikzelf bijvoorbeeld geen probleem heb met kussen en knuffelen, zijn er ook anderen die dit totaal niet zien zitten. Ik denk niet dat seksueel contact zowiezo uitgesloten moet zijn, maar je moet er wel meer afspraken rond maken dan je met een seksuele persoon zou moeten. Alleszins veel succes!