Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Symposium Transgender Groep Nijmegen met aandacht voor aseksualiteit

Gestart door Ereinion, augustus 20, 2014, 08:50:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ereinion

Hallo allemaal!

Zaterdag 18 oktober houdt de Transgender Groep Nijmegen een symposium met daarin ook aandacht voor aseksualiteit. Ze hebben mij gevraagd om daar over mee te denken, maar ik kan dat niet alleen, vooral ook omdat ik zo ongelooflijk druk ben de laatste tijd. Dus zijn er mensen die mee willen helpen en denken?

Dit zijn hun ideeën, maar ze staan dus open voor input vanuit ons:
We zouden nog steeds ook graag aandacht besteden aan aseksualiteit en de grijze gebieden tussen seksualiteit en aseksualiteit. Het liefst zouden we een korte presentatie of film plannen (bijvoorbeeld o'n 20 minuten, de film (a)sexual lijkt ons te lang) waarin niet alleen aseksualiteit maar ook het spectrum tussen seksueel en aseksueel voorkomt, gevolgd door een gesprek met een gespreksleider over wat het betekend om aseksueel te zijn of minder interesse in seks te hebben in een nogal met seks geobsedeerde wereld. Ook lijkt het ons interessant te bespreken of aseksualiteit een prioriteit zou moeten zijn van LHBT (lesbisch, homo, bi en trans) organisaties, zoals internationaal steeds meer de tendens is.
Maar we staan ook open voor andere ideeën.

Meer info over het symposium op: http://www.transgendernijmegen.nl/zaterdag-18-oktober-buiten-de-binary-queer-bi-trans-dag/

Alvast bedankt!
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Edewecht

(*Edewecht heeft op de 'reageer'knop gedrukt, en zit vervolgens lange tijd naar het scherm te staren... )   ???

...Maar ik heb wel belangstelling! Zowel voor het symposium zelf als om eventueel mee te doen aan voorbereidingen - hoewel ik helemaal niet van 'organiseren' hou...

Verder weet ik het niet. Hun tekst spreekt me gewoon aan.
In ieder geval: 18 oktober ga ik vrijhouden. En ik blijf dit onderwerp volgen!

Toevoeging - Ook wat ik op hun site (zie link bij Ereinion) lees, spreekt me aan. Ik hou erg van afschaffen van hokjes, daar doe ik graag aan mee.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Rense

Hoi hoi! Ik wou even mezelf voorstellen in plaats van stiekem meelezen. Ik ben Rense, vrijwilliger bij de Transgendergroep Nijmegen. Kim heeft me erop gewezen dat dit topic was gemaakt en dat ik wel mee mocht lezen/praten zodat mensen met interesse me ook direct vragen/opmerkingen/ideeen konden sturen. Ik ben ook behoorlijk druk met van alles dus niet dagelijks online maar ik doe m'n best.

Even een klein stukje achtergrond: het grootste deel van ons eigen publiek is transgender. Dat er in die gemeenschap best veel mensen zijn die aseksueel zijn wisten we al maar recent waren daar voor het eerst ook cijfers over. Uit onderzoek van Rutgers WPF (http://www.rutgerswpf.nl/press-release/onderzoek-wereld-van-verschil) in 2013 bleek dat tussen de 1,5 en 6% van transgenders (deze resultaten waren uitgesplitst naar genderidentiteit en een percentage voor alle transgenders werd niet gegeven) zich niet seksueel aangetrokken voelde tot mannen, vrouwen of anderen. Hoeveel zichzelf aseksueel noemden werd niet gevraagd.
1,5 tot 6% is al veel maar nog opvallender was dat 20% van de transgenders op de vraag hoe belangrijk seks voor hen het antwoord "(heel) onbelangrijk" selecteerde. Een 5de dus! Zodoende denken wij onze eigen doelgroep (en misschien de rest van de wereld ook wel) veel baat zou hebben bij meer gesprekken niet alleen over aseksualiteit maar ook vooral over dat hele gebied tussen 'ik wil nooit seks' en 'ik vind seks niet zo belangrijk'. Seks niet belangrijk vinden is immers doodnormaal maar dat kunnen we in een maatschappij vol media en gepraat over seks wel eens vergeten.

Op de Queer-Bi-Trans dag hopen we, zoals de naam al doet vermoeden, ook heel veel niet-transgenders te verwelkomen. En mensen die niet queer, bi, of trans zijn zijn ook al welkom. Dus iedereen op AVEN, hoe je je ook identificeert: als de dag je interesseert ben je van harte welkom!

AceVentura

Hoi Rense,

Ik vind het super dat jullie aandacht willen besteden aan aseksualiteit, Nijmegen is voor mij wat ver dus op de dag aanwezig zijn zit er denk ik niet in. In ieder geval heel veel succes met de organisatie van het evenement.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Dutchamoeba

Ik woon inmiddels niet meer in Nederland, dus ik kan er niet bij zijn, maar anders had ik graag meegewerkt.

Citaat van: Ereinion op augustus 20, 2014, 08:50:01 AM
Ook lijkt het ons interessant te bespreken of aseksualiteit een prioriteit zou moeten zijn van LHBT (lesbisch, homo, bi en trans) organisaties, zoals internationaal steeds meer de tendens is.
Ik ben in overleg met het COC. Over een aantal weken weet ik meer. Ik hou jullie op de hoogte!

Ereinion

Fijn dat je mee wilt denken, Edewecht! We houden contact.

Verder nog iemand?
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Rense


Dutchamoeba

Ik ben bereid mee te werken met ideeën, maar zoals ik al eerder schreef, kan ik er niet persoonlijk bij zijn. Heb je interesse in mijn medewerking, stuur me dan maar een PM.

Groetjes,
Dutchamoeba.

Edewecht

Krijg er steeds meer zin in. Heb kontakt gehad met Rense, en zal er waarschijnlijk wat gaan vertellen en (soort van) gesprek (soort van) leiden over overeenkomsten van aseksuelen en trans/bi/queer, vooral waar het gaat om hokjes en etiketjes. Nu nog wat vaag allemaal, maar het zal waarschijnlijk meer ontmoeting en uitwisseling zijn dan het 'overdragen van informatie'.

(* Edewecht maakt reklame)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)


Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Dutchamoeba



Bidanya

Bidanya, V 1962

Imogen

Ik heb me inmiddels ook bij Rense gemeld voor het symposium in oktober. Woon zelf in Nijmegen dus lekker dichtbij. In overleg met Edewecht gaan we kijken of we samen iets kunnen doen, een lezing houden over asexualiteit. Van zowel de mannelijke als vrouwelijke point of view.

Ben benieuwd en wordt vervolgd!  ;)
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"