Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Symposium Transgender Groep Nijmegen met aandacht voor aseksualiteit

Gestart door Ereinion, augustus 20, 2014, 08:50:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dutchamoeba


Edewecht

't Is nu zondagavond, ben net vanmiddag terug uit Nijmegen, moe maar voldaan. Of eigenlijk: voldaan maar moe!
Het was een volle dag met veel indrukken, die ik nu niet allemaal ga verwoorden, maar het heeft me wel verrijkt.
Ik vond het geweldig om temidden van zoveel trans* , queers en bi's zo'n dag door te brengen. Heb zelf ook weer veel geleerd over hokjes, hun voordelen en nadelen, hoe mensen zich identificeren, zich willen  identificeren, en dat dat ook van dag tot dag kan verschillen. Hoezo hokjes?

Ook 'onze' workshop was geslaagd. Een rustige gespreksronde, temidden van nogal aktieve, interaktieve en/of hilarische andere workshops. We (= Imogen, Peter1963 en ik) hebben iets over onszelf verteld, vragen beantwoord en naar aanleiding van die vragen nog weer wat verder verteld. Lekker rustig, lekker saai  ;D maar men was zeer belangstellend.

Tot slot hebben we nog de 'asexual bingo' op tafel gelegd, zodat het tòch nog hilarisch werd  :schater: :D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Uffie

Is there any escape - A guy called Gerald

Dutchamoeba


Rense

Ik vond jullie bijdrage zeker super goed!.
Over hoe leuk de rest van het symposium was zal ik niks zeggen want als organisatie-lid ben ik geen neutrale bron. ;)

En je hebt de forumlezertjes nog niet verteld dat jullie lekkere taart meebrachten!  :cake: :cake: :cake: Was jullie rustige bijdrage stiekem toch nog de lekkerste.

Imogen

Voor mij was het symposium ook zeer geslaagd. Toen ik, met rode koffer en al (ging na het symposium nog logeren) binnenkwam en door enkele bezoekers/organisatoren begroet werd had ik kennelijk zelf ook een mini/bezoeker bij me......een groene rups  :D
Het kleine diertje zat op mijn mouw en viel er af toen ik iets op mijn arm voelde kriebelen. Zelf heb ik namelijk veel met natuur en zie vaak signalen uit de natuur die me ergens bewust van maken. Klinkt zweverig maar dat is het niet hoor!
Zo voelde ik me tijdens het symposium ook wel een rups. Ik heb me ´volgegeten´ aan (nieuwe) informatie, nieuwe dingen gehoord en ook dingen mogen delen met anderen. Na het symposium (zaterdagavond en zondag) heb ik lekker in mijn ´coconnetje´gezeten en deze informatie en indrukken laten bezinken, zodat ik mezelf verder kan ontwikkelen en groeien als ik er als een ´vlinder´weer uit kom.

Tot zover de beeldspraak  ;D

Samen met Peter1963 en Edewecht hadden we een workshop "What´s in a name"; over sexuele diversiteit gedaan en hadden Edewecht en ik de workshop "Non-monoganie; ja-nee stellingen via over en weer de ruimte oversteken gedaan. Beide wel heel interessant. Bij de eerste workshop, waarbij de workshopleider qua stem en gedrag veel weg had van Arjan Ederveen haha, heb ik o.a. geleerd dat er toch wel veel overeenkomsten zijn tussen de sexuele diversiteiten. Bijv. dat het geen vaste hokjes zijn waar men zich in bevind. Dat het vloeiend in elkaar overloopt. En ben je transgender, een man en in transitie naar een vrouw, val je op vrouwen in je mannenlijf; ben je in de ogen van de maatschappij hetero. Heb je na je transitie een vrouwelijk uiterlijk en val je nog steeds op vrouwen; ben je ´in een keer´lesbisch (volgens dezelfde maatschappij). Terwijl van binnen je nog steeds dezelfde persoon bent, alleen in een verkeerd lichaam.
Bij de eerste workshop kreeg iedere deelnemer een A4tje met vragen over sexuele diversiteit. Daar kreeg je een kwartier voor om in te vullen, geloof ik. Daarna opsplitsen in kleine groepjes, mensen met dezelfde (vergelijkbare) sexuele oriëntatie bij elkaar. Daarna de beantwoordde vragen besproken.

Bij de 2de workshop ging het voornamelijk om polyamorie en non-monogamie. Na een korte introductie van de workshopleidster gingen de stoelen aan de kant en werden er na instructies groepjes van 3-4 personen gemaakt. Liefst met mensen die je nog niet kende.
Je kreeg per persoon 5 minuten om je voor te stellen en te vertellen bij welk ´hokje´qua sexuele orientatie je hoort en/of in wat voor soort relatie je zit. 1 jongen bleek in een polyamoreuze relatie te zitten met 2 vrouwen; en het van elkaar wisten. Ik had er jaren geleden wel van gelezen en er zelf tijdelijk in gezeten, maar nog nooit iemand anders ontmoet die zoiets deed. Wel interessant om te horen. Dat was voor mij ook de boventoon die de gehele middag bij het symposium gezet was; de maatschappij verschuift. Hokjes vervagen, lopen in elkaar over, verdwijnen of er komen hokjes bij. Dat zei ook de voorzitter van het COC tijdens zijn speech. 1 op 1 relaties is allang niet meer de norm. Je kan met meerdere mensen een (intieme) vriendschap/relatie hebben. Zolang je maar met elkaar communiceert.

Het gesprek van Edewecht, Peter1963 en mij vond ik erg spannend. We wisten niet wat we konden verwachten. De kleine zaal (ongeveer 15 stoelen) kon vol zitten of er konden ´maar´ 3 deelnemers op af komen. Gelukkig hadden we redelijk volle bak. Alle stoelen waren bezet. Ik had een dag van te voren aan Edewecht gevraagd om mijn (aangepaste) tekst van het "verhalen van leden" deel van dit forum uit te printen, zodat ik kon afkijken op de tekst als ik het niet meer zou weten. Ik denk door de zenuwen had ik het meeste van de tekst opgelezen haha
De aanwezigen waren zeer belangstellend, hadden zelf goede vragen en ik heb zelfs weer een puzzelstukje dat bij mijn identiteit ontbrak op zijn plek mogen leggen.....
1 van de aanwezige vroeg namelijk of ik soms A-Gender was. Ik had het er namelijk over dat ik me een beetje een FBTO-pakket voelde; wat ik niet gebruik (baarmoeder, eileiders enz.) zou ik, als het medisch gezien bij mij persoonlijk zou kunnen/mogen, dit wel willen doneren aan een vrouw die door kanker of andere ziekte een baarmoeder/eileiders nodig had om kinderen te krijgen. Of te wel, wat ik niet nodig heb/gebruik mag iemand anders hebben die het wel kan gebruiken. => sorry voor het lange verhaal!<=
Ik wist niet echt wat ik moest antwoorden, had er tot het symposium en ik deze vraag kreeg nog nooit over nagedacht.

Voor mijn gevoel is mijn gender neutraal. Ik voel me niet specifiek vrouwelijk en ook niet mannelijk. Ik denk dat ik ergens in het midden zit (neutraal dus) en het per dag/periode verscheelt of ik me iets vrouwelijker of iets mannelijker voel. Maar ik blijf dicht bij het midden. Ik wil ook dat anderen mij zien als mens en me zo behandelen en niet als zijnde vrouw. Ik doe sommige dingen wel (voor anderen koken, afwassen, koffie/thee enz. zetten, taarten bakken) omdat het bij mij past als mijn karakter. Niet omdat ik een vrouw ben en dit dan van mij wordt verwacht. Ook doe ik sommige dingen niet (relatie (met een man), kinderen, aandacht besteden aan mijn uiterlijk op regelmatige basis, expres niet tot nauwelijks scheren ) omdat ik zo ben, niet omdat ik me niet-vrouw voel.
Dus ik heb er na het symposium een ´hokje´ bij gekregen: A-Gender  :cheerleader:

Misschien denk je nu wel, "in het topic Ontwerp je bruiloft sta je toch op de foto in een jurk?". Daar heb je helemaal gelijk in! Maar dat is voor mij verkleden. Vroeger zat ik al uren in de verkleedkist op zolder te neuzen tussen allerlei soorten kleding, nu is het voor mij alsnog verkleden als ik een jurk/jurkje/rokje aan doe. Maar ook als ik een broek aan doe met gilletje en mini-stropdas. Ik trek aan waar ik me prettig in voel op dat moment. Nu ik weet dat hoe ik me voel een naam heeft, ga ik niet in een keer unisex kleding of gender-neurtale kleding dragen, als dat er al is.
Ik ben nog steeds ik.

Hierbij wil ik Rense nogmaals bedanken voor een geweldige dag! Ik heb er van genoten, van geleerd, mijn angsten overwonnen (spreken in het openbaar over mijn geaardheid en uit de kast komen bij mijn kosmische tweeling die ik al een tijdje niet had gesproken). Al met al heel veel positieve reacties gehad van de andere aanwezigen. Maar dan ben je denk ik bij het COC en de Transgenderwerkgroep wel aan het juiste adres. Binnenkort ga ik het voorlichtingsteam van het COC mailen om te kijken of ik als asexueel qua educatie iets kan betekenen. Heb gemerkt dat er behoefte is aan voorlichting, niet alleen op scholen. Toen de vraag werd gesteld door Edewecht of er iemand binnen de groep niet wist was asexualiteit was, stak gelukkig niemand zijn/haar vinger op.  ;)
Ben blij dat de taart zo goed was bevallen! Die was ik vergeten tijdens ons gesprek om 15:00. Want zeg nou zelf, taart is toch lekkerder dan sex?!  :klap:
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Rense

Wat leuk om te lezen dat het symposium zo goed bevallen is en dat je er nog wat voor jezelf aan hebt gehad :)

Citaat van: Imogen op oktober 20, 2014, 04:19:23 PM
Hierbij wil ik Rense nogmaals bedanken voor een geweldige dag!\

Aw, bedankt  :D

Citaat van: Imogen op oktober 20, 2014, 04:19:23 PMWant zeg nou zelf, taart is toch lekkerder dan sex?!  :klap:

Dat hangt wat mij betreft af van de kwaliteit van de seks en de kwaliteit van de taart.
Dit was een goede taart.

Edewecht

CiteerDat hangt wat mij betreft af van de kwaliteit van de seks en de kwaliteit van de taart.

:schater:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Edewecht

Wat een mooie bijdrage van je, Imogen. Ik zie nu pas hoeveel deze dag voor je heeft betekend. Fijn dat die dag jou dingen duidelijk heeft gemaakt, en dat je dit zo helder en open kunt vertellen.

Zelf heb ik soms met blije verwondering om me heen gekeken. Wat een mooie mensen! Veel open, vrolijke gezichten, met een enorm zelfbewustzijn. Alleen al daarvan heb ik genoten.

Een van de suksesnummers vond ik, dat er ook twee heteromannen waren. Dat is niet vanzelfsprekend. Heteromannen hoeven niets uit te zoeken, aan hun worden geen vragen gesteld door de omgeving, hun maatschappelijke en liefdesweg is geplaveid, (zeiden ze ook zelf). Daarom vind ik het bijzonder dat deze mannen zo wakker waren om zich te interesseren voor zo'n dag als deze. Yess!

Verder heb ik ideeën opgedaan om héél anders naar het verschijnsel 'hokjes' uberhaupt te kijken. Het moet nog even broeden in m'n hoofd... I have a dream...  :ange:

Citaat van: Rense op oktober 20, 2014, 01:50:33 PM
(...)
Over hoe leuk de rest van het symposium was zal ik niks zeggen want als organisatie-lid ben ik geen neutrale bron. ;)
(...)

Niet zo bescheiden, Rense  ;)  De dag liep gesmeerd! Met zoveel mensen in zo'n klein gebouw, en één wc voorhanden, en zo'n strak tijdsschema, en zoveel afwisselende workshops op allerlei gebied... petje af!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Dutchamoeba

Citaat van: Edewecht op oktober 20, 2014, 06:33:47 PM
CiteerDat hangt wat mij betreft af van de kwaliteit van de seks en de kwaliteit van de taart.

:schater:

Zo zie je maar: alles is relatief...

Imogen, Peter1963, Edewecht en Rense: Chapeau! Er is helaas geen smiley die een hoed afneemt, maar dit YMCA figuurtje komt nog het dichtst in de buurt:  :flic:


AceVentura

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Imogen

Voor de editie van het symposium van volgende week zaterdag 10 oktober zijn we nog op zoek naar iemand die zich als Genderfluid identificeert. Petra1963 en ik gaan namelijk weer een kringgesprek doen en dit keer gaat het over Aseksualiteit en Gender Identiteit.
Om er zeker van te zijn dat we met 3 sprekers zijn, zoeken we nog iemand die het leuk vind en durft om over zijn/haar gender identiteit, genderfluid te praten voor een groep.

Mocht je van buiten Nijmegen komen, dan is reiskostenvergoeding mogelijk. Het is een beetje kort dag, maar we krijgen geen contact met iemand van hier die had aangegeven mee te willen doen.
Iemand interesse?????
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Edewecht

... tussendoor maak ik van deze zendtijd hier even gebruik om te melden dat ik er niet bij kan zijn, zaterdag. Jammer, want ik vond het zo'n mooie dag, vorig jaar. Maar ik wens jullie minstens weer zo'n goeie dag, of nog beter!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Rense

Leuk te zien dat dit topic weer omhoog gehaald is. Het is volgende week zo ver voor Buiten de Binary 2!  :afro:

HET PROGRAMMA:
11.00 Inloop
11.30 Opening
12.00-13.15 Eerste Ronde
- 1. Workshop: Overleven in de transgenderzorg
- 2. Presentatie: Kink voor iedereen
- 3. Workshop: Sex en relaties met een ander lichaam
13.30-14.45 Tweede Ronde
- 4. Workshop: Tantra
- 5. Workshop: Thuis in je lijf als transgender
- 6. Workshop: Poëzie
15.00-16.15 Derde Ronde
- 7. Workshop: First Steps to Queer Tango Heaven
- 8. Kunstproject
- 9. Workshop: Aseksualiteit en Gender
16.30 – 17.45 Vierde Ronde
- 10. Workshop: Polyamory en familie
- 11. Film: Kate Bornstein is a Queer and Pleasant Danger
18.00 – 19.15 Potluck eten
19.30 – 20.45 Vijfde Ronde
- 12. Documentaire: DOEN // LATEN
- 13. Bondage voor Beginners (deze workshop duurt 2 rondes!)
21.00-22.15 Zesde Ronde
- Vervolg Bondage voor Beginners
- Herhaling Queer Tango Workshop
- 14. Ervaringsverhalen: Transgender zijn zonder het genderteam.
22.30 Gezamelijke afsluiting en feest!

Zaterdag 10 oktober, Roze Huis, St. Antoniusplaats 1 & Marcus Antonius, St. Antoniusplaats 15, deelname gratis
Het hele programma met beschijvingen en trailers: http://www.transgendernijmegen.nl/buiten-de-binary/
Op de hoogte blijven via facebook: https://www.facebook.com/events/477353112424879/