Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Studenten journalistiek zoeken aseksuele stel

Gestart door lalysa, mei 25, 2013, 09:18:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NewacE

Citaat van: Fricai op juni 13, 2013, 01:41:00 AM
Ghe, nog meer straattaal denk ik. xD Weet niet zo waar ik het ooit vandaan heb. :P

Ik vind de zinsbouw echt afschuwelijk daar; "Maar niet alleen mensen met een aandoening kunnen aseksueel zijn. Ook schijnen mensen die ooit zijn misbruikt sneller aseksualiteit te ontwikkelen." --- Dus het is a) aandoening of b) misbruikt. Bedankt mevrouw, that's very nice.

Oh, seksuologen...

Kudo's zal je wel uit films hebben denk ik. In Amerika is het een veelgebruikt woord.

En ik kreeg niet het idee dat die sexuologe geloooft dat asexualiteit een orientatie is. Ze heeft dat tenminste niet een keer gezegd. Er waren alleeen maar 'oorzaken'. 
Inderdaad, bedankt mevrouw. Dat helpt nogal.
If you have never been there, you can't imagine how it feels. And if you have, you can't imagine how it doesn't....

NewacE

#16
Citaat van: NewacE op juni 11, 2013, 10:26:04 PM
Dat was een leuk praatje Edewecht. Jij kan dat beter dan ik.
Het geschreven interview was letterlijk elk woord dat ik gezegd heb. Dat was een beetje een rommeltje. :rollol:


Naar aanleiding van het verzoek van LysanneAnna voor een interview, ben ik even terug gegaan naar mijn eerste poging.
En inmiddels is het interview uitgewerkt tot een leesbaar verhaal.

Citaat van: Fricai op juni 13, 2013, 01:41:00 AM
Ik vind de zinsbouw echt afschuwelijk daar; "Maar niet alleen mensen met een aandoening kunnen aseksueel zijn. Ook schijnen mensen die ooit zijn misbruikt sneller aseksualiteit te ontwikkelen." --- Dus het is a) aandoening of b) misbruikt. Bedankt mevrouw, that's very nice.

Oh, seksuologen...

In het geschreven deel staat nu ook dat de sexuologe nog nooit een asexueel heeft ontmoet. Daarmee geeft ze dus eigenlijk toe dat ze niet weet waar ze over praat.  ;D
If you have never been there, you can't imagine how it feels. And if you have, you can't imagine how it doesn't....

Dutchamoeba

De seksuologie is ook het enige vakgebied waar zulk gedrag geoorloofd is. Normaal gesproken moet je gedegen onderzoek naar iets gedaan hebben, voordat je je uit mag geven als expert. Als seksuoloog hoef je blijkbaar nog nooit een aseksueel ontmoet te hebben, of onderzoek gedaan te hebben naar deze geaardheid, om je toch als expert voor te doen en als zodanig je mening te geven. Mening = geen feit!

ellen

Beetje off-topic, maar ik wil toch even reageren op de 'seksuologie-bashing'. Ik ben zelf seksuologe van opleiding en schrijf een doctoraat over aseksualiteit, dus heb wel enig recht van spreken ;-)

Ik kan enkel oordelen voor de situatie in Vlaanderen natuurlijk, maar in onze opleiding seksuologie wordt er heel respectvol met het onderwerp aseksualiteit omgegaan. Tijdens de lessen komt het aan bod tijdens de bespreking van seksuele oriëntatie, waar het mooi thuishoort. Ook de beroepsvereniging voor seksuologen (VVS) is oprecht geïnteresseerd in het onderwerp, vorig jaar heb ik tijdens een door hen georganiseerde studiedag een lezing gegeven over het onderwerp en de reacties waren unaniem positief!

Als jullie het gevoel hebben dat dit bij de Nederlandse seksuologen niet zo is, is het misschien wel een idee om een brief te schrijven naar de Nederlandse Vereniging voor Seksuologie (NVVS), met een bundeling van jullie negatieve ervaringen (persoonlijk of in de pers) en met de vraag om meer positieve aandacht aan dit onderwerp te besteden? Ik ben er van overtuigd dat ze hun best doen, volgende vrijdag is er in Utrecht bijvoorbeeld een studiedag voor professionelen, waar het onder andere over aseksualiteit zal gaan. Ondergetekende zal daar als 'expert' aanwezig zijn, om vragen vanuit het publiek te beantwoorden. Ik beloof mijn uiterste best te doen om alle vooroordelen de wereld (of tenminste toch de zaal) uit te helpen :-)

Er zullen altijd zuurpruimen zijn die niet 'geloven' is aseksualiteit, zoals er nog steeds mensen zijn die niet geloven in homoseksualiteit. Maar ik hoop dat die uitzonderingen het beeld dat er heerst van de seksuologen (hier en elders) niet teveel verkleurt, de meerderheid heeft namelijk wél goede bedoelingen!

Edewecht

Dank je voor je bijdrage Ellen. Verheugend dat jij en andere seksuologen oprecht belangstelling hebben voor aseksualiteit.
Drie opmerkingen:

1. De 'bashing' ging voornamelijk over de seksuologe (Van der Kolk) die in bovengenoemd filmpje&artikel ('internet-dossier') aan het woord is. Zij noemt aseksualiteit zozeer in samenhang met (jeugd-)problemen, misbruik, ..., dat men al gauw aan 'verhelpen' gaat denken. Dat wordt nog versterkt door de vraag naar 'oorzaken'. Van mij mag ze, maar dan ook graag de oorzaken van, bijvoorbeeld, heteroseksualiteit onderzoeken.

2. Ik weet van Peter Leusink, een vooraanstaand Nederlands seksuoloog, die misschien óók wel op de studiedag in Utrecht aanwzeig zal zijn (?), dat hij een veel genuanceerdere mening heeft over aseksualiteit. In een uitzending van EenVandaag zei hij over oorzaken: "wij weten het niet", en sabelde vervolgens al die aannames neer van seksueel misbruik, hormonen, depressiviteit, ... (http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/46205/daten_zonder_dat?autoplay=1) (Als deze link niet meer werkt, dan "Archief" > en bij Zoekterm: "daten zonder dat".

3. Graag was ik -eveneens als expert, maar dan als 'ervaringsdeskundige'- ook vrijdag verschenen. Maar misschien ben jij ook ervaringsdeskundige?

  :ange:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Dutchamoeba

Citaat van: Edewecht op november 13, 2013, 07:47:00 PM
1. De 'bashing' ging voornamelijk over de seksuologe (Van der Kolk) die in bovengenoemd filmpje&artikel ('internet-dossier') aan het woord is. Zij noemt aseksualiteit zozeer in samenhang met (jeugd-)problemen, misbruik, ..., dat men al gauw aan 'verhelpen' gaat denken. Dat wordt nog versterkt door de vraag naar 'oorzaken'. Van mij mag ze, maar dan ook graag de oorzaken van, bijvoorbeeld, heteroseksualiteit onderzoeken.

Daar ben ik het mee eens.

Daarnaast heb ik dit soort gedrag ook al in menig ander artikel/interview gezien. Als ik vervolgens een allervriendelijkst mailtje stuur naar de seksuoloog/seksuologe in kwestie waarin ik van alles uitleg over aseksualiteit en waarin ik mijn hulp aanbied, dan hoor ik echt nooit meer wat, waarschijnlijk omdat wat ik schrijf niet is wat ze willen geloven.

Citaat van: ellen op november 13, 2013, 04:33:15 PM
Als jullie het gevoel hebben dat dit bij de Nederlandse seksuologen niet zo is, is het misschien wel een idee om een brief te schrijven naar de Nederlandse Vereniging voor Seksuologie (NVVS), met een bundeling van jullie negatieve ervaringen (persoonlijk of in de pers) en met de vraag om meer positieve aandacht aan dit onderwerp te besteden? Ik ben er van overtuigd dat ze hun best doen, volgende vrijdag is er in Utrecht bijvoorbeeld een studiedag voor professionelen, waar het onder andere over aseksualiteit zal gaan. Ondergetekende zal daar als 'expert' aanwezig zijn, om vragen vanuit het publiek te beantwoorden. Ik beloof mijn uiterste best te doen om alle vooroordelen de wereld (of tenminste toch de zaal) uit te helpen :-)

Ik denk dat Nederlandse seksuologen inderdaad over het algemeen meer moeite hebben met de acceptatie van aseksualiteit. Ik vind het in ieder geval opvallend dat de meeste oproepen voor aseksuele proefpersonen op deze site gedaan worden door Vlaamse seksuologen. Ik denk dat hier de Nederlandse cultuur ook een rol speelt. De seksuele revolutie met de gedachte van seksuele bevrijding - 'alles moet kunnen op het seksuele vlak (behalve het niet hebben van seks)' heeft daar vast zijn bijdrage aan geleverd: http://www.geschiedenis24.nl/andere-tijden/afleveringen/2010-2011/Ruimte-voor-de-pedofiel.html

Jovi_Hobbes

Ik denk dat het in ieder geval wel positief is dat er aandacht voor is. Hoe meer van dat soort studiedagen, des te meer seksuologen echt goed voorgelicht zijn over aseksualiteit.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Dutchamoeba