Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Verandering van label

Gestart door aeronaut, maart 20, 2016, 04:41:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aeronaut

Een tijd geleden ben ik me langzaam gaan realiseren dat ik misschien eerder grijs-aseksueel ben dan volledig aseksueel. Ik identificeerde me er echter niet mee omdat ik al als grijsromantisch identificeerde om hele andere redenen, en het voor mezelf niet klopte om zowel m'n seksuele als romantische oriëntatie als "grijs" te zien. Maar aangezien ik sinds een aantal maanden voor mezelf tot de conclusie ben gekomen dat ik wel degelijk verliefd ben geweest en kan worden, en waarschijnlijk eerder demiromantisch of misschien zelfs toch gewoon heteroromantisch ben, vielen die bezwaren tegen dat label weg. Ik weet nog steeds niet 100% zeker of ik ooit seksuele aantrekkingskracht heb ervaren - maar hoe meer ik erachter kom dat er ook genoeg variatie is onder alloseksuelen, en het aseksuele beeld van seksuele aantrekkingskracht ook niet is hoe alle alloseksuelen het ervaren, hoe meer ik tot de conclusie kom dat ik misschien toch zowel grey-a als demiseksueel ben.

Dus nu vroeg ik me af: zijn er hier meer mensen die in de loop der tijd van label zijn veranderd binnen het aseksuele spectrum? En zo ja, hoe kwamen jullie daarachter en hoe hebben jullie dat ervaren?

AceVentura

Ik kan je niet helpen met je vraag, maar wil wel even zeggen dat ik het heel goed vind dat je dit doet. Je blijft niet vasthouden aan een eerder gekozen label maar komt tot de conclusie dat er een ander label op jou van toepassing is.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Tempesta

Op het moment dat ik vele jaren terug over aseksualiteit las viel het kwartje en het is altijd blijven liggen. Waar ik ook van overtuigd was: ik wil een relatie. Met een man. Zonder seks. Dus ben ik een heteroromantische aseksueel, boek gesloten.

In de afgelopen jaren heb ik een paar korte relaties gehad en een wat langere waarin ik ook heb samengewoond. Nooit echt verliefd geweest (zij beduidend meer dan ik) maar ik zag aardig wat potentie in deze mannen en we hadden het best leuk samen. Maar steeds dacht ik na een paar maanden "is dit het nou?". Ik hoorde van anderen dat zij er altijd erg naar uitzagen om hun geliefde in het weekend weer te zien en dat ze elkaar misten na een paar dagen. Ik had dat nooit eigenlijk, vond het na verloop van tijd zelfs een opgave om elk weekend weer heen en weer te moeten rijden omdat je verder van elkaar woont en elkaar perse moet zien.

Nadat ook de laatste relatie was doodgebloed van mijn kant, heb ik eens na zitten denken. Zijn die verhalen die ik van anderen hoor opgeklopte praatjes, of ligt het aan mij, of heb ik nog niet de juiste man ontmoet? (Ergens tussendoor vond ik plotseling een vrouw kortdurend heel interessant, dat was al het moment dat mijn 100%-heterogevoel wankelde en het percentage iets naar beneden werd bijgeschroefd ;).) Het kan natuurlijk zijn dat geen van de mannen echt bij mij paste. Maar als het "probleem" bij mij ligt, ben ik misschien helemaal niet romantisch, maar grijsromantisch of zelfs aromantisch, of in elk geval ergens aan die kant van het romantische spectrum. Nu ik halverwege de dertig ben besef ik mij na deze ervaringen meer en meer dat ik in mijn eentje eigenlijk behoorlijk gelukkig ben, en dat een partner wel veel moet meebrengen wil diegene mijn leven nog mooier maken. Ik ben voorzichtig mijn labeltjes aan het aanpassen, en kijken hoe dat voelt. Grijsromantisch voel ik me goed bij op het moment.

Dus ja, ik denk zeker dat je labeltjes kunnen veranderen. Je leert van elke ervaring in je leven, je komt steeds weer andere dingen over jezelf te weten. Je leven verandert, jij verandert en je labeltjes veranderen misschien wel mee. Uiteindelijk zijn ze een manier om jou woorden te geven om jezelf te beschrijven, niet meer en niet minder.

Eliza Harmony

Mijn ervaring is dat mijn (a)seksuele/romantische oriëntatie niet echt verandert, maar dat ik mezelf steeds beter leer kennen en daardoor soms de manier waarop ik me beschrijf (m'n label als je het zo wilt noemen) wél zou kunnen veranderen, al is dat tot nu toe nog niet gebeurd. Dan ontdek ik een stuk van mezelf dat er altijd al zat, maar waar ik me nog niet van bewust was.
They say home is where the heart is
But my heart is wild and free
So am I homeless or just heartless?
    Home - Passenger