Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Het laatste nieuws

Gestart door Zonnekind, september 22, 2014, 06:56:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zonnekind

http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relaties/article/detail/2058115/2014/09/22/Straf-verhaal-Ik-ben-aseksueel.dhtml?show=art

We hoeven onze tv maar op te zetten of we worden gebombardeerd met gekus, geflirt en seks. Maar wat als je geen of heel weinig seksuele gevoelens hebt? Dit is het verhaal van een aseksuele vrouw.
© thinkstock.

Aseksualiteit, het gebrek aan seksuele aantrekking of interesse in seksuele handelingen. Er wordt geschat dat ongeveer 1 procent van de bevolking met deze gevoelens kampt, of in ieder geval het gebrek eraan. Ook de 23-jarige Maddy, afkomstig uit Sydney, is aseksueel. Een seksuele oriëntatie die volgens haar nauwelijks begrepen wordt.

"Als mensen horen dat ik aseksueel ben, zijn ze eerst verward. Daarna willen ze meestal mijn identiteit afbreken. 'Je moet wel aangetrokken zijn tot iemand, ofwel jongens ofwel meisjes', zeggen ze dan. Maar als je beide geslachten aantrekkelijk kan vinden, kan je toch ook geen enkel geslacht leuk vinden?"

"Ik heb niet echt seksuele gevoelens, en heb me nog nooit aangetrokken gevoeld tot iemand. Er is een groot gebrek aan begrip voor deze identiteit. Ik wist zelfs niet wat aseksualiteit was tot ik 18 werd. Mensen snappen het gewoon niet. 'Iedereen moet seks hebben. Misschien ben je holebi, of het zijn je hormonen, of je groeit er wel uit', hoor ik vaak. Ik vind het irritant dat mensen durven om mijn seksuele oriëntatie in twijfel te trekken. Ik zal toch wel zelf weten wie ik ben?"

Aromantisch
"Ik ben een aromantische aseksueel, wat betekent dat ik ook geen interesse heb in relaties, in tegenstelling tot veel andere mensen die aseksueel zijn. Ik heb het wel eens geprobeerd, en het voelde niet slecht, maar het deed me niets. Ik genoot er niet echt van, het was vreemd en ik begreep niet waarom de andere persoon het fijn vond. Dus nu focus ik me op mijn vrienden, in plaats van een romantische relatie te hebben."

"Maar het is niet gemakkelijk, al dat onbegrip. Vooral mannen begrijpen het niet en trekken mijn seksualiteit in twijfel. Ze denken dat ik ze aan het lijntje hou, noemen me een trut, of preuts. En veel mensen denken ook dat het met religie te maken heeft. Gelukkig is er online een goede gemeenschap waar ik me wél in thuisvoel. Daar word ik wel aanvaard."
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Zonnekind

Je kan op de site onderaan het artikel altijd fouten doorgeven. Ik heb nu gevraagd om de website zelf te vermelden. We zullen zien of ze het aanpassen :)
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Edewecht

Citaat van: Zonnekind op september 22, 2014, 06:59:38 PM
Ik heb nu gevraagd om de website zelf te vermelden. We zullen zien of ze het aanpassen :)

Goeie aktie!  :klap:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AniMeshorer

Helaas is het Laatste Nieuws wel dé riooljournalistiek-krant van België. Checken niet eens hun bronnen na bij elk artikel. Bekend ook om sensatie en om erotisch getinte artikels. Gezien hun doelpubliek juist van zo'n sensatieblaadje houdt, vrees ik dat de reacties van de lezers op dat artikel gaan variëren van uitlachen tot onbegrip. Ik ben heel open over mijn seksfobie en wil gerust in de kranten spreken daarover , maar als er 1 krant is die ik niet betrouwen zou dat ze er een sereen artikel van maken, is het wel Het Laatste Nieuws. Elk land heeft denk ik wel zijn krant die om sensatie berucht is (The Sun in het UK, Bild in Duitsland, ...) ; Het Laatste Nieuws verkoopt erg vlot maar het is niet een krant die ik zou vertrouwen met mijn verhaal. Iets waar ik bij andere Belgische kranten geen moeite mee zou hebben.

Daarmee hoor je me niet zeggen dat alles wat Het Laatste Nieuws schrijft onzin is, maar ze zijn sensatiegericht. En seksgericht, want als een bekende persoon naakt is gespot door een paparazzi is zoiets op hun site 1 van de hoofdpunten van de dag ...
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

AniMeshorer

Ik open de pagina nog maar net, en rechts van het artikel staat een link naar dit artikel:
http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relaties/article/detail/2045204/2014/09/09/Lesbisch-voor-een-jaar-deze-vrouw-beleefde-het.dhtml

Dat bedoel ik dus... Het Laatste Nieuws is een beetje de Belgische variant van The Sun. Veel verkopen doen ze wel, maar hun reputatie bij journalisten is niet echt heel goed.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

Edewecht

Citaat van: AniMeshorer op september 23, 2014, 01:29:00 PM
... Gezien hun doelpubliek juist van zo'n sensatieblaadje houdt, vrees ik dat de reacties van de lezers op dat artikel gaan variëren van uitlachen tot onbegrip...

Heel pragmatisch gezien, is het positief dat juist die doelgroep eens iets te lezen krijgt over aseksualiteit. Kort artikeltje, geen uitgebreide studie. Al is er maar één persoon in België die zich hierin zal herkennen... !  :)

En vervelende reakties heb je altijd kans op. Die vormen geen reden om een artikeltje niet te plaatsen.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Zonnekind

Spijtig AniMeshorer dat je zo negatief bent waardoor je bijna oogkleppen opzet.
Lees de reacties op het artikel op de website en je ziet meteen mensen die zeggen dat ze zelf ook aseksueel zijn en mensen die perfect begrijpen dat je tegenwoordig beter aanvaard wordt als je iets extreems doet met seks dan wanneer je geen seks wil hebben.
Ik weet dat het Laatste Nieuws sensatie is maar ik denk dat bijna elke Vlaming deze krant leest en zo'n artikel trekt altijd de aandacht dus volgens mij is het nog altijd super dat het er in stond.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

suzanina

Het is ook door dit artikel dat ik met het onderwerp in contact ben gekomen en ik ben er ongelooflijk blij om! Nu weet ik eindelijk dat er niets 'mis' is met mij en heb ik jullie gevonden.

NewacE

Ik ben ook via een (ahum) kwaliteitskrant, the DailyMail, met het woord asexueel in aanraking gekomen. Ik had er tot vorig jaar nooit van gehoord. Het artikel zelf noemde het niet bij name, maar tussen alle negatieve reacties stond er eentje die me naar naar AVEN heeft verwezen.
If you have never been there, you can't imagine how it feels. And if you have, you can't imagine how it doesn't....

Zonnekind

 :klap: Daar ben ik super blij voor! Welkom :wave:
Ik heb zelf het forum leren kennen in een nogal seks blad, P-Magazine ;D
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

AniMeshorer

Citaat van: Zonnekind op september 25, 2014, 06:41:23 PM
:klap: Daar ben ik super blij voor! Welkom :wave:
Ik heb zelf het forum leren kennen in een nogal seks blad, P-Magazine ;D

In P Magazine staan geen naaktfoto's, zelfs ik met mijn seksfobie kan dat boekje nog zonder last lezen. Het is geen Playboy of zo he :)

En kortzichtig? Ik vind het juist prima dat zo een artikel verschijnt. Ik had het alleen liever gezien in een kwaliteitskrant. Of zelfs gewoon in Het Nieuwsblad of zo, het hoeft echt geen elitair gedoe te zijn. Maar HLN is wel degelijk een op sensatie beluste krant.

4 reacties op dat artikel, ik vraag me af hoeveel de moderatoren er hebben moeten wissen wegens beledigend. Check het doorsnee artikel over seks en je hebt een veelvoud aan reacties op HLN, en vaak van bedenkelijk niveau. Om van de massale reacties op racistisch getinte artikels nog te zwijgen.

Ik vind dit niets met oogkleppen te maken hebben, ik vind het trouwens een prima artikel. Ik had het enkel liever gezien in een krant waar het doelpubliek wat openminded is en dus echt openstaat om de inhoud van het artikel echt te begrijpen.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

Edewecht

AniMeshorer, natúúrlijk zijn we blijer met een kwaliteitskrant dan met een sensatiekrant. Maar als alleen de kwaliteitskranten een (positief) artikel zouden schrijven over aseksualiteit, dan zou dat aan een grote bevolkingsgroep (die de sensatiekrantjes leest) voorbijgaan.

Citeerik vraag me af hoeveel de moderatoren er hebben moeten wissen wegens beledigend
Maar dat weet je niet. Het is alleen jouw vermoeden.
Overigens... so what?  Negatieve reakties heb je altijd wel. Dat is geen reden om een artikel niet te plaatsen. Zie de reakties eens van Suzanina, Zonnekind en NewacE, die ons hebben gevonden via de sensatiekrantjes...  :D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AniMeshorer

Tuurlijk maar HLN is, om een kennis van me te citeren die journalistiek studeert, "de krant voor en door de lagere klasse qua intelligentie". Je moet eens op een artikel over allochtonen klikken en de reacties lezen om een beeld te hebben wat voor mensen die krant lezen (en online is het nog erger dan de papieren versie). Moest dat artikel enkele mensen doen nadenken op ernstige manier is het natuurlijk goed dat het verschenen is, maar ik ben nogal sceptisch tegenover het doelpubliek van die specifieke krant. Misschien iets té sceptisch, maar als je regelmatig de reacties van de lezers bekijkt lijkt die krant een soort clubblad voor conservatieve extreemrechtsen ; maar goed, je weet nooit dat dat artikel toch echt doordringt bij een paar mensen en dan is het het inderdaad wel waard geweest.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

Koffie

Maar... er zijn vast ook wel conservatieve extreemrechtsen aseksueel. Je kunt overal nu eenmaal mensen komen van allerlei afkomst, met alle mogelijke politieke overtuigingen. Met alle mogelijke intelligentieniveaus. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar ook die mogen hun weg hierheen vinden.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AniMeshorer

Uiteraard, maar ik maak me eerder zorgen over de persoon die zo dapper was vrijuit te praten in de pers. Eens je artikel dan bij een roddelblad komt, riskeer je erg botte reacties en niet iedereen is emotioneel sterk genoeg om die gewoon te negeren. Dat mensen van allerlei slag welkom zijn ben ik zeker mee akkoord, doch ik betwijfel of aseksueel-extreemrechts een combinatie is die echt bestaat. De meeste extreemrechtsen zijn tegen homo's en lesbo's hun gelijke rechten (en soms tegen holebi's tout court) en zeer conservatief tegenover elke vorm van seksualiteit die afwijkt van de "norm".
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.