Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Symposium Pesso-therapeuten

Gestart door Edewecht, december 11, 2015, 09:19:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edewecht

(OK, beetje mosterd na de maaltijd... ik was helemaal vergeten het nu volgende op het forum aan te kondigen...  :-\ )  maar:

Op 11 december hebben Kim (Ereinion) en ik gesproken op een symposium (studiedag) voor Pesso-therapeuten (Pesso-therapie is een bepaalde methode binnen de psychotherapie, waarbij minder de nadruk ligt op praten, en wat meer op voelen, lichaamswerk, ervaringen en groepen).

Kim was gevraagd om een workshop te geven over "Aseksualiteit in de Praktijk". 'Haha,' denk je nu, 'aseksuelen brengen bar weinig in de praktijk, dus dan ben je gauw uitgepraat.' Maar het ging dan ook om de woordspeling: wat doe je als therapeut als er iemand in je praktijk komt met een probleem op seksueel gebied - een individu of een stel.
Onze opzet was dan ook om de deelnemers een eerste kennismaking te bieden met aseksualiteit, zodat ze de mogelijkheid in hun achterhoofd hebben dat een hulpvrager aseksueel zou kunnen zijn in plaats van meteen aan het behandelen te gaan.

Kim heeft een powerpointpresentatie in elkaar gedraaid en we hebben elk ons eigen persoonlijk verhaal verteld. Hadden de deelnemers meteen twee heel verschillende aseksuelen voor hun neus: een heterovrouw die een relatie heeft met een seksueel, ("Huh? een relatie van een seksueel en een aseksueel?") en een homoman die geen relatie heeft. ("Huh? Homo èn aseksueel? Kan dat?") Dus ga je dat dan uitleggen.

Onze groep bestond uit ruim 10 deelnemers en ze luisterden muisstil naar onze verhalen. Voor velen was het nog totaal onbekend, dus we hebben ze een stuk wijzer kunnen maken. Natuurlijk kwamen er vragen langs over percentages, over hormonen, over oorzaken, maar daar zijn we niet al te veel in meegegaan. Voor ons ging het er om, dat zij (=de therapeuten) niet meteen aan het behandelen slaan als er iemand binnenkomt met "ik heb geen zin."
Omgekeerd wilden we óók duidelijk maken dat niet iedereen die met een seksueel probleem aanklopt, aseksueel is.

Om een lang verhaal kort te maken: we hebben met gemak de tijd kunnen vullen die ons toegemeten was: in een uur en een kwartier onze verhalen verteld en vragen beantwoord. Het had nog langer door kunnen gaan.
... en weer gingen tien therapeuten met een bredere blik naar huis...  ;D :cheerleader:




(Over een tijdje komt op de website van de Pessotherapie-club een verslag te staan van het symposium; Kim's powerpoint zal dan daar ook geplaatst worden, en dan zetten we hier een link.)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Goed dat jullie dit gedaan hebben  :klap: :visibility: en zo te lezen ook met een goed resultaat  :cheerleader:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Dutchamoeba

Super! :visibility: en  :klap: voor jullie 2!

Ik ben erg benieuwd naar de Powerpoint presentatie!

Briggy

12-1-2015 <3 MarkA