Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Symposium Transgender Groep Nijmegen met aandacht voor aseksualiteit

Gestart door Ereinion, augustus 20, 2014, 08:50:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AniMeshorer

Ik heb behoorlijk wat gedichten over erotofobie en het niet hebben van seks wegens de angsten rond seksuele intimiteit. Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als aseksueel in de zuivere zin van het woord, het gaat eerder om de conflictsituatie dat je wél fysiek aangetrokken bent (tot vrouwen in mijn geval) maar je angsten de bovenhand nemen en beletten aan die aantrekking toe te geven.

Daarnaast is gender wel een stokpaardje van me in de zin dat ik erg tegen rollenpatronen ben en tegen regeltjes wat mannen of vrouwen wel of niet mogen doen. Het verwarrende is echter dat transgender in media al eens geïnterpreteerd wordt als mensen die van geslacht veranderd zijn, terwijl op andere bronnen dit weer ontkend wordt ; dus ik moet eerlijk toegeven dat ik soms verward ben rond die terminologie.

Ik heb geen probleem met openlijk praten over mijn situatie, moesten er Belgen heen gaan met wie ik kan carpoolen wil ik het gerust overwegen. Zonder carpool zou het moeilijker worden gezien de lange en vooral dure treinreis (zeker omdat ik in oktober en november al 2x per spoor naar Nederland moet en kosten zo stilaan dreigen op te lopen...)
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

Rense

#17
Wordt leuk!

Inmiddels is het programma bekend:

HET PROGRAMMA:

11:00 Inloop
11:30 Opening door Quirijn Lokker, voorzitter COC Nijmegen
11:45-13:00   Eerste ronde
- Lezing 1: informatie volgt zsm
- Workshop 2: What's in a name?
13:30-14:45   Tweede ronde
- Workshop 3: Oeps, mijn gender ligt nog thuis!
- Workshop 4: Mag het iets méér zijn? Non-monogamie voor beginners
15:00 – 16:15   Derde Ronde
- Gesprek 5:  Geen seks: "Ik ben niet de enige"
- Lezing 6: Dimensies binnen het transgender spectrum en andere brandende transgender kwesties
16:45 – 18:00   Vierde Ronde
- Workshop 7: "Wat is genderqueer hier (en daar)?"
- Lezing 8: Een klap met de zweep of een tik van de molen?
18:00 – 20:00   Eten (inschrijven verplicht) en pauze
20:00 – 20:45   Film 9: The Wardrobe of Gender
21:00 – 22:15   Panel 10: Vrije seks
22:00 – laat      Afterparty in De Onderbroek
Mogelijk komt er nog een ronde activiteiten voor omdat we nog steeds nieuwe workshops aangeboden krijgen.

Activiteitbeschrijving: Geen seks: "Ik ben niet de enige".
Er wordt door de wereld verwacht dat je een vrouw of een man bent en dit bij je geboorte vaststaat. Er wordt ook van je verwacht dat je interesse hebt in seks. Transgenders en aseksuelen hebben beiden ooit ontdekt dat ze anders waren dan die verwachtingen. En veel aseksuelen en transgenders hebben daarbij lang gedacht dat ze 'de enige' waren. Wat betekent het om transgender en/of aseksueel te zijn in een met seks en gender geobsedeerde wereld?
In dit gesprek, een bundeling van verhalen en een uitwisseling van ervaringen en ideeën, kijken we naar aseksualiteit in een brede zin met speciale aandacht voor gender. Aseksuelen vormen één van de kleuren in de bonte vlag van de seksuele diversiteit. Zou aseksualiteit een prioriteit moeten zijn van LHBT-organisaties? Hoe is het voor een transgender om aseksueel te zijn of erg weinig interesse te hebben in seks? Hoe gaan aseksuelen om met de vrouwtje/mannetje-hokjes? Zijn er overeenkomsten en verbindingen tussen beide?
Martin Rhebergen is zijn leven lang al aseksueel, maar sinds drie jaar bewust. Hij is actief op het forum van AVEN, de community van aseksuelen. "Ik wil laten zien dat aseksualiteit bestaat. Alleen maar laten zien: jij bent niet de enige. Dat is wat me beweegt."

Het hele programma is te zien op: http://www.transgendernijmegen.nl/zaterdag-18-oktober-buiten-de-binary-queer-bi-trans-dag/

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Rense

Citaat van: Edewecht op september 26, 2014, 07:20:44 PM
CiteerAfterparty in De Onderbroek

:schater:

Verhip. Ik lees nu pas hoe raar dat klinkt.  :rollol:
Zo heet de kroeg echt....

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)


Rense

Het programma is nog ietsje uitgebreid. Ik heb het berichtje hierboven aangepast.

Imogen

@Rense: Ik ga dus samen met Edewecht en misschien Peter1963 de lezing doen. Omdat Edewecht niet in de buurt woont, is het dan misschien mogelijk dat we wat eerder die dag komen en (binnen het COC) een kleine ruimte kunnen gebruiken om nog even te overleggen?
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Rense

Wordt het nu een lezing? Stuur me even een mailtje wat jullie in gedachten hebben, dan praten we er over.

Edewecht

@Imogen en @Rense,
laten we dit verder per email doen. Dat gaat direkter, en het is verder niet relevant voor het forum.
Ik stuur jullie beiden een email.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Imogen

Wie van de forum-leden hebben interesse om als bezoeker naar het symposium te komen?
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Rense

Morgen is het zo ver! Het programma is nog wat uitgebreid, even de link:
http://www.transgendernijmegen.nl/zaterdag-18-oktober-buiten-de-binary-queer-bi-trans-dag/

Het ziet er naar uit dat er 4 leuke AVEN-ers hun verhaal komen delen.  :cheerleader:

Imogen

Hoi Rense,

Op jullie site bij het gesprek staat nu nog dat alleen Martin komt spreken, dat maak ik tenminste op uit zijn gequote stukje tekst.. Misschien even de volgende tekst wat aanpassen. Anders lijkt het of alleen Martin komt spreken:

"In dit gesprek, een bundeling van verhalen en uitwisselingen van ervaringen en ideeën van 1 asexuele man, 1 asexuele vrouw en 1 asexuele transgender vrouw, kijken we naar aseksualiteit in een brede zin met speciale aandacht voor gender. Asexualiteit heeft een heel grijs gebied, niet iedere asexueel heeft helemaal nooit interesse in sex.
Aseksuelen vormen één van de kleuren in de bonte vlag van de seksuele diversiteit. Zou aseksualiteit een prioriteit moeten zijn van LHBT-organisaties?
Hoe is het voor een transgender om aseksueel te zijn of erg weinig interesse te hebben in seks? Hoe gaan aseksuelen om met de vrouwtje/mannetje-hokjes? Zijn er overeenkomsten en verbindingen tussen beide?"

Dan is het voor degene die komen ook wat duidelijker. Helaas heeft de tweede asexuele vrouw geen tijd om te komen, jammer maar met ons drieën lukt het ook. Ook nemen we wat folders en beeldmateriaal mee.

Tot morgen!
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Rense

Hoi Imogen, klopt, de website loopt achter. We plaatsen teksten altijd met toestemming van de sprekers (zodat mensen alleen beschreven worden zoals  ze zelf willen) en passen die ook pas aan met toestemming van alle sprekers, en met de hectiek te laatste dagen om het symposium af te krijgen is dat er een beetje bij in geschoten...