Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Gastcollege Seksuologie aan de UvA

Gestart door irispeperkamp, november 18, 2012, 06:54:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

irispeperkamp

Hallo Allemaal,

Wij zijn vier studenten aan de Universiteit van Amsterdam en volgen het vak Seksuologie. Voor het laatste college van dit vak, mogen wij als studenten het college zelf invullen. Wat ons interessant leek, was het uitnodigen van een a-seksueel persoon tijdens dit college. Het college zou ongeveer een uur bedragen en zou een moment voor studenten zijn om vragen te kunnen stellen. Aangezien wij op de universiteit veel in de boeken zitten en kijken naar de wetenschap, leek het ons juist interessant om a seksualiteit vanuit de praktijk te bekijken. Het college zal plaatsvinden op 12 december 2012 aan de Universiteit van Amsterdam om 11.00. Het zal een kleine groep studenten bedragen en we kunnen van te voren een format maken met vragen die wel en niet gesteld mogen worden. Overigens hoeven niet alle vragen beantwoord te worden, hier mag u zelf een keuze in maken. We hopen dat er geïnteresseerden op deze pagina zijn. Deze kunnen mailen naar irispeperkamp@hotmail.com.

Alvast bedankt!

Fricai

Hey Iris,

Klinkt goed. Wat voor studenten zitten er zoal in de zaal (als in, welke studie doet men)? Heeft men enige voorkennis over aseksualiteit en zo ja, waar heeft men die verkregen?
Het moet vast wel lukken om hier iemand voor te vinden. En je komt er ruim op tijd mee, mooi.

Btw: Verkeerd subforum, maar daar zal een moderator wel wat aan doen. =]

irispeperkamp

Hallo Fricai,

Het zijn voornamelijk psychologiestudenten die in het tweede jaar zitten en een paar studenten van bijvoorbeeld sociologie of antropologie. De voorkennis die we hebben over a seksualiteit krijgen we dmv de colleges van seksuoloog Mark Spiering en het boek Seksuologie van Gijs, Gianotten, Vanwesenbeeck en Weijenborg.
Voor verdere vragen kan je me altijd mailen of hier natuurlijk weer een reactie op plaatsen

Edewecht

Hallo Iris,

Ik zou me graag ter beschikking hebben gesteld. Maar het is voor mij vrijwel onmogelijk om op een woensdag vrij te nemen. Als er nog een keer zoiets is: een vrijdag zou makkelijker zijn, en e-ven-tu-eel een maandag, misschien.
Maar ik wens jullie een goed college.
Hartelijke groet.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Fricai

Citaat van: irispeperkamp op november 18, 2012, 07:32:57 PMHet zijn voornamelijk psychologiestudenten die in het tweede jaar zitten en een paar studenten van bijvoorbeeld sociologie of antropologie. De voorkennis die we hebben over a seksualiteit krijgen we dmv de colleges van seksuoloog Mark Spiering en het boek Seksuologie van Gijs, Gianotten, Vanwesenbeeck en Weijenborg.
Voor verdere vragen kan je me altijd mailen of hier natuurlijk weer een reactie op plaatsen

Oh, yay. Seksuologen en hun boeken. ;D Can't wait.

Misschien doe ik het alsnog wel. Let me think. :P


SoulDragon

Geweldig idee.
Maar niet voor mij, buiten het feit om dat ik dan vrij moet nemen enzo,
voor een groep mensen staan is niet voor mij weg gelegd, en al helemaal nog niet over dit onderwerp :)
Ik hoop dat je iemand vind.

GO Fricai!  :cheerleader:
SoulDragon

* Yes knight, i long for dead, but also fear it.
- Why, aside your misery, what's to loose?
* My Soul.

Lizzie7

Amsterdam is beetje ver voor mij, 3u heen en 3u terug voor een college van een uurtje zie ik niet echt zitten.
En ik weet ook niet zeker of ik het zou zien zitten als het dichterbij was, zou me toch een beetje voelen als een curiositeit die geshowd wordt en waar de mensen rare vragen aan kunnen stellen. Maar dat is persoonlijk, ik hou er niet van om in de belangstelling te staan of te spreken voor publiek.

irispeperkamp

Hallo Lizzie7.
Ik weet niet of t verschil maakt maar de reiskosten worden vergoed en ook voor het college krijg je een vergoeding. Snap dat 3 uur wel erg ver is, maar misschien dat je t eventueel dan wel zou willen. Begrijp ook dat je bang bent voor allerlei nieuwsgierige studentjes die rare vragen gaan stellen. Maar dat is ook de reden om eventueel een format te maken van vragen. Dan kunnen studenten vragen insturen en je zelf beslissen of je zin hebt om daar op te antwoorden. Het is voor ons in ieder geval interessant om een persoon te spreken i.p.v. alleen in het boek erover te lezen. Hierdoor kunnen we er een beter beeld over vormen en misschien kan t ook helpen tegen vooroordelen die er bestaan. Denk er in ieder geval over na:)
Groetjes Iris Peperkamp

Fricai

Voldoe ik uberhaupt aan de definitie van aseksueel die in jullie literatuur voorkomt, als ik wel verliefd kan worden én een libido heb? Anders is het ook weer zo awkward. xD

Edewecht

Citaat van: Fricai op november 19, 2012, 04:30:36 PM
Voldoe ik uberhaupt aan de definitie van aseksueel die in jullie literatuur voorkomt, als ik wel verliefd kan worden én een libido heb? Anders is het ook weer zo awkward. xD

Fricai, het zal mij een worst wezen of ik voldoe aan een definitie van aseksueel. Ik heb ook èn libido èn ik kan verliefd worden. Maar IK noem mezelf aseksueel (zie FAQ). En als zodanig had ik mij wel willen presenteren aan seksuologiestudenten. Want die krijgen later per definitie te maken met mensen die niet aan definities voldoen.

Iris, deze opmerking mag je wat mij betreft meenemen naar je college.

Beiden een kus, E.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

SoulDragon

Edewecht zegt het helemaal goed!
Ik denk dat het juist goed is dat ze ook zien dat er mensen zijn die wel aseksueel zijn, maar misschien niet precies zoals in hun boeken beschreven.
SoulDragon

* Yes knight, i long for dead, but also fear it.
- Why, aside your misery, what's to loose?
* My Soul.

Fricai

Nouja, als zij een andere definitie aangeleerd krijgen en iemand zoeken voor een aanvulling op die lesstof, zitten ze vast niet te wachten op ik die daar ga staan ranten dat ze onze definite aan moeten houden... You know. :P

Het maakt voor mij persoonlijk ook niet uit wat er wordt genoemd in die lesstof, maar ik denk dat het wel handig is te weten wat ze er eigenlijk van verwachten.

Edewecht

Fricai, je kunt het ook omdraaien. Eerst waren er de aseksuelen, daarna pas is er over hen (ons) geschreven. De aseksuelen zijn wie ze zijn, en wat over hen (ons) geschreven is, hoort een juiste beschrijving te zijn van aseksuelen/aseksualiteit.  En het kan zijn, dat sommige dingen niet blijken te kloppen, in die lesstof. De enige manier om de lesstof kloppend te krijgen, is een herhaalde en voortdurende ontmoeting met ONS!

"Zij" moeten onze definitie helemaal niet aanhouden. "Zij" moeten kijken en luisteren naar een mens van vlees en bloed en hart en ziel. Laat ze vervolgens zelf een rode streep zetten door die stukken lesstof die niet blijken te kloppen.

En ik ga me niet druk maken over wat zij ervan verwachten. (Dat heb ik in m'n leven al veel te veel gedaan.)

(Gee, ik krijg steeds meer zin om er toch heen te gaan en die woensdag zien vrij te ritselen... oef.)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Fricai

Ik volg het niet. ;D

Aseksueel is 'maar een term', pas in onze vorm gebruikt sinds de opkomst van internet, door een groep mensen aan zichzelf gegeven. Dezelfde term is al vele malen uitgevonden, en duidt in verschillende situaties dus op verschillende groepen. Als zij bijvoorbeeld lesstof hebben die gaat over wat wij hier nonlibidoïsten of aromantici noemen, ga ik er niet naartoe want dan ben ik niet van toepassing. :P

Dat wil toch niks zeggen over het juist beschrijven van ons, of het kloppen van de lesstof. Wie weet worden wij in een ander hoofdstuk beschreven a.d.h.v. een andere term. ;)


Edewecht

Aha Fricai, ik begrijp beter wat je bedoelt. Ik had er niet bij stilgestaan dat de term asexueel ouder is dan, laat ik zeggen, AVEN en AVEN-aseksuelen.

In dit licht gezien is het inderdaad goed dat we geen misverstand laten bestaan tussen Iris en ons, over deze termen.
Aan de andere kant: ik mag verwachten dat Iris hier genoeg heeft rondgekeken om te weten wat voor "soort" aseksualiteit hier gangbaar is (smile!).

Iris, heb je dit?

Ondanks dit alles heb ik nog steeds zin om naar dat college te gaan (als ik kan), omdat dit een kans is om aan aanstaande seksuologen te laten zien: tegenwoordig noemen wij (AVENners) dit "aseksualiteit", en daar zullen jullie mee te maken krijgen in jullie praktijken.

(Ik volg deze gedachtenwisseling met spanning.)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)