Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd hoe vaak jullie het woord aseksueel of aseksualiteit hebben horen vallen buiten het internet of de media? Dus gewoon in je dagelijks leven. En dan uiteraard niet omdat je er zelf over begon, maar gewoon omdat het in een gesprek ter sprake kwam of terloops genoemd werd. Ik ben benieuwd hoe bekend het fenomeen aseksualiteit inmiddels is in Nederland.
Ik zal zelf beginnen:
Ik ken de term nu zelf zeven jaar, maar heb pas het afgelopen jaar de term voor het eerst gebruikt horen worden door mensen in mijn omgeving. (Voor de duidelijkheid: mijn omgeving weet niet dat ik aseksueel ben.) Twee keer zelfs! Ik hoop dat dat te wijden is aan de toenemende bekendheid van aseksualiteit en dat het niet alleen maar komt doordat ik meer contact heb met mensen buiten mijn oude bekende cirkeltje.
De eerste keer was toen twee meiden die ik ken het over de seksualiteit van een ander meisje hadden: een van de twee zei dat het meisje in kwestie misschien wel aseksueel was (daar kwam het in elk geval wel op neer). De ander gaf een argument waarom dat niet zo zou zijn en het gesprek ging weer verder. Just like that.
De tweede keer was toen iemand een oproep deed aan verenigingsleden die niet in het heteroseksuele hokje passen om naar een bijeenkomst te komen. Ik herinner het me nog precies. Hij zij iets in de trant van: "dus of je nu homo, lesbisch, bi, aseksueel of transgender bent, neem contact op met (naam)." Ik viel nog net niet van mijn stoel door de schok. (Let wel, we hebben het hier over een christelijke vereniging waar pas in de laatste paar jaar meer openheid is over (homo)seksualiteit. Ik had nooit verwacht dat er ook maar iemand zou zijn die de term aseksualiteit ooit gehoord had, laat staan dat er iemand zou zijn die de mogelijkheid dat een van de leden aseksueel zou zijn serieus overwogen had.)
Dus: hoe vaak hoor jij over aseksualiteit in jouw omgeving? Ik hoop heel erg dat er (steeds) meer mensen zijn die aseksualiteit “in het wild” tegenkomen!
Eliza.