Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Iemand ervaring met het UWV?

Gestart door Danoontje, november 23, 2012, 02:47:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danoontje

Citaat van: Lizzie7 op november 26, 2012, 10:51:10 AM
Zou het dan zoiets als de VDAB in België zijn, of toch nog anders? Bij ons is het de VDAB die de werkloosheiduitkeringen regelt en die je helpt zoeken naar werk, maar met de ziekteverzekering hebben die niets te maken. Als je niet kunt werken omdat je ziek bent, moet je naar de adviserend geneesheer van de mutualiteit die dan beoordeelt of je al dan niet in aanmerking komt voor een ziekte-uitkering.

Ja, zo te zien komen de taken van het UWV in Nederland overeen met die van de VDAB in België. Alleen waar jullie de adviserend geneesheer van de mutualiteit (mooie term ;D) hebben, worden wij tevens verwezen naar het UWV voor de beoordeling van het recht op een uitkering. Voor zover ik weet is dit de enige instantie in Nederland die zich richt op het verstrekken van ziekte-uitkeringen.

Brummetje

#16
Ik heb het idee, dat in het Noorden het UWV iets liever is tegenover de cliënt, dan bijv in de Randstad of het zuiden.
"Mijn" UWV zit in ***** (niet quoten, wil de plaatsnaam later weghalen, nogal privé).
Ik kan soms wat hard/bot overkomen: is niet mijn bedoeling.

Jinny

Citaat van: Brummetje op november 26, 2012, 03:58:44 PM
Ik heb het idee, dat in het Noorden het UWV iets liever is tegenover de cliënt, dan bijv in de Randstad of het zuiden.
"Mijn" UWV zit in ***** (niet quoten, wil de plaatsnaam later weghalen, nogal privé).
Oh?  ;D

bman

Heb een heel klein beetje ervaring met het UVW, 7 jaar geleden uren vermindering van 40 uur naar 32 uur.
Over het algemeen vind ik het UVW personeel vreselijk arrogant en onpersoonlijk.

Brummetje

Ik heb 3 personen (allen man) gezien bij het UWV. En alledrie waren ze hartstikke aardig, meelevend en vriendelijk.
Ik kan soms wat hard/bot overkomen: is niet mijn bedoeling.

FlowerPower

Citaat van: Lizzie7 op november 26, 2012, 10:51:10 AM
Zou het dan zoiets als de VDAB in België zijn, of toch nog anders? Bij ons is het de VDAB die de werkloosheiduitkeringen regelt en die je helpt zoeken naar werk, maar met de ziekteverzekering hebben die niets te maken. Als je niet kunt werken omdat je ziek bent, moet je naar de adviserend geneesheer van de mutualiteit die dan beoordeelt of je al dan niet in aanmerking komt voor een ziekte-uitkering.

Ja ik denk ook dat UVW een mengeling is als VDAB en de mutualiteit hier als ik het zo lees. Nuja, hier gebeuren ook zo'n stoten hoor. Ik heb ooit gehoord van een klasgenote die slechte ogen had dat ze recht had op zo'n blauwe parkeerkaart. Dat is een kaart bedoeld voor gehandicapte mensen zodat ze betere plaatsen krijgen om te parkeren. Ze had recht op zo'n kaart omdat haar ogen heel slecht waren, maar ze droeg lenzen en had er eigenlijk geen last van tijdens het autorijden of parkeren.
Maar mijn oma die moeilijk te been was en nog amper kon wandelen en veel in de rolstoel zat kreeg het niet. Toen ze dat een 2de keer aanvroeg heeft ze heel veel komedie gespeeld en toen kreeg ze het uiteindelijk wel. Dan vraag ik me soms af waar men de grenzen trekt...

Lizzie7

Oh, en voor parkeerkaarten moet je in België nog ergens anders zijn. Wel makkelijk dat dat bij jullie allemaal één en dezelfde dienst is.

essierulez

Voor parkeerkaarten moet je bij de gemeente terecht, niet bij het UWV.

R Catz

Citaat van: Danoontje op november 23, 2012, 02:47:35 PM
Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of jullie wel eens in aanraking zijn geweest met het UWV. Ik hoor en lees voornamelijk negatieve dingen over deze instelling en mijn eigen ervaring is ook niet al te best. Omdat ik zin heb om te klagen wil ik graag mijn verhaal met jullie delen. Als iemand positieve ervaringen heeft met het UWV, dan hoor ik dit graag. Het zou fijn zijn om te weten dat er ook nog competente mensen werkzaam zijn bij het UWV ;)

Mijn verhaal: Sinds januari 2012 heb ik chronische pijnklachten waarvoor nog geen oorzaak is gevonden. Tot eind september ben ik blijven werken en studeren, daarna heb ik aangegeven tijdelijk alles stop te willen zetten omdat het echt te zwaar voor mij werd. Daar deed gelukkig niemand moeilijk over, behalve het UWV toen ik na zes weken een uitkering kwam aanvragen.

Mijn eerste gesprek was met een verzekeringsarts van het UWV. Blijkbaar had ik een vragenlijst moeten invullen m.b.t. mijn klachten, maar deze heb ik nooit ontvangen. Ook behoort zo'n arts lichamelijk onderzoek te doen, maar zij achtte dit niet nodig omdat er tot op heden niets was gevonden en ik bezig ben met verschillende onderzoeken (o.a. neuroloog/psycholoog). In plaats daarvan moest ik maar wat vertellen over mijn verleden (opleidingen en werk) en mijn klachten. Aan het einde van het gesprek deelde ze mij mee dat ze zou noteren dat ik last had van een chronisch pijnsyndroom en dat er aangepast werk voor mij gezocht zou worden. Prima, ik had er wel vertrouwen in.

Gisteren had ik mijn tweede gesprek met een arbeidsdeskundige van het UWV. Deze man moet op basis van het verslag van de verzekeringsarts gepast werk voor mij vinden. Hij vertelde kort wat de arts had opgeschreven: ik had last van 'deconditionering' waardoor mijn 'belastbaarheid' te laag was, oftewel als ik meer arbeidsuren had gemaakt in 2012 was ik weerbaarder en waren mijn klachten niet ontstaan (ik werkte zo'n 20 uur in de week, studeerde gemiddeld 10 uur en liep een dag per week stage). Ik had niet mogen stoppen met werken/studeren, want zodra ik was gestopt waren mijn klachten erger geworden (onjuist, anders zou ik toch meteen weer aan de slag gaan...) Ook had de verzekeringsarts geschreven dat al mijn onderzoeken waren afgerond en dat er niets was gevonden (zucht, klopt niet). Kortom: ik moest maar een belastbaarheidstraining volgen, zodat ik meer aan zou kunnen zowel lichamelijk als mentaal. Ook moest ik gewoon weer aan het werk gaan. Het enige waar rekening mee gehouden mocht worden was het feit dat ik niet lang kan staan/lopen; ik mocht werk gaan doen waarbij ik kan zitten. Nou geweldig.

Ik vroeg aan de arbeidsdeskundige of ik het verslag mocht inzien en/of een kopie kon krijgen. Dit was niet mogelijk; alleen Sociale Zaken krijgt het te lezen. Dat vind ik echt vreemd; er wordt een verslag over mij geschreven en ik mag niet eens lezen wat er in staat. Belachelijk.

Momenteel wacht ik op een telefoontje van mijn klantmanager. Gelukkig een aardige man die mij hopelijk kan vertellen hoe ik een klacht kan indienen tegen de vrouw die zichzelf een verzekeringsarts noemt (ik kan wel wat andere termen bedenken ::)). Ik vind het prima dat ze mij niet gelooft; ik kan ook inderdaad niet aantonen dat ik half dood ga van de pijn. Maar ik vind het echt belachelijk dat haar verslag vol staat met onwaarheden en zij niet de standaard procedure heeft gevolgd.

Zo, genoeg geklaagd ;D Herkenbaar verhaal voor iemand?

Hi,
Ik weet niet of je nog steeds problemen hebt met het UWV of qua begeleiding maar anders kan je contact met mij opnemen voor bijv een IRO-traject. Succes en groet, Robert