Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Symposium - Ongestoord genieten

Gestart door Ereinion, november 17, 2013, 11:12:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ereinion

Hallo allemaal!

Ik heb even gezocht, maar kon hier nog niets over vinden op het forum. Maar misschien kijk ik er overheen.
Aanstaande vrijdag is er een symposium rondom seksualiteit. http://ongestoordgenieten.info/?page_id=10 De meeste mensen die komen zijn professionals binnen de seksuologie. Ik ben gevraagd om over aseksualiteit te spreken (ook naar aanleiding van het artikel dat ik schreef voor het tijdschrift voor Seksuologie). Ik vind het best eng, maar ja, voor de zichtbaarheid doe ik het graag. Het is een uitgelezen kans om hier ons verhaal te vertellen.

Maar omdat ik al een tijdje niet meer op het forum ben geweest en me wat wil inlezen in wat er nu speelt, een vraag aan jullie: Welke topics moet ik echt nog even doornemen?

Alvast bedankt!
Kim
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sismo

Goed bezig, Ereinion! Superspannend ook!
Succes!
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Freakshow

Wanneer het persoonlijke het politieke is, zal het seksuele het militante zijn.

Dutchamoeba

:klap:

Hmm, ik weet het niet. Misschien de relatie tussen aseksualiteit en hyperseksualiteit? Ik heb het programma 'Sletvrees' gezien, en ben daar toch wel tot een aantal interessante inzichten gekomen. Hypersekuelen en aseksuelen staan elk aan een andere kant van het seksuele spectrum, maar toch zijn er opvallende raakvlakken.

Om het te helpen begrijpen: neem nou brandwonden en bevriezingswonden. Het gaat hier om een tegenstelling, maar toch zijn de resultaten van beide soorten wonden opmerkelijk gelijk aan elkaar. 1e-, 2e- en 3e-graads brandwonden lijken sterk op 1e-, 2e- en 3e-graads bevriezingsverschijnselen.

Hetzelfde geldt voor aseksualiteit/hyperseksualiteit. Het gaat hier ook om een tegenstelling, maar de resultaten zijn ook hier opmerkelijk gelijk aan elkaar: er wordt al snel geroepen dat er iets flink mis is met je en dat je toch echt professionele hulp moet zoeken... Beide vormen van seksualiteit passen nu eenmaal niet in het huidige culturele plaatje van seksualiteit.

Wat ik verder een opvallende overeenkomst vind tussen aseksuelen/hyperseksuelen is dat voor allebei geldt dat ze, in tegenstelling tot de meeste andere mensen, seks en liefde als 2 fenomenen zien die losstaan van elkaar. Voor een aseksueel is liefde zonder seks zeer goed mogelijk, en voor hyperseksuelen is seks zonder liefde geen probleem.

Veel succes in ieder geval!

Fricai

Hey Ereinion! Wat goed, zo ben je een tijdje afwezig, zo doen je ineens weer iets 'huge' voor onze visibility. Nice.  :klap:  :visibility:

Als ik iets zou moeten bedenken... Dan vooral dat visibility nodig is en waarom. Dat veel mensen zo enorm opgelucht zijn om eindelijk het forum te vinden (dat ze daarvoor niet goed wisten wat er nou aan de hand was, maar seks hadden omdat het zo hoort, etc). En dat er best wel vaak slecht op wordt gereageerd, net als bij homoseksualiteit vroeger. Het is te genezen of anyhow het is niet daadwerkelijk wat we zelf denken dat het is, het is maar een fase, nog niet de juiste, etc. Veel mensen durven hierdoor niet uit de kast te komen of zijn er hoe dan ook niet open over, net als vroeger de standaard was met homoseksualiteit.
Mooi actueel voorbeeld van negatieve reactie, belgse politica die in quiz op belgse tv 'De Slimste Mens' een vraag over verschillende orientaties niet wist, toen uitleg kreeg over dat het antwoord aseksualiteit was en wat dat betekende, en vervolgens vroeg "En, hebben ze die mensen kunnen genezen?". Lastige is alleen, het is schijnbaar niet te vinden op een uitzending-gemist-achtig-iets of zo. :P Ik heb het zelf niet gezien, een lid wel, inmiddels is er ook een brief uit naar desbetreffende politica. Zie deze thread; http://asexuality.org/du/index.php?topic=3859.0. :)

Veel succes, en maak je niet te druk! :)

Dutchamoeba

#5
Dat zijn ook goede punten, Fricai. Misschien is het een goed idee om ook de rol van seksuologen te belichten, omdat ook in die hoek sprake is van onbegrip.

Er zijn inmiddels gelukkig wel seksuologen die aseksualiteit serieus nemen- zo herinner ik me de introductiemail van 1 van onze leden die door zijn/haar seksuoloog zelfs op deze site gewezen werd- maar zover ik weet staan velen er toch niet voor open. Vaak, als er in een artikel/interview de mening van een seksuoloog wordt gevraagd, is die negatief, al weet de seksuoloog in kwestie helemaal niets van het onderwerp af. Wanneer je vervolgens een nette brief stuurt waarin je een en ander uitlegt en je hulp als (ervarings)deskundige aanbiedt, dan hoor je niks meer, omdat ze gewoonweg niet willen horen dat aseksualiteit geen afwijking is... Het meest stuitend vind ik wel dat sommige seksuologen aseksuelen publiekelijk belachelijk maken. Zo herinner ik mij een radio-interview met SwankIvy, als ik het goed heb, waarin de seksuologe erg onvolwassen overkwam en SwankIvy als het ware gewoon stond uit te lachen. Ook merk ik op deze site dat veel mensen bij de seksuoloog niet verder komen, omdat die aseksualiteit niet erkent als een volwaardige seksuele oriëntatie.
Ik merk dat mensen buiten de wereld van de seksuologie (vrienden, familie, journalisten) inmiddels vaak al een positievere houding aannemen t.o.v. aseksualiteit.

Een ander punt om misschien nog te noemen is de vraag - waarin aseksuelen onderling van mening verschillen- of, wanneer er een verkeerd beeld geschetst wordt van aseksualiteit in de media, aseksuelen dan blij moeten zijn, omdat het toch weer een stukje visibility oplevert, of dat aseksuelen er maar beter niet blij mee kunnen zijn - beter geen visibility dan foutieve visibility.
Een kort filmpje van Dr. House die die discussie 2 jaar geleden een flinke impuls heeft gegeven:

http://www.youtube.com/watch?v=8itQRuynUzc

Dutchamoeba

#6
Een voorbeeld van een seksuologe die is bijgedraaid: Lori Brotto. Ze heeft het in een artikel zelfs voor ons opgenomen door te zeggen dat ze eerst 'extremely sceptical' was t.o.v. aseksualiteit, maar dat dat nu niet meer zo is. Toch blijf ik erbij dat  veel seksuologen aseksualiteit nog steeds niet accepteren (of het zijn juist die seksuologen die het meest van zich laten horen?).

Ereinion

Dank alvast. Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik word geinterviewd. Ik hoef niet een soort van lezing te houden. Maar ik wil het liefst niet alleen mijn verhaal vertellen,  dus jullie antwoorden zijn erg bruikbaar.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Edewecht

Citaat van: Ereinion op november 17, 2013, 11:12:43 AM
Ik ben gevraagd om over aseksualiteit te spreken (ook naar aanleiding van het artikel dat ik schreef voor het tijdschrift voor Seksuologie). Ik vind het best eng, maar ja, voor de zichtbaarheid doe ik het graag. Het is een uitgelezen kans om hier ons verhaal te vertellen.

:visibility: Alvast gefeliciteerd, Kim! Goed dat je dit gaat doen.

Weet je, er is een verschil tussen een aseksueel die een seksuoloog opzoekt om over haar probleem te praten -  en een aseksueel die voor een groep seksuologen ...over aseksualiteit spreekt! Vergis je niet: dit gaat werken!


;D
Seksuologen die voorgelicht worden...  :schater:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Dutchamoeba

Citaat van: Edewecht op november 18, 2013, 08:40:02 PM
Citaat van: Ereinion op november 17, 2013, 11:12:43 AM
Ik ben gevraagd om over aseksualiteit te spreken (ook naar aanleiding van het artikel dat ik schreef voor het tijdschrift voor Seksuologie). Ik vind het best eng, maar ja, voor de zichtbaarheid doe ik het graag. Het is een uitgelezen kans om hier ons verhaal te vertellen.

:visibility: Alvast gefeliciteerd, Kim! Goed dat je dit gaat doen.

Weet je, er is een verschil tussen een aseksueel die een seksuoloog opzoekt om over haar probleem te praten -  en een aseksueel die voor een groep seksuologen ...over aseksualiteit spreekt! Vergis je niet: dit gaat werken!


;D
Seksuologen die voorgelicht worden...  :schater:

Eens!/Eens!/Eens!

Ereinion

Gelukkig heb ik de gespreksonderwerpen van te voren doorgekregen, dus kan ik me alvast voorbereiden. De lange antwoorden van Fricai en Dutchamoeba hebben me goed geholpen.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sismo

Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Ereinion

Dank je, ook al was het vanochtend. Toch lief dat je er aan dacht.

Volgens mij was het een groot succes. Eerst werd de documentaire (A)sexual vertoond en daarna werden Ellen van Houdenhove en ik geïnterviewd. Er was ook meteen de mogelijkheid voor het publiek om vragen te stellen. Er waren 165 mensen op afgekomen, waarvan het merendeel seksuoloog.
Ik kon wel merken dat er goed gereageerd werd en er werden ook interessante vragen gesteld. Eigenlijk vloog de tijd om, er waren nog veel meer vragen die niet meer gesteld konden worden.

Tijdens de pauze nog met wat mensen gepraat. Iedereen die ik heb gesproken was heel positief. Ellen en ik hebben echt wel heel wat ogen geopend.

Ik ben echt met een heel positief gevoel weer naar huis gegaan. Dit onderdeel van het symposium brengt echt wel heel wat teweeg. De openheid waarmee erover werd gesproken was heel erg fijn. Ik denk dat we de komende tijd veel kijkers op het forum krijgen.


Ik heb ook een berichtje op facebook gepost over mijn ochtend en de reacties daar waren heel erg positief.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Fricai

Klinkt heel goed inderdaad. :) En dat met een bende seksuologen erbij, great. =] :cheerleader:

Uffie

Hoi Ereinion, fijn dat het zo'n succes was!  :cheerleader:  :visibility:
Is there any escape - A guy called Gerald