Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

lgbtqia+ (aseksuele) literatuur

Gestart door blueballoon, mei 26, 2015, 09:39:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blueballoon

ik moet voor Nederlands weer is een boek uitkiezen om te lezen, en aangezien een groot deel van de boeken toch weer over heteroseksuele liefde gaat, dacht ik in plaats van dat een lgbtqia+ boek te lezen, en dat bleek toch wat moeilijker dan verwacht.
Ik ben aseksueel en transgender, en letterlijk de enige boeken die ik kan vinden op lezenvoordelijst zijn over homoseksualiteit(vrl.) of homoseksualiteit(mnl.), ik dacht eindelijk een boek te hebben gevonden dat mij aansprak(Schijnbewegingen) bleken er expliciete seksuele scenes in worden beschreven dus dat boek wordt m ook niet.

Ik vroeg me af of hier iemand mij misschien een boek kan aanraden? Ik moet minimaal niveau 3 lezen, maar als ik een boek vind wat mij aanspreekt kan ik altijd aan mijn leraar vragen welk niveau dat zou zijn. Ik zoek dus een boek wat lgbtia+ onderwerpen behandeld en het liefst geen boeken waar homoseksuele liefde(of wat voor seks dan ook) wordt beschreven.

Alvast heel erg bedankt!
(als dit niet onder het goede subforum staat, sorry, dit leek mij de meest logische?)

Edewecht

Hoi blueballoon,

Misschien weten ze er meer van bij de transgenderwerkgroep: http://www.transgendernijmegen.nl/

In die werkgroep is Rense heel aktief en hzij zal je misschien meer kunnen vertellen.

Succes!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Briggy

12-1-2015 <3 MarkA

Dutchamoeba

Er staat helaas geen Nederlandstalige literatuur op die lijst...

Briggy

Misschien zijn er vertalingen te vinden :)
12-1-2015 <3 MarkA

Gudrun

moet je boeken lezen die op lezenvoordelijst staan of kan je ook andere boeken kiezen? En mag je ook boeken kiezen die vertaald zijn uit een andere taal?
Het enige boek vertaald (uit het Engels) naar het Nederlands, dat ook een aseksueel (hoofd)personage heeft, is Kerewin van Keri Hulme (zelf ook aro ace). Het heeft ooit de Man Booker Prijs gewonnen, dus denk wel dat het op zijn minst aan niveau 3 voldoet, toch? Er zijn naar mijn weten geen boeken door Nederlandse auteurs geschreven die een expliciet aseksueel personage hebben.


blueballoon

Sorry, ik was vergeten te vermelden dat het moet geschreven zijn door een Nederlandse auteur in het Nederlands(helaas), aseksueel had ik ook al niet echt verwacht, maar ik hoop toch wel dat er boeken die bijv transgender personages hebben of biseksualiteit oid bespreken zonder teveel in te gaan op de seks(waar nederlandse literatuur verrassend goed in is! heel leuk :()

aeronaut

Ik heb wel een keer een jeugdboek gelezen dat over een biseksueel meisje ging, en één over een transgender meisje (zeg ik dat dan goed als het gaat om iemand die geboren is als jongen, maar vanbinnen een meisje is? Ik ben niet zo op de hoogte van de terminologie rond transgenders, dus ik zeg denk ik snel iets verkeerd, sorry daarvoor). Ik denk trouwens dat het ook best zou kunnen dat dat hetzelfde boek was, dat het biseksuele meisje verliefd was op een jongen, en dat die jongen toen transgender bleek te zijn en aan het transitioneren was van jongen naar meisje. En volgens mij was dat een Nederlands boek (of beide boeken als het toch twee verschillende waren :P). Ik heb alleen geen idee meer hoe het heette of wie de auteur was, en ik vraag me ook af of het wel een hoog genoeg niveau is voor je lijst. In ieder geval bestaat het soort boeken wat je zoekt dus wel!

Edit: gevonden! Het ging om 2 verschillende boeken van dezelfde schrijfster, Elly de Vries. Het boek over het biseksuele meisje heet "Ik ben Marit", en het boek over het transgender meisje heet "Niets Zeggen". Het is volgens mij wel meer gericht op kinderen van een jaar of 12, dus waarschijnlijk niet goed genoeg voor je lijst helaas.

Edewecht

Het berichtje hierboven van aeronaut brengt me op een idee: In Trouw  bespreekt Bas Maliepaard elke week een jeugdboek. Soms een boek voor 4-jarigen, soms voor 16+ tot 96. Het gaat in die boeken vaak echt om eigentijdse thema's: liefde, relaties, familie, homo-of bigevoelens, gender, depressie, enz enz.
Ik zie dat hij ook een eigen website heeft: https://www.basmaliepaard.nl/home
Je zou daar kunnen zoeken, of kontakt met 'm opnemen en hem je vraag voorleggen.

Sukses!

PS. Kijk hier eens: https://www.basmaliepaard.nl/publicaties/trouw-recensies
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Merel

Ik heb het boek niet zelf gelezen dus weet nu niet of ik je een goed boek aanraad :-\ en of er geen seksuele scenes in voorkomen :ange:, het is wel Nederlandse literatuur: Een enkeltje Venus door Milou van der Will.

Dit is een recensie die ik erover las en het leek mij wel een interessant maar ook een heftig boek:
"Indringend en boeiend vond ik deze psychologische roman. Een heftig onderwerp hoe een transseksueel zich voelt in een harde begripsloze maatschappij.
Julius heeft het erg moeilijk op school doordat hij anders is en zijn uiterste best doet om 'gewoon' te zijn. Hij wordt vreselijk gepest door een groep jongens die hem met regelmaat mishandelen en hem bovendien uitschelden voor homo en mietje.Julius heeft altijd gevoeld dat hij in het verkeerde lichaam zat en voelde zich heel ongelukkig. Dan leert hij Valérie kennen en hij vindt steun en liefde in de armen van dit meisje. Samen verhuizen ze naar Amsterdam, gaan trouwen en krijgen een zoon (Beer). Maar hoe Julius het ook probeert, hij kan zijn gevoelens niet onderdrukken en is radeloos als hij probeert zich van zijn leven te beroven. In Een enkeltje Venus blikt hij terug op zijn leven, aan de vooravond van zijn geslachtsoperatie.
Een interessant boek met het onderwerp genderdysforie/transgender waarin ik mij nauwelijks ooit verdiept heb."


Is dit het type boek dat je zoekt?

blueballoon