Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hoog Sensitief Persoon ( HSP )

Gestart door vrovanzi, maart 27, 2013, 12:18:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vrovanzi

Daar zeg je het nu net, Mannetje: " voor zover je jezelf al gevonden hebt '' dat is nu het voordeel van ' hokjes ' denken hé je weet niet wie of wat je bent en als je een term op jezelf kan plakken maakt het wat gemakkelijker en wrsch gaan wij binnen zoveel jaar hetzelfde zeggen en denken zoals jij en deze stickers van ons aftrekken... :D

Edewecht

Citaat van: Mannetje op maart 28, 2013, 10:33:56 PM
Hokjes, oh wat zijn veel mensen daar gek op. Inclusief mezelf. Ik was aseksueel, hoogsensitief en wat allemaal nog meer. (...) Ik ben wie ik ben. Ik ben gewoon mijzelf.

Ware woorden, Mannetje. Op het moment dat ik ontdekte dat 'aseksualiteit' op mij van toepassing is, riep ik: "Hoera, ik pas in een hokje." Waarmee ik aangaf dat ik me bewust was van het dubbele ervan. Ik hou niet van hokjes, maar soms kan een hokje (tijdelijk) wel duidelijkheid, struktuur geven.

Anders gezegd: ik zou een inzicht kunnen krijgen van: ooo, zó zit ik in elkaar. Vervolgens kan ik twee dingen doen. 1) in het hokje kruipen wat ik net ontdekt heb, en er nooit meer uit komen, "want zó ben ik". 2) Nieuwsgierig blijven naar hoe ik verder nog in elkaar zit, en het hokje laten voor wat het is. Ik merk dat ik beide, afwisselend, doe.

Wat HSP betreft, hetzelfde. Ik noem mezelf niet HSP, maar herken er wel veel van. Het levert me wel duidelijkheid op over allerlei verschijnselen in m'n leven tot nu toe. Waarmee ik m'n eigen eigenaardigheden weer wat beter kan accepteren. :)

Daarom doe ik niet mee aan de poll.

Tot slot een citaat dat me dierbaar is:
Het inzicht van vandaag kan de gevangenis van morgen zijn.
(Johan van Breukelen)
http://www.johanvanbreukelen.nl/
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Mannetje

@ Asha: je weet het maar nooit! Eigenlijk maakt het niet zoveel uit, toch?

Toen ik in het hokje aseksueel zat, was er altijd diep in mij een gevoel dat er bij mij een onderliggende reden zou zijn. Dus ik ben altijd blijven zoeken. Maar ja, waar begin je dan. Iedereen is uniek dus bij iedereen werken dingen anders. Ik was dus op zoek naar mijzelf. In het begin van mijn zoektocht, heb ik er wel eens openlijk met iemand over mijn dingen die speelde gepraat. En daar was aseksualiteit er 1 van. Zijn antwoord was; "je bent al". Vorig jaar dacht ik daar weer aan terug en ik moest bekennen dat diegene gelijk had gehad.

@ Edewecht;
Een mooie quote die mij van de week raakte is van DJ Ruud de Wild.
Daar was een documentaire over op TV.
Er wordt gevraagd waar hij trots op is; "Dat ik nu durf te zijn wie ik ben".

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Jovi_Hobbes

Citaat van: Errorke op maart 27, 2013, 11:42:25 PM
Er moet sowieso een verband zijn tussen HSP en aseksualiteit (en de poll bewijst dat zelfs al). Gevoelige personen zijn kwetsbaar en meestal ook onzeker en aseksualiteit zit toch vooral in het hoofd dus de link is rap gelegd. Iets minder gevoelige personen en zekere personen denken zelfs niet na over dat er zoiets bestaat. Of ben ik verkeerd aan het denken?

Ik denk dat je inderdaad wat kort door de bochten gaat. De stelling dat aseksualiteit vooral in het hoofd zit herken ik zelf niet. Verder snap ik wel waar je redenatie vandaan komt, maar ik denk dat je onderscheid moet maken tussen twee dingen: wel of geen seksuele aantrekkingskracht naar anderen toe hebben is de definitie van aseksualiteit als geaardheid. Die aantrekkingskracht staat voor mijn gevoel volledig los van HSP zijn of niet. Seks/verliefdheid of wat dan ook te overweldigend vinden is een gevoelskwestie waarbij ik wel degelijk een verband met HSP kan zien. Maar dan zou je aseksueel gedrag een "symptoom" van HSP kunnen noemen, daarmee is er nog geen enkel verband tussen aseksualiteit als geaardheid en HSP.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

vrovanzi

Ach ik zou niet direct zeggen, kort door de bocht maar volgens mij is het één uitleg van de zovele die je kan geven toch? want in principe ' je hoofd ' reguleert wat er gebeurt in je lichaam hé dus in dat opzicht ...dus waarom zou dat niet met een geaardheid kunnen te maken hebben? maar idd aseksualiteit als een symptoom van HSP zou ik het ook niet zien maar wie weet mss komen beide voort uit nog iets anders, een bepaald fenomeen waar we nog geen weet van hebben? ik probeer maar wat hé kzou zowiezo nooit mogelijkheden uitsluiten...
@ Mannetje: nee idd het maakt nie uit. het is hoe je er op het moment zelf bij voelt en idd eerst denk je wow zo ben ik ik heb mijn hokje gevonden! ik ben ook op zoek naar mezelf dus nu ben ik blij met dit hokje wat niet wil zeggen dat ik het daar bij hou, zoals Edewecht zegt,  ook al noem ik mezelf zo
@ Edewecht: mooi citaat! Mag ik het op FB zetten? ( ik hou van citaten  :D ) het is zeker waar daarom altijd openminded blijven is de boodschap!  ;)

Lizzie7

Ik had oorspronkelijk gestemd dat ik er nooit over nagedacht heb, heb uit nieuwsgierigheid de test gedaan op de website die Edewecht noemde, en blijkbaar ben ik wel sensitief, maar zeker niet hoogsensitief. Heb mijn stem dus gewijzigd naar neen.

Edewecht

Citaat van: Asha op maart 30, 2013, 04:37:11 PM
...want in principe ' je hoofd ' reguleert wat er gebeurt in je lichaam hé dus in dat opzicht ...
Dat is maar éen van de vele ideeën daarover. Wat te zeggen, als je plots buikpijn krijgt, bijvoorbeeld. Dat wordt niet door het hoofd gereguleerd; je hebt alleen verkeerd gegeten.  ;)

Citeer... maar wie weet mss komen beide voort uit nog iets anders, ...
Nog steeds kan het me niet zo boeien waar het vandaan komt. Zoeken naar de oorzaak ligt al gauw dicht bij zoeken naar verandering/genezing. Hoeft van mij niet. Ik ben zoals ik ben (zei Mannetje ook al).  :D

Citeermooi citaat! Mag ik het op FB zetten?
Prima, maar het citaat is niet van mezelf dus. Je zou mij en anderen een groot plezier doen als je de naam Johan van Breukelen erbij vermeldt. Een bijzondere man.  :ange:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

vrovanzi

Ok bedankt zal ik doen .

Hm mss wel hoewel ik nochtans niet direct een verandering beoog ofzo ik vraag me gewoonweg graag zulke dingen af zonder dat het echt een nut heeft ... :D het enige wat ik me nét niet afvraag is waarom ik het dan wel zo belangrijk vind om te weten hehe  ;D

Ja natuurlijk das weer waar, nogmaals het is zo relatief allemaal hé  ;)

Mannetje

Bij veel mensen zit aseksualiteit tussen de oren. Echter dat geld niet voor alle mensen.

Het klinkt eigenlijk raar "op zoek zijn naar jezelf". Komt erop neer dat ik vergeten was wie ikzelf ben. Jarenlang volgens een keurslijf geleefd zoals ik dacht dat het hoort, en dan kom ik tot het besef dat het niet helemaal klopt. Ik voelde dat op slot gewoon, en ik ging op zoek naar mijzelf. Na lang zoeken eindelijk gevonden. Conclusie zoals eerder vermeld; ik ben al.

Voor deze zoektocht was lef en doorzettingsvermogen nodig. Geen zielig gedoe door stil te blijven staan en de slachtofferrol in te nemen zoals sommige doen. Ik ging met mijzelf aan de slag, en nog steeds. Grenzen worden verlegt en angsten worden overwonnen. Veranderingen leveren meestal weerstand op, ook bij mijzelf. Stap voor stap ging bewust met mezelf aan de slag, en ik begon te veranderen. Op slot mijn allergrootste angst overwonnen. En erg leuk om te zien hoe mijn omgeving daar op reageert. Normaal draaide ik rechtsom en bleek bijvoorbeeld linksom toch meer mijn ding te zijn. Sja, dan reageert de omgeving daarop en dat is soms wel even wennen.

vrovanzi

Hm als ik da zo lees denk ik wel er iets in te herkenne Mannetje! Ik was me zelfs onlangs aan het afvragen, waarom juist nu? Waarom ga ik juist NU op " zoek naar mezelf " ?( het is het meest slechts gekozen tijdstip ooit! ) Ik denk dat je uitleg wel eens het antwoord zou kunnen zijn op mijn vraag!  :o ???
Wat je met de tweede alinea bedoelt  ??? Geen idee...met jezelf aan de slag gaan wat bedoel je daar precies mee dan? alle ja ik snap het wel ( de woorden letterijk zeg maar ) maar ik kan me er niets bij voorstellen wat je dan zou doen...ik heb me ondertussen ook ingeschreven op een groep op FB over HSP ... ben ook beginne lezen aan dat topic waarnaar je verwees maar zit nog maar aan pagina 10  >:( nog veel te lezen dus...maar ik heb al wel veel bijgeleerd al zit ik nog steeds met dezelfde vragen geplaagd  >:(

Mannetje

Met mijzelf aan de slag gaan bedoel ik stappen ondernemen. Zo vond ik dat ik weinig zelfvertrouwen had. Dus daar heb ik allerlei dingen op ondernomen om dat wat te verbeteren.
Zo was het bijvoorbeeld een hele stap om naar een HSP workshop te gaan. Dat vond ik nogal eng. Dus moest ik mijzelf wel even aanpakken om daar heen te gaan. Het leven is mijn eigen feestje. En ik ben grotendeels zelf verantwoordelijk voor de invulling.

Dat je herkenning in mijn uitleg zou hebben, had ik wel verwacht.
Waarom juist nu, omdat de tijd voor jouw nu rijp is om met jezelf aan de slag te gaan.  Het is nu aan jou om alles zo aan te pakken dat je eindelijk het leven kan gaan leiden wat je altijd al hebt willen doen. Misschien heb je dat nog niet helemaal in beeld, maar dat komt vanzelf.
Welke vragen stonden er nog open? Misschien kan ik er een antwoord op geven.

Fricai

Citaat van: Mannetje op maart 31, 2013, 01:31:44 PM
Bij veel mensen zit aseksualiteit tussen de oren. Echter dat geld niet voor alle mensen.

Er ontbreekt een woordje 'vermeende' voor aseksualiteit lijkt me, actual aseksualiteit zit niet tussen de oren.

En waarom denk je zoveel te weten over andermans gevoelens? Je kent toch hooguit een paar van die 'vermeende aseksuelen'?

Mannetje

Citaat van: Fricai op maart 31, 2013, 06:40:02 PM
Er ontbreekt een woordje 'vermeende' voor aseksualiteit lijkt me, actual aseksualiteit zit niet tussen de oren.
Klopt inderdaad. Die zin zou nu kunnen suggereren dat asekualiteit tussen de oren zit.

Citaat van: Fricai op maart 31, 2013, 06:40:02 PM
En waarom denk je zoveel te weten over andermans gevoelens? Je kent toch hooguit een paar van die 'vermeende aseksuelen'?
Ik snap deze vraag niet helemaal. ik vermoed dat jij die in verband brengt met de zin dat vermeende aseksualteit vaak tussen de oren zit?

Over gevoel algemeen kan ik het volgende wel melden;
Om veel over mijzelf te leren, heb ik veel zaken op gebied van psychologie doorgespit. Daarbij heb ik dus veel over algemene psychologie geleerd. Zodoende heb ik veel geleerd over hoe gevoelens werken. En daarom denk ik dus gemiddeld meer kennis te hebben op algemeen gebied van gevoelens dan de gemiddelde mens. Enkele workshops gevolgd en daarbij werden ook veel oefeningen gedaan wat allemaal met gevoel te maken had. Daar werden soms ook sessies gegeven met vrijwilligers uit de zaal, die dan heel openlijk vertelde wat ze voelde bij bepaalde omstandigheden. Daarbij kon ik mijn voorgevoel dan testen. Want klopte mijn voorgevoel. En als ie dan niet klopte waardoor dat dan kwam.

AceVentura

Ik denk dat Fricai doelt op dat je op basis van enkele voorbeelden iets roept over aseksualiteit in z'n algemeen, dat kan gewoon bijna niet. Natuurlijk zijn er personen bij wie het daadwerkelijk tussen de oren zit, maar net zoals ik niet kan zeggen of dat er wel of niet "veel" zijn kan jij ook het omgekeerde niet bewijzen, simpelweg omdat wij niet kunnen ervaren wat een ander ervaart en er dus niet over kunnen oordelen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler