Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Nog een boek over aseksualiteit in de maak!

Gestart door Ereinion, augustus 14, 2006, 07:17:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willem

Citaat van: Ereinion op februari 17, 2007, 07:29:46 PM
Je moet het zo lezen; aseksualiteit kun je onderverdelen in twee categorien; geen seksuele drive of wel een seksuele drive.
Geen seksuele drive kun je onderverdelen in geen of wel een romantische orientatie
En wel seksuele drive kun je ook onderverdelen in geen of wel romantische orientatie.

Suggestie... (iets wat ik vroeger al eens schreef, maar ik moet er eens een "tekeningske" van maken :) )
Ik opperde een hypothese die stof voor onderzoek kan opleveren.
Ik zie het wel of geen sexuele drive niet als Wél OF Géén, maar als een continuum. Ieder mens zit ergens op een "schuifregelaartje" van  0 tot 100% sexuele drive.
De meesten zitten ergens middenin. Asexuelen zitten op of rond de nul.
Als je het beeldend beziet met zo'n schuifregelaartje heb je ook sneller door dat er héél veel te vertellen valt, maar niet in stricte vakjes.

Ahum... en nu eens mijn bedenkels tekenen. (t'zal meer zijn dan 1 balkje, omdat ik verschillende aspecten in één tekening wil stoppen.
(Een tekening zegt meer dan duizend woorden, zeiden 'de Chinezen')

Ravotten-Stilte-Denken-Doen
Mogelijk opnieuw zoekend naar een héél sportieve partner

Willem

Nog bedenking over het 'moderne' psychologische onderzoekswerk..
De digitalisering van de wereld laat zich ook voelen in de psychologie.
Ze staan wellicht al wéééér een grote stap verder, hetgeen ik nu vertel is uit gesprekken van zeker 2 jaar geleden:

Ik babbelde regelmatig met een docent psychologie van de KULeuven. Afdeling klinisch onderzoek.
Hij zei me dat de tijd van het waarnemen van gedrag en daaruit proberen af te leiden wat er zich in't kopje afspeelt voorbij is.
Onherroepelijk voorbij en verouderd en onnauwkeurig.
Niet van vandaag op morgen, maar de aanzet om rechtstreeks in de hersenen te "kijken" is er, en zal nooit meer stoppen.
Het onderzoek in de psychologie moet vanaf 'gisteren' volledig samenwerken met de neurologie.
De oude garde die geen 'in-de-hersenen-kijkmiddelen' ter beschikking had is, volgens hem, voor een klein deel nu dolblij dat zich nieuwe onderzoeksmethoden aandienen, maar de meerderheid blijkt dit op te vatten als een aanslag op hun vertrouwde wereld. Er gaan dus lange jaren volgen van verbitterde psy-lab achterhoedegevechten.
Enfin, concreet: zowat overal op aarde is men met het psy-neurologisch onderzoek bezig,  de hersenen in kaart brengen. WAAR precies is er activiteit in de hersenen bij deze of gene activiteit, emotie etc etc... Het is een werk van engelengeduld, zei hij me, maar de nauwkeurigheid waarmee het gebeurt is verbazend. Vroegen zeiden ze zoiets vaag als 'linkerhelft, rechterhelft, achteraan...' Het gaat nu om het localiseren van actieve spots die niet groter dan een paar mm2 zijn...
Wel... op een dag localiseert men de exacte plek waar 'sex' zit, nietwaar? Dat zal dan prozaisch klinken, maar zelfs als je er niet van wil weten: die dingen komen eraan.
Voor de luttele dingen die nu reeds onderzocht zijn, weet men intussen blijkbaar al véél meer, uit dat kijken-in-de-hersenen, dan uit de voorbije paar honderd jaar uit gedragsobservaties..

Ravotten-Stilte-Denken-Doen
Mogelijk opnieuw zoekend naar een héél sportieve partner

Ereinion

Volgens mij hebben ze zoiets toch al gedaan? Ik zag laatst een onderzoeker op tv en op de achtergrond lag een man in een scan, met een andere onderzoeker ernaast die met een tandenborstel op een bepaalde plek bezig was. Best grappig zo'n onderzoek, je zal er maar aan meewerken. Dit ging natuurlijk uit van het hersengebied dat reageert op seksuele stimulatie, misschien is er een ander gebied voor seksuele opwinding of aantrekkingskracht?

Willem, ik zou erg blij zijn met je tekeningetje!
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Mau

Dat onderzoek heb ik ook gezien inderdaad. En ik denk ook wel dat er meer speelt bij seksuele opwinding, omdat ook daarbij geur komt, om maar wat te noemen. Ik denk dat seksuele opwinding of aantrekkingskracht in meerdere locaties van de hersenen actief is, omdat er zo veel factoren zijn die mee spelen.

Willem

#49
OP TV? Tandenborstel en scan ????
HELP !
Dat klinkt hoogst verdacht veel naar kwakzalverij....
Immers:
Op een scan zie je de fysieke structuur van de hersenen en dus bvb de eventuele ziekteverschijnselen.. zegge: een bloeding, een tumor...
Maar je ziet pertinent zeker Géén hersenactiviteit op een scan !
En het is de hersenactiviteit die men in kaart brengt.
De electrochemische impulsen..
Maar op TV brengt men om het even wat, he.
Ravotten-Stilte-Denken-Doen
Mogelijk opnieuw zoekend naar een héél sportieve partner

Ereinion

Ach het zou best kunnen dat ze ook wat elektroden op het hoofd hadden geplakt. Ik ben geen expert en zo goed heb ik nou ook weer niet opgelet. Maar ze hadden wel van die mooie plaatjes met oplichtende vlakjes.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Willem

Bwa, Tv = mooie plaatjes, daar dient het voor!   ;D
Het onderzoek waar ik over hoorde vertellen, daar doen ze niet in plaatjes, alleen cijfers. (Activiteitsgraad)
Ze zijn immers geinteresseert in localisatie van emoties, he, niet in TV...  :D
Ravotten-Stilte-Denken-Doen
Mogelijk opnieuw zoekend naar een héél sportieve partner