Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hoog Sensitief Persoon ( HSP )

Gestart door vrovanzi, maart 27, 2013, 12:18:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aagje

hahaha, ik hoor mezelf altijd roepen: NEE GEEN HOKJES
maar dan komt er een onderwerp voorbij en dan pas ik vaak echt prachtig PRECIES in een van die hokjes!
Dus voor de poll: ja HSP, kan niet missen

Khyria

Volgens een test zou ik ook hsp kunnen hebben xD Maar ik heb niet alle eigenschappen daarvan. Dus ik weet het niet zeker :P
Just be yourself~

Himawari

Ik denk dat verdraaid veel mensen in het HSP profiel passen.

Bob

Ik heb wel eens te horen gekregen dat ik allicht HSP zou hebben. Ben niet zo van de stickertjes, en heb er dus verder niets mee gedaan.

Zonnekind

Ik ben absoluut een HSP'er. Vanaf de seconde dat ik dat ontdekte, is mijn leven veranderd. Ik heb er een boek over gelezen wat mij enorm heeft geholpen om dingen uit mijn verleden te kunnen plaatsen.
Ik begreep ineens waarom er bepaalde zaken gebeurd waren, waarom ik anders was dan de rest, waarom ik anders omging met bepaalde zaken,....
Ik had in dit geval het hokje nodig om dingen te kunnen verwerken en mezelf te kunnen begrijpen.
Het is ook gemakkelijk om uit te leggen aan vrienden hoe ik in mekaar zit. Ik kan bijvoorbeeld een film niet in een keer uitkijken. Dat zijn teveel prikkels, er gebeurt teveel en ik krijg dat niet verwerkt.
Ik moet ergens halverwege de film stoppen. Dat stuk moet ik verwerken en dit kan soms enkele dagen maar soms enkele weken of zelfs maanden duren. Daarna kan ik het tweede deel bekijken.
Als er dus vrienden langskomen die 's avonds een filmpje willen zien, moeten die weten waarom ik mij halverwege naar de computer richt en niet meer meekijk naar de film.

Ik ben er ook van overtuigd dat hooggevoelig zijn en aseksualiteit iets met mekaar te maken hebben. Als je hooggevoelig bent, ben je meestal iemand die alles onder controle wil hebben en een perfectionist.
Verder trek je je als hooggevoelige veel meer dingen aan en ben je emotioneel vaak niet "ontspannen" omdat je teveel met andere zaken bezig bent.
Door al deze zaken, is het heel moeilijk om je op vlak van seksualiteit te laten gaan. Als hooggevoelige moet je je eerst al helemaal goed in je vel voelen dus je mag geen zorgen hebben en niet meer over iets
zitten piekeren. Je mag het hele seksgebeuren ook niet zien als iets waar je voortdurend de controle moet hebben over wat er gebeurt en hoe jij en de andere zich gedragen.
Om dit laatste duidelijk te maken even een voorbeeldje van mezelf; ik was zo bang dat ik tijdens de seks mezelf zou laten gaan en dat ik zou beginnen hijgen of kreunen of wat dan ook.
Ik vond dit afschuwelijk, dat hoorde bij oermensen, niet bij mij.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

AniMeshorer

Deze discussie is niet heel recent maar ik ben er wel recent achter gekomen wat HSP precies inhoudt en dat ik zonder twijfel HSP ben. Sinds ik dan andere hoogsensitieve mensen ontmoette en met hen ging praten etc, vielen heel veel puzzelstukjes plots op de juiste plaats. Daarom dat ik dit topic niet links wil laten liggen. Het klopt wel dat mijn Asperger me sowieso erg gevoelig maakt, maar er is toch nog een verschil met echt HSP zijn. Al zou het best kunnen dat Asperger zijn ook je gevoeligheid dermate verhoogt dat de HSP veroorzaakt is door het Asperger-zijn. In elk geval kon ik bepaalde dingen veel beter begrijpen over mezelf.

Ik heb heel erg moeite met gematigde gevoelens, ik lijk die grijze zone niet te kennen. Het is wit of zwart, ofwel euforisch ofwel depressief. Gewoon blij of droevig, dat ervaar ik maar zelden. Doorgaans worden zowel gevoelens van vreugde als tristesse heel intensief beleefd. De mood swings en hoe een enkele waarneming mijn gemoed compleet om kan gooien, het is iets waar ik nu beter zicht op heb.

Ik schreef in een ander topic al over het nieuwe boek van Damien Echols en Lorri Davis dat net voor de zomer verscheen. Ik voelde me best vrolijk, maar toen ik de recensie ging lezen brak er iets in me en voelde ik een overweldigend gevoel over me heen vallen, ik kon mijn tranen niet meer bedwingen en kon me totaal niet meer op iets anders concentreren, enkel op die recensie en fragmenten uit het boek. Het ontroerde me dermate dat ik gewoon van het ene op het andere moment een tik kreeg, en tegelijk ook een zekere sterke hoop voelde opkomen. Ik voelde me aangeslagen en triest omwille van wat Damien heeft moeten doorstaan, en hoe meer ik las hoe moeilijker ik het kreeg. Krop in de keel, tranen in de ogen. Maar de manier waarop hij en Lorri zich doorheen de situatie worstelden stemde me tegelijk hoopvol dat liefde altijd een weg vindt. Ik voelde twee extreme emoties tegelijk en het werd me gewoon teveel. Ik heb de computer uitgezet en heb de rest van de avond met betraande ogen voor de TV gezeten. Maar van wat er op TV was heb ik weinig gemerkt, mijn gedachten waren elders. Een 20 minuten daarvoor was ik nog in een goede bui en plots, van het ene op het andere moment ...

Ik heb dat wel vaker ervaren bij boeken. Maar ik begreep nooit hoe ik zo slecht met die extreme emoties om kon, het was alsof ik gewoon mijn gevoelens niet onder controle had. Nu past de puzzel en besef ik dat ik gewoon gevoelens erg intensief ervaar, en het dus niet te maken heeft met het niet controleren van gevoelens, eerder met het versterkt waarnemen van gevoelens. Ook de uitputting bij teveel prikkels tegelijk, een teveel aan gedachten die voorbijkomen maar te snel gaan en me haast "overspoelen", het ontsnappen in dagdromen, ... Ik begon het allemaal eindelijk te begrijpen. Ik ben blij dat ik nu weet waaraan het ligt, en hoop dat ik het op constructieve manier kan beleven. Daarmee bedoel ik: proberen zoveel mogelijk euforie en intense vreugde opzoeken of proberen daar op te focussen, zodat het die intensief vreugdevolle gevoelens zijn die overheersen. In die context, als ik er in slagen kan ook beter om te gaan met de intens trieste emoties, denk ik dat HSP zijn niet negatief hoeft te zijn.

Sowieso vind ik wel dat gevoeligheid iets moois is, en dat het ook mooi is als je je kwetsbaar durft tonen door je emoties de vrije loop te laten. Ik vind zoiets veel mooier dan iemand die zijn gevoelens achter een facade wegstopt.

Ik weet niet of er een link is tussen Asperger en HSP, ik ben het duidelijk allebei. Maar heeft het ene invloed op het andere of is het gewoon een toevallige combo? Nu, ik focus me liever om met beiden zo goed mogelijk om te gaan, eerder dan me af te vragen waar het vandaan komt en in hoeverre er een link tussen beiden is.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

Zonnekind

Je beschrijft het allemaal heel mooi.
Hsp is zeker niets negatief.
Vroeger begreep ik er ook niets van maar nu ik het hsp zijn ken, vind ik het alleen maar een hele mooie eigenschap van mezelf.
Ik moet wel zeggen dat het boek van Elain N Aron (Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt) mij ontzettend geholpen heeft.
Misschien ook voor jou een aanrader? :)
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Koffie

Ik herken mezelf ook in hoogsensitiviteit en ben ik heel erg bezig geweest met dat fenomeen. Op internet heb ik lange tijd een soort clubje grund voor HPS'ers. Ik merkte op dat veel mensen die zich verwant voelen met hooggevoeligheid mensen zijn waar 'iets mee is'. Uiteindelijk moest ik voor de juiste hulp zelf op zoek naar de meer gangbare labels in de maatschappij voor wat er dan met mij was en na een jarenlange zoektocht is daar via ADD autisme uitgekomen. Maar ik kan mezelf nog goed vinden in het HSP-zijn, ben alleen indertijd afstand gaan nemen omdat de reacties op mijn autisme bol stonden van de stigmatisering en vooroordelen. In de tijd dat ik nog aan het verwerken was kon ik dat niet aan. Overigens was ik al eerder van HSP-fora af omdat daar in die tijd best heftige dingen werden beweerd over die brute en ongevoelige autisten en als moeder van een autist deed me dat zeer. En ik heb de neiging me dingen nogal eens erg aan te trekken. ;)

Ik wil trouwens graag weer meer over HSP gaan lezen, maar ik ben niet heel erg een fan van mevrouw Aron. Voor mij wat te 'Amerikaans'. Haar schrijfstijl irriteerde mij. Ik zal binnenkort weer eens langs die bieb gaan, maar als iemand interessante boektitels/auteurs weet omtrent dit onderwerp, ik ben er een beetje uit, dus laat het me maar weten. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AniMeshorer

Citaat van: Zonnekind op augustus 15, 2014, 10:47:31 AM
Je beschrijft het allemaal heel mooi.
Hsp is zeker niets negatief.
Vroeger begreep ik er ook niets van maar nu ik het hsp zijn ken, vind ik het alleen maar een hele mooie eigenschap van mezelf.
Ik moet wel zeggen dat het boek van Elain N Aron (Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt) mij ontzettend geholpen heeft.
Misschien ook voor jou een aanrader? :)

Ik ben nu bezig met haar boek "Hoogsensitief in de Liefde" en heb besloten het te bestellen. Gewoon uitlezen en terug naar de bib? Nee, veel te goed geschreven voordien. Indien ik het geluk heb ooit een vriendin te vinden, geef ik haar dat boek in handen en mag ze het eerst even lezen mits ze dat wil. Kwestie dat ze weet waar ze aan begint ipv voor voldongen feiten te staan en spanningen te ervaren die kunnen voorkomen worden door je partner gewoon goed in te lichten. En het boek van Elaine Aron is daar excellent voor.


Bestaat er eigenlijk een datingsite voor mensen met HSP? Bijna alle niches bestaan, maar dit zou wel een erg nuttige zijn omdat een hoogsensitief persoon zowel positief als negatief heel intens ervaart. Als je er voor kan zorgen dat je vooral mooie momenten meemaakt in je relatie, dan denk ik dat hoogsensitief zijn een voorrecht is. Maar het is misschien iets eenvoudiger als beiden hoogsensitief zijn.


Op m'n site, in het blog gedeelte, schreef ik een boekrecensie van het boek (ik heb al genoeg hoofdstukken gelezen om het aan te willen bevelen, bovendien ga ik in een recensie nooit het volledige verhaal belichten, anders heeft het weinig nut om het nog te lezen als de recensie het hele boek samen gaat vatten)
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

AniMeshorer

Citaat van: Koffie op augustus 15, 2014, 10:55:52 AM
Ik herken mezelf ook in hoogsensitiviteit en ben ik heel erg bezig geweest met dat fenomeen. Op internet heb ik lange tijd een soort clubje grund voor HPS'ers. Ik merkte op dat veel mensen die zich verwant voelen met hooggevoeligheid mensen zijn waar 'iets mee is'. Uiteindelijk moest ik voor de juiste hulp zelf op zoek naar de meer gangbare labels in de maatschappij voor wat er dan met mij was en na een jarenlange zoektocht is daar via ADD autisme uitgekomen. Maar ik kan mezelf nog goed vinden in het HSP-zijn, ben alleen indertijd afstand gaan nemen omdat de reacties op mijn autisme bol stonden van de stigmatisering en vooroordelen. In de tijd dat ik nog aan het verwerken was kon ik dat niet aan. Overigens was ik al eerder van HSP-fora af omdat daar in die tijd best heftige dingen werden beweerd over die brute en ongevoelige autisten en als moeder van een autist deed me dat zeer. En ik heb de neiging me dingen nogal eens erg aan te trekken. ;)

Ik wil trouwens graag weer meer over HSP gaan lezen, maar ik ben niet heel erg een fan van mevrouw Aron. Voor mij wat te 'Amerikaans'. Haar schrijfstijl irriteerde mij. Ik zal binnenkort weer eens langs die bieb gaan, maar als iemand interessante boektitels/auteurs weet omtrent dit onderwerp, ik ben er een beetje uit, dus laat het me maar weten. :)

"Leven met hooggevoeligheid: van opgave naar gave" door Susan Marietta-Hart. Al staan er wel overlappingen in, dingen die ook in Elaine Aron's boeken quasi op dezelfde wijze worden aangehaald.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

Koffie

Het boek van Aron over HSP'ers in de liefde in de bieb van de week samen met nog wat andere HSP-boeken en een boek over bindings- en verlatingangst en hechtingsproblematiek. Huiswerk genoeg de komende weken. ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AniMeshorer

http://www.sensitives.nl/forum/

Dat ziet er wel vrij doods uit. Hoeveel leden heeft die datingsite voor HSPs precies? Bij de profielen kan ik niet kijken want ben nog niet geregistreerd... En ik weet het, ik kan altijd registreren en doen, maar als ik dat zowel hier doe als bij Ace-Book als bij Asexualitics dan wordt het wel veel werk en tijd om dat alles bij te houden.

"353 mannen en 351 vrouwen"; wel zelden zo een prima evenwicht tussen beide geslachten op een datingsite gezien, doorgaans zijn er per vrouw zo'n 3 of 4 mannelijke profielen maar hier ligt dat wel netjes in evenwicht.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

Koffie

Ik moet nog geduld hebben, ik heb de boeken aangevraagd. Ze waren allemaal uitgeleend namelijk en hier in de bieb is bijzonder weinig aan informatieve boeken te vinden. Ze hebben bovendien ineens een systeem op thema/trefwoord en ik heb samen met een medewerkster gezocht, maar op het trefwoord hooggevoelig/hoogsensitief stond echt niks in de kast! Is dat stom of is dat stom.... Waar zou ik dan nog meer moeten zoeken? Enfin, op internet hanteren ze een ander systeem en binnen de cluster samenwerkende bibliotheken in de regio heb ik van de week wel genoeg gezien. En aangevraagd dus.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Zonnekind

Toen ik mijn vriend leerde kennen, heb ik hem vrij snel verteld dat ik een hsp'er was. Ik heb het zo goed mogelijk uitgelegd. Hij heeft onmiddellijk, achter mijn rug, enkele boeken besteld zoals dat van die hsp en liefde. Hij is er toen vrij snel mee gestopt. Hij had als partner en niet hsp'er niets aan het boek.
Achteraf bezien misschien ook logisch. Ik ken ondertussen heel veel hsp'ers en iedereen is totaal anders. We zijn hooggevoelig maar waaraan? Dat verschilt bij iedereen en iedereen reageert anders. Als je dan een standaarbeeld van DE hsp'er gaat lezen in een boekje, dan kan je er nog ver naast zitten.
Mijn vriend heeft zich toen gewoon open gesteld voor wie ik was en elke dag bijgeleerd van mijn reacties zodat hij na een tijdje perfect wist hoe ik in mekaar zat. Dat lijkt mij nog altijd de beste methode...
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Koffie

Bij wat dan ook is dat de beste methode. De HSPér bestaat niet, DE autust niet, DE aseksueel niet.
Alleen DE kapper en die knipt mij altijd! ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie