Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hoog Sensitief Persoon ( HSP )

Gestart door vrovanzi, maart 27, 2013, 12:18:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vrovanzi

Hallo iedereen

Ik heb op het forum een topic gevonden ivm met HSP en dat vele aseksuele dat zouden zijn..ik vind het wel een interessante stelling dat het verband houdt met elkaar alleen is niet echt zeker op welke manier juist? Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel mensen hier dan wel degelijk HSP zijn en vandaar deze kleine poll...
Mss dat sommige dat nogal stom zouden vinden maar ik vind het wel degelijk belangrijk. Ik vermoed namelijk van mijn eigen HSP te zijn ( maar ook weer hier: ik ben niet zeker of ik me in de ' hokje ' mag zetten... maar het zou leuk zijn om ook hierover duidelijkheid te krijgen )

Greetz

essierulez

Ik weet niet wanneer je 'officieel' HSP bent. Maar persoonlijk vind ik het wel een 'label' dat bij mij past.

vrovanzi

Ja idd zou mezelf ook dat ' label ' geven hoewel ik ook niet weet of ik het wel " officieel " ben...

Edewecht

 ???  Huh? Toeval? Gisteren zag ik op dit forum ergens het woordje 'hoogsensitief' voorbijkomen. Had het woordje wel vaker gehoord, maar moest het even opzoeken op wikipedia. Daar werd ik niet veel wijzer van. Vervolgens een linkje naar www.hooggevoelig.nl , waar ik al iets meer herkende. Op die site kun je een testje doen. Tot mijn verbazing was de uitslag dat ik waarschijnlijk hoogsensitief ben.

Ik dacht: nou ja, weer een hokje, ik leef m'n leven gewoon verder. Maar toch, het liet me vandaag niet los.
O.K., het was een minder grote AHA!-herkenning dan de ontdekking aseksueel te zijn, maar toch, ook nu beginnen weer verschillende puzzelstukjes van m'n leven op hun plek te vallen.

Wat ik nog belangrijk vind om te zeggen tegen mezelf en tegen anderen: het is niet zo dat je wel of niet HSP bent. Er zijn, net als met aseksualiteit, homoseksualiteit, of bijziendheid (om maar wat te noemen  ;) ) allerlei gradaties.

Hokjes zijn zo star, zo hard. Je zit in een hokje, of je zit niet in een hokje.
Kun je zeggen: ik ben een beetje hoogsensitief, ik ben niet zo seksueel, ik ben wat hardhorend?
Ja, volgens mij kan dat wel.
:D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

HSP komt inderdaad met enige regelmaat voorbij op het forum.

Wat ik begrijp van HSP voel je dan heel erg goed wat anderen voelen, als ik dat op mezelf projecteer zou ik eerder een LSP (Bestaat dat ook ?) zijn. Ik voel bijvoorbeeld emoties van anderen over het algemeen erg slecht aan. De tranen moeten bij wijze van spreken over de wangen lopen voordat ik merk dat iemand verdrietig is  :bloos:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

vrovanzi

Oh tof om te horen Edewecht! Ja idd dat is leuk hé als je zo de " puzzelstukjes " uit je leven kunt verbinden met elkaar? ik geloof niet dat het toeval is hoor, ik geloof dat het ' voorbestemd ' is dat je die term tegenkwam en je het aanzette om verder te zoeken enzo... ;)   ( zo is het bij mij ook gegaan ivm de term androgynie => aseksualiteit )

Ik ben er ook lang mee bezig geweest hoor en ben nog wel van plan om ( als ik eens tijd heb ) er echt boeken enzo over te lezen hoewel ik op het internet al vrij veel over gelezen heb...

Ja idd ik denk dat je gelijk hebt Edewecht aangezien ik toch wel vaak merk dat ik nooit echt volledig ben zoals ze beschrijven dat je moet zijn om in een hokje te horen maar meestal val ik er zo tussen  >:( dus idd ik veronderstel een lichte variant van iets ofzo?  :D


Error

Ik wist van mijzelf al dat ik heel gevoelig ben. HSP kon ik niet, net als Edewecht. Ik heb het opgezocht op google en toen ik de kenmerken las heb ik eventjes mijn ogen opengetrokken en ze nog eens gelezen. Ik herkende er meteen mijzelf in. Er moet sowieso een verband zijn tussen HSP en aseksualiteit (en de poll bewijst dat zelfs al). Gevoelige personen zijn kwetsbaar en meestal ook onzeker en aseksualiteit zit toch vooral in het hoofd dus de link is rap gelegd. Iets minder gevoelige personen en zekere personen denken zelfs niet na over dat er zoiets bestaat. Of ben ik verkeerd aan het denken?

vrovanzi

Nee idd dat geloof ik ook ja. bij de kenmerken staat ook bij dat HSP veel nadenken, diep nadenken over vanalles en nog wat enzo dus in dat opzicht goed geredeneerd!

Error

We zijn hier baanbrekende ontdekkingen aan het doen!

vrovanzi

woehoe yeah! we zouden het moeten publiceren hé ' Het verband tussen hoog sensitiviteit en aseksualiteit '  ;)

Error

Mss winnen we wel de nobelprijs ofzo  :)

essierulez

Dan moet je in dat onderzoek wel eerst onderzoeken of het wellicht niet zo is dat HSP eerder zich melden op een forum, dan niet HSP ;-).

vrovanzi

Natuurlijk vandaar deze poll hé  ;)


essierulez

Ja, maar dan vind je een verband tussen hoog sensiviteit en mensen die zich aanmelden op een forum voor aseksuelen, niet met aseksualiteit ;-).

Mannetje

http://asexuality.org/du/index.php?topic=171.0  :P
Hokjes, oh wat zijn veel mensen daar gek op. Inclusief mezelf. Ik was aseksueel, hoogsensitief en wat allemaal nog meer.
Het sticker aseksueel heb ik na veel uitzoeken van mijn voorhoofd afgetrokken, en weet hoe het bij mij zat (Ik bleek dus achteraf niet aseksueel te zijn). Om vervolgens ook het stempel hoogsensitief gedeeltelijk eraf te poetsten.
Ik ben wie ik ben. Ik ben gewoon mijzelf. Net zoals veel van jullie jezelf zijn (zover je jezelf al gevonden hebt). 

Destijds ging ik op zoek naar antwoorden voor mijzelf, en ik kwam op dit forum terecht. Nou, ik kan jullie vertellen dat als ik toen op een manisch depressief site was gekomen ik jullie nu vanuit mijn dwangbuis met mijn tong drukkend op een toetsenbord aan het toespreken zou zijn  :schater:. Echt, ik was destijds echt zo van ik moet en zal mezelf in een hokje proppen.