Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Leuke kom-uit-de-kast ervaringen

Gestart door NewacE, oktober 26, 2013, 11:52:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Imogen

Hoi forum-leden!

Ik ben afgelopen weekend bij een vereniging waar ik actief ben uit de kast gekomen. Ik kreeg er verrassende maar leuke reacties op.
De aanleiding was de vraag van een ander lid (van die vereniging) waarom ik in juni dat grote feest geef; wat ik voornamelijk via die ruilvereniging organiseer. Ik vertelde er wat meer over en zei ook dat ik enkele maanden geleden tot de ontdekking was gekomen asexueel te zijn. Van het groepje had op 1 na iedereen het artikel in de Volkskrant gelezen, dus media-aandacht hierover helpt echt! Er werd gevraagd of ik degene was in het artikel haha en hoe ik er dan achter kwam dat ik asexueel ben. Na nog een uitleg over de Biodanza-avond die ik had gedaan en ik er zeker van ben met geen enkel persoon uit die grote groep mensen een sexueel contact te willen hebben en/of aantrekkingskracht te voelen, begrepen ze het wel. Het waren wel allemaal vrouwen die ik sprak overigens ;-)
1 vrouw zei zelfs dat ze zichzelf in het artikel herkende en misschien ook wel asexueel is.

Stap voor stap komt de ware ik naar boven en mijn geaardheid hoort daar ook bij. Ik ben steeds minder bang voor negatieve reacties van anderen.

Een week ervoor had ik met een oude uitgaansvriend afgesproken en bij hem gaat het altijd binnen 5 minuten over sex lol. Hij had me opgehaald van het station en we zaten pas net in de auto of hij zei al iets dat met sex te maken had. Weet al niet eens meer waar het over ging. Ik zei hem dat ik sinds enkele maanden zeker weet dat ik 'geen van beide ben', d.w.z. niet hetero en ook niet lesbisch. "Ben je asexueel dan?" vroeg hij meteen. Ik bevestigde dat en hij begon eerst te lachen. maar heel vreemd vond hij het niet, omdat ik (op een enkele uitzondering na) nooit met een man of vrouw een relatie had. Ook geen "friends with benefits" relatie.
Ook hij had het van dichtbij met iemand anders meegemaakt en was er verbazingwekkend begripvol over. Van iemand die verbaal nogal sexueel gericht is, vond ik wel dat hij respect voor me had. Bij hem was ik namelijk heel bang dat ie me belachelijk zou maken. In het verleden bij feestjes wilde hij me maar wat graag koppelen aan 1 van z'n vrienden voor een nacht sex. Voor hem was het een dolletje, maar het liefst wilde ik me dan verstoppen op de wc  :-[

Al met al twee ervaringen die me 100% zijn meegevallen.

"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Uffie

Hoi Imogen, dat zijn 2 heel goede ervaringen. Fijn dat je steeds meer jezelf kunt zijn!  :klap: :cheerleader:
Is there any escape - A guy called Gerald

Fairytale

Leuk  ;D
Nu zal hij ook wel ophouden met jou te willen koppelen  :P
if you can understand the me then i can understand the you

Jovi_Hobbes

Wat goed Imogen  :klap:
En ook erg leuk om te zien dat het artikel in Volkskrant Magazine zo goed gelezen is.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Dutchamoeba

 :klap:

Positieve aandacht in de media is erg belangrijk!

Imogen

Afgelopen donderdag weer een leuke ´kom-uit-de-kast ervaring gehad:

Sinds afgelopen donderdag ben ik gestart met een avondcursus en we zijn met een groep van 12, redelijk gelijk verdeeld qua mannen en vrouwen. De opdracht was om twee aan twee elkaar te ´interviewen´ over wie je bent. Dus naam, leeftijd, gezinssamenstelling, dagbesteding en hobby's.
Je doet het dan om en om en verteld daarna aan de groep over de ander wat hij/zij verteld heeft.
Ik vertelde hoe ik heet, leeftijd en dat ik bewust vrijgezel ben en dus alleenstaand. De vrouw naast me die het ´interview´ afnam keek me eerst verbaast aan, dus ik besloot haar te vertellen dat ik aseksueel ben. Dat komt later in de cursus nog wel een keer ter sprake dacht ik, dus heb ik dat maar gehad.
Ze had er surprise, surprise, nog nooooit van gehoord haha Heb haar toen wat uitgelegd. Daarna was zij aan de beurt en had zij wat over haar verteld. Toen ging de groep om beurten weer centraal vertellen wat de ander ons had verteld. Kwamen we bij ons en de vrouw vroeg eerst netjes of ze het aan de groep mocht vertellen, van mijn aseksualiteit. "Oh", zei een vrouw aan de andere kant van de zaal. "Dat was laatst in de media, ik heb het gelezen in de krant". Zie ik enkele andere deelnemers knikken. "Ja", zei een man naast me. "Dat stond in de bijlage van de Gelderlander!".
"Dat was ik", antwoordde ik droog. De hele zaal lag dubbel hahaha
Iedereen reageerde heel positief. De vrouw die als eerste zei dat ze het in de krant had gelezen vroeg me bijna het hemd van mijn lijf tijdens de koffiepauze. Was niet erg, als ik aseksuele activiste wil worden moet ik toch oefenen op vragen die ik dan krijg en hoe ik daarop reageer. Vaak gaan mensen meteen ´voor het goud´ en vragen je de meest persoonlijke vragen als eerst  :D

Word ik langzamerhand toch een BN-er lol
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Koffie

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Sir F

Cool.

Ik had vorige week iets vergelijkbaars in een groepje. Het onderwerp was seks en ik legde kort uit dat ik aseksueel ben. Veel later kwam iemand daar op terug. Hij was zelf erg seksueel ingesteld en ik vond het erg moeilijk om hem te laten begrijpen wat het verschil was met hem. Hij kon seksuele aantrekkingskracht niet los zien van esthetische, romantische en emotionele aantrekkingskracht. Zeker niet omdat ik geen afkeer heb van seks of seksuele handelingen. Hij deed echt zijn best, maar hij begreep het gewoon niet.

En dat vind ik ook niet raar verder. Uiteindelijk begrijp ik ook niet echt hoe het is om wel die drang te hebben om met iemand (of vele iemanden) "the nasty" te doen, om daarover te fantaseren en die aantrekkingskracht te voelen. Ik kan het alleen maar van anderen aannemen dat het bestaat.

Maar ik denk wel dat ik hem in ieder geval iets wijzer heb gemaakt ;) Ik vroeg nog, heb jij geen goede vriend die emotioneel gezien goed bij je past en met wie je erg close bent, maar waar je niet mee naar bed wilt (want dat lijkt me wel een redelijk omschrijving), maar die had ie niet, want dan wil hij er wel mee naar bed :') Dus toen wist ik het ook niet meer.

Dutchamoeba

Citaat van: Imogen op april 04, 2015, 07:20:24 PM
Iedereen reageerde heel positief. De vrouw die als eerste zei dat ze het in de krant had gelezen vroeg me bijna het hemd van mijn lijf tijdens de koffiepauze. Was niet erg, als ik aseksuele activiste wil worden moet ik toch oefenen op vragen die ik dan krijg en hoe ik daarop reageer. Vaak gaan mensen meteen ´voor het goud´ en vragen je de meest persoonlijke vragen als eerst  :D

Word ik langzamerhand toch een BN-er lol
:cheerleader: Oefening baart kunst...

Citaat van: Sir F op april 04, 2015, 11:01:02 PM
Ik vroeg nog, heb jij geen goede vriend die emotioneel gezien goed bij je past en met wie je erg close bent, maar waar je niet mee naar bed wilt (want dat lijkt me wel een redelijk omschrijving), maar die had ie niet, want dan wil hij er wel mee naar bed :') Dus toen wist ik het ook niet meer.
Dan zou ik het ook niet meer weten...

Briggy

Mijn tante kwam deze week naar me toe op de bank. Uh, kan ik met je praten terwijl je dat aan het doen bent.. (ik was Nintendo aan het spelen).

Begon ze volluit te vragen over van alles en nog wat, hoe het ging met aseksuelen die kinderen willen. En ze zei, er zullen best mensen zijn die denken dat het niet echt bestaat. Maar ik niet hoor, ik support alles.  :schater:
12-1-2015 <3 MarkA

Koffie

Maar dat is wel een lieve reactie. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie