Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

onsamenhangend uitraasverhaal wat ik even kwijt moet.

Gestart door Alice23, oktober 14, 2012, 08:50:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alice23

Zucht..
meestal zit ik vol afkeer van seks in de maatschappij en laat het me verder koud..
maar soms kan ik er zo verdrietig van worden.

Neem bijvoorbeeld Anna. Anna is niemand, Anna is gewoon een 'iemand', een persoon, een mens, de mens in het algemeen, die ik in mijn voorbeeld gebruik, om te illustreren wat ik bedoel.

Als ik Anna zie lopen, kan ik Anna esthetisch supermooi vinden. Dat ik denk: 'wauw, als Anna een schilderij was, had ik haar aan de muur gehangen'.
Ik zal echter nooit denken: 'wauw wat is die Anna een lekker ding' (en onbewust daarbij: die zou ik supergraag willen **en)
En ik snap dat anderen dat wel kunnen denken. En dat kan ik ze niet kwalijk nemen, dat weet ik ook.
Maar het is zo.. wreed. Het is zo wreed dat het zó natuurlijk is om Anna als een 'lekker ding' te kunnen beschouwen.
Anna wordt gereduceerd tot een ding. Een object. Ze is geen mens meer.
Anna ìs.
Anna is Anna, met gevoelens, een verhaal, een geschiedenis.
Anna is geen ding.

En als ik Anna esthetisch mooi vind en als een schilderij zie, dan kan je stellen dat ik ook een object van haar maak.
Maar dat is níét hetzelfde.
de gedachte 'als ze een schilderij was' is heel anders dan 'ze is een lekker ding'
Door Anna daadwerkelijk als een lekker ding te zien, vel je een oordeel over Anna vanwege haar uiterlijk.
Vind je haar aardig omdat ze een lekker ding is.
Ga je met Anna om omdat ze een lekker ding is.
Houd je misschien zelfs van Anna omdat ze een lekker ding is.
Dit alles misschien zelfs met als doel dat je Anna eens kunt **en.
Als doel.
Je gaat met Anna om, met een doel voor jezelf, niet vanwege Anna, maar vanwege jezelf.
Anna is slechts een object.
Een pollepel om de soep mee door te roeren.
Een lustobject om je behoeften te bevredigen.

Ik vel ook een oordeel over Anna, ook over haar uiterlijk, maar alleen als ze geen mens was, maar een object
Het mooie-object-Anna bestaat voor mij wel, maar is heel iets anders dan Anna zelf. Het staat los van wie Anna is.
Anna is voor mij niets meer dan haar wat zij toont van haar innerlijk.
Ik ga met Anna omdat ik Anna's gedrag of karakter graag zie, niet haar uiterlijke verschijning, wat ook Anna is, maar niet de Anna die ze zelf heeft mogen kiezen of die ze kan veranderen.

Het gaat me zo aan het hart dat mensen elkaar zomaar kunnen reduceren tot object.
Dat we doelen voor elkaar zijn, dat we elkaar zien als 'werktuigen' die nodig zijn om behoeftes te bevredigen.
Alsof we elkaar niet zien staan.
Alleen onszelf.
Anna is geen onderdeel van mijn leven, Anna is zelf een leven, dat raakvlakken heeft met mijn leven.
Anna is niet 'dat lekkere wijf met die dikke tieten' die ik aanschouw, Anna is, en haar uiterlijk is iets van Anna, een onderdeel van Anna, maar niet wie ze is.

En natuurlijk, natuurlijk gaat vrijwel niemand alleen op uiterlijk af en is innerlijk voor iedereen belangrijk..
maar dat is niet waar ik op doel. Waar ik op doel is de focus die op het fysieke aspect ligt, en die vanzelfsprekendheid daarvan.
We gaan niet uit van een individu met een levensverhaal, maar we reduceren Anna het liefst tot een fysiek object.
Vooral als we Anna niet kennen en ook nooit met haar te maken zullen hebben (als Anna bijvoorbeeld de serveerster met het mooie achterwerk was),
dan is Anna voor het gemak niet Annamens, maar Annalekkerding.
En dat mag. Blijkbaar. Dat laten we toe in de maatschappij. Dat is heel normaal.
Oh. En mocht Anna het te horen krijgen, dan zou ze het moeten opvatten als een compliment.  :banghead:

Vraagt Anna er dan niet een beetje zelf om als ze in een kort rokje gaat lopen en een diep decolleté heeft?
Nee.
Ze vraagt dan misschien op een fysieke manier aandacht, maar ik denk niet dat de meeste mensen die fysiek aandacht zoeken, ook op zoek zijn naar fysieke aandacht.
Stel dat Anna automutileert om aandacht te vragen, wil ze dat niet in de vorm van een pleister of verband, niet die fysieke aandacht, maar aandacht voor haar, voor wie ze is.
Stel dat Anna in een kort rokje loopt om aandacht, wil ze niet misschien helemaal geen fysieke aandacht/bevrediging, maar aandacht voor haar, voor wie ze is.
Maar omdat wij zo gefocust zijn op lust en seks, zien we dat niet. Denken we dat Anna geil is. Dat Anna seks wil. Want dat wil immers iedereen nietwaar.
Niemand ziet Anna zelf.
Dat klinkt wat kort door de bocht.
Maar als Anna genegenheid zoekt, bijvoorbeeld een jongen knuffelt, dan 'zal daar wel meer achter zitten'
En als Anna dat niet denkt, dan denkt die jongen dat waarschijnlijk wel: 'oeh, lekker, knuffels van die knappe Anna'
Dat Anna genegenheid nodig heeft, dat ziet niemand. Want we gaan niet uit van Anna, we gaan uit van seks. Het verlangen van Anna naar seks, anders knuffel je mensen niet zomaar.

Seks lijkt wel de lijm van onze maatschappij.
Gesprekken kunnen alleen maar leuk zijn als het woord seks er in voor komt
Feestjes kunnen alleen maar leuk zijn als we met elkaar kunnen flirten en zoenen ed.
Relaties kunnen alleen maar leuk zijn als de seks leuk is
Alsof seks alles is, en we alleen maar andere mensen nodig hebben, zodat we over seks kunnen praten en seks kunnen hebben.
Dat is toch geen manier om met mensen om te gaan? Dan laat je mensen toch niet in hun waarde?

Wat is Anna dan meer dan een potentieel neukobject?

Wat is er dan nog rechtvaardig aan de manier waarop we met elkaar omgaan?

Het maakt me zo verdrietig.
En het klinkt zo stom, maar ik voel zoveel verdriet voor al die levens, als die mensen, al die Anna's, man, vrouw, jong, oud, die zo eenzaam zijn,
omdat ze elke dag opnieuw weer worden aanschouwd door honderden mensen, die alle Anna's als object zien en beoordelen, en niet als mens.


Als je goed om je heen kijkt dan zie je dat alles gekleurd is

FlowerPower

Ik begrijp wat je bedoelt!
Ik kan ook wel iemand een lekker ding vinden, of iemand sexy vinden, maar niet in de veronderstelling dat ik daar ooit daadwerkelijk seks mee ga hebben. Dat laatste wil ik ook helemaal niet. Ik zou die persoon dan ook pas knuffelen als ik hem beter ken. Niet gewoon omdat dat een mooie man is, want inderdaad, wie weet denkt die man dan wel dat ik seks wil met hem! Terwijl ik gewoon genegenheid zoek.
Gisteren nog zo'n voorval gehad. Ik was gaan sporten en normaal gezien gaan we daarna gezellig op cafe. Nu ging 1 van die mannen niet mee. Hij is gescheiden en had de kinderen dus kon niet blijven. Een hele goede reden vind ik zelf om recht naar huis te gaan. (Nuja hij heeft sinds kort een nieuwe vriendin). Zegt 1 van die andere pipo's: Hij zal wel moeten gaan vrijen! Ik dacht echt: komaan seg, hij heeft de kinderen! Ooit gehoord van co-ouderschap? Het zal de beurt van de papa zijn om te kinderen bij te houden. En ja, misschien zal er een vrijpartij aan te pas komen, maar dit is zeker niet de hoofdreden om vroeger naar huis te gaan!! Natuurlijk vond iedereen het supergrappig omdat die pipo dat zei, en we waren weer vertrokken voor een seks-zondagavond. Even later ging het over paaldansen, een gewoon gesprek zonder seksgetinte opmerkingen. Het ging er gewoon om hoe moeilijk dat dat is. Toen er opeens een mooie vrouw voorbij gewandeld kwam zei diezelfde man ineens ook: ooh die mocht ook wel eens aan mijn paal komen dansen!! Iedereen plat van het lachen natuurlijk. Even later ben ik dan ook naar huis gegaan.

Alles wordt gelinkt aan seks! Vertelde net aan iemand dat ik deze namiddag met een vriend ergens ga wandelen. Die vriend zit thuis door een werkongeval en kan bijna niks doen omdat hij zijn hand niet kan gebruiken. Ja krijg ik de opmerking, ja jij zal zijn hand wel gaan vervangen! Hier heb ik dus gewoon niet meer op gereageerd.....

Als vrouw kun je gewoon niet een man hebben als gewoon vriend, zonder iets erbij! En andersom ook niet denk ik.

Ik word er ook niet vrolijk van als iemand tegen mij zegt dat ik een lekker ding ben, of een mooie kont heb. Hiervan word ik eerder achterdochtig en vertrouw ik die persoon gewoon niet meer. Dan denk ik dat die mijn gewoon in zijn bed wil krijgen, mij gebruiken en daarna gewoon dumpen, en in het ergste geval zelf wil verkrachten ofzo. Maar als je dan niet reageert zoals gewenst ben je een seut??? Ik loop ook wel eens rond met een decolleté, maar niet met de bedoeling om seks uit te stralen, maar eerder om er vrouwelijk uit te zien. Ik ben nu 23 dus er valt nog iets deftigs te zien. Misschien is het niet meer toonbaar als ik 50 ben! (dit is natuurlijk niet voor iedereen zo, er lopen genoeg vrouwen rond van 50 jaar die wel nog gezien mogen worden!).

Als ik een man kies speelt het esthetische ook wel een rol, maar eerder qua gezondheid! Iemand met een topkarakter die er onhygiënisch uitziet maakt bij mij ook geen schijn van kans! Maar als die man er wel verzorgd uitziet en bijvoorbeeld een buikje heeft zou die wel kans maken. Zo iemand ga ik dan niet laten vallen omdat hij geen sixpack heeft! (Iemand met een bierbuik heeft misschien wel een sixpack in de koelkast staan  :schater: :schater:)  

Achja ik erger mij er ook wel eens aan, maar het is wel zo dat dit minder en minder gebeurd. Toen ik pas wist dat ik aseksueel was ergerde ik mij dagelijks aan zo'n dingen, nu niet meer. Vaak zie of hoor ik zo'n dingen al niet meer. Maar het is zoals je zegt: soms erger je je er toch aan. En ookal word aseksualteit iets bekender, als je de jeugd van tegenwoordig bekijkt ziet het er niet naar uit dat dit gaat beteren. Ik vrees dat je er gedeeltelijk mee moet leren leven  :(

fee23

Da's nu eenmaal de natuur, de soort moet blijven bestaan. Mijn man zegt dat mannen altijd zo'n gedachtes hebben als ze een knappe vrouw zien lopen (niet dat ik hem geloof, maar wat weet ik daarvan :D). Maar dat betekent niet dat ze er meteen op gaan springen.
Jammer genoeg zijn er echt meer dan genoeg mannen (en wrs ook vrouwen) die het leuk vinden om te jagen en mensen in bed te krijgen. En ik moet toegeven dat sommigen echt prachtige trucjes en tactieken hebben, waar ik mss wel was in getrapt als ik niet zo'n gigantische ace was geweest ;D Gelukkig zijn er ook genoeg mensen die waardevolle vriendschaps- en liefdesrelaties opbouwen die gebaseerd zijn op karakter en gedeelde ervaringen, oa de partners van aseksuelen die er niet meteen de brui aan geven. Zo zijn er ook genoeg!
Ik vind ook dat het niet getuigt van respect, als je op zo'n manier als jij omschrijft aan iemand denkt. Maar wij koppelen seks nu eenmaal niet aan schoonheid, liefde of intimiteit, dus mss hadden we anders gedacht als we wel seksueel waren geweest?
Je kan niets veranderen aan hoe mensen zijn. En je denkt er best ook niet teveel aan, want dan kan je het verdriet van al die situaties op je halen. Maar als je zelf bent hoe je wilt zijn en anderen respecteert, mag je daar heel fier op zijn!! En dat gevoel moet je vasthouden.
Maar ik ken het hoor, er zijn zo van die dagen dat je ze allemaal in een diepe put wilt smijten >:D

Lizzie7

Citaat van: FlowerPower op oktober 15, 2012, 12:35:47 PM
Ik word er ook niet vrolijk van als iemand tegen mij zegt dat ik een lekker ding ben, of een mooie kont heb. Hiervan word ik eerder achterdochtig en vertrouw ik die persoon gewoon niet meer.

Nou, misschien is dat dan wel heel erg on-aseksueel, maar ondanks dat ik niet geïnteresseerd ben in seks op zich, wil ik wel aantrekkelijk en sexy gevonden worden door anderen, dus als iemand mij positief complimenteert over mijn uiterlijk, dan is dat een boost voor mijn zelfvertrouwen. (Natuurlijk alleen als dit niet op een creepy manier gebeurt, maar ik vind het bijvoorbeeld wel fijn als we met vrienden weggaan, en mijn man achteraf aan mij vertelt dat een bepaalde vriend onder de indruk was van hoe ik er uitzag).

FlowerPower

Citaat van: Lizzie7 op oktober 15, 2012, 04:19:34 PM
Citaat van: FlowerPower op oktober 15, 2012, 12:35:47 PM
Ik word er ook niet vrolijk van als iemand tegen mij zegt dat ik een lekker ding ben, of een mooie kont heb. Hiervan word ik eerder achterdochtig en vertrouw ik die persoon gewoon niet meer.

Nou, misschien is dat dan wel heel erg on-aseksueel, maar ondanks dat ik niet geïnteresseerd ben in seks op zich, wil ik wel aantrekkelijk en sexy gevonden worden door anderen, dus als iemand mij positief complimenteert over mijn uiterlijk, dan is dat een boost voor mijn zelfvertrouwen. (Natuurlijk alleen als dit niet op een creepy manier gebeurt, maar ik vind het bijvoorbeeld wel fijn als we met vrienden weggaan, en mijn man achteraf aan mij vertelt dat een bepaalde vriend onder de indruk was van hoe ik er uitzag).

Jaja, maar er is een verschil tussen zeggen: "je ziet er goed uit" of "je bent een lekker ding!"

Als iemand dat 1ste tegen mij zegt word ik er wel vrolijker van, maar wat dat ander betreft niet hoor.....

Lizzie7

Neen, dat verschil is er natuurlijk, daarom dat ik ook zeg dat ik het niet leuk vindt als het op een creepy manier gebeurt.
Maar ik maak toch een onderscheid met "je ziet er goed uit". Dat kan mijn moeder of mijn zus of een vriendin ook zeggen, en dat heeft niets te maken met dat ze je sexy of aantrekkelijk vinden. Neen, ik vind het echt wel fijn als mannen dat vinden. Zonder dat ik dan ooit zou willen dat het verder gaat dan dat. Maar ik vind het leuk als ze een tikje jaloers zijn op mijn man :-)

FlowerPower

Ja als een vriendin ofzo zegt dat ik er goed uitzie is dat inderdaad nog anders dan dat een man dat zegt. Maar ik ben nogal snel achterdochtig wat mensen betreft. Ik vertrouw niet snel iemand, en zeker mannen niet die dan zoiets zeggen. Weet niet waarom, maar het lijkt alsof ik altijd denk of die man dan meer wil, terwijl ik helemaal niks wil met niemand.

SoulDragon

Ik begrijp wat je bedoeld, ik vind het ook jammer als die mooie vrouwen en knappe mannen puur op uiterlijk worden gewaardeerd.
Ik kan mannen en vrouwen ook heel erg knap vinden, maar dan zou ik ze daarna ook graag beter willen leren kennen.
Soms gebeurd het ook als je mensen die heel mooi zijn leert kennen, ze opeens heel lelijk worden, en andersom.

Zo raak ik soms ook zo gefrustreerd op sommige mensen in het café. Er is daar een vaste klant, een man die schijnt heel rijk te zijn.
Verder is het een schat van een vent, maar hij is absoluut het tegenovergestelde van knap, en soms ook niet al te slim.
Maar zodra het drankje van mensen leeg is zijn ze opeens zijn beste vrienden,
en als hij dan weer wat nieuws voor ze besteld heeft draaien ze zich weer van hem af om met iemand anders te praten.
Ik wordt daar zo kwaad om! Maar hij blijft er ook in trappen, of ziet het gewoon niet, ik weet het niet...zoals gezegd, hij is niet al te slim.
Zo frustrerend, hij is echt een lieverd...maar ook net een klein kind die geen vriendjes heeft,
en die dan maar zijn speeltjes geeft aan andere kinderen om maar "vriendjes" te krijgen.
SoulDragon

* Yes knight, i long for dead, but also fear it.
- Why, aside your misery, what's to loose?
* My Soul.

FlowerPower

Zo ken ik een meisje en ze kan een vriendin van mij niet uitstaan. Als ik dan vraag waarom heeft ze niet echt een goede reden, zou ook niet weten wat die elkaar verkeerd gezegd zouden hebben. Maar als je dan verder praat zegt ze: ja ik vind dat ze er zo raar uitziet.
Dus zij moet die vriendin van mij niet omdat ze niet echt knap is????? Onbegrijpelijk toch!!

_dystopian_

Ik heb een deel gelezen en ergens wel mee eens.
Ik vind seks altijd zoiets dierlijks en primitief lijken. Soms denk ik dan bij mezelf "is de mens dan echt niet verder geëvolueerd dan dit"?

Fricai

Citaat van: Alice23 op oktober 14, 2012, 08:50:26 PM
Anna wordt gereduceerd tot een ding. Een object. Ze is geen mens meer.

Ik denk dat de grote meerderheid van seksuelen dit niet met je eens zullen zijn, en seksuele aantrekking helemaal niet objectificerend ervaren.

CiteerJe gaat met Anna om, met een doel voor jezelf, niet vanwege Anna, maar vanwege jezelf.

Het gaat toch altijd om jezelf? Iedereen waarmee ik omga, ga ik mee om omdat ik daar blij van word (nou, ok, nuance; ik ga ook wel eens om met mensen om aardig/beleefd/behulpzaam te zijn, maar niet met like long-term vriendschappen). Als ik een relatie heb met iemand is dat ook omdat ik er blij van word. En als bij een seksueel er bij de verliefdheid ook seksuele aantrekking bij komt kijken, zie ik niet hoe dat de insteek zo drastisch verandert?

CiteerEn als ik Anna esthetisch mooi vind en als een schilderij zie, dan kan je stellen dat ik ook een object van haar maak.
Maar dat is níét hetzelfde.
de gedachte 'als ze een schilderij was' is heel anders dan 'ze is een lekker ding'
Door Anna daadwerkelijk als een lekker ding te zien, vel je een oordeel over Anna vanwege haar uiterlijk.

Ik zie het dramatische verschil eigenlijk niet. Met het een heb je de neiging er naar te kijken, met het ander datzelfde, plus misschien over te fantaseren of whatever. Waarom velt dat tweede volgens jou een oordeel, terwijl het eerste dat niet doet?

CiteerSeks lijkt wel de lijm van onze maatschappij.
Gesprekken kunnen alleen maar leuk zijn als het woord seks er in voor komt
Feestjes kunnen alleen maar leuk zijn als we met elkaar kunnen flirten en zoenen ed.
Relaties kunnen alleen maar leuk zijn als de seks leuk is
Alsof seks alles is, en we alleen maar andere mensen nodig hebben, zodat we over seks kunnen praten en seks kunnen hebben.
Dat is toch geen manier om met mensen om te gaan? Dan laat je mensen toch niet in hun waarde?

Hier ben ik het dan wel weer erg mee eens. :) Ik vind dat de maatschappij hier nogal in is 'doorgeschoten'.

CiteerIk heb een deel gelezen en ergens wel mee eens.
Ik vind seks altijd zoiets dierlijks en primitief lijken. Soms denk ik dan bij mezelf "is de mens dan echt niet verder geëvolueerd dan dit"?

Waarnaar zouden we dan moeten zijn geëvolueerd precies? :P Aseksuele reproductie? Dát is pas primitief. xD
(Excuse me, altijd een beetje moeite om de term 'evolueren' te lezen. :P)

_dystopian_

Citaat van: Fricai op oktober 17, 2012, 05:35:55 AM
Waarnaar zouden we dan moeten zijn geëvolueerd precies? :P Aseksuele reproductie? Dát is pas primitief. xD
(Excuse me, altijd een beetje moeite om de term 'evolueren' te lezen. :P)

Je bent niet voor niks Bioloog dacht ik hé :D!
Nee bij dat beeld hoor iets heel onwetenschappelijk... het beeld van kindjes maken als in 'brave new world'... (laten we het moraal van het boek daarbij even wegdenken).

Fricai


_dystopian_