Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hemelvaart

Gestart door Jovi_Hobbes, mei 23, 2006, 08:45:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jovi_Hobbes

Heeft er nog iemand leuke plannen met Hemelvaart?

Ik ga waarschijnlijk zeiknat regenen in Nijmegen, want: Bon Jovi concert in het Goffertpark en heel veel regen voorspeld  :banghead:
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ereinion

Oh, wat gaaf dat je daar heen gaat!

Ik heb nog geen speciale plannen. Dauwtrappen is wel een traditie op hemelvaart, maar daar doe ik al een tijdje niet meer aan mee. Dat is alleen gezellig met een grote groep.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Ik heb er wel zin in!

Dauwtrappen zal ik ook zeker niet gaan doen. Dan moet je veel te vroeg opstaan en dat doe ik op werkdagen al  :(
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ereinion

Toch was dat met Hemelvaart altijd wel gezellig. De meeste Twentenaren komen trouwens niet ver; die stappen bij de dichtsbijzijnde recreatieplas af en zuipen daar het krat bier leeg dat ze achterop hun fiets hebben vervoerd.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Tradities hè  :D
Hier wordt het sowieso wat minder gedaan, vooral door kinderen eigenlijk.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Stev

Citaat van: Jovi_Hobbes op mei 23, 2006, 08:45:27 PM
Heeft er nog iemand leuke plannen met Hemelvaart?

Ik ben in Belgie (Ardennen) dus  :wave: Een lang weekeind meteen. Ik had geen zin om mijn verjaardag thuis te vieren  ;D
Heb het idee dat er geen computer staat in het huisje  :(
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Sismo

Dan nu alvast een fijne verjaardag gewenst, Stev!

Met Hemelvaart ga ik werken!  :D
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Ereinion

Alvast een fijne verjaardag Stev, en een fijne vakantie!
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Veel plezier Stev en tot gauw  :wave:
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

myra

Werk je ook in de verzorgingssektor, Sismo? (aangezien je op feestdagen moet werken)

En wat is dauwtrappen precies? Nog zo'n Nederlandse traditie die Belgen onbekend is? ;)

Sismo

#10
Citaat van: myra op mei 25, 2006, 09:56:56 AM
Werk je ook in de verzorgingssektor, Sismo? (aangezien je op feestdagen moet werken)

Yep! Ik werk als begeleider van licht verstandelijk gehandicapten. Ik moet straks om 12 uur beginnen en werk dan tot 20 uur. Maar ik heb toch lekker 4 dagen weekend hoor, ben vrij van zaterdag tot en met dinsdag!

Wat dauwtrappen precies is...je moet in ieder geval heel vroeg op...maar verder weet ik eigenlijk niet wat er leuk aan is! ???

Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Ereinion

#11
Dauwtrappen; van oorsprong is het geloof ik wandelen. En dan zo vroeg dat je het ochtenddauw kapot trapt. Volgens mij heeft het ook iets met geloof te maken. Ik zal het zo even opzoeken.

Tegenwoordig gaan de mensen heel vroeg met de fiets weg. Het leuke eraan is dat je met een hele groep vrienden op pad bent en overal groepen mensen tegen komt. Helaas gaat het ook al weer vaak gepaard met drank.

Oké, niet erg duidelijk, maar toch. Het is geen christelijke traditie en hier komt een omschrijving van het doel.
Het interessante aan de dauwtraptraditie is de oorsprong van dit gebruik. Het is een restant van een oeroud voorjaarsritueel, dat enigerlei vruchtbaarheid dient te bevorderen. Net als het liedje 'Meiregen maakt dat ik groter wordt' slaat het op de groeikracht en andere heilbrengende effecten van puur natuurwater in de lente. Eigenlijk moet de dauw met blote voeten getreden worden. En wat thans helemaal in het vergeetboek geraakt is: je moet dat voor zonsopkomst doen, plechtig en vooral zwijgend. Succes, volgend jaar.

Later was het een wandeling maken voordat men naar de kerk ging. Of een wandeling naar een kerk in de buurt (nabijgelegen dorp ofzo)
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

myra

Citaat van: Sismo op mei 25, 2006, 10:09:13 AM
Citaat van: myra op mei 25, 2006, 09:56:56 AM
Werk je ook in de verzorgingssektor, Sismo? (aangezien je op feestdagen moet werken)

Yep! Ik werk als begeleider van licht verstandelijk gehandicapten. Ik moet straks om 12 uur beginnen en werk dan tot 20 uur. Maar ik heb toch lekker 4 dagen weekend hoor, ben vrij van zaterdag tot en met dinsdag!

Wat dauwtrappen precies is...je moet in ieder geval heel vroeg op...maar verder weet ik eigenlijk niet wat er leuk aan is! ???



Toevallig.:) Ik werk zelf ook met verstandelijk gehandicapten, maar met ouderwordenden en dus meer zorgbehoevenden. Hun mentaal niveau varieert sterk.

ah dauwtrappen is dus eigenlijk wandelen. Wel een mooie benaming! ;)

sorry voor de boodschap over de verandering. Heb niks aan je post veranderd, had per ongeluk op veranderen ipv op citeren gedrukt.

Sismo

Citaat van: myra op mei 25, 2006, 10:49:39 AM
sorry voor de boodschap over de verandering. Heb niks aan je post veranderd, had per ongeluk op veranderen ipv op citeren gedrukt.

Het was me niet eens opgevallen!
Jij bent wel vrij vandaag? Misschien is het wel leuk om eens over het werk te babbelen, zou er veel verschil zijn in de Belgische en Nederlandse zorg?
De leeftijden bij ons varieren van begin 20 tot bijna 80 geloof ik, we hebben dan ook veel clënten (zo wordt men bij ons tegenwoordig genoemd). De meesten zijn behoorlijk zelfstandig. Komende week krijgen we iemand nieuw: een jongen van 15! Da's wel erg jong voor bij ons.
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Sismo

Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-