Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Iemand ervaring met het UWV?

Gestart door Danoontje, november 23, 2012, 02:47:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danoontje

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of jullie wel eens in aanraking zijn geweest met het UWV. Ik hoor en lees voornamelijk negatieve dingen over deze instelling en mijn eigen ervaring is ook niet al te best. Omdat ik zin heb om te klagen wil ik graag mijn verhaal met jullie delen. Als iemand positieve ervaringen heeft met het UWV, dan hoor ik dit graag. Het zou fijn zijn om te weten dat er ook nog competente mensen werkzaam zijn bij het UWV ;)

Mijn verhaal: Sinds januari 2012 heb ik chronische pijnklachten waarvoor nog geen oorzaak is gevonden. Tot eind september ben ik blijven werken en studeren, daarna heb ik aangegeven tijdelijk alles stop te willen zetten omdat het echt te zwaar voor mij werd. Daar deed gelukkig niemand moeilijk over, behalve het UWV toen ik na zes weken een uitkering kwam aanvragen.

Mijn eerste gesprek was met een verzekeringsarts van het UWV. Blijkbaar had ik een vragenlijst moeten invullen m.b.t. mijn klachten, maar deze heb ik nooit ontvangen. Ook behoort zo'n arts lichamelijk onderzoek te doen, maar zij achtte dit niet nodig omdat er tot op heden niets was gevonden en ik bezig ben met verschillende onderzoeken (o.a. neuroloog/psycholoog). In plaats daarvan moest ik maar wat vertellen over mijn verleden (opleidingen en werk) en mijn klachten. Aan het einde van het gesprek deelde ze mij mee dat ze zou noteren dat ik last had van een chronisch pijnsyndroom en dat er aangepast werk voor mij gezocht zou worden. Prima, ik had er wel vertrouwen in.

Gisteren had ik mijn tweede gesprek met een arbeidsdeskundige van het UWV. Deze man moet op basis van het verslag van de verzekeringsarts gepast werk voor mij vinden. Hij vertelde kort wat de arts had opgeschreven: ik had last van 'deconditionering' waardoor mijn 'belastbaarheid' te laag was, oftewel als ik meer arbeidsuren had gemaakt in 2012 was ik weerbaarder en waren mijn klachten niet ontstaan (ik werkte zo'n 20 uur in de week, studeerde gemiddeld 10 uur en liep een dag per week stage). Ik had niet mogen stoppen met werken/studeren, want zodra ik was gestopt waren mijn klachten erger geworden (onjuist, anders zou ik toch meteen weer aan de slag gaan...) Ook had de verzekeringsarts geschreven dat al mijn onderzoeken waren afgerond en dat er niets was gevonden (zucht, klopt niet). Kortom: ik moest maar een belastbaarheidstraining volgen, zodat ik meer aan zou kunnen zowel lichamelijk als mentaal. Ook moest ik gewoon weer aan het werk gaan. Het enige waar rekening mee gehouden mocht worden was het feit dat ik niet lang kan staan/lopen; ik mocht werk gaan doen waarbij ik kan zitten. Nou geweldig.

Ik vroeg aan de arbeidsdeskundige of ik het verslag mocht inzien en/of een kopie kon krijgen. Dit was niet mogelijk; alleen Sociale Zaken krijgt het te lezen. Dat vind ik echt vreemd; er wordt een verslag over mij geschreven en ik mag niet eens lezen wat er in staat. Belachelijk.

Momenteel wacht ik op een telefoontje van mijn klantmanager. Gelukkig een aardige man die mij hopelijk kan vertellen hoe ik een klacht kan indienen tegen de vrouw die zichzelf een verzekeringsarts noemt (ik kan wel wat andere termen bedenken ::)). Ik vind het prima dat ze mij niet gelooft; ik kan ook inderdaad niet aantonen dat ik half dood ga van de pijn. Maar ik vind het echt belachelijk dat haar verslag vol staat met onwaarheden en zij niet de standaard procedure heeft gevolgd.

Zo, genoeg geklaagd ;D Herkenbaar verhaal voor iemand?

Sismo

Hoi,
Ik heb zelf geen ervaring met het UWV, maar mijn zus wel. En die ervaring was niet erg positief. Mijn zus heeft uitgezaaide borstkanker en het is inmiddels onmogelijk om nog te werken. Ze heeft nu een WIA-uitkering, maar dat heeft wat voeten in aarde gehad....
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Danoontje

Citaat van: Sismo op november 23, 2012, 03:48:46 PM
Hoi,
Ik heb zelf geen ervaring met het UWV, maar mijn zus wel. En die ervaring was niet erg positief. Mijn zus heeft uitgezaaide borstkanker en het is inmiddels onmogelijk om nog te werken. Ze heeft nu een WIA-uitkering, maar dat heeft wat voeten in aarde gehad....

Wat verschrikkelijk voor je zus (en naasten)! Na zo'n diagnose is het laatste waar iemand op zit te wachten wel een gesprek met het UWV waarin je constant aan verschillende mensen moet vertellen wat er aan de hand is, hoe je je voelt en jezelf moet verantwoorden... Fijn dat het toch goed gekomen is met de uitkering voor je zus. Veel sterkte en bedankt voor je reactie!

Fricai

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kijk er al naar uit...  :-\ (Ik ben al jaren één wandelende onverklaarde pijnklacht)
Leuke gang van zaken. Het zou helpen als je er een mooi woordje voor had. Mijn moeder heeft een soortgelijke situatie, daar heeft de internist expres een diagnose opgesteld die waarschijnlijk niet echt klopt, maar wel zorgt dat haar positie t.o.v. werkgever veel makkelijker is. Nou weet ik niet of je zoiets kunt vragen of iets... Maar het zou wellicht helpen. ;)

Ik zal je eens PM'en btw.

essierulez

Ik heb er zelf (gelukkig) geen ervaring mee. Maar van anderen hoor ik alleen negatieve verhalen.

Sismo

Citaat van: Danoontje op november 23, 2012, 04:18:21 PM
Citaat van: Sismo op november 23, 2012, 03:48:46 PM
Hoi,
Ik heb zelf geen ervaring met het UWV, maar mijn zus wel. En die ervaring was niet erg positief. Mijn zus heeft uitgezaaide borstkanker en het is inmiddels onmogelijk om nog te werken. Ze heeft nu een WIA-uitkering, maar dat heeft wat voeten in aarde gehad....

Wat verschrikkelijk voor je zus (en naasten)! Na zo'n diagnose is het laatste waar iemand op zit te wachten wel een gesprek met het UWV waarin je constant aan verschillende mensen moet vertellen wat er aan de hand is, hoe je je voelt en jezelf moet verantwoorden... Fijn dat het toch goed gekomen is met de uitkering voor je zus. Veel sterkte en bedankt voor je reactie!

Thanks!  :handschudden:
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Catnip

Oh, dit klinkt zo herkenbaar. Vooral de verzekeringsartsen, het zijn allemaal prutsers.

Ik kreeg in 2009 geloof ik mijn diagnose Asperger, en ik 2010 heb ik een Wajong uitkering aangevraagd. Ik had dus eerst een gesprek met de verzekeringsarts en daarna een of andere kwal die me ging beoordelen. Maar omdat je niet aan mij kan zien dat er iets is (heeft hij letterlijk gezegd) kwam ik niet in aanmerking voor de Wajong. Ik zou namelijk altijd nog pillenpotjes kunnen vullen in een apotheek.
Uiteindelijk bezwaar aangetekend en mijn Wajong alsnog gekregen. Toen moest ik een re-integratietraject in en ik kreeg een jobcoach via een ander bedrijf. Toen ben ik een paar keer verhuisd en heb ik een randpsychose gekregen en toen moest ik van het UWV gaan werken. In dat gesprek ben ik compleet in paniek geraakt en alleen maar omdat ik heel hard ging huilen en schreeuwen hebben ze besloten het nog even uit te stellen, tot mijn thuis situatie wat rustiger was.
Laatst was ik er wel weer aan toe om iets te gaan doen, en toen ik naar mijn jobcoach belde kreeg ik van haar te horen dat het UWV het traject in juli al stopgezet had, zonder met mij te overleggen, of het zelfs maar door te geven.
Mijn contact persoon bij het UWV is MIA. Nooit meer iets van gehoord, ze reageert niet op telefoontjes of e-mails en ik weet niet eens of ze er nog wel werkt.

Ik laat het er maar bij. Ik krijg een uitkering en ik ben stiekem blij dat ik niet moet werken. Niet omdat ik niet wil natuurlijk, maar ik heb die Wajong niet voor niets aangevraagd (en gekregen).

Zo, fijn om even de frustraties te delen :D En te lezen dat het herkenbaar is!

Brummetje

Hier gelukkig een positieve ervaring met het UWV.

Ik zat in de Ziektewet en ben dus ook gekeurd. Ik weet van de negatieve verhalen en was dus ook heel bang om niet gehoord te worden. Niks was minder waar. Zowel de arbeidsdeskundige als die andere man (1e en 2e gesprek) waren ontzettend aardig en ik ben gehoord. Ik krijg nu WGA.
Ik kan soms wat hard/bot overkomen: is niet mijn bedoeling.

Danoontje

Bedankt voor het delen van je verhaal, Catnip. Jammer dat jij ook al een slechte ervaring hebt met het UWV :(

Die verzekeringsartsen moeten ze echt een uitgebreidere opleiding geven; ze lijken echt niets af te weten van psychische problemen/aandoeningen. In veel gevallen maken die werken ook (tijdelijk) moeilijk of zelfs onmogelijk. Maar zoals je al zei, zolang ze niks vreemds aan je zien ben je blijkbaar nog in staat om gewoon te werken. Ik vind dat daar echt meer rekening mee gehouden moet worden.

