Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Dag tegen seksuele intimidatie en verbaal geweld tegenover vrouwen

Gestart door AniMeshorer, oktober 18, 2014, 01:42:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AniMeshorer

Vandaag was er in Brussel aan het Muntplein een dag, mee georganiseer door Amnesty International, tegen seksuele intimidatie of beledigend taalgebruik tegenover vrouwen. Veel meisjes ondervinden daar nog steeds last van maar geven het uit schaamte niet aan bij de politie. Op deze dag was er ook een "taboemuur" waar iedereen een post-it kon op kleven met een antwoord op de vraag "wat betekent vrijheid voor jou?". Bedoeling was zo het onderwerp uit het taboesfeertje te halen.


Omdat ik zulke initiatieven uiteraard steun, ben ik als man toch ook langsgeweest en een post-it gekleefd met daarop
"Seksuele vrijheid voor iedereen
Acceptatie van iedereen: hetero, holebi, aseksueel, erotofoob, transgender"

Gezien het toch een dag tegen discriminatie was vond ik dat aseksueel en erotofoob ook een vermelding verdienden. Ik besef wel dat zo'n actie niet meteen tot enorme maatschappelijke veranderingen zal leiden, maar ik vind het een te belangrijk initiatief om het te negeren. De dag dat iedereen, ongeacht geslacht en geaardheid, zorgeloos over straat kan lopen zonder beledigingen of intimidatie, dan kan er echt gezegd worden dat we seksueel gebied vrij zijn.

Enkele meisjes hadden "ons kleden zoals we willen, inclusief hoofddoek" opgeschreven. Ik ben 1 van die openminded Belgen die tegen het hoofddoekenverbod is en vindt dat elke moslima de keuzen wel/geen hoofddoek zelf moet maken. Dus ik vond het positief ook zo'n post-it te zien kleven.
Dat iemand "vrijheid" definieert als "Dat België blijft bestaan" vond ik een beetje vreemd, maar dat was de enige post-it op de muur die ietwat uit de toon viel. Tenminste, als niemand nadat ik terug vertrokken was nog een belachelijk antwoord aan die muur kleefde.

Er was ook muziek voorzien, er hingen regenboogvlaggen, en borden als "My body, my choice", "Don't touch me if I don't want to", "Kon jij kiezen met wie je trouwde?" en "Mijn lichaam, mijn keuze". Mooi initiatief en de sfeer was ook echt goed, het was ook positief dat er jongeren (10 jarigen etc) aanwezig waren. We willen de volgende generatie tenslotte toch graag openminded zien opgroeien, dus het is prima dat ook zij attent gemaakt worden op een boodschap van tolerantie.



Mogelijks (...) staan er beelden op www.tvbrussel.be, maar als je zoekt in Google naar de site van de Belgische Amnesty-tak kom je denk ik ook wel voldoende foto's en artikels tegen. Ook op de site muntpunt.be (het gebouw net naast het plein waar het evenement plaatsvond) gaat men misschien verwijzen naar dit event.



Hoewel het slechts een post-it op een groot bord was, ben ik toch blij mijn kleine bijdrage te hebben geleverd. Op naar een maatschappij van diversiteit en tolerantie? We moeten er in elk geval naar blijven streven en vooral ons niet neerleggen bij een maatschappij van bitterheid en narrow-mindedness.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

Briggy

12-1-2015 <3 MarkA

AniMeshorer

Bedankt :)  Maar eerlijk: ik moest dit gewoon doen. Iedereen met een beetje geweten, zou dit moeten gedaan hebben. Het is een simpel briefje invullen en op een muur kleven, dat is toch echt geen moeite, maar het kan wel het taboe doorbreken als er voldoende mensen de actie steunen. Dus ik vond dit gewoon een heel mooie en betekenisvolle actie, en dan doe ik daar met veel plezier aan mee. Hoewel je uit mijn nota niet kan afleiden dat ik een man ben, vond ik het ook belangrijk dat er mannen de actie steunden. Intimidatie tegenover vrouwen moet stoppen, het is onacceptabel, en ik vind dat elke man met een beetje respect en ethiek daar ook zo over hoort te denken. Ik vond het ook daarom belangrijk: om als man duidelijk te maken dat het gedrag van sommige andere mannen tegenover vrouwen onacceptabel is, en dat vrouwen dus niet alleen staan in die strijd tegen dat verbaal geweld.

Ik besloot er ook bij te schrijven op mijn briefje dat we gewoon tolerant tegenover iedereen moeten zijn. Ik wilde daarbij geen enkele groep vergeten, daarom dat ik ook aseksueel, erotofoob en transgender expliciet vermeld heb. Intolerantie verziekt onze maatschappij en zoals Damien Echols ooit zei: "het enige dat het kwaad nodig heeft om toe te slaan, is dat mensen met een geweten er zelf niets tegen ondernemen"
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

Dutchamoeba