Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hoe vaak horen jullie over aseksualiteit in het dagelijks leven?

Gestart door Eliza Harmony, juni 17, 2015, 12:39:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eliza Harmony

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd hoe vaak jullie het woord aseksueel of aseksualiteit hebben horen vallen buiten het internet of de media? Dus gewoon in je dagelijks leven. En dan uiteraard niet omdat je er zelf over begon, maar gewoon omdat het in een gesprek ter sprake kwam of terloops genoemd werd. Ik ben benieuwd hoe bekend het fenomeen aseksualiteit inmiddels is in Nederland.

Ik zal zelf beginnen:

Ik ken de term nu zelf zeven jaar, maar heb pas het afgelopen jaar de term voor het eerst gebruikt horen worden door mensen in mijn omgeving. (Voor de duidelijkheid: mijn omgeving weet niet dat ik aseksueel ben.) Twee keer zelfs! Ik hoop dat dat te wijden is aan de toenemende bekendheid van aseksualiteit en dat het niet alleen maar komt doordat ik meer contact heb met mensen buiten mijn oude bekende cirkeltje.

De eerste keer was toen twee meiden die ik ken het over de seksualiteit van een ander meisje hadden: een van de twee zei dat het meisje in kwestie misschien wel aseksueel was (daar kwam het in elk geval wel op neer). De ander gaf een argument waarom dat niet zo zou zijn en het gesprek ging weer verder. Just like that.

De tweede keer was toen iemand een oproep deed aan verenigingsleden die niet in het heteroseksuele hokje passen om naar een bijeenkomst te komen. Ik herinner het me nog precies. Hij zij iets in de trant van: "dus of je nu homo, lesbisch, bi, aseksueel of transgender bent, neem contact op met (naam)." Ik viel nog net niet van mijn stoel door de schok. (Let wel, we hebben het hier over een christelijke vereniging waar pas in de laatste paar jaar meer openheid is over (homo)seksualiteit. Ik had nooit verwacht dat er ook maar iemand zou zijn die de term aseksualiteit ooit gehoord had, laat staan dat er iemand zou zijn die de mogelijkheid dat een van de leden aseksueel zou zijn serieus overwogen had.)

Dus: hoe vaak hoor jij over aseksualiteit in jouw omgeving? Ik hoop heel erg dat er (steeds) meer mensen zijn die aseksualiteit "in het wild" tegenkomen!

Eliza.
They say home is where the heart is
But my heart is wild and free
So am I homeless or just heartless?
    Home - Passenger

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Lime

Ik hoor het ook nooit. Alleen af en toe in de media als er een artikel over geschreven wordt. En een paar jaar geleden op tv.

Ik ben afgelopen twee weken begonnen om het aan mijn omgeving te vertellen en ik heb tot nu toe aan iedereen moeten uitleggen wat het nou was. Ze hadden er hoogstens wel een keer van gehoord.
Tot nu toe heb ik een keer de reactie gehad dat een vriendin wel eens gedacht had dat ik aseksueel was, maar dat ze het alleen nooit gevraagd heeft.

Sismo

Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Koffie

Nooit volgens mij. Als ik er zelf over begin introduceer ik doorgaans ook een geheel nieuw woord. ;)
Aaseksuweeeel inderdaad. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Melissa

Ik heb nu twee keer iemand horen praten over aseksualiteit, nouja het woord werd in ieder geval genoemd. Beide keren op de universiteit, door een klasgenoot en later een keer door een docent. Ze gingen er beiden niet echt verder op in. Het was meer van: "Er bestaan ook aseksuele mensen en die voelen zich niet aangetrokken tot andere mensen." Nu is dat natuurlijk niet helemaal correct, maar toen ik ze het hoorde zeggen, was ik al lang blij dat we als minderheidsgroep een keer benoemd werden. ;D

JM

0 keer helaas. Laatst begon een goede vriendin van me wel over dat er mensen zouden zijn die geen seksuele gevoelens hebben. De term aseksualiteit kende ze niet. Heb haar toen maar verteld dat ik aseksueel ben. was een goed gesprek overigens.

Edewecht

Citaat van: JM op juni 17, 2015, 07:06:08 PM
Heb haar toen maar verteld dat ik aseksueel ben. was een goed gesprek overigens.

Fijn JM!  :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Een vriend van mij die weet dat ik aseksueel ben heeft een aantal keren artikelen uit de krant die hij leest (NRC) voor me bewaard, dat zijn eigenlijk de enige keren dat iemand er over begon zonder dat ik daar zelf aanleiding toe gaf.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Eliza Harmony

Het gebeurt dus nog niet zo vaak helaas dat aseksualiteit voorbij komt in het dagelijks leven. Ik had gehoopt dat het wel iets meer zou zijn.

@Melissa: bij mij waren het in beide gevallen studenten. Misschien dat er op universiteiten toch iets meer bekendheid is dan elders op de een of andere manier. Kan wel een paar redenen bedenken waardoor dat kan komen.

Overigens vielen beide personen die ik hoorde zelf ook buiten het standaard hetero-hokje. Dus waarschijnlijk daardoor wat meer geïnteresseerd in seksuele oriëntaties / minderheden en dergelijke dan de gemiddelde Nederlander?
They say home is where the heart is
But my heart is wild and free
So am I homeless or just heartless?
    Home - Passenger

AceVentura

Citaat van: Eliza Harmony op juni 17, 2015, 09:51:30 PM
Overigens vielen beide personen die ik hoorde zelf ook buiten het standaard hetero-hokje. Dus waarschijnlijk daardoor wat meer geïnteresseerd in seksuele oriëntaties / minderheden en dergelijke dan de gemiddelde Nederlander?
Dat zou er best mee te maken kunnen hebben. Mijn ervaring is wel dat een niet-hetero er eerder over na zal denken dat er meer is dan die standaard en over het algemeen meer interesse heeft voor diversiteit. Uiteraard besef ik me ook dat ik hiermee behoorlijk generaliseer dus schiet me niet af als het niet altijd klopt  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Briggy

12-1-2015 <3 MarkA

Imogen

Same here, ik hoorde het wel 15 jaar geleden een keer toen mijn toenmalige friend with benefits er een grapje over maakte over een vriend van hem. Die vriend werd aseksueel genoemd omdat hij meer met zijn hobby's  (D&D Dungeons&Dragons + Larp) bezig was i.p.v. met meisjes.

Daarna nooit meer iets over gehoord. Pas toen ik wist wat het echt betekent zag ik steeds meer in de media over het onderwerp. Zelfs de seksuoloog had er kennelijk nog nooit van gehoord.

Toch belangrijk dat er dan nu een Werkgroep Aseksuele Zichtbaarheid is.  ;D
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Fifi

Nooit.
Daarom ook dat ik het nog nooit met iemand heb besproken verder.

Alwynn

Hier staat de teller ook op 0..
Ik had wel een keer dat ik er met een vriendin over begon te praten en dat ze al wist wat het was, omdat ze er zelf ooit ook research naar gedaan had. Dat viel mij al heel erg mee, want ik hoefde weinig uit te leggen toen terwijl ik dat wel verwacht had. :)
En een keer in mijn tienerjaren toen ik met mijn zus een film had gekeken vroeg ze na afloop: "Wie vind jij de meeste hotte acteur?" en ik zei "niemand" en toen vroeg ze verbaasd "ben jij dan aseksueel ofzo?". Mijn ouders zaten ook in de kamer en één van hen bulderde echt zo"[mijn naam] is toch niet aseksueel?!" en dat was het einde van het gesprek. Niemand van ons had toen nog enig idee dat er daadwerkelijk een geaardheid bestond die aseksualiteit heette, het was gewoon een woord dat verzonnen werd en ik had er verder niet over nagedacht.