Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hoe vaak horen jullie over aseksualiteit in het dagelijks leven?

Gestart door Eliza Harmony, juni 17, 2015, 12:39:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eliza Harmony

Ik vind het echt tegenvallen hoe vaak aseksualiteit in real life genoemd wordt. :( Toen ik het afgelopen jaar twee keer hoorde werd ik echt blij, omdat ik hoopte dat het een trend zou zijn. Had ook echt verwacht dat er anderen zouden zijn die het vaker hoorden dan ik omdat ik nou niet bepaald een omgeving heb waar heel veel over seksualiteit en dergelijke gepraat wordt en mensen mij nou niet direct uitzoeken voor gesprekken of roddels over de seksualiteit van anderen.
They say home is where the heart is
But my heart is wild and free
So am I homeless or just heartless?
    Home - Passenger

aeronaut

Nooit... niet dat ik me kan herinneren in ieder geval. Maar ik hoor ook sowieso zelden wat over seksualiteit in het dagelijks leven.

Koffie

Ik hoef de TV maar aan te zetten of seksualiteit stroomt mijn huiskamer binnen. ;) Maar met personen heb ik het er zelden over.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

hobbitscones

Seksualiteit zie ik overal waar ik kijk zo'n beetje, en gezien ik gewoon nog het studentenleven doorga hoor ik er ook vaak genoeg over.

Aseksualiteit daarentegen... ik had een klasgenoot met een aseksuele vriendin, dus daar had ie het wel eens over. Eigenlijk wel grappig, hij probeerde mij dan aseksualiteit uit te leggen, want hij wist niet dat ik dat ook was.
Ik had ook twee andere klasgenotes die het wel kenden, maar dit zijn ook Tumblr gebruikers en vooral bezig met social equality enzo, dus het verbaasd me niet heel erg dat ze het kennen.
Op Dutch Comic Con zag ik een meisje met een aseksuele muts (de kleuren van de vlag). Ik kende haar niet en sprak haar ook niet aan.
Tijdens Elfia bleek het dat een van de dames bij de Doctor Who meet zowel aseksueel als aromantisch was, ze zit niet op dit forum verder.

Verder hoor ik er niets van, maar ik hoor er blijkbaar wel vaker over dan anderen.


suzanina

Hier ook: teller op 0

We zullen nog veel werk hebben om het woord bekend te maken, het onderwerp bespreekbaar en het begrip normaal. Maar we doen ons best! :cake:

Miso

Toen ik het een keer met een vriendin over mijn mislukte scharrels had, kwam ze met de opmerking; misschien ben je wel aseksueel.
Heb toen gereageerd, misschien wel, heb dr wel eens over nagedacht inderdaad. (toen was ik nog een beetje zoekende).

Maar zij is zelf ook wat ruimdenkend qua seksualiteit. Verder eigenlijk geen enkele keer gehoord.

iWalshy

Ik heb tot nu toe nog nooit mensen erover horen praten. Ik heb alleen het woord 1x horen vallen en dat kwam als volgt tot stand.

Een tijdje terug toen ik met mijn broer in de auto zaten en we stil stonden bij een rood stoplicht had hij de koppeling maar half ingedrukt met zijn voet.
Het gevolg was dat de auto een beetje begon te trillen waarop ik had geantwoord: "waarom heb je de koppeling maar half ingedruk?, nu trilt de auto"
Zijn reactie hierop was ongeveer iets van: "hoezo, vind je dit niet fijn?" Waarop ik dus nee had geantwoord.
Vervolgens werd ik door hem een "Aseksuele penis" genoemd omdat ik het trillen van de auto niet fijn vond. Ik moest hier in mezelf best wel om lachen.
(Ik en mijn broer praten persoonlijk van tijd tot tijd best wel grof over bepaalde dingen, het was dus ook niet echt een belediging of iets dergelijks.)
Ik heb tot op heden ook nog niemand verteld dat ik aseksueel ben, dus het was wel een verrassing dat ik dat woord uit zijn mond heb horen komen.

Maarja verder never nooit iemand erover horen praten jammer genoeg.

Demiandproud

Huh, da's dan inderdaad wel toeval, iWalshy.

Ik kom 't op 't internet af en toe tegen. In 't dagelijks leven eigenlijk niet.
Mode: exploration. Errors may occur. Please contact and leave feedback, if so. Answers to questions posed deeply appreciated. Community also appreciated.


Eliza Harmony

Ik schop mijn eigen topic een keertje omhoog: ik hoorde laatst namelijk een groepje studenten praten over aseksualiteit!  :cheerleader: Gewoon zomaar. Een meisje dat ze kenden had gezegd dat ze aseksueel was en ze waren een andere persoon die daar niet bij was geweest aan het uitleggen wat het was. En ik stond er toevallig ook bij. Ik ben er niet 100% zeker van of ze allemaal het verschil tussen aromantisch en aseksueel helemaal hadden begrepen, maar ze kenden de term en dat is al veel meer dan wat je van de meeste mensen kunt zeggen.
They say home is where the heart is
But my heart is wild and free
So am I homeless or just heartless?
    Home - Passenger

AceVentura

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Eliza Harmony

Citaat van: Cobie op oktober 18, 2016, 03:43:47 PM
Mijn meestgebruikte taal is Engels en voor mij klinkt asexual als  'a sexual' , net wat ik dus niet bedoel.


Heeft Nederlands toch nog één voordeel, wie had dat gedacht. Aseksueel is in het Nederlands toch een woord dat een stuk minder verwarring oproept. Ook omdat het woord asexual in het Engels ook nog eens een andere (biologische) betekenis heeft. "Asexual reproduction" is in het Nederlands "ongeslachtelijke voortplanting", dus dat scheelt verwarring. Maar in het Engels heb je de term Ace, en dat kan dan weer niet in het Nederlands helaas.

Verder zijn er ook genoeg mensen die wel door hebben dat ik "anders" ben. Helaas komt dat er gewoon op neer dat ik eens in de zoveel tijd weer door iemand gevraagd wordt of ik soms toch op meisjes val. Soms op een subtiele manier, soms op een wat minder subtiele manier  ::)

They say home is where the heart is
But my heart is wild and free
So am I homeless or just heartless?
    Home - Passenger

AceVentura

Citaat van: Eliza Harmony op oktober 19, 2016, 01:42:32 PM
Ook omdat het woord asexual in het Engels ook nog eens een andere (biologische) betekenis heeft. "Asexual reproduction" is in het Nederlands "ongeslachtelijke voortplanting", dus dat scheelt verwarring.
Helaas heb je die verwarring in het Nederlands ook met "aseksuele voortplanting",  quote van https://nl.wikipedia.org/wiki/Aseksualiteit
Citeer
De term aseksualiteit wordt ook gebruikt om aseksuele voortplanting in organismen aan te duiden.

Citeer
Maar in het Engels heb je de term Ace, en dat kan dan weer niet in het Nederlands helaas.
Ace is simpelweg op klank gekozen omdat het klinkt als de eerste letters van asexual, volgens mij kan het daardoor in het Nederlands ook maar doen we het alleen niet zo vaak. De taalgrapjes die mogelijk zijn omdat in het Engels meerdere betekenissen heeft werken alleen niet in het Nederlands, maar dat maakt voor het gebruik van de term niet zo veel uit denk ik.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Speaker

Citaat van: Cobie op oktober 18, 2016, 03:43:47 PM
Mijn meestgebruikte taal is Engels en voor mij klinkt asexual als  'a sexual' , net wat ik dus niet bedoel.


Leuk verhaal, ik wou eens een keer een Engels boek over aseksualiteit bestellen in een boekenzaak. Dit boek had asexuality in de titel. De persoon achter de balie had mij verkeerd begrepen en typte sexuality in. Dus ik zeg zo "u bent de a vergeten", maar die persoon zei dat het niet uitmaakte. Bleek dat die dacht dat ik "a sexuality" had gezegd en kon die eerst niet het boek vinden. :schater: Dus ik hen erop gewezen dat het aan elkaar moest en toen vonden we hem ;D