Fijn dat je uiteindelijk toch een Wajong uitkering hebt gekregen. Kan jij je trouwens nog herinneren hoe je bezwaar hebt aangetekend? Ik ben namelijk van plan om dat ook te doen, zodat ze in ieder geval die fouten uit het verslag van die verzekeringsarts corrigeren.

Je kan altijd nog vrijwilligerswerk gaan doen als je aan de slag wilt. Het UWV kennende zetten ze je gelijk fulltime in de apotheek om die pillendoosjes te vullen en vervolgens heb je nooit meer recht op een uitkering ::)

FlowerPower

Ik veronderstel dat UWV is van in Nederland is. Maar als Belgische heb ik niet echt een idee wat dit inhoud. Kan iemand mij dat uitleggen?

Danoontje

Citaat van: Brummetje op november 24, 2012, 09:32:41 PM
Hier gelukkig een positieve ervaring met het UWV.

Ik zat in de Ziektewet en ben dus ook gekeurd. Ik weet van de negatieve verhalen en was dus ook heel bang om niet gehoord te worden. Niks was minder waar. Zowel de arbeidsdeskundige als die andere man (1e en 2e gesprek) waren ontzettend aardig en ik ben gehoord. Ik krijg nu WGA.

Wat goed om eens een positieve reactie te lezen! Heb een paar minuten geleden het UWV nog wat verder zitten afkraken ::)

Erg fijn voor je dat je een goede ervaring hebt met het UWV. Blijkbaar werken er dan toch nog een paar competente mensen die bovendien ook nog eens aardig zijn. Jouw beoordeling was zeker niet in Breda? :P

Danoontje

Citaat van: FlowerPower op november 24, 2012, 10:00:24 PM
Ik veronderstel dat UWV is van in Nederland is. Maar als Belgische heb ik niet echt een idee wat dit inhoud. Kan iemand mij dat uitleggen?

Oh ja, misschien had ik dat in het begin er even bij moeten vermelden. Goed dat je het vraagt! :)

Ik doe een poging om het uit te leggen: Het UWV in Nederland is verantwoordelijk voor de werknemersverzekeringen. Als je bijvoorbeeld om één of andere reden (tijdelijk) niet meer in staat bent om te werken, dan krijg je te maken met deze instelling. Ze beoordelen je en kijken vervolgens of je in aanmerking komt voor een uitkering of zoeken (aangepast) werk voor je. Ook kan je hier terecht als je (tijdelijk) werkloos bent. Ze begeleiden je dan in je zoektocht naar werk. Het doel van het UWV is om zoveel mogelijk mensen een baan proberen te bezorgen en ze op die manier te laten meedraaien in de maatschappij. En zoals je misschien al had kunnen opmaken uit bovenstaande verhalen schijnen ze het ook leuk te vinden om het leven van sommige Nederlanders zuur te maken ;)

Hopelijk is het nu wat duidelijker voor je. Ik kan overigens niet garanderen dat ik het helemaal goed heb uitgelegd :P

Catnip

Ik doe vrijwilligerswerk, 4 dagen per week, 2 tot 3 uur per dag. Meer dan dat kan ik niet. Maar het is geen betaald werk en ze willen me uit de Wajong hebben. Daarom heb ik ook besloten er niet meer achteraan te gaan. Ik doe misschien niet veel maar ik doe het graag en ik zit niet nutteloos op de bank te leven van het geld van het UWV. Ik had natuurlijk ook liever gewoon een opleiding gedaan en daarna een baan gevonden, maar ja, zo is het nu eenmaal niet.

Ik weet niet meer precies hoe ik dat bezwaar heb aangetekend, maar ik heb hulp gevraagd van stichting MEE. Die hebben behoorlijk veel ervaring daarin. Volgens mij kun je het ook gewoon via de site aanvragen, en anders even naar het UWV bellen :) De communicatie met het UWV verloopt niet altijd soepel maar met mensen die bezwaar indienen hebben ze zat ervaring, dus daar kunnen ze je wel mee helpen :P

Danoontje

Ik denk dat het een verstandige keuze is, Catnip. Zelf heb ik ook al gemerkt dat hele dagen thuiszitten niets voor mij is.
Vrijwilligerswerk is zeker een goed alternatief :klap:

Komende week kan ik weer een telefoontje verwachten van een nieuwe klantmanager die mij verder gaat helpen. Zal ook eens aan hem vragen hoe ik bezwaar kan aantekenen.
Over stichting MEE heb ik al veel positieve dingen gehoord, weet alleen niet of ik voor hun diensten in aanmerking kom. Erg fijn dat ze jou goed hebben geholpen! :D

Lizzie7

Zou het dan zoiets als de VDAB in België zijn, of toch nog anders? Bij ons is het de VDAB die de werkloosheiduitkeringen regelt en die je helpt zoeken naar werk, maar met de ziekteverzekering hebben die niets te maken. Als je niet kunt werken omdat je ziek bent, moet je naar de adviserend geneesheer van de mutualiteit die dan beoordeelt of je al dan niet in aanmerking komt voor een ziekte-uitkering.