Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hoe komt het toch dat aseksualiteit zo onbekend is

Gestart door Rik, december 20, 2016, 03:03:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rik

Lijkt mij een goed idee om hiervan een nieuw topic te maken.  Aseksualiteit moet dringend meer aandacht krijgen.  Dit zou bergen frustraties doen verdwijnen zowel bij aseksuele als bij hun partner.

Imogen

De aseksuelen op dit forum doen erg hun best om meer bekendheid te verkrijgen (in de media) door middel van interviews op radio, tv, krant, tijdschriften en online media.
Zo zal aseksualiteit begin komende maand (februari) veelvuldig in de media zijn over heel Nederland.

Wees geduldig, we hopen alleen niet dat het pas over 25 jaar door de meerderheid van de mensen wordt geaccepteerd  ;D
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Koffie

Het is voor veel mensen die er niet bekend mee zijn en zich er ook niet in herkennen (en dat zijn de meesten) ook een heel nieuwe manier van denken. Vandaar ook dat we zo vaak op verbaasde reacties stuiten als we openheid geven. Aseksualiteit, bestaat dat dan?!
Dat wordt langzaam aan, beetje bij beetje, doorbroken. Veel kranten en tijdschriften hebben er inmiddels aandacht aan besteed, en dat zal moeten blijven gebeuren.

Ik denk dat in de jaren '70 van de vorige eeuw, met de seksuele revolutie,  misschien nog sterker dan daarvoor het idee is gaan leven dat seks moet, dat je daar ook open over moet zijn, dat iedereen dat wil en is er een taboe komen te liggen op de andere kant. We moeten het geloof ik 2 keer per week doen, vrouwen moeten perse klaarkomen (daar is nu zelfs een reclamespotje voor, weer over een of andere Durex-gel, dat je kunt bekijken terwijl je met je schoolgaande kinderen aan tafel zit..... Ik roep dan altijd: Mogen we dat zelf even uitmaken!! Dus mijn kinderen horen wel een andere kant. ;)).

Ons hele denken wordt gestuurd in de richting van seks. Overal is het zichtbaar in onze samenleving. In bijna alle reclames, in voorlichtingen, in boeken, overal. Als 'wij' dan aan komen zetten met het verhaal dat we ons niet seksueel aangetrokken voelen of maar heel mondjesmaat, spreken we zo'n andere taal dat het voor de meeste mensen moeilijk is om die te verstaan. Sterker nog, we moeten zelf vaak lang zoeken eer we begrijpen wat we kennelijk niet verstaan, omdat we van zo kleins af aan ingepeperd krijgen dat we seks willen hebben.

Maar er wordt dus vaak best hard gewerkt aan meer bekendheid. Dutch Ace timmert op dat gebied heel hard aan de weg en aseksualiteit duikt steeds vaker op. Dus, we komen steeds een stapje verder. Of het ooit echt helemaal geaccepteerd zal worden, weet ik niet. Homo's zijn ook nog steeds niet overal echt geaccepteerd. Het is nog steeds een scheldwoord. Maar vergeleken bij vroeger zijn we denk ik toch een stuk verder en ik hoop dat dat met aseksualiteit ook zo zal gaan.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Minimalis

Aseksualiteit is geen sexy onderwerp. En dat in een wereld waar een kamerplant, opleiding, baan of auto sexy moet zijn.
En omdat seks heel veel te maken heeft met macht, veroveren, overheersen, opvallen, onderwerpen, beschikbaar zijn en aandacht vragen (zie ook de dierenwereld) denk ik, en dat geldt zeker voor mij, dat aseksuelen van nature niet de behoefte hebben op de voorgrond te treden of op te vallen.
2 hindernissen die er altijd voor blijven zorgen dat aseksualiteit relatief onbekend zal blijven

Rik

Ik kan alleen maar toejuichen dat er hier zoveel moeite wordt gedaan om aseksualiteit bekender te maken, SUPER !
Er wordt de term "niet geaccepteerd" gebruikt.  Hiermee ben ik het niet helemaal eens.  Je kan niet iets niet accepteren waarvan je het bestaan niet weet.  Ik denk dat er weinigen zullen zijn die aseksualiteit wel kennen en dit niet kunnen accepteren, toch?

Marie8

Sommige mensen geloven niet dat aseksualiteit bestaat als je het ze vertelt. Dat zou je op kunnen vatten als niet accepteren.
En niet niet geloven in de zin van "ik heb er nooit van gehoord, ik weet niet of het bestaat" maar "ben jij aseksueel, zeg je? Dat kan niet, daar zet je je wel overheen, dat is een fase etc. etc." Zoals gezegd, dat kun je opvatten als het niet accepteren van aseksualiteit.

En natuurlijk komen dit soort reacties ook weer doordat men het begrip aseksualiteit niet kent, dus daar komen we weer bij de onbekendheid terecht. ;D
duc me in cochliecclesiam (ecclesiam cochlearum)

Somebody someome

Daar komt bij dat alleen veel engelse ytbers dit onderwerp behandelen. Daardoor zie je gelijk al dat zij veel opener zijn dan nederlanders. Komt waarschijnlijk dat veel afkortingen en termen in het engels nog beetje cool klinken vergleken met ons kikkertaaltje dat maakt het ook makkelijker om er over te praten

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Somebody someome

Edewecht ben jij zo oud ? En ik bedoel natuurlijk youtubers xd

Edewecht

:offtopic:

Nee ik ben sweet seventeen (and never been kissed) ? :gek:

Maar bedankt voor de uitleg, Somebody Someone :)

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Tempesta


Koffie

Oh, vandaar. Ik ben pas 48 en ik begreep het wel. Ik ben nog jong. ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Somebody someome

@minimalis kun jij uitleggen wat er in godsnaam sexy kan zijn aan een kamerplant?  Heb er zelf natuurlijk een maar geen van mijn familie of vrienden heeft nog gezegd goh ik word heet van die plant