Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Lezing Aseksualiteit, de onzichtbare geaardheid

Gestart door Imogen, oktober 05, 2015, 01:44:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Imogen

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-KU6ORF83.jpg

Het is in de herfstvakantie, voor degene die interesse hebben en dan kunnen. Deze datum en tijd was alleen nog beschikbaar op de locatie waar we gratis gebruik mogen maken van de ruimte.
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Imogen

#2
De lezing van afgelopen woensdag ging wel goed, voor een eerste keer. Omdat hij vanuit de werkgroep gegeven werd en we daarom alles zelf regelde, moesten we (Alwynn, een kennis van mij en ik) alles zelf opbouwen.
En dat mocht op mijn vrijwilligerswerk pas na 4 uur/half 5 toen de huismeester al weg is. Dus heb ik al om 5 uur in de zaal de tafels en stoelen lopen sjouwen, alleen. De anderen kwamen om 6 uur.

We hadden een beamer en laptop tot onze beschikking en Alwynn en ik hadden een Powerpoint presentatie in elkaar geknutseld met ieder ons deel. Ik het algemene deel over aseksualiteit en een deel (h)erkenning artsen en Alwynn had het deel wetenschappelijk onderzoek, aseksualiteit in de maatschappij, in het onderwijs en coming out ja of nee.
* Voor wie wil kan mij een pb sturen met je mailadres en dan stuur ik je de Powerpoint naar je toe*

Om 18:45 kwamen de eerste mensen binnen. De locatie, vooral ´s avonds blijft lastig te vinden. Bij sommige persberichten printen ze alleen de straatnaam en niet dat het op de hoek van twee straten ligt. En velen kennen die straat niet, waaraan het Zelf Regie Centrum ligt.
Uiteindelijk zijn er toch nog 12 mensen op afgekomen. 2 studenten, 1 studente, 2 kennissen van Petra1963 en mij, enkele oudere dames, een seksuologe die ik via de werkgroep had uitgenodigd, een collega en 2 mannen die we niet kende.
Het aantal mannen en vrouwen was redelijk verdeelt, hun leeftijden ook.

Petra deed het welkomstwoord en daarna begonnen Alwynn en ik om en om aan de lezing. Hoewel we duidelijk hadden aangeven zowel in de media als voorafgaande aan de lezing dat er na de lezing mogelijkheid was tot vragen stellen, waren er toch een aantal die tussendoor
vragen hadden. We gaven dan kort antwoord maar zodra het een discussie werd sprong Petra of ik er tussen om verder te gaan met de lezing. Naderhand kregen we van sommige het kritiek dat ze de lezing te lang vonden.....

We kregen tijdens en na de lezing vooral vragen over aseksuelen die een relatie hebben/hadden met een seksueel persoon en waarom hij/zij dan niet bij hem/haar weg ging en iemand van ´onze eigen soort´ zochten om een relatie mee te beginnen.
Tja, de lezing het "De onzichtbare geaardheid" en dan krijg je alsnog dit soort vragen. Er werd kort gesproken over de datingsite "Date zonder dat" en "relatie zonder seks" en of dat dan niks voor ons (aseksuelen) was.
1 aanwezige snapte niet dat zoiets wezenlijks in de mens als seksualiteit bij ons ontbrak. Maar ik heb al eerder hierover met haar gesproken en ik denk dat 10 lezingen haar ook niet helpen om het beter te begrijpen ben ik bang.

Al met al was het wel een geslaagde avond. We hopen dat we wat vooroordelen hebben weg kunnen halen en wat meer inzicht hebben kunnen geven waar aseksuelen tegenaan (kunnen) lopen in hun dagelijkse leven.

We hadden alleen geen boxen ter beschikking dus een aantal filmpjes die we draaiden werd door de aanwezigen helaas niet goed verstaan. Was wel jammer.

Misschien dat volgend jaar Radboud Reflects mee wil werken aan een uitgebreidere lezing met een bekende psycholoog/seksuoloog/filosoof.

We waren alle 3, Petra, Alwynn en ik, wel doodmoe toen we thuis waren.

Ik had de dag ervoor in een leuke winkel zilveren letter ballonnen gekocht in de letters A S E X Y. Die had ik tijdens de lezing op tafel gelegd, niet opgeblazen maar in de verpakking gelaten. Bij het opruimen ontdekte een goede vriendin die gastvrouw was die avond dat er twee letters weg waren.....de A en de Y!! Dus wat was er overgebleven....S E X....Er grappig hoor, dat je zo kinderachtig bent om dit te doen. Ik dacht dat er alleen volwassenen waren gekomen, maar kennelijk was er iemand gekomen die het niet kon laten.
*was ik vergeten te melden*
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Edewecht

Klinkt goed!
Bedenk dat dit het allereerste optreden was - een echte uit-wedstrijd - na de salons en de transgenderdag. 'We' zullen in zulke situaties wel vaker van dat soort vragen krijgen...
Bedenk ook dat alle kleine beetjes helpen! Grote beetjes ook, trouwens.
:cake: en  :visibility: en  :klap: voor jullie!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Het was de eerste keer en het was een beetje behelpen, maar toch klinkt het wel alsof het geslaagd was. En inderdaad, je zult altijd mensen blijven houden aan wie je het net zo vaak kunt uitleggen als je wilt, ze zullen het niet begrijpen. Dat zijn dan eigenlijk ook niet degenen waarvoor je zo'n lezing houdt, maar wel voor die anderen, die er ook zijn.
Dat ze vragen stellen die voor ons min of meer gesneden koek zijn (of we dan niet gewoon even een relatie kunnen regelen met een mede-aseksueel bv.) is ook alleen maar goed, want kennelijk is er wel behoefte aan die uitleg.

En hoe dan ook, die niet-begrijper die niet begreep hoe je aseksueel kunt zijn, was WEL aanwezig en heeft kennis genomen van wat jullie vertelden. :) De rest is aan haar zelf.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Citaat van: Koffie op november 07, 2015, 08:53:18 PM
Dat ze vragen stellen die voor ons min of meer gesneden koek zijn (of we dan niet gewoon even een relatie kunnen regelen met een mede-aseksueel bv.) is ook alleen maar goed, want kennelijk is er wel behoefte aan die uitleg.

Goed gezegd, Koffie.

CiteerEn hoe dan ook, die niet-begrijper die niet begreep hoe je aseksueel kunt zijn, was WEL aanwezig en heeft kennis genomen van wat jullie vertelden. De rest is aan haar zelf.
Héél goed gezegd.  :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)