Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Symposium Transgender Groep Nijmegen met aandacht voor aseksualiteit

Gestart door Ereinion, augustus 20, 2014, 08:50:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Imogen

Geweldig! Het kleine kantoor puilde bijna uit haha 19 mensen waren gekomen, sommige herkende ik nog van het kringgesprek van vorig jaar.
Ben nu nog een beetje brak van de afterparty, was afgelopen nacht pas om half 5 thuis  :bloos:

Dus verslag komt nog, als ik nu te hard denk knalt m´n hoofd uit elkaar..... ;)
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Rense

Ik kan getuigen dat Dutch Ace the life of the party is op de dansvloer!

Imogen

Tja, nu het symposium een week geleden is en ik straks al weer op weg ga naar Utrecht voor de "Niet alleen anders dag", een workshopdag voor mensen die LHBT(A) activiteiten organiseren......kan ik het verslag van het symposium niet langer uitstellen.
http://www.nietalleenanders.nl/event/niet-alleen-anders-dag/#.ViHq1ms__vM

Dus hier gaat ie:
De inloop van het symposium in café Marcus Antonius (een nieuw Gay café tegenover het Roze Huis), waar het evenement begon. Ik was er nog nooit binnen geweest en het zag er mooi gestyled uit. Het is een smal maar lang café met aan het einde een redelijk grote dansvloer.
De opening was om 11:30 geplant met een speech van een hele mooie dame en het doorknippen van een lint. Daarna kon je deelnemen aan drie workshops: "Tantra" in de zaal van het café, "Kink voor iedereen" in de grote zaal van het Roze Huis en "Seks en relaties met een lastig lichaam" in de kleine vergaderruimte. Ik deed met het kringgesprek mee van de laatste workshop. Deze werd mede gegeven door Petra1963, die hier ook actief is.
Het kringgesprek was wel interessant, er bleek wat verwarring te zijn ontstaan vanwege de titel van het kringgesprek.....Enkele mensen die transgender zijn dachten dat het lastige lichaam in zijn algemeen bedoelt werd, en niet zoals in de beschrijving stond als je een handicap hebt.
Maar de gespreksleidster kon het goed loslaten en liet gebeuren wat mensen zelf aan ervaring kwijt wilde.

Daarna was er met een kwartiertje tussenpauze weer een workshopronde: "Queer Tango", "Presentatie: Life is beautiful, dress accordingly!" en "Aseksualiteit en Gender Identiteit", de workshop die Petra1963 en ik verzorgde.
Net als vorig jaar hadden we geen idee hoeveel mensen er op af zouden komen en wie. Maar langzaamaan druppelde er steeds mee mensen, vooral jongeren, binnen en om 15:00 zat het kleine zaaltje aardig vol. Als er nog 2 mensen bij zouden willen hadden we die helaas weg moeten sturen, 2 mensen hadden de hele anderhalf uur moeten staan omdat er geen stoelen meer beschikbaar waren. Uiteindelijk zaten we met 19 personen in het zaaltje.
Ik had twee dagen ervoor op lege witte ansichtkaarten beschrijvingen en quotes geschreven met steeds een andere kleur stift, van verschillende genderidentiteiten. Die zou ik dan tijdens het kringgesprek uitdelen.

Eerst deden we een voorstelronde en konden de mensen al wat vertellen over hun eigen genderidentiteit. Er waren toch nog zo´n 3 mensen aanwezig die zich net als ik als Agender identificeren, dat had ik niet verwacht.
Daarna vertelde ik wat over aseksualiteit, wat het is en hoe aseksuelen in de maatschappij staan en hoe er op hen gereageerd wordt, zowel positief als negatief.
Na de voorstelronde deelde ik de kaarten uit met de witte kant naar boven en legde uit wat de bedoeling was: 1 persoon (ik in dit geval) lees de tekst op de kaart voor die voor me ligt. Het kan een omschrijving zijn of een quote.
Als iemand anders van de groep dan dacht dat zijn/haar/them kaart met een omschrijving of quote past bij de tekst die ik had voorgelezen, las hij/zij/they die voor. Klopte de tekst op zijn/haar/them kaart met die van mij, dan won hij/zij/they een cupcake.
Had hij/zij/they het fout dan was de volgende aan de beurt die dacht dat zijn/haar/them kaart bij de mijne hoorde. Enz. Zo leerden we de verschillende genderidentiteiten en was er ook iets lekkers als beloning  ;D
Sommige kaarten waren iets lastiger om bij elkaar te zoeken dan anderen.

Daarna vertelde ik was over mijn eigen genderidentiteit, Agender, hoe ik ontdekte dat mijn gevoel geen gender te hebben een naam had (dat was vorig jaar tijdens het symposium) en hoe dit mijn dagelijks leven beïnvloed, mijn kijk op de maatschappij.
Ook Petra vertelde daar wat over. Daarna waren anderen aan de beurt om wat te vertellen over hun genderidentiteit. Als afsluiting was er nog een vragenronde, maar er was al zoveel besproken dat er eigenlijk geen vragen meer waren.

Al met al was het een heel interessant kringgesprek en heb ik veel geleerd. En hebben de anderen er ook veel van opgestoken.

Na ons kringgesprek ging ik enkele uurtjes naar huis, mijn moeder zou nog langskomen. Ze wist wel dat ik bij een symposium was, maar ik had haar niet verteld waarover het ging. Soms in de "don´t ask, don´t tell" regel in onze familie wel fijn. Geen ellenlange discussies.
Om 20:30 was ik weer bij het Roze Huis voor de workshop/lezing "Transgender leven zonder genderteam". Ook heel interessant. Als Agender wil ik eigenlijk ook zo veel mogelijk een genderloos uiterlijk en sommige andere (Amerikaanse) Agenders besluiten dan om hormonen te gaan gebruiken en hun borsten operatief te laten verwijderen. Over het laatste heb ik heel lang getwijfeld en dat doe ik nog steeds......

Na die laatste workshop/lezing was het symposium afgelopen en gingen we met een aantal naar het café tegenover en gingen op lekkere muziek de voetjes van de vloer, tot 4 uur ´s morgens!
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Miles

Ik was er die dag niet bij (lang leve 30 kilo schoolwerk!); het jaar daarvoor wel (al heb ik toen ook niet de workshop over aseksualiteit gevolgd to be honest ;) )

Maar klinkt goed! Baal achteraf nog steviger dat ik er niet was.

Anyways; ik weet niet of Agender voor mij de juiste term is, maar ik voel me ook meer neutraal/wisselend.  Zelf noem ik mij op (mijn inmiddels gedeactiveerde) OkCupid "A gendernonconforming other"  wat ik wel de beste beschrijving tot nu toe vind ;)

Ik ken meerdere mensen die zich Agender voelen en nog twijfelen over operaties. Bij sommige was niet eens bekend dat in dat geval een genderteam ook iets voor je kan betekenen.  Zelf kwam ik daar omdat ik me geen vrouw voelde (wat let's face it, best een issue is als je in een vrouwenlijf bent geboren ;)  ) , ik kreeg de diagnose, werd goedgekeurd voor het traject. Zit nu aan de testosteron en heb mn mastectomie gehad. Heb daarna een jaar geen zin gehad aan gesleutel aan mijn lijf en ga na mijn examen op voor de baarmoeder-verwijdering.  Eierstokken laat ik zitten.
Dan kan ik ook weer stoppen met de testo zonder rooie vlag.

Dit jaar ben ik voor het eerst "stealth", dat niemand weet van mijn verleden "als meisje" en nu ik volledig en alleen "als jongen" word gezien is dat ook geen match. Dat het onwennig kan voelen na toch pakweg 23 jaar opvoeding "als meisje", daar was ik op voorbereid. Het gevoel volledig een derde optie te zijn, niet echt.
Ik ga binnenkort op school dus toch uit de kast komen als Geen Meisje Geen Jongen.  Met mn ma ben ik dat gesprek al aangegaan. Ze dacht eerst dat je dan wel "een minderwaardigheidscomplex moest hebben" want "dan ben je niks".
Wetenschappelijk als ik ben ingesteld heb ik het feit erbij gehaald dat mensen fysiek geboren kunnen worden met een dubbel geslacht of geen geslacht. Dus dat dat in feite in je brein ook zou kunnen. Dat gender geen binaire lijn is, maar een spectrum.
Of ze het helemaal begrijpen weet ik niet, maar ze vinden het "thuis" iig geen probleem.  Thuis is hier "in de familie" want ik woon al gauw 7 jaar alleen.