Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Literatuurhoekje

Gestart door AniMeshorer, maart 07, 2015, 02:41:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AniMeshorer

Als we over films en muziek praten, mag het geschreven woord niet achterblijven. Welke zijn jullie favoriete boeken, auteurs, of andere lectuur? Zijn hier nog meer mensen die zelf al eens de pen in het hand nemen?

Ik schrijf poëzie, Engelstalige poëzie rond het leven met Asperger, OCD en erotofobie voornamelijk, al waag ik me soms ook wel eens aan een romantisch of politiek (linkspolitiek) geladen gedicht. Ik hoop na publicatie (ik zoek nog een betrouwbare uitgever) ook nog een roman te schrijven rond dezelfde thema's, en een reisboek.

Mijn favoriete lectuur zijn reisgidsen ; ik vind het heerlijk te lezen over verre landen, weg te dromen naar hoe die landen er echt zouden uitzien, en te lezen over andere culturen.
Ik lees ook graag biografieën, en boeken over occultisme, geheime genootschappen (Illuminati, vrijmetselarij, ...) en spiritualiteit en religies (ben niet gelovig, maar ik vind het wel boeiend te proberen begrijpen wat andere mensen drijft).
Non-fiction is niet meteen m'n ding maar er zijn uitzonderingen, vooral dystopische novels lees ik erg graag.



Als ik dan toch enkele aanbevelingen moet maken:

- "Eilanden" van Boudewijn Büch: heb ik meermaals gelezen. Prachtig hoe hij de meest godvergeten eilandjes beschrijft, in een quasi poëtische verhalende stijl die je echt doet wegdromen naar die vergeten stipjes op de atlas van de wereld. Ik had deze man erg graag eens gesproken, helaas is ie te snel overleden  :(

- "Wij" door Jevgeni Zamjatin. Vergeet Orwell, vergeet "1984". De eerste dystopische novel was "Wij" van Zamjatin, die meer dan 25 jaar ouder is dan "1984" en die Orwell enorm inspireerde (hetgeen hij ook zelf toegaf). Zamjatin's boek gaat ook veel verder in het portretteren van de totalitaire staat. Orwell geeft z'n mensen nog namen en flats in stenen apartementsgebouwen. In Zamjatin's boek hebben mensen nummers en wonen ze in gebouwen van glas. Toch is zijn vocabularium en taalgebruik zo poëtisch en verhalend dat hij zelfs zulk horrorregime boeiend doet klinken. En tenmidden van die totalitaire horror zitten ook enkele enorm mooi beschreven romantische passages, zoals de kusscene. Een must-read voor wie van het dystopische werk houdt.

- "Geheime gennootschappen" door K. Rüdiger-Mai. Vertaling van het Duitse origineel "Geheimbunden". Een heel gedetailleerde boeiende beschrijving van vrijmetselarij, Illuminati, Tempeliers, Priorij van Sion, en meet occulte en geheime genootschappen doorheen de eeuwen heen.

- "Wuthering Heights" van Emily Brontë. Toegegeven, ik heb een boontje voor Emily. Ze leefde erg reclusief, stierf veel te vroeg, maar liet de meest geweldige poëzie na, en haar enige echte roman is een meesterwerkje. Na al die jaren heeft Wuthering Heights nog niets van z'n enorme schoonheid verloren. Het verhaal van Heathcliff en Cathy die een onmogelijke liefde hadden, de beschrijven van het sombere en grauwe Wuthering Heights huis, en hoe de ziel van Emily er nog ronddwaalt omdat ze gewoon ook na de dood niet zonder Heathcliff kan... Enorm mooi boek.

- "HSP in de liefde" door Elaine Aron. Als HSPer zijnde raad ik dit boek vaak aan aan wie geen idee heeft wat HSP-zijn precies inhoudt. Het is een perfecte introductie tot het HSP-bestaan.

- "The Book of the Law" door Aleister Crowley. Voor ieder met een interesse (zonder te praktiseren!) in occultisme is dit een must-read , al is het ook een frustrerend boek. Het zit zo vol van esoterische complexe beredeneringen, en zo vol van verwijzingen naar Egyptologie en Egyptische goden uit de oudheid, dat het boek haast onontcijferbaar is. Tegelijk maakt dat de aantrekking ook groter, en de kern van het boek is dan weer wel erg duidelijk:
"Do what thou wilt shall be the whole of the Law.
Love is the Law, Love under Will. And
every man and every woman is a star"
Ik zou nooit occulte praktijken beoefenen, maar vind het wel boeiend om kennis op te doen, ook al is het niet om die kennis voor iets toe te passen.

- momenteel ligt "Brave New World" van Huxley klaar om te lezen, maar ik aarzel een beetje omdat naar verluid er behoorlijk wat seks in voorkomt (?)  ??? 

- "Yours for eternity: a love story on death row" door Damien Echols & zijn vrouw Lorri Davis is een compilatie van liefdesbrieven die het tweetal elkaar stuurden tijdens zijn verblijf in death row. Elke dag stuurden ze elkaar liefdesbrieven, en een deel daarvan bundelden ze in dit boek. Echols zat zonder bewijs van schuld vast en werd na 18 jaar death row uiteindelijk vrijgelaten. Het koppel is nog steeds samen, en toonde aan dat echte liefde zelfs in de meest moeilijke omstandigheden overleeft. Ik heb het boek klaarliggen om te lezen en heb al enkele passages uit het boek doorgenomen, en die passages alleen al zeggen me dat dit een aanrader voor iedereen is. (wie meer over de rechtszaak an sich wil leren is beter af met een boek over de West Memphis 3 of een docu over hen ; daar leer je hoe Echols zonder concrete bewijzen van schuld in de dodencel belandde, en hoe na een lange lijdensweg hij uiteindelijk weer een vrij man werd. Maar dit nieuwste boek is gebaseerd op de relatie tussen hem en zijn vrouw en hoe die standhield ondanks zijn opsluiting ; het boek focust dus minder op de rechtszaak zelf, daarvoor is zijn biografie "Life after death" die hij schreef kort na zijn vrijlating een beter startpunt)

"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

Edewecht

Hallo AniMeshorer, ik ken je inmiddels een heel klein beetje en ik denk daarom dat Brave New World niet geschikt is voor je. In die Brave New World wordt erotiek behoorlijk aangemoedigd, puur als ontspanning en sociaal gebeuren. Monogame relaties komen er niet voor. Erotische spelletjes worden aangemoedigd bij kinderen.
Eén van de personages vindt dat hele erotiek-gebeuren maar niets. Ja hoor: hij is dan ook een buitenbeentje...
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Happy

Bedankt voor de uitgebreide omschrijving van je favoriete boeken AniMeshorer, daar zitten een aantal interessante boeken tussen.

AniMeshorer

Citaat van: Edewecht op maart 07, 2015, 07:00:54 PM
Hallo AniMeshorer, ik ken je inmiddels een heel klein beetje en ik denk daarom dat Brave New World niet geschikt is voor je. In die Brave New World wordt erotiek behoorlijk aangemoedigd, puur als ontspanning en sociaal gebeuren. Monogame relaties komen er niet voor. Erotische spelletjes worden aangemoedigd bij kinderen.
Eén van de personages vindt dat hele erotiek-gebeuren maar niets. Ja hoor: hij is dan ook een buitenbeentje...

Bedankt. Ik ga je advies denk ik dan maar volgen. Ik vind dystopiën erg boeiend, vanwege m'n verregaande interesse in politiek. "Wij" van Zamjatin en "1984" van Orwell zijn fantastische boeken. Ik begon met veel enthousiasme aan Brave New World, maar toen ik dat hoofdstuk voorin in het boek las en over eicellen en zaadcellen etc las, begon ik achterdochtig te worden. Het is jammer dat die seks referenties er zijn, want het idee van mensen zoveel mogelijkheden te geven dat een kunstmatig gevoel van geluk ontstaat maar men daardoor ook de overheid juist meer controle geeft (klinkt een beetje Facebook-achtig :)) is een erg boeiende variant van het Orwelliaanse model waar de totalitaire staat juist eerder angst gebruikt om de mensen onder controle te houden.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

suzanina

Amai wat een lijstje :-)

Ik lees ook veel en graag, maar ik lees compleet andere dingen.

Ten eerste lees ik boeken die met mijn werk te maken heeft of met de opvoeding van mijn hond.

En dan lees ik ook veel fictie verhalen. Dat kan science fiction zijn, detectieve, trillers, fantasy. Zo ben ik nu in een reeks bezig van Bernard Hennen (de elfen).

Zelf schrijven doe ik niet meer. In mijn studententijd had ik er wel veel nood aan om gedichten te schijven, maar nadien is dat dood gebloeid.