Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Voel jij je betrokken bij LGBT ?

Gestart door AceVentura, juni 18, 2016, 07:06:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Hoi Allemaal,

Deze vraag kwam ik op het Engelstalige forum tegen en het leek me wel interessant om te kijken wat de meningen hier zijn.
De vraag is: Voel jij je betrokken bij LGBT (en alle letters die je daar nog aan vast kan plakken) ?

Dan meteen maar mijn antwoord op deze vraag: Ja.
Ik denk dat het gezamenlijke zit in het niet-standaard zijn. Daarnaast voel ik me aangesproken als er over LGBT gesproken word, ik denk dan vaak "Ze kennen aseksualiteit gewoon nog niet, anders hadden ze dat ook wel genoemd" ::). Misschien is het wishful thinking, maar ik blijf er aan vast houden tot het tegendeel bewezen is  ;D
M'n bezoeken aan de Queer aan Zee borrels hebben dit eigenlijk alleen maar versterkt. Hoewel het misschien niet representatief is voor hoe de gehele LGBT community is merk ik wel dat men over het algemeen meer open staat voor nieuwe dingen in het spectrum van seksuele diversiteit.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en gedachtes hierover.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Tanichka

Nee, ik  voel me daar helemaal niet bij betrokken.
Zij willen en kunnen seks hebben met mannen of vrouwen of mannen en vrouwen. Ik met helemaal niemand.
Net zoals hetero seksuelen ervaren zij lust en liefde en kunnen zij zich daar niks bij voorstellen als je die gevoelens en verlangens helemaal niet hebt.
Er is de categorie seksuelen en aseksuelen. Zij maken deel uit van de categorie seksuelen. Voor mij dus een andere groep met totaal andere issues.

Edewecht

Mijn favoriete onderwerp!  :cheerleader:

Ik heb er heel wat over te zeggen, maar nu even niet. Bereid je voor, het Evangelie van Edewecht komt eraan  ;D ;D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

hobbitscones

Ja, want de LGBTQ community gaat meer om het niet zijn van heteroseksueel.
Nee, want zoals Tanichka zegt, het gaat nog wel veel om seksueel aangetrokken zijn.

Toch zeg ik uiteindelijk ja.
Ik ben niet heteroseksueel. Ik pas absoluut niet in die cultuur en ik voel me daar juist absoluut niet thuis, ook al ben ik wel heteroromantisch. Ik neem aan dat een biromantische aseksuele persoon zich ook bij de LGBTQ aansluiten desondanks diegene het seksuele ook mist. Daarom voel ik me er ook wel bijhoren.

Daarbij gaat de LGBTQ (ik typ het steeds met een Q omdat er dus veel meer bij komt kijken) ook om gender-identiteiten had ik begrepen, wat mij de indruk geeft dat deze community niet helemaal op seksgedrevenheid neigt. Niet dat dit erg relevant is voor mij, maar dit overtuigd mij dus dat het niet allemaal om seksualiteit gaat, waardoor het wel makkelijker is om je betrokken te voelen.

Maar dat is dan allemaal mijn mening.  ;D

aeronaut

Persoonlijk niet echt, omdat ik wel (demi-)heteroromantisch ben en grey-ace, waardoor ik het gevoel heb dat ik toch "te hetero" ben.
Daarentegen vind ik wel dat aseksuelen onder het A'tje van LGBTQIA+ (etc, etc, veel te lange letterbrij) vallen, ook als ze heteroromantisch zijn, omdat we toch een "seksuele minderheid" zijn die afwijken in een heteronormatieve samenleving.

Ik denk dat ik mezelf er niet als onderdeel van beschouw omdat de manier waarop ik mijn leven wil vormgeven wél past in het plaatje van heteronormativiteit, en ik daarom persoonlijk niet veel aan die community heb. Ik associeer mezelf echter ook niet echt met "heteroseksuele cultuur", het is meer alsof ik er een soort van tussen in zit.

Koffie

Betrokken, niet. Waarschijnlijk heft dat voor mij te maken met dat ik zelf hetero ben en voor mij heeft die gemeenschap toch meer van doen met homo/bi-zijn. Wat waarschijnlijk al lang achterhaald is (vandaar de Q die er inderdaad vaak aan wordt toegevoegd) maar zo 'voel' ik het. Overigens voel ik me überhaupt zelden betrokken bij welke groepering dan ook. Ook niet bv. rondom autisme. Ik denk dat het ook wel met mijn karakter te maken heeft.
Ik voel me vooral betrokken bij het forum en waar we voor staan.

Maar aan de andere kant: de 'LGBT's' hebben wel al heel veel bereikt. Ze hebben voor meer tolerantie en openheid gezorgd. 'Wij' staan aan zo'n zelfde weg. Voor een deel zullen we inhaken aan wat zij bereikt hebben.

Nu zit ik helemaal klaar voor Edewechts evangelie! Wie weet raak ik wel bekeerd, hoewel ik dus vermoed dat mijn karakter me daar toch een beetje in de weg zit.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Oeps, ik was weer eens iets te enthousiast in m'n woordkeus. Evangelie, nou nou nou nou...  :bloos:

Maar ik ben zojuist terug van weer een 'event' (=bijeenkomst/symposium/studiedag/vul maar in) van de Doetank PEER (zie http://asexuality.org/du/index.php?topic=4989.0) waar ik verteld heb over aseksualiteit. De twee andere sprekers waren een sekswerker en een voorlichter. Dat alles in een sfeer van verschillende genders en zonder hetero-normativiteit. Het ging over het doorbreken van taboes die er nog steeds zijn in deze zogenaamd 'seksueel vrije' samenleving.

Het is nu laat en ik kan er nu geen lang verhaal over ophangen, maar PATS ook ik kreeg er de vraag: voel je je verbonden met LHTB?
Ja, zei ik, ik voel me verbonden met de LHTBQAI++++ (nadrukkelijk die ++ genoemd), omdat - naar mijn mening - alles wat niet blank-hetero is elkaar nodig heeft om ruimte te scheppen voor alles wat 'anders' is.

Toen ik als twintiger als homo uit de kast kwam, werd ik aktief bij het COC, omdat ik vond dat ik er als homo aktief moest zijn. Dat kwam meer vanuit mijn hoofd dan uit mijn hart. Maar omdat seks in die kringen best belangrijk was en ik me daar geen raad mee wist, heb ik me er eigenlijk nooit echt verbonden mee gevoeld.
Nu, dertig jaar later, voel ik me meer verbonden met de LHTB(en nadrukkelijk:)+++ dan toen met de homobeweging alleen.
Want het gaat niet om wel of geen seks; seksueel tegenover aseksueel. Het gaat ook niet over hetero tegenover homo. Maar het gaat om alles (ik verval in herhaling) wat niet 'succesvol, mannelijk-heteroseksueel' is.

In plaats van een hele preek (die ik vast nog wel eens zal opschrijven hier ergens  ;D ) met allerlei argumenten... blijft gewoon mijn gevoel over, en dat gevoel zegt: ja ik voel me betrokken bij LHTB+.
En LHTB+ers kunnen net zo leuk, vervelend, slecht of goed zijn als hetero's, (het zijn net mensen  ;D ), maar ze zijn wel een stuk kleurrijker.

(wordt vervolgd)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Teal's Tracks

Ik heb zo mijn twijfels, maar mijn snelste antwoord zou "Nee" zijn.

Ik heb niet het gevoel dat wij Aseksuelen betrokken worden bij dit hele gebeuren, voornamelijk omdat wij haast het tegenovergestelde zijn waaruit LGBT+ bestaat. Representatie van Aseksualiteit is hier naar mijn ervaring ook miniem of niet aanwezig.
Daarnaast zet ik ook mijn vraagtekens achter de inclusie van Aseksualiteit in LGBT+. Van wat ik lees is de reactie van LGBT+ tegenover Aseksualiteit erg gemengd. De ene kant vind dat we erbij moeten horen, maar de andere kant vindt dat wij hier simpelweg niet bij passen.
Ook het "infighting" in de LGBT+ community baart mij zorgen. Bijv. of Biseksuelen nou écht hierbij horen. Daardoor vrees ik dat Aseksualiteit in dezelfde gevarenzone zou komen.

Zijn we écht niet beter af op eigen houtje?
Nederlandstalige Aseksuelen op Facebook ontmoeten? (150+ leden)
https://www.facebook.com/groups/DutchAces/

Artemis

noop; ik ben gewoon iemand die seks niet interessant vind.
voor de rest geen deviantie met het 'gewone' standaardprofiel binnen de liefde (man/vrouw).

Atari

Voel me niet betrokken er bij. Voor mij is het soms iets over de top. Net als met meerdere dingen op de wereld. Dus ik bemoei me er simpel weg niet mee. Maar dat is mijn mening natuurlijk.

AceVentura

Leuk om alle verschillende inzichten en reacties te lezen  :cheerleader:

Citeer
Zijn we écht niet beter af op eigen houtje?
Ik denk dat zeker als aseksuelen we simpelweg met te weinig zijn om echt wat voor elkaar te krijgen. Bij een grotere groep zal je altijd meningsverschillen hebben, maar met z'n allen krijgen we meer voor elkaar dan alleen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Citaat van: Edewecht op juni 19, 2016, 11:26:15 PM

(wordt vervolgd)


D.w.z. wordt wel vervolgd, maar niet hier en nu. Want bij dit topic heb ik mijn zegje gezegd en met belangstelling de andere meningen gelezen. Ik wil niet gaan drammen.

Wel grappig dat zowel in het LH(T)B-kamp als hier bij AVEN zowel voorstanders als tegenstanders zijn van de "A" onder de paraplu van LHTB+. Interessant.

:cheerleader: ...en het blijft mijn favoriete onderwerp!

Was een leuke vraag, AceVentura. Ik zie je graag weer bij de Queer Borrel, a.s. zaterdag.   :wave:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Ik weet niet hoe het met de rest zit, maar ik ben wel nieuwsgierig naar jouw verdere verhaal.

Citaat van: Edewecht op juni 20, 2016, 07:12:37 PM
Was een leuke vraag, AceVentura. Ik zie je graag weer bij de Queer Borrel, a.s. zaterdag.   :wave:
Dè plaats waar je volgens mij nog uuuuuuren over dit onderwerp door kan praten  ;D
Tot zaterdag  :wave:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Citaat van: AceVentura op juni 20, 2016, 07:38:06 PM

Ik weet niet hoe het met de rest zit, maar ik ben wel nieuwsgierig naar jouw verdere verhaal.


Nou ja, het is op dit moment m'n stokpaardje zo'n beetje. Ik vind het een boeiend onderwerp, en leer er elke keer weer wat bij, zoals afgelopen zondag bij DoeTank PEER.
Maar dit topic is een peiling over hoe de forumleden denken over de A in relatie tot de LHTB. Ik heb links en rechts op dit forum al wel eens mijn ideeën opgeschreven hierover, maar vind dit topic niet de plek om een 'opiniestuk'  ;D te plaatsen. Dus dat komt nog, in een eigen topic. Niet nu, niet morgen. Ik wil daar even rustig op zitten broeden. En praten natuurlijk bij de Queerborrel!  :D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Speaker

Ik voel mij wel beter begrepen en meer verwelkomt in LHBTQ+, of in ieder geval  door de gene die ik heb ontmoet en waar ik open tegen was. Alleen is LHBTQ+ iets te seksueel voor mij en vind ik het toch raar om als iemand die heteroromantisch is bij een LHBTQ+ evenement te zijn. Desniettemin denk ik wel dat we gemeenschappelijke doelen hebben, vooral tegen de heteronormatieve samenleving en acceptatie.