Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

hoe gaat zo'n relatie aseksueel-seksueel?

Gestart door CJ, juni 02, 2012, 01:49:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fricai

Citaat van: essierulez op november 12, 2012, 12:32:37 PMIk las laatst wel een artikel over homoseksualiteit. Daarin stond dat er een verband is tussen de hoeveelheid testosteron en je geaardheid. Vrouwen met veel testosteron zijn eerder lesbisch, en mannen met weinig testosteron zijn eerder homo. Dit betekent niet dat het meteen zo is maar dat de 'kans' groter is.

Dat 'verband' hoeft niks te betekenen, je zou het ook andersom kunnen stellen als 'Homoseksuele vrouwen hebben eerder veel testosteron en homoseksuele mannen hebben eerder weinig testosteron'. ;)

jojo2003

Citaat van: Honger op november 08, 2012, 05:55:54 PM
Citaat van: Fricai op november 08, 2012, 05:41:26 PM
Dwingen is het verkeerde woord, ik ga even uit van 'Vind jij dat de aseksuele partner van de seksuele partner mag verwachten in een relatie om nergens anders te gaan om op seksueel gebied toch wat gelukkiger te worden?' --- Ja.

Leg mij maar eens uit waarom je dat raar vindt.
Zou jij willen dat je partner 'het buiten de deur zocht'?
Ik vind dit zeer raar daar de asexuele kant wel mag verwachten dat de sexuele kant zich gaat onthouden van sex.
Zou nogal raar zijn dat een asexuele partner "het buiten de deur moet gaan zoeken". Als ik asexueel zou zijn, zou ik dat niet makkelijk vinden, maar eerlijkheidshalve zou ik daar geen breekpunt van maken.

Beste Honger,
Ik snap dat het verschil in behoeften een probleem is in een relatie en ervaar dat zelf ook als seksuele partner in een relatie met een aseksueel. Mijn partner heeft een dergelijke afkeer van seksuele relaties, dat het niet mogelijk is om seks te hebben. Ik wist dat ook niet toen wij 15 jaar geleden een relatie begonnen en voel me af en toe ook wel een "bedrogen", maar heb er voor gekozen om in deze relatie te blijven en dus voor celibatair leven. Ik kan namelijk geen seksuele relatie beginnen buiten mijn partner om, zelfs als ik goedkeuring zou krijgen. Maar daar staat iedereen anders in.
Ik vind het raar dat je spreekt over "eerlijkheidshalve". Dat klinkt als een businessdeal, waarbij de een korting geeft aan de ander en eerlijkheidshalve die ander daar later weer wat voor terug moet doen.
Je kunt een aseksueel iemand niet dwingen om iets anders te voelen dan zij voelen naar mijn mening. Het enige dat je kunt doen is iemand aanspreken op zijn of haar gedrag en kijken naar je eigen gedrag.
"Eerlijkheidshalve" kun je in ieder geval naar mijn mening niets achter de rug van je partner om doen, maar moet je open kaart spelen. Is dat niet mogelijk, dan moet je overwegen om de relatie te beeindigen. Dat is enorm moeilijk, maar wel de enige opties in mijn beleving.

Jovi_Hobbes

Citaat van: essierulez op november 12, 2012, 12:32:37 PM
Ik las laatst wel een artikel over homoseksualiteit. Daarin stond dat er een verband is tussen de hoeveelheid testosteron en je geaardheid. Vrouwen met veel testosteron zijn eerder lesbisch, en mannen met weinig testosteron zijn eerder homo. Dit betekent niet dat het meteen zo is maar dat de 'kans' groter is.
Als dit klopt, dan zou er wellicht ook een verklaring kunnen zijn voor aseksualiteit.
Dat gaat dan wel om de blootstelling aan hoeveelheden testosteron in de baarmoeder, volgens mij.
Wat dat betreft heeft Honger gelijk dat het met omgevingsfactoren te maken kan hebben, maar dan moet je voor omgeving wel baarmoeder lezen. Het is niet zo dat door een bepaalde gebeurtenis in je leven je geaardheid opeens verandert.
Ik twijfel overigens of er echt een genetisch aspect aan geaardheden zit.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

jojo2003

Citaat van: Jovi_Hobbes op november 13, 2012, 08:01:42 PM
Citaat van: essierulez op november 12, 2012, 12:32:37 PM
Ik las laatst wel een artikel over homoseksualiteit. Daarin stond dat er een verband is tussen de hoeveelheid testosteron en je geaardheid. Vrouwen met veel testosteron zijn eerder lesbisch, en mannen met weinig testosteron zijn eerder homo. Dit betekent niet dat het meteen zo is maar dat de 'kans' groter is.
Als dit klopt, dan zou er wellicht ook een verklaring kunnen zijn voor aseksualiteit.
Dat gaat dan wel om de blootstelling aan hoeveelheden testosteron in de baarmoeder, volgens mij.
Wat dat betreft heeft Honger gelijk dat het met omgevingsfactoren te maken kan hebben, maar dan moet je voor omgeving wel baarmoeder lezen. Het is niet zo dat door een bepaalde gebeurtenis in je leven je geaardheid opeens verandert.
Ik twijfel overigens of er echt een genetisch aspect aan geaardheden zit.

Er zijn volgens mij evenveel studies (al dan niet wetenschappelijk) die theorieen aanhangen dat de sexualiteit genetisch bepaald wordt als ook studies die de omgevingsfactoren een rol laten spelen (en dan bedoel ik niet de baarmoeder). Volgens mij weten de wetenschappers nog geen tien procent van hoe gedachtenprocessen werken, laat staan dat ze weten wat waarop van invloed is. Ik heb ooit eens een documentaire gezien die allerhande theorieen testte over homo- en heteroseksualiteit en geen van de theorieen doorstond alle testen.
Misschien weten we gewoon niet hoe seksualiteit ontstaat. Tweede vraag is of het van belang is. Je kunt het toch niet veranderen (al denken sommige groeperingen in de VS daar heel anders over).
Kunnen we dus maar beter zorgen dat we een beetje lol hebben met hoe we zijn  ;).

