Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Je zal het maar zijn op TV

Gestart door MarkA, oktober 26, 2012, 02:48:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SoulDragon

Rianne  :cheerleader:, geweldig!
Ik heb alleen de stukjes gekeken over aseksualiteit, dus van de andere dingen kan ik niets zeggen.
Ik vond het mooi dat de voetbal club er zo goed op reageerde, beetje jammer de uitspraak van zus/vriendin.
Wel viel me inderdaad op dat je duidelijk (probeerde) te maken dat aseksualiteit verschilt per persoon,
je zei een paar keer dat er inderdaad mensen waren die wel van zoenen hielden en nog zoiets...heel mooi!  :knuffel:

Ben benieuwt naar de reacties op je werk!

Citaat van: rianne op november 14, 2012, 08:12:18 PM
Weten jullie vrienden (en familie) eigenlijk dat je aseksueel bent? En hoe reageren zij?

Mijn huisgenoot/ex-vriend weet het, die is er vanzelf achtergekomen...reageert goed,
alhoewel als ik het er over wil hebben is hij erg druk met andere dingen bezig...maar dat doet hij ook met andere onderwerpen...dus ik weet niet of het daar aan ligt. :)
Laatst het ook aan mijn beste vriendin verteld...die reageerde ook goed, maar ze is ook heel open-minded. Heeft al vrienden met alle mogelijke geaardheden. :)
SoulDragon

* Yes knight, i long for dead, but also fear it.
- Why, aside your misery, what's to loose?
* My Soul.

AceVentura

Ik heb zojuist de aflevering nog eens bekeken en je hebt het echt super gedaan Rianne  :klap:  :visibility: Je verhaal was voor mij ook erg herkenbaar en ik denk dat ze er een mooi verhaal van hebben gemaakt  :cheerleader:
Hopelijk krijg je ook buiten dit forum positieve reacties.
Ik vraag me ook af of anderen van ons nog reacties gaan krijgen naar aanleiding van de uitzending, dan meer in de zin van "Wat ik nu heb gezien op TV, is dat niet wat er met jou aan de hand is ?"

Wat ik wel jammer vond is dat de site wel wat te zien was maar niet bij naam genoemd werd, maar ik vermoed dat als iemand naar aanleiding van de uitzending gaat zoeken op aseksualiteit dat ze vanzelf wel hier uit komen :)

Citaat van: rianne op november 14, 2012, 08:12:18 PM
Weten jullie vrienden (en familie) eigenlijk dat je aseksueel bent? En hoe reageren zij?
Ik heb het aan 1 vriend verteld en die reageerde heel positief, verder durf ik het toch niet zo aan om het maar aan iedereen te vertellen die het wil horen. En ... hoe begin je over zoiets persoonlijks ?
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Sander

#47
Het programma heeft misschien mijn leven wel veranderd doordat ik nu hier zit en de positieve effecten op mijn gemoedsrust al begin te merken, dus ik kan niet anders dan compleet positief zijn. Ik weet niet hoe asexualiteit meestal in de media komt (eerlijk gezegd kan ik me geen enkel voorbeeld voor de geest halen), dus ik zie het programma toch als een overwinning voor AVEN op publiek vlak in Nederland. In dit licht was Rianne zeker een uitstekende vertegenwoordigster. Hulde!  :cheerleader:

Citaat van: rianne op november 14, 2012, 08:12:18 PM
Weten jullie vrienden (en familie) eigenlijk dat je aseksueel bent? En hoe reageren zij?

Ik heb de neiging om onder het genot van een glaasje whisky erg openhartig m'n ziel bloot te leggen waardoor een aantal vrienden het wel weten. Mijn familie is een ander verhaal omdat ik tegen mijn moeder, broertje, en zusje erg open maar juist tegen de rest erg gesloten ben omdat die niet zo open voor afwijkende zaken zoals dit. Ik denk dat het voor de gemiddelde persoon toch erg lastig voor te stellen is, dus mensen in mijn omgeving zullen heus door hebben dat ik helemaal niet gedreven wordt voor en door sex maar niet de link leggen tussen mijn gedrag en asexualiteit.

Dat terzijde en terugkomend op het punt, jullie zullen begrijpen dat mijn vrienden aan de ene kant wel wat gewend zijn van me qua eigenaardigheidjes en ze moeilijk te verbazen zijn, maar aan de andere kant is het onwaarschijnlijk is dat ze het ook maar een beetje begrijpen waardoor je dus inderdaad, zoals FlowerPower zegt, ze het beweren te begrijpen en ondertussen de verkeerde signalen geven. Lastig, lastig.

Brummetje

Ik zou me wellicht ook wel opgeven voor zoiets.

Ik ben - al zeg ik het zelf - een bijzondere aseksueel. Ik heb nml wel seks. Kuch, eens per 2/3 maanden ofzo, kuch. Zoenen vind ik niet zozeer vies, maar gewoon niks aan. Verliefd ben ik nog nooit geweest. En (seksuele) opwinding voel ik dus totaal niet.
Ik kan soms wat hard/bot overkomen: is niet mijn bedoeling.

Happy

Allereerst vond ik dat Rianne het heel goed heeft gedaan door op een hele integere, prettige en open manier het onderwerp te benaderen  :klap:. Hierdoor is het verhaal goed overgekomen en hebben we veel positieve publiciteit gekregen.

Wel vond ik een aantal vragen (zowel bij Rianne als ook bij de andere deelnemers) bijna onfatsoenlijk of niet bijdragen aan het onderwerp waar het over ging.
Ik vond het klasse hoe Rianne die vraag over haar gevolgde therapie beantwoordde, maar zo'n vraag hoort naar mijn mening hier niet. Het zou wel kunnen in een breed interview met een bepaalde persoon, maar niet in een interview over een van tevoren bepaald onderwerp. Zo'n vraag draagt daar totaal niet aan bij en kan allerlei misverstanden oproepen terwijl er nog voldoende aseksueel gerelateerde vragen waren.
Bijna genant vond ik de vraag over het gemis aan intimiteit bij de vrouw waarvan de man overleden was. Ook de opmerking naar de verstandelijk gehandicapte jongen 'dan heb je toch een leuke nacht gehad' waren naar mijn gevoel over de grens.

Al met al dus een beetje tegenstrijdige gevoelens.

AceVentura

Ik denk dat die grens opzoeken typisch is voor BNN en de doelgroep waar ze op richten, wat ik overigens niet verkeerd bedoel want zonder BNN was het hele programma er niet geweest. In het kader van zaken bespreekbaar maken doen ze denk ik wel een hoop goede dingen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

#51
Ik heb 'm gister ook gezien via facebook.

Citaat van: SoulDragon op november 15, 2012, 09:20:53 AM
Wel viel me inderdaad op dat je duidelijk (probeerde) te maken dat aseksualiteit verschilt per persoon,
je zei een paar keer dat er inderdaad mensen waren die wel van zoenen hielden en nog zoiets...heel mooi!  :knuffel:

Inderdaad, daardoor toch een beetje van de diversiteit weergegeven. :) BNN zelf lijkt niet zo van de nuance... Ik vind opmerkingen over bijv. '1%' al overdreven geformuleerd. Ze konden dan beter zeggen hoeveel leden het forum heeft, dat is tenminste een feit. xD

CiteerIk vraag me ook af of anderen van ons nog reacties gaan krijgen naar aanleiding van de uitzending, dan meer in de zin van "Wat ik nu heb gezien op TV, is dat niet wat er met jou aan de hand is ?"

Gister vroeg nog iemand of ik nu meer te weten was gekomen over aseksualiteit... Ik schoot in de lach. xD

CiteerBehalve de asexualiteit word ik ook gekenmerkt door genderdysforie http://tinyurl.com/cc4uxjx. Op het moment ben ik op zoek naar een eventueel verband tussen de twee, dus als hier mensen zijn met dezelfde combinatie van zeldzame dingen (1 op de 1.5 miljoen ofzo, dus wie weet!) zou ik daar graag van horen.

Op het engelstalige forum zitten redelijk wat mensen met gender dysphoria en andere bijzondere situaties mbt gender. Volgens mij kwam uit de survey wel dat het aantal mensen dat óók aseksueel is buitenproportioneel groot is. Wellicht heeft het dan biologisch (gedeeltelijk) dezelfde basis?

CiteerIk vond het klasse hoe Rianne die vraag over haar gevolgde therapie beantwoordde, maar zo'n vraag hoort naar mijn mening hier niet. Het zou wel kunnen in een breed interview met een bepaalde persoon, maar niet in een interview over een van tevoren bepaald onderwerp.

Dat dacht ik ook meteen.

Bij mij weet trouwens ouders het niet,  broer en alle vrienden wel. Eentje gelooft het openlijk niet, en van de rest twijfel ik wel eens wat ze nu echt denken... (wel eens frustrerend) Maar reacties zijn algemeen prima.

Brummetje

Hier trouwens ook genderproblemen. Ik ben geen transgender (niet officieel, nooit bij VU geweest), maar vind wel dat ik beter als jongen geboren had kunnen worden. Ook voel ik me meer man dan vrouw (nou ja, eigenlijk meer jongen dan meisje).
Ik kan soms wat hard/bot overkomen: is niet mijn bedoeling.

FlowerPower

Citaat van: Brummetje op november 16, 2012, 12:12:13 PM
Hier trouwens ook genderproblemen. Ik ben geen transgender (niet officieel, nooit bij VU geweest), maar vind wel dat ik beter als jongen geboren had kunnen worden. Ook voel ik me meer man dan vrouw (nou ja, eigenlijk meer jongen dan meisje).

Dat zeggen sommigen ook over mij! Ik ben niet zo'n meisje-meisje. En ik ben best wel technisch aangelegd. En ik hou van voetbal. Maar of ik mij beter zou voelen als man??? Dat denk ik toch niet!!

Edewecht

Hallo Rianne,

Ik heb vandaag op Uitzending Gemist naar jouw verhaal gekeken (Je Zal Het Maar Zijn).
Wat een moed om zo op TV te komen en je verhaal te vertellen! Dank je wel!

Je vraagt aan 'ons' hoe wij omgaan met ons verhaal naar buiten toe, familie, vrienden, werk...
Mijn antwoord: ik heb er geen gras over laten groeien. Heb 30 jaar geleden zó lang rondgelopen met mijn homo-zijn voordat ik uit de kast kwam, dat ik nú dacht: ERUIT!
Dit voelt echt als een tweede coming-out. Ben nu niet meer de onzekere jongeman van toen, en heb gelukkig een heel stuk eigenwaarde.
Afgelopen week heb ik het m'n vader verteld (die destijds heel aktief was in de werkgroep Ouders & Homosexualiteit) en ook op m'n werk.
Voor mij betekent het een opluchting dat ik de term "aseksueel" èn deze website ben tegengekomen. En het is voor mij zo belangrijk, dat iedereen het mag weten. Want dat geeft hopelijk weer duidelijkheid aan anderen, om zo nodig ook uit de kast te komen.

Daarom is het zo goed dat jij je verhaal zo openlijk gedaan hebt!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)