Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

MSN Lifestyle

Gestart door Edewecht, augustus 16, 2013, 05:18:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Fricai

Redelijke samenvatting. Waar komt dat ineens vandaan? :P

Uffie

Dit is het originele artikel http://www.gezondheidsnet.nl/seks-soas-en-meer/artikelen/11703/aseksualiteit-geen-behoefte-aan-seks . De hoofdpagina van AVEN wordt als één van de bronnen genoemd.
Is there any escape - A guy called Gerald

AceVentura

Leuk artikel, toch vind ik er twee dingen vreemd aan:

Citaat van: Artikel
Aseksualiteit wordt, naast heteroseksualiteit, homoseksualiteit en biseksualiteit, ook wel de vierde geaardheid genoemd. Ongeveer één op de honderd mensen heeft geen behoefte aan seks; veelal vrouwen. Een andere naam voor deze geaardheid is non-libidoisme.
Aseksualiteit en non-libidoisme zijn volgens mij twee totaal verschillende dingen. Later in het artikel komt ook naar voren dat sommige aseksuelen wel libido hebben.

Citaat van: Artikel
Aseksuelen missen de seksuele aantrekkingskracht zoals anderen die wél ervaren. Voor de duidelijkheid: dat is iets anders dan het celibaat of seksuele onthouding. Daarbij is het immers een bewuste keuze om geen seks te hebben, ook al is de aantrekkingskracht er wel. Aseksuelen voelen zich simpelweg niet aangetrokken tot een ander mens: een geaardheid die al vanaf de geboorte vastligt.
Dit klopt dan wel weer, maar later staat er ....
Citaat van: Artikel
Aseksuelen zijn niet per definitie maagd. Integendeel: de meesten zijn seksueel actief geweest om achter hun geaardheid te komen. Namelijk de keuze om geen seks te hebben.
Nu is het ineens wel een keuze ?  ???
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jovi_Hobbes

Citaat van: AceVentura op augustus 17, 2013, 11:32:42 AM
Citaat van: Artikel
Aseksualiteit wordt, naast heteroseksualiteit, homoseksualiteit en biseksualiteit, ook wel de vierde geaardheid genoemd. Ongeveer één op de honderd mensen heeft geen behoefte aan seks; veelal vrouwen. Een andere naam voor deze geaardheid is non-libidoisme.
Aseksualiteit en non-libidoisme zijn volgens mij twee totaal verschillende dingen. Later in het artikel komt ook naar voren dat sommige aseksuelen wel libido hebben.

Er valt mij iets heel anders op aan die zin: het gedeelte waar ze beweren dat het voornamelijk om vrouwen gaat  ::)

Non-libidoïsme is inderdaad geen synoniem, maar het heeft wel degelijk veel met aseksualiteit te maken. Aseksuelen zonder libido kun je ook non-libidoïst noemen. Dus niet alle aseksuelen zijn non-libidoïst, maar non-libidoïsten zijn wel allemaal aseksuelen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

AceVentura

Uiteraard zit er wel een link tussen aseksaliteit en non-libidoisme, maar stellen dat het hetzelfde is klopt natuurlijk niet.

De opmerking dat het voornamelijk om vrouwen gaat had ik ook gezien, maar volgens mij zijn vrouwen ook wel in de meerderheid, of ze komen er eerlijker voor uit natuurlijk  ::).
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Himawari

Hmmm, een artikel dat ik misschien maar eens naar mijn moeder door moet spelen. Ze heeft nog wel vragen, maar vindt fora niet prettig.

Fricai

Viel mij ook op. Vrouwen zijn inderdaad wel in de meerderheid, maar het staat er nogal overdreven.

gargoyle

Halfseksuelen
Niets zo gecompliceerd echter als de mens en dat geldt ook voor de aseksuele mens. Er zijn aseksuelen die feitelijk niet aan de definitie van aseksualiteit voldoen. Halfseksuelen bijvoorbeeld ervaren geen seksuele aantrekkingskracht totdat zij een sterke emotionele band met iemand aangaan. Er wordt dan seksuele aantrekkingskracht en lust ervaren ten opzichte van die ene, specifieke persoon als ware zij extreem monogaam.