Fricai

#64
Jojo2003, je bent geweldig! :handschudden:


Lizzie7

Citaat van: jojo2003 op november 13, 2012, 08:24:01 PM
Misschien weten we gewoon niet hoe seksualiteit ontstaat. Tweede vraag is of het van belang is. Je kunt het toch niet veranderen (al denken sommige groeperingen in de VS daar heel anders over).

Moesten we weten hoe het ontstaat, zou je het eventueel voor de komende generaties wel kunnen beïnvloeden. Indien het genetisch zou zijn, zou je kunnen testen en prenatale selectie toepassen, bij omgevingsfactoren zou je voor bepaalde stimuli kunnen zorgen of ze juist gaan vermijden. Als ik zou kunnen kiezen en het zou niet ontzettend drastisch zijn en er zouden geen risico's aan verbonden zijn, zou ik toch liefst willen dat mijn kinderen niet aseksueel zijn. Het maakt het leven gewoon makkelijker.

Fricai

Ik heb wel de naïeve hoop dat de mensheid tegen die tijd dusdanig volwassen is dat je je niet meer drukt hoeft te maken om oriëntatie. :-[

Lizzie7

Zelfs als het algemeen getolereerd zou zijn, lijkt het mij dat je toch gewoon meer partnerkeuze hebt als je seksueel en heterofiel bent.
Plus los daarvan lijkt het toch dat voor seksuele personen seks een geweldige ervaring is. Als ik dan zou mogen kiezen, zou ik het ook wel graag op die manier kunnen beleven.

Fricai

Citaat van: Lizzie7 op november 14, 2012, 01:53:47 PM
Zelfs als het algemeen getolereerd zou zijn, lijkt het mij dat je toch gewoon meer partnerkeuze hebt als je seksueel en heterofiel bent.
Plus los daarvan lijkt het toch dat voor seksuele personen seks een geweldige ervaring is. Als ik dan zou mogen kiezen, zou ik het ook wel graag op die manier kunnen beleven.

Dat laatste gevoel heb ik niet.
Dat eerste zal wel waar zijn (maar zou meevallen in vergelijking met nu, in het droomscenario is men allemaal wat minder gefocust op seks in liefde en relaties), maar dat zou ik toch niet als criterium willen gebruiken. Zou je dan ook uiterlijk en persoonlijkheid zo gemiddeld mogelijk kiezen, om bij zo veel mogelijk mensen in de smaak te vallen? Bleh... :P

Lizzie7

Neen, als je het zo stelt niet  :)
Maar ik zou toch altijd blijven hopen dat mijn kind gezond, verstandig, vriendelijk, sociaal, mooi, sportief... en ja, ook liefst heteroseksueel is.

jojo2003

Ik snap wel wat je bedoeld Lizzie. Natuurlijk wil je als ouder voor je kind altijd de weg van de minste weerstand. Probleem is alleen als we dit kunnen beinvloeden, wat dan nog meer... En dat wordt een heel gevaarlijk hellend vlak.
Dat bedoel jij natuurlijk niet, dat begrijp ik ook wel hoor. Maar ik denk dat we gezegend zijn met diversiteit in de samenleving op alle fronten. Bovendien hebben seksuele personen weer heel andere problemen...

Jinny

Yep, daar hebben ze blauwe pilletjes voor uitgevonden......  ;D

Lama

Of als seksueel zijnde single zijn voor lange tijd? Heb ik ook, maar moet ik dan maar gaan seksen omdat ik die behoefte af en toe heb? One night stands? Kunnen ook nare dingen van achterblijven om nog maar te zwijgen over de gevoelens die het oproept naast de seks. Want hoe zeg je iemand daarna gedag? Of wat als je liever meer wilt?

Of tijdens het daten, wanneer is er het moment om aan seks toe te geven? Dat wil je niet te snel doen, omdat dan de relatie vooral seksueel georiënteerd is, maar je wilt ook de aandacht van de ander niet verliezen? Dus wanneer is het moment dat je met iemand het bed induikt? Wat dat betreft was het vroeger net wat makkelijker, op je huwelijksnacht. Aan de andere kant, dan was ik nu allang getrouwd geweest. Neej, als seksueel is het ook niet makkelijk. Seks veroorzaakt een boel ellende ook. Seks is alleen echt leuk met de juiste partner die aandacht heeft voor jou en niet alleen zichzelf (zoals tegenwoordig veel mannen en ook steeds meer vrouwens!)

Hmm... ik geloof dat we nu toch steeds ernstiger aan het afdwalen zijn... oeps...

@ Honger, ben eigenlijk wel benieuwd hoe je nu tegen je relatie aankijkt.

fee23

Ik zou het ook niet anders willen hoor! 'k Heb dat een tijd gehad, dat ik ook gewoon seksueel wilde zijn. Maar nu hoeft het echt niet meer.. Seks kan mooi zijn, maar in mijn omgeving maakt het ook veel kapot. En ik heb al elke maand pms, da's al hormonaal genoeg ;D Mijn dochter mag houden van wie ze maar wilt. Als die persoon haar maar graag ziet, respecteert en behandelt zoals ze het verdient. Of dat nu een man is of een vrouw of nog anders, dat maakt me echt niet uit. Van weerstand word je juist steeds zekerder van wie je echt bent! Of zo ervaar ik het toch.