Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hemelvaart

Gestart door Jovi_Hobbes, mei 23, 2006, 08:45:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

myra

ja de nieuwe term is nu clienten idd. Persoonlijk klinkt ons dit hier wat raar in de oren, en wij gebruiken nog steeds de iets oudere term 'bewoners'. Ikzelf ben mobiele begeleidster, dat betekent dat ik afwisselend in 6 groepen kom helpen, naargelang de nood. Het zijn de 6 groepen binnen de unit van de ouderwordenden. In onze voorziening hanteren wij 'volwaardig burgerschap' als basisprincipe. De bewoner is iemand met rechten en plichten, iemand die verantwoordelijkheden kan nemen en eigen keuzes kan maken. Hebben jullie ook zo'n principe? :)

myra

en ja, deze feestdag moet ik eens niet werken. Het paasweekend bv wel

Sismo

Ja, wij werken sinds een aantal jaar steeds meer vanuit dat principe, eigen keuzes, eigen verantwoordelijkheid. Ik sta zelf grotendeels achter dat principe, voor sommigen is het alleen moeilijk om ineens zelf keuzes te maken, ze zijn zo gewend dat anderen voor hen beslissen. Dat is wel een proces wat nog jaren duurt denk ik. Maar wel goed!
Wat soms wel moeilijk is: wat als iemand ervoor kiest om zwanger te willen worden? Je weet dan als begeleider dat dat veel problemen zal opleveren, maar je kunt ook niet voor een ander beslissen dat ze dat niet mag...een groot (maatschappelijk) dilemma!

Geniet van je vrije dag dan maar! (regent het bij jullie ook...? :()
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Ereinion

Dauwtrappen is inderdaad wandelen, maar dan alleen met Hemelvaart, anders heet het gewoon wandelen.  ;)
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

myra

Citaat van: Sismo op mei 25, 2006, 11:22:03 AM
Ja, wij werken sinds een aantal jaar steeds meer vanuit dat principe, eigen keuzes, eigen verantwoordelijkheid. Ik sta zelf grotendeels achter dat principe, voor sommigen is het alleen moeilijk om ineens zelf keuzes te maken, ze zijn zo gewend dat anderen voor hen beslissen. Dat is wel een proces wat nog jaren duurt denk ik. Maar wel goed!
Wat soms wel moeilijk is: wat als iemand ervoor kiest om zwanger te willen worden? Je weet dan als begeleider dat dat veel problemen zal opleveren, maar je kunt ook niet voor een ander beslissen dat ze dat niet mag...een groot (maatschappelijk) dilemma!

Geniet van je vrije dag dan maar! (regent het bij jullie ook...? :()

het regent hier idd. :(

Het is idd zo dat mentaal gehandicapten niet altijd keuzes KUNNEN maken. Mijn ervaring is dat dit vooral lukt bij kleine dingen, zoals activiteiten kiezen, boterhambeleg, kleding. Maar in levensbelangrijke beslissingen zoals relaties, zwangerschap, geldbeheer is het niet aan te raden hen te laten kiezen, maar hen intensief te begeleiden.

En ik merk ook dat sommige mensen gewoon geen keuzes kunnen maken en zich er beter bij voelen wanneer de begeleider bepaalde keuzes voor hen maakt. Sommigen zijn bv helemaal niet geinteresseerd in welke blouse ze aandoen en vinden het gemakkelijker als de begeleider er een voor hen uitkiest.

Hoe noemen jullie eigenlijk het personeel in een leefgroep? Begeleiders? Vroeger gebruikten wij de term 'opvoeders' maar daar zijn ze gelukkig van af gestapt, vond het een lelijke term, klinkt zo bazig en past niet echt bij me. :D

littlefanny

Jovi! Heb je nog regen gehad? Hier is het bijna de hele dag droog geweest en ik ben vanochtend vroeg opgestaan om de dauwtrappers langs te zien komen voorbij het raam, terwijl ik met een lekker koppie thee de krant las  ;D, maar dauwtrappen is ook fietsen hoor, en het idee is dat het is als je vroeg opstaat om te gaan wandelen of fietsen, vandaar het "dauw" gedeelte.
:)
*Sommige mensen mogen gewoon nog niet dood
*YEAH make life worth it!
*Let's work together and make this world more livable
*Never stop working on yourself!

Sismo

Citaat van: myra op mei 25, 2006, 12:26:08 PM

Het is idd zo dat mentaal gehandicapten niet altijd keuzes KUNNEN maken. Mijn ervaring is dat dit vooral lukt bij kleine dingen, zoals activiteiten kiezen, boterhambeleg, kleding. Maar in levensbelangrijke beslissingen zoals relaties, zwangerschap, geldbeheer is het niet aan te raden hen te laten kiezen, maar hen intensief te begeleiden.

En ik merk ook dat sommige mensen gewoon geen keuzes kunnen maken en zich er beter bij voelen wanneer de begeleider bepaalde keuzes voor hen maakt. Sommigen zijn bv helemaal niet geinteresseerd in welke blouse ze aandoen en vinden het gemakkelijker als de begeleider er een voor hen uitkiest.

Hoe noemen jullie eigenlijk het personeel in een leefgroep? Begeleiders? Vroeger gebruikten wij de term 'opvoeders' maar daar zijn ze gelukkig van af gestapt, vond het een lelijke term, klinkt zo bazig en past niet echt bij me. :D

Mee eens, soms willen ze wel iets, maar lukt het niet om de gevolgen ervan te overzien (kinderen krijgen bijv.). Maar daar zijn wij dan weer voor, niet? Er worden wel allerlei programma's ontwikkeld die hen helpen inzien wat de gevolgen kunnen zijn, zodat ze goed een keuze kunnen maken. Moeilijk, maar wel DE uitdaging in mijn werk!

Sinds kort heet ik officieel cliëntbegeleider, daarvoor persoonlijk begeleider en weer langer geleden groepsbegeleider. De term opvoeder ken ik niet, niet uit mijn tijd in ieder geval. Klinkt idd. wel een beetje ouderwets!  :-\
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Jovi_Hobbes

Citaat van: littlefanny op mei 25, 2006, 07:41:32 PM
Jovi! Heb je nog regen gehad? Hier is het bijna de hele dag droog geweest en ik ben vanochtend vroeg opgestaan om de dauwtrappers langs te zien komen voorbij het raam, terwijl ik met een lekker koppie thee de krant las  ;D, maar dauwtrappen is ook fietsen hoor, en het idee is dat het is als je vroeg opstaat om te gaan wandelen of fietsen, vandaar het "dauw" gedeelte.

Het was de hele avond droog!!! De zon kwam zelfs af en toe nog even door. Helaas stond er wel een koude wind en ben ik nu dus toch wel verkouden geworden, maar ja dat geeft niet het was een super gaaf concert!
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Stev

Citaat van: Ereinion op mei 25, 2006, 10:18:52 AM
Het is een restant van een oeroud voorjaarsritueel, dat enigerlei vruchtbaarheid dient te bevorderen.

Zou het iets met die emmers water te maken hebben die vrouwen in Tsjechie met Pasen naar de mannen gooien  :rollol:  Had ook iest met vruchtbaarheid te maken  ;D
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Ereinion

Hé, ik wist niet dat je met Pasen emmers water terug mocht gooien als vrouw zijnde. Dan wordt het meteen een stuk leuker om met Pasen in Tsjechie te zijn.  ;)
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Stev

Ja wel, het is een alternatief voor de eieren (in jouw geval "wel een rot ei als ze bij mij langskomen"  :D )
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Ereinion

 :D Hoe vies mag het water zijn?

En wat heeft eigenlijk jouw voorkeur; het ei of de emmer water?
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Stev

Het water moet vooral heeeeeel koud zijn  :o

Ik ben altijd blij geweest dat ik in de stad woonde  ;)  Daar werd aan dit soort dingen nooit meegedaan.
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Ereinion

Citaat van: Stev op mei 29, 2006, 10:34:02 PM
Het water moet vooral heeeeeel koud zijn  :o

Dat lijkt me minder goed voor de vruchtbaarheid.  ;)
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.