Dit stuk klopt helemaal.  ;D

Jovi_Hobbes

Citaat van: Fricai op augustus 17, 2013, 11:29:10 PM
Viel mij ook op. Vrouwen zijn inderdaad wel in de meerderheid, maar het staat er nogal overdreven.

Waar baseren jullie deze conclusie op? Als je ervan uitgaat dat aseksualiteit een geaardheid is dan zou er geen groot verschil in het aantal mannen en vrouwen moeten zijn. Misschien lijkt het dat vrouwen op de fora in de meerderheid zijn, maar de statistieken van dit forum (die overigens niet betrouwbaar zijn) zeggen toch iets anders: voor elk vrouwelijk lid hebben we 2.2 mannelijke leden. Ik denk dat de mannen wat stiller zijn omdat ze in stukjes zijn gehakt door het forum  ;)
En verder is er volgens mij niets zinnigs te zeggen over het geslacht van de gemiddelde aseksueel als je alleen naar dit forum kijkt, er spelen veel te veel andere variabelen mee. Ik denk eigenlijk dat niemand met zekerheid kan zeggen wie er in meerderheid zijn.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

AceVentura

Ik had al zo'n vermoeden dat er op het forum geen spraken meer was van een meerderheid aan vrouwen  ;D Volgens mij is dat wel een tijd zo geweest.
Als geaardheid begrijp ik de redenering die je schrijft dat het dan redelijk eerlijk verdeeld moet zijn tussen mannen en vrouwen, daar had ik het ook over het ervoor uit komen, want daar zit denk ik wel een verschil.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jovi_Hobbes

Dat denk ik inderdaad ook wel.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Himawari

Tja, als verschillende vriendjes je vertellen dat er wat mis met je is omdat je geen seks wilt, dan ga je toch eens rondkijken. :)
Ik ken het mannelijke perspectief niet, maar zouden die ook zo vaak horen dat er wat mis met ze is, of zouden zij aangezien worden voor gevoelig omdat ze het meisje niet willen dwingen?
Dat zou ook een verschil in ontdekking en ervoor uitkomen kunnen maken.

Koffie

Citaat van: AceVentura op augustus 17, 2013, 11:32:42 AM
[
Aseksuelen zijn niet per definitie maagd. Integendeel: de meesten zijn seksueel actief geweest om achter hun geaardheid te komen. Namelijk de keuze om geen seks te hebben.
Nu is het ineens wel een keuze ?  ???
[/quote]

Ja, dat kan een keuze zijn.
Ik kies niet voor mijn aseksuele geaardheid, maar ik zou eventueel, mocht ik een relatie krijgen, kunnen kiezen om wel seks te hebben. Ik heb geen idee of ik dat nog zou doen, het is niet aan de orde, maar ik zou de keus kunnen maken dat wel te doen en te bespreken wat er wel/niet te verwachten valt. Het is alleen de vraag of een seksuele partner daarin voldoende kan vinden, omdat seks voor mij niet de passie en verbinding betekent die dat voor seksuelen meestal wel heeft. Maar, ik kan de keuze dus maken.

In mijn geval. Als seks je zo tegenstaat dat je er volkomen van walgt, zoals ik heb met tongzoenen, dan houdt het op denk ik.

Omgekeerd kan een seksueel de keus maken geen seks te hebben zonder in een aseksueel te veranderen. Zoals celibaat een keuze kan zijn.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Ik begrijp wat je bedoeld Koffie, maar zelf ervaar ik dat anders.
Inderdaad de geaardheid is geen keuze, maar bij mij is een logisch gevolg daarvan geen relatie en geen seks. Ik heb daar geen probleem mee, maar wat ik wil zeggen is dat het ook geen keuze is. Dat dat niet voor iedereen zo is snap ik, maar zoals het nu in het artikel staat is het alsof dat wel voor iedereen zo is en dat klopt denk ook niet.

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler