Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Vlaams Belang

Gestart door littlefanny, oktober 07, 2006, 07:08:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

littlefanny


De Belgen onder ons kunnen hier vast meer over zeggen maar ik heb gehoord/tv-gezien dat Vlaams Belang ontzettende winsten aan het boeken is voor de verkiezingen morgen. Kan iemand mij vertellen wat de gevolgen zijn als het inderdaad zover komt dat Vlaams Belang in sommige wijken een absolute meerderheid zal veroveren?
:)
*Sommige mensen mogen gewoon nog niet dood
*YEAH make life worth it!
*Let's work together and make this world more livable
*Never stop working on yourself!

TBW

We gaan eindelijk eens iets leuk zien, dan het afgezaagde liedje van de voorbije tachtig jaar rood bestuur. Ik bedoel, gewoon al om eens een andere partij in Antwerpen aan de macht te zien, staan mensen daar achter.

Concreet: het VB zou de absolute meerderheid halen in de districten Deurne, Hoboken en Merksem van Antwerpen. Ook in Schoten staat de drempel op een laag pitje.

Verwacht dat het VB over Vlaanderen met zo'n 5% zal stijgen, gezien ze hun resultaat van 2004 mee hebben. Er zit zes jaar tussen deze en de vorige gemeenteraadsverkiezing, dus je moet even rekening houden met de tendens die zich ondertussen heeft afgespeeld.

petra1963

Zelf vraag ik mij af of er werkelijk zoveel zal veranderen..
Natuurlijk zitten er dubieuze types tussen.. oud ss ' ers, oude en neo-nazi's, aanhangers van allerlei minder frisse rechts extreme Vlaamse groepen.. maar ik denk ook dat veel mensen als proteststem op het VB stemmen.
In Nederland hoeven die mensen niet te stemmen, er is geen stemplicht.Dus gaan ze vaak niet stemmen. In België is wel stemplicht.. ( of dat ook gecontroleerd wordt en afgedwongen, weet ik niet, hoor) dus worden proteststemmen misschien  ook eerder zichtbaar.
En ik was ook al nooit overtuigd van het 'cordon sanitaire', dwz dat de andere partijen het VB uitsloten van bestuursverantwoordelijkheid. Nu groeien ze als kool omdat ze een rechts-populistische koers varen ( met gevaarlijke ondertonen, dat zie ik ook), wanneer ze bestuursverantwoordelijkheid moeten dragen zullen ze zich aan moeten passen. Misschien na een hoop schandalen en moeilijkheden, dat kan best.
Dan kunnen ze niet meer zo makkelijk rechts-populistisch zijn, is mijn inschatting. En worden ze  hopelijk door mensen meer aangesproken op wat ze nu echt kunnen betekenen, voor de vele mensen die op hen stemmen. Ik denk dat ze dan kleiner worden..
En bovendien hebben bestuurders van rechts-populistische partijen de neiging om elkaar de tent uit te vechten, niet alleen in Nederland. Vaak vind je daar autoritaire types met grote ego's en diverse formaten plank voor hun hoofd (sorry, maar om het concreet te maken: type Rita of erger). Dat is een goed recept voor ruzie en weglopende kiezers.
Voor mensen van alochtone herkomst wordt het vast een tijd minder leuk, en dat is heel naar voor hen. Maar dat is vrees ik niet te voorkomen. Denk maar aan Rotterdam de afgelopen collegeperiode. Maar de sfeer rond 'allochtonen' is daar nu ook weer een beetje normaler geworden.
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

petra1963

Wat vinden de Vlamingen op dit forum nu van de winst van het VB ?
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

TBW

Nah, ik vind de winst van het VB en mijn eigen partij een goede zaak. Er is gewoon geen alternatief. Nu ben ik zelf wel vandaag even naar Roosendaal gevlucht om mijn "plicht" te ontlopen.

Toch denk ik dat er vooral in Antwerpen een kans is blijven liggen, we kunnen daar (hoewel de marginale winst) van een nederlaag spreken. We hebben zestig jaar links bestuur niet kunnen afkraken, hoewel de meerderheid al decennia rechts is (een fenomeen wat je over heel Vlaanderen ziet, overigens).

Als libertarier heb ik het niet zo graag over links en rechts, dat vind ik nogal vaag en simplistisch, maar vermits ik vanuit die principes vooral tegen linkse besturen ben (tegen coërcieve, collectivistische besturen) heb ik in Vlaanderen geen andere keus.

Stev

Citaat van: TBW op oktober 09, 2006, 01:16:24 AM
Nah, ik vind de winst van het VB en mijn eigen partij een goede zaak. Er is gewoon geen alternatief. Nu ben ik zelf wel vandaag even naar Roosendaal gevlucht om mijn "plicht" te ontlopen.

Ben je lid van een partij maar je stemt niet? Of heb je het over een partij waar je voorkeur naar uitgaat? Je hebt dit vast al ooit toegelicht maar dat van het vluchten naar Roosendaal klinkt wel heel erg merkwaardig  :)
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

TBW

Citaat van: Stev op oktober 09, 2006, 11:10:22 AM
Citaat van: TBW op oktober 09, 2006, 01:16:24 AM
Nah, ik vind de winst van het VB en mijn eigen partij een goede zaak. Er is gewoon geen alternatief. Nu ben ik zelf wel vandaag even naar Roosendaal gevlucht om mijn "plicht" te ontlopen.

Ben je lid van een partij maar je stemt niet? Of heb je het over een partij waar je voorkeur naar uitgaat? Je hebt dit vast al ooit toegelicht maar dat van het vluchten naar Roosendaal klinkt wel heel erg merkwaardig  :)

Ik ben zelfs bestuurslid  :o

Mijn partij kwam op in kartel met VB, waar ik in die zin nooit op zou stemmen - en niet eens in mijn eigen gemeente.

Zonnekind

Het VB is een partij die eigenlijk zelf niet zou willen besturen. Maar ze krijgen idd veel proteststemmen. Er moet iets gebeuren want de allochtonen mogen hier veel meer dan wij en de politie heeft schrik van hen. Iedereen heeft al wel eens iets meegemaakt met een buitenlander maar er wordt niets aan gedaan. Door het cordon sanitair komt het VB niet aan de macht maar daardoor krijgen ze steeds meer stemmen. De andere partijen kunnen dit cordon beter opzeggen en het VB eens laten mee besturen. Dan merken de mensen dat er misschien toch niet zoveel verandert. Als er wel dingen veranderen, dan kan dat ook ineens in ons voordeel zijn. Dus, ik ben in ieder geval tegen het cordon maar ergens wel voor het VB. Ik heb er niet op gestemd omdat het in mijn kleine gemeente geen betekenis heeft en omdat er familie van mij opkomt voor een andere partij.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ereinion

Wat is het cordon sanitair?
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Zonnekind

De andere partijen moeten altijd zorgen dat het VB niet mee kan besturen. Zij gaan dus samenklitten en hun stemmen allemaal samen leggen. Alle stemmen van alle (grote) partijen samen is dan een groter aantal dan het aantal stemmen van het VB. Op die manier kan het VB niet aan de macht komen want ze hebben minder stemmen dan de anderen... snap je?
In Jip-en-Janneke-taa:
Als het VB bv 8 zetels heeft, CD&V 11, SPA 9 en VLD 10 dan gaan CD&V, SPA en VLD al hun zetels samentellen: 11 + 9 + 10 = 30. Hun 30 zetels is dan veel meer dan de 8 van VB. Zij zeggen dan tegen het VB: jullie mogen niet mee besturen want je hebt niet genoeg stemmen gekregen om er mee in te kunnen.

Zoiets in den aard heb ik het in de klas ook uitgelegd denk ik :D Maar ik deed het dan wel met de echte resultaten van de stad Mechelen.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ereinion

Maar het is toch logisch dat de partijen met de meeste zetels regeren, en dat was in dit geval niet de VB. Of bedoel je dat ze dan ook niet in de Kamer mogen, of zoiets?
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Stev

Volgens mij houdt het ook in dat elke Vlaamse partij geen politieke afspraken maakt met het Vlaams Belang. Het cordon sanitaire geldt zowel voor de lokale als nationale niveaus en verkiezingen.

Is het niet erg ondemocratisch van de partijen die zichzelf waarschijnlijk als "democratisch" bestempelen?
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

petra1963

Inderdaad, Stev. Het gaat erom dat VB niet mag meeregeren van de andere partijen. En dan krijg je zoiets als wat Zonnekind beschrijft: een proteststem die groeit als kool, zonder zelf ook maar enige verantwoordelijkheid te hoeven dragen..
Vooral in Antwerpen ( voor zover ik weet, ik ken de situatie in andere grotere Vlaamse steden niet) werkt dat een beetje bizar uit. De andere partijen vormen dan ( om het in Noord- Nederlandse verhoudingen te zeggen) een soort 'super-paars', waar zoveel partijen aan deelnemen dat het resultaat ( voor zover ik het begrijp) ook weer vlees noch vis is, en inhoudelijk onherkenbaar voor de kiezers..
Mij lijkt het ook beter als het VB zou mee regeren ( heb ik dat hierboven niet al eens geschreven ?). Stel je een Lijst Pim Fortuin voor na de  verkiezingen van 2002, toen ze vanuit het niets met 26 zetels in de 2e Kamer kwamen..die vervolgens buiten de regering gehouden zou zijn.. Die zou ook zonder zelf ook maar iets waar te hoeven maken gegroeid zijn als kool ( vrees ik..). Dan kan het VB laten zien wat ze in de praktijk waard zijn, en kunnen de mensen ze ook afrekenen op wat ze feitelijk waarmaken, in plaats van op praatjes.
( Zie ik dat zo helder, Zonnekind ?)
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ereinion

Ah, nu snap ik het. Bedankt!
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Zonnekind

Peter, je ziet het helemaal juist. Alleen dat van de proteststem kan dubbel opgevat worden:
- mensen stemmen op het VB omdat die niet MOGEN meeregeren (zo vatte ik het op uit uw post maar zo denk ik er niet over)
- mensen stemmen op het VB omdat de andere partijen niets aan het aanpassen en het gelijk behandelen van de vreemdelingen willen / durven doen
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.