Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Ben ik de enige die lekker geen kerst viert?

Gestart door Edewecht, december 21, 2015, 07:33:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edewecht

Hoi mede-aven-ers,

Naast aseksueel heb ik mezelf vorig jaar ook tot a-kerstueel benoemd. Kerst, de tijd om lekker in winterslaap te gaan, in m'n huisje m'n dingetjes te doen, en bij te komen van al die donkere decemberdagen. Geen sentiment, geen zoetsappige gedachten, geen vage vredeswensen, geen boom en zeker geen vreetpartijen. Lekker m'n huis opruimen en me voorbereiden op een a.s. verhuizing, wat computeren en misschien mijn kennis over website-bouwen wat bijspijkeren...
(Gelukkig geeft mijn familie ook niks om kerst-gedoe.)

Maar ik vraag me af: ben ik de enige hier, die zo :geezer: tegen kerst aankijkt? Ben jij ook akerstueel of misschien zelfs een kerst-hater? Of kun je er gewoon om lachen? En/of laat het je koud?

Hoe dan ook, ik dacht: ik creëer hier een hoekje waarin de niet-kerstvierders elkaar eens kunnen ontmoeten. :grouphug:
Ben benieuwd naar jullie reakties.  :dance:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Ik heb niet veel met kerst, maar ik heb er ook niet veel tegen  ;D

Niet veel hebben met kerst komt bij mij neer op geen boom in huis, en verder vind ik het eigenlijk allemaal wel prima. Ik doe samen met anderen wel leuke dingen, maar dat had wat mij betreft ook op een willekeurige andere dag gekund. De kerstgedachte is dan niet het eerste wat in me op komt.

Ik heb er ook niet veel tegen, dat komt er bij mij op neer dat ik ook geen nee zeg als ik uitgenodigd wordt om ergens samen de kerst door te brengen. Het is altijd wel leuk en gezellig, maar ik zal niet snel zelf iets gaan doen ofzo. De kerstliedjes op de radio geven dan ook wel weer een aparte sfeer, maar ik zal het ook niet zelf op zetten.

Wat dat betreft heb ik meer met sinterklaas: Lekker simpel, een avondje gezelligheid en natuurlijk lekker snoepen  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

hobbitscones

Ik ben ook meer een neutralere partij. Heb er niet veel tegen, niet veel mee.

Ik hoef ook al die versiering niet, ik koop liever een pakje chocolade kransjes zo dan dat ik ze in een boom prop om later opgegeten te worden. :P Maar dat zoetsappige, dat hoeft allemaal van mij ook niet. Gelukkig wordt in onze familie Kerst ook meer als een eetpartij gezien. Daarbij voelt Kerst meer een verplicht nummertje: beide Kerstdagen wordt ik meegenomen naar mijn grootouders (al vind ik de eerste Kerstdag wel leuk, dan slooft mijn oma haar ook helemaal uit met een uitgebreid Kerstdiner, dat kan ik wel appreciëren).

Ik zie mezelf ook nooit echt Kerstviering uit mezelf uitvoeren. Dan zit ik liever te gamen ofzo.  ;D  Zal wel lekker rustig zijn in online games als iedereen weg is Kerst vieren.

Wel ben ik van de Kerstkaartjes, maar dat is meer omdat ik dan een reden heb fysieke kaartjes uit te geven, en dat vind ik leuk.

Voor mij is het dus... bepaalde aspecten vind ik niks, of boeien me niet zo. Andere aspecten vind ik dan wel weer leuk. Het belangrijkste is de dag VOOR Kerst, namelijk mijn verjaardag!


monochrome

Citaat van: hobbitscones op december 22, 2015, 09:21:08 AM
Voor mij is het dus... bepaalde aspecten vind ik niks, of boeien me niet zo. Andere aspecten vind ik dan wel weer leuk. Het belangrijkste is de dag VOOR Kerst, namelijk mijn verjaardag!

Van harte gefeliciteerd alvast :D :cake:

Ik heb de sfeer van kerst altijd prachtig gevonden (lichtjes wauw), maar daar blijft het ook bij. Mijn familie had altijd wel een boom, maar dat tijdperk is ook voorbij. En sinds ik op mezelf woon doe ik niet de moeite om te investeren in het aanschaffen van versieringen en een boompje. Ik zet wel een plaatje op mn desktop. :D

Kerstdiners hebben nooit deel van mijn leven uitgemaakt, eigenlijk. Het meest uitgebreide dat wij ooit hebben gedaan is het kopen van gebakken aardappels in de vorm van kertboompjes.. Niet lang geleden was ik nog bij een andere familie met kerst, maar pfoe. Het eten was ten eerste vreselijk, en ik werd daarbij compleet afgebrand omdat ik mijn vork niet in mijn linkerhand hield en mes in de rechter maar andersom  :-[ Sorry hoor. Dat was 1 keer en nooit weer..   

Dit jaar heeft het grootste deel van mijn familie ook wat probleempjes, dus we zullen niet meer aan cadeau's doen en familie-bijeenkomsten. Ach ja, ik trakteer mezelf wel op die heerlijke suikerkransjes die ze in de Jumbo gratis bij de kassa weggeven als kerst weer voorbij is.  ;D
If you are not here, there is no meaning at all.
Warm days and new meetings; everything is just junk, all I want is you.
Fate is such a terribly fragile thing.

If we meet again, I will give you this ring.
Someday if we meet again, I will not leave you. Ever.

Matsoe

heb zelf ook niet echt iets met kerst.... vind het nooit echt specaail of zo xD. ik kreeg zowiezo al mijn cadeautjes met sinterklaas, ben allergisch voor kerstbomen (net zoals bijna iedereen in de familie zodat we allemaal gezellig zielig ziek thuis zaten xD), en voor mij gevoel was kerst altijd het moment om jezelf helemaal vol te vreten...... maar moeder vind het leuk dat je met kerst langkomt dus zal wel weer gaan..... en zo blij dat die tante met haar kalkoen niet meer langskomt met kerst, echt verschrikkelijkste eten ever xD

SaxiePhone

Grappig, ik heb eigenlijk ook niet veel met de kerst, behalve dat de vrije dagen zo lekker zijn :D Ik heb voor het tweede jaar geen boom staan en die ga ik ook niet zetten. Het liefst breng ik de kerst gewoon voor de tv in joggingbroek samen met de hond op de bank door. Helaas kan ik dat niet volledig doen, want op eerste kerstdag moet ik bij mijn ouders gaan eten. Gelukkig dit jaar geen schoonfamilie :D

Sismo

Ik werk meestal met kerst. Verder wil het allemaal wel leuk vinden, maar dat lukt niet zo. Voel me vaak een beetje alenig....
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Tempesta

Ik ben juist erg kerstueel ;D. De boom wordt op de eerste vrije dag na Sinterklaas neergezet, de kerstversiering komt met dozen tegelijk van zolder. Ben al tijden bezig met het bedenken van een kerstdiner en breng de hele kerst door met familie, die dat gelukkig ook gezellig vinden. Ik geniet van al die lichtjes buiten, die zo heerlijk de donkere avonden in december oplichten. Maar de kerst begint pas echt op kerstavond, met de ultieme zoetsappigheid die ik ook alleen met kerst kan verdragen: de All You Need Is Love kerstspecial. Kerst is geen kerst zonder dansende stewardessen, een bus vol brakke buitenlanders op weg naar familiehereniging en "ik-ben-op-stage-geweest-in-het-buitenland-en-heb-daar-iemand-ontmoet"-liefdes. Heerlijk :cheerleader:

Koffie

Ik zelf heb er niet zo veel mee, maar ik doe het wel voor de kinderen. Nu ze ouder worden wel een stuk soberder versierd met minder verschillende kleuren. Voor mezelf alleen zou ik dat waarschijnlijk niet doen.
OP zich vind ik kerst niet vervelend, ik heb mijn kinderen op een van de kerstdagen bij me en dan maken we het gezellig en gourmetten we. Maar we gaan ook gewoon ons eigen gangetje.
Verdere familie heb ik niet, dus geen verplichtingen verder, wat ik soms ook wel jammer vind (als je een familie hebt waar je geen spitsroeden hoeft te lopen, zoals vroeger in mijn familie). Een korte tijd heb ik een vriend gehad en met zijn familie heb ik een keer echt leuk en gezellig kerst gevierd. Dat was leuk om een keer mee te maken.

Waar ik erg naar van kan worden is de ongelofelijk opgeblazen, zemelige en sentimentele sfeer die er is gemaakt rondom kerst. Voor mij is het een uitgehold commercieel gebeuren geworden. Een soort mierzoete idylle waar mensen naar toe werken. De glibbermuziek die uit de radio stroomt, de reclames zijn er op afgestemd. De winkels lopen er van over. Er is geen ontkomen aan.

Wat dat betreft zou ik me wel willen verschansen. In een sparrenbos. :p
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Lacey

Ik ben half-kerstueel, denk ik, of zoiets. Een gevalletje niks mee/niks tegen dus.

Ik vind het altijd wel gezellig om samen met mams de boom op te tuigen, denk alleen niet dat er bij mijzelf thuis ooit een boom komt. En verder ben ik dol op gourmetten en kerstkransjes etc.

Maar pff,  al die voorbereiding, verplichte familiebezoekjes (incl. wanneer km jij nu eens met een man thuis??), uren in de keuken, kerstmuziek, kerstfilms, troep van dennennaalden (hoewel zo'n boom heerlijk ruikt), lichtsnoeren uit elkaar halen, kerstkaarten schrijven en na kerst alles weer opruimen? VERSCHRIKKELIJK! Daar doe ik dus ook niet aan ;) Behalve die familiebezoekjes, aangezien de rest van de fam niet begrijpt dat ik kerst verschrikkelijk vind...

Grappig eigenlijk. Ik vind feestdagen in het algemeen gewoon verschrikkelijk wegens de verplichtingen, maar ik kan altijd uitkijken naar feit dat je ongegeneerd mag (vr)eten 'want het is feest'.



AceVentura

Als ik het allemaal zo lees dan kunnen de kerstdagen wel eens drukke dagen worden hier op het forum  :schater:